Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

elbert
Moderator

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 02 sep 2021 11:20

Marnix schreef:Ah daarom hebben we die testen gekregen. Maar goed, niemand die dat gaat vragen of verplichten dus dus ook niet zoveel aan de hand. Men vindt het fijn als mensen geregeld testen want je hebt zeker met veel gevaccineerden een grotere kans op corona zonder symptomen, maar niemand die je verplicht om te testen als je naar een verjaardag gaat. En ik kan me voorstellen dat als je wel klachten hebt, het wel fijn is om te weten of je een "gewoon" verkoudheidsvirus hebt of corona. En dan zijn die gratis tests wel handig om te hebben als die zelfquarantaine je alternatief is :)
Waarom een test doen wanneer de symptomen nauwelijks anders zijn? Bij mij was dat in elk geval wel zo: te vergelijken met een verkoudheid/griep. Dan ga ik geen stokje in mijn neus duwen om te kijken van welk type het virus is. In zelfquarantaine ga ik dan sowieso.
Marnix schreef:Het virus gaat misschien niet weg maar mensen bouwen in de loop van de tijd wel antistoffen tegen het virus op. Maar er is nu nog een flinke groep mensen zonder antistoffen en die zullen voor een groot deel de ziekenhuizen gaan bevolken in het najaar. Wat dat betreft is de vraag van Ernst Kuipers wel een logische.
Dat is niet logisch als je bedenkt dat die groep zonder antistoffen (dus mensen zonder vaccin die niet het virus hebben gehad) hooguit een procentje of 10 a 15 is. Dat zegt ook iets over de hoeveelheid mensen die we in het ziekenhuis kunnen verwachten. Als de vaccins doen wat er beloofd wordt dan kan het nauwelijks zo zijn dat die ziekenhuizen vollopen. Wel heb je een hoop besmettingen misschien, maar dat heeft dan het karakter van een verkoudheid. Waar hebben we het dan nog over qua discussie?
Marnix schreef:Wat Leaseplan doet mag niet volgens de wet, is vanuit de vakbonden en de overheid duidelijk aangegeven.
Natuurlijk mag dat niet, maar de vraag is wel waarom er dan discussie in de media is om de wet aan te passen of althans extra maatregelen in die richting te nemen?
Marnix schreef:Wat je Twitter-linkje betreft vraag ik me sterk af of je iets van de uitzending hebt gezien. Zo ja, dan heb je een genuanceerd verhaal gehoord ipv wat je hier probeert te suggereren met een uit het verband gerukte losse flodder, dat men zit te bekokstoven wat we eens met al die ongevaccineerde mensen moeten doen, hoe we die even flink het leven moeilijk kunnen gaan maken. En en passant had je ook nog grotendeels antwoord gekregen op onderstaande vraag discussie over het uitbreiden van de IC-capaciteit.
De betreffende uitzending heb ik niet gezien. Wat mij vooral stoort, is het feit dat de media zelf die "losse flodders" zoals je die noemt in de wereld brengen om elke keer discussies richting meer controle te sturen. Dat een OMT lid het nodig vindt om een maatschappelijke discussie hierover aan te zwengelen, vind ik uiterst ongepast. De beste man kan beter wat meer tijd in het ziekenhuis doorbrengen dan elke avond in talkshows zitten.
Marnix schreef:De capaciteit van de IC permanent ophogen is meer dan alleen coronabeleid. Corona is tijdelijk (niet als virus, wel als pandemie)
Het gaat niet alleen om corona, maar om eventuele toekomstige pandemieen die sommige virologen ons als een redelijke zekerheid voorspiegelen. Voorbereid zijn op de toekomst dus. Regeren is vooruitzien.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 sep 2021 12:12

elbert schreef:Waarom een test doen wanneer de symptomen nauwelijks anders zijn? Bij mij was dat in elk geval wel zo: te vergelijken met een verkoudheid/griep. Dan ga ik geen stokje in mijn neus duwen om te kijken van welk type het virus is. In zelfquarantaine ga ik dan sowieso.

Opmerkelijk. Voor corona-tijd ging je toch ook niet in zelfquarantaine als je wat verkouden was? Waarom doe je dat wel maar ff testen niet als je mag kiezen? Maar je bent vrij om te kiezen tussen quarantaine of testen.

Wat de symptomen betreft, dat weet je heel goed. Omdat niet bij iedereen die symptomen nauwelijks anders zijn. Als corona in de breedte niet gevaarlijk was hadden we geen pandemie en geen maatregelen gehad.

Dat is niet logisch als je bedenkt dat die groep zonder antistoffen (dus mensen zonder vaccin die niet het virus hebben gehad) hooguit een procentje of 10 a 15 is. Dat zegt ook iets over de hoeveelheid mensen die we in het ziekenhuis kunnen verwachten. Als de vaccins doen wat er beloofd wordt dan kan het nauwelijks zo zijn dat die ziekenhuizen vollopen. Wel heb je een hoop besmettingen misschien, maar dat heeft dan het karakter van een verkoudheid. Waar hebben we het dan nog over qua discussie?

Dat is wel logisch als je bedenkt dat dat zo'n 2,5 miljoen mensen zijn, die vaak ook nog eens behoorlijk clusteren dmv verschil in vaccinatiegraad per plaats / wijk / regio enzovoorts. Plus dat je nu een besmettelijker vorm van corona hebt dan vorig jaar bijvoorbeeld. Vergelijk de zomercijfers maar eens van vorig jaar en dit jaar. Je zag in juni een flinke toename op de IC en in de ziekenhuizen die grotendeels bestond uit niet-gevaccineerden. En we kunnen natuurlijk in het najaar gewoon weer naar de cijfers kijken, hoeveel mensen er in het ziekenhuis terechtkomen en hoeveel van hen bij die groep van 2,5 miljoen horen en hoeveel bij de andere 15 miljoen.

Natuurlijk mag dat niet, maar de vraag is wel waarom er dan discussie in de media is om de wet aan te passen of althans extra maatregelen in die richting te nemen?

Daar heb ik nog niets van gelezen dus ik ben benieuwd naar je bronnen die duidelijk maken dat dat speelt. En dan dus niet in bepaalde risicoberoepen want daar is al heel lang een vaccinatieplicht.

De betreffende uitzending heb ik niet gezien. Wat mij vooral stoort, is het feit dat de media zelf die "losse flodders" zoals je die noemt in de wereld brengen om elke keer discussies richting meer controle te sturen. Dat een OMT lid het nodig vindt om een maatschappelijke discussie hierover aan te zwengelen, vind ik uiterst ongepast. De beste man kan beter wat meer tijd in het ziekenhuis doorbrengen dan elke avond in talkshows zitten.

Klopt, het wonderlijke is dat het in het hele interview niet gaat over een maatschappelijk discussie aan te zwengelen over wat we met gevaccineerden worden, wat dat betreft is de kop wonderlijk. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen mensen waarbij niet vaccineren een bewuste keuze (en dat wordt volledig gerespecteerd en verder niks van gezegd) en de groep mensen die niet gevaccineerd is omdat ze onvoldoende toegang hebben tot / gebruik maken van de geleverde informatie, bijvoorbeeld omdat ze geen Nederlands nieuws volgen, soms ook geen Nederlands spreken etcetera. En dan gaat het vooral over hoe je die mensen kan bereiken, hoe je ze goed kan informeren zodat ze een keuze kunnen maken en als ze dan gevaccineeerd willen worden, dat ze die ook kunnen krijgen. Maar je hebt er vanuit je kritische houding al een totaal andere invulling aan gegeven zonder ook maar even te luisteren wat er precies gezegd werd. Het duurt ongeveer 10 minuten en had je meeste vragen wel beantwoord. Ik denk dat er dan weinig anders was overgebleven dan "wel een beetje een vreemd Twitter-bericht want daar ging het helemaal niet over".

We hebben alleen momenteel geen actieve regering. Een demissionaire die zich bezig houdt met corona maar dat is wat anders dan de zorg klaarstomen voor mogelijke nieuwe pandemieën. Los van het feit dat in coronatijd met tal van beperkingen en een overspannen zorg en arbeidsmarkt, het wel lastig is om even op te tuigen. Maar nogmaals, ik hoop dat het in het komende kabinet prioriteit krijgt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 sep 2021 14:21

Marnix schreef:Nee, lang leve de alternatieve media met een gezonde dosis hoor en wederhoor en zo. Knap van je dat je het zo van beide kanten benadert, dat je het nieuws volgt en ook het nepnieuws en dan zelf bepaalt wat je wel geloofwaardig vindt ;-)

Misschien een goede tip voor hoe je geloofwaardige media kunt herkennen. Die beginnen niet met elk bericht over de Illuminati en hebben geen fotocollages vol graven, naalden, doodskoppen en alziende ogen. :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Dorpeling
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dorpeling » 02 sep 2021 21:54

Mortlach schreef:IC's zijn ook heel duur. Dus ja, zolang mensen menselijk gedrag vertonen en het voor iedereen verstieren, moet de testsamenleving blijven.
Vreemde conclusie.
Hoe regelmatig? En dan heb ik het even niet over die zelftests maar gewoon professioneel afgenomen in de teststraat of iets dergelijks.
Bron?

Besmettelijkheid heeft zoals je weet te maken met de Ctwaarde. Recent Duits onderzoek naar gedaan in de regio Munster; https://artsencollectief.nl/onderzoek-w ... gevaar-op/
Maar als ik het goed begrijp ben je dus tegen vaccineren, omdat het niet zou werken tegen de mutanten. Terwijl die mutanten juist de kans krijgen te ontstaan omdat mensen niet vaccineren. Je verwijt de oplossing dus het probleem?

Dat hen je dan verkeerd begrepen. Maar als je het zo stelt; kunnen mutaties niet ontstaan ook juist door gevaccineerden? Ik stel me zo voor dat het virus juist sneller gaat muteren wanneer het minder kans krijgt om voet aan de grond te houden. Alhoewel, mutaties zijn vaak helemaal niet zo slecht. Het meest waarschijnlijke is dat het steeds minder sterk wordt en uiteindelijk niet veel meer voeten in de aarde heeft dan een gewone griep of verkoudheid.
Mutanten krijgen hoe dan ook nog wel tot 2023 of langer vrij spel zoals verwacht, tegen die tijd is pas heel Afrika aan de beurt. En wij maar zeuren over een 3e prik..
elbert schreef:Wat mij betreft kan die testsamenleving verdwijnen. Zei de overheid vorig jaar nog dat je niet hoeft te testen als je geen klachten hebt, nu verwacht men dat je test als je je goed voelt en naar een verjaardag wil. Nou, nee dus, dat ga ik niet doen.(...)
Dit virus gaat niet verdwijnen en testen zorgt ervoor dat je dat tot in het oneindige moet blijven doen.
Wie meedoet aan de testsamenleving houdt dit met alles erop en eraan in stand.

Eens. Hier ook geen test meer, ook geen zelftesten. De envelop met de uitnodiging daarvoor ging retour afzender.
Sowieso al een vreemde actie. Eerst ruim 8 miljoen enveloppen versturen x net zo veel portokosten (lees: nog meer verspilling van belastinggeld) en dan nog eens de testen er achteraan sturen. Had die er dan gelijk bij in gestopt!
Het kan inderdaad even duren, maar de overheid heeft tenminste anderhalf jaar de tijd gehad om er een begin mee te maken. Dat begin is er nog altijd niet en het ziet er zelfs niet naar uit dat dat begin er komt.

Sterker nog, er is enorm bezuinigd op de zorg, IC bedden en personeel. In 2010 hadden we nog 2800 IC bedden! Daar sta je dan met een drup aan de neus nu we toch niet zo onaantastbaar zijn als we dachten.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 sep 2021 07:20

Dorpeling schreef:Vreemde conclusie.

Besmettelijkheid heeft zoals je weet te maken met de Ctwaarde. Recent Duits onderzoek naar gedaan in de regio Munster; https://artsencollectief.nl/onderzoek-w ... gevaar-op/

Dat hen je dan verkeerd begrepen. Maar als je het zo stelt; kunnen mutaties niet ontstaan ook juist door gevaccineerden? Ik stel me zo voor dat het virus juist sneller gaat muteren wanneer het minder kans krijgt om voet aan de grond te houden. Alhoewel, mutaties zijn vaak helemaal niet zo slecht. Het meest waarschijnlijke is dat het steeds minder sterk wordt en uiteindelijk niet veel meer voeten in de aarde heeft dan een gewone griep of verkoudheid.
Mutanten krijgen hoe dan ook nog wel tot 2023 of langer vrij spel zoals verwacht, tegen die tijd is pas heel Afrika aan de beurt. En wij maar zeuren over een 3e prik..

Eens. Hier ook geen test meer, ook geen zelftesten. De envelop met de uitnodiging daarvoor ging retour afzender.
Sowieso al een vreemde actie. Eerst ruim 8 miljoen enveloppen versturen x net zo veel portokosten (lees: nog meer verspilling van belastinggeld) en dan nog eens de testen er achteraan sturen. Had die er dan gelijk bij in gestopt!

Het is prima besteding van belastinggeld als je die tests gebruikt als je ziek bent. Het is onzinnig om op te roepen om voor ieder feestje op bbq te testen en ik denk dat weinig mensen dat gaat doen. Ik denk dat ze het eerder doen als ze klachten hebben en dat is best nuttig voor jezelf en de anderZ

Sterker nog, er is enorm bezuinigd op de zorg, IC bedden en personeel. In 2010 hadden we nog 2800 IC bedden! Daar sta je dan met een drup aan de neus nu we toch niet zo onaantastbaar zijn als we dachten.

Daar ging het juist over, dat er veel bezuinigd is op de zorg (met name sinds 2010) en de IC is ingericht op wat we normaal nodig hebben maar niet wat je nodig hebt als er een flinke griepgolf uitbreekt of een flinke pandemie en dat de zorg daar ook op ingesteld zou moeten zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 sep 2021 09:10

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 12 dec 2024 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dorpeling » 03 sep 2021 12:19

Marnix schreef:Het is prima besteding van belastinggeld als je die tests gebruikt als je ziek bent. Het is onzinnig om op te roepen om voor ieder feestje op bbq te testen en ik denk dat weinig mensen dat gaat doen. Ik denk dat ze het eerder doen als ze klachten hebben en dat is best nuttig voor jezelf en de anderZ

Bij echte klachten blijven we een paar dagen thuis. Maar ik ga niet voor elke snotneus een staaf in m'n neus of die van m'n kinderen steken. Jij wel?

StillAwake schreef:Als ik zie dat er dagelijks nog steeds duizenden mensen in ons land besmet worden, en een veelvoud daarvan het virus kan verspreiden is het op dit moment helemaal niet zo onrealistich om (zeker als de R-waarde boven de 1 zweeft) aan te nemen dat mensen als potentieel besmettelijk gezien worden als ze weigeren voorzorgsmaatregelen te nemen (vaccineren). (...)

En dat de testmaatschappij nog wel even zal blijven bestaan is een keuze van die mensen zelf. Als je er voor kiest om je niet te laten vaccineren zul je voorlopig op een andere manier aan de gang moeten om je omgeving te beschermen. (...)

Zolang er nog steeds mensen vaccins weigeren zal er inderdaad een redelijke kans zijn dat er weer lockdowns aankomen.
Dan liggen die lockdowns niet zo zeer aan de zucht naar controle, maar aan de eigenwijsheid van de weigeraars.
En het valt me op dat juist de vaccin-weigeraars degenen zijn die het meest kritisch zijn op de maatregelen die genomen moeten worden doordat de vaccinatiegraad nog te laag is...

Dus eigenlijk zeg je hier dat het allemaal de schuld van de niet gevaccineerden is?

@Mortlach, speciaal voor jou een aanvulling ter onderschrijving van mijn bericht hier ergens boven: https://frankploegman.blog/2021/08/17/v ... de-wereld/
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 sep 2021 12:24

Dorpeling schreef:Bij echte klachten blijven we een paar dagen thuis. Maar ik ga niet voor elke snotneus een staaf in m'n neus of die van m'n kinderen steken. Jij wel?

Dus eigenlijk zeg je hier dat het allemaal de schuld van de niet gevaccineerden is?

@Mortlach, speciaal voor jou een aanvulling ter onderschrijving van mijn bericht hier ergens boven: https://frankploegman.blog/2021/08/17/v ... de-wereld/

Als ik verkouden ben en bij mensen op bezoek wil zou ik dat h
graag willen testen ja. Het is totaal geen moeite en dan weet je waar je aantoe bent en wat je door kan geven. Wel zo prettig ja.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 sep 2021 13:18

-

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 sep 2021 13:25

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 12 dec 2024 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 03 sep 2021 13:33

https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... gle.com%2F

Volgens mij is het niet zo simpel te zeggen, dat de schuld bij ongevaccineerden ligt...

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 03 sep 2021 13:34

Marnix schreef:Opmerkelijk. Voor corona-tijd ging je toch ook niet in zelfquarantaine als je wat verkouden was? Waarom doe je dat wel maar ff testen niet als je mag kiezen? Maar je bent vrij om te kiezen tussen quarantaine of testen.

Wat de symptomen betreft, dat weet je heel goed. Omdat niet bij iedereen die symptomen nauwelijks anders zijn. Als corona in de breedte niet gevaarlijk was hadden we geen pandemie en geen maatregelen gehad.
V.w.b. de vraag over zelfquarantaine: misschien dat ik me toch wel enigszins verantwoordelijk voel? En waarom ik me niet laat testen heb ik eerder aangegeven: ik ben van mening dat de testsamenleving zo snel mogelijk moet verdwijnen, omdat die allerlei ongewenste bijeffecten heeft, met als voornaamste een overheid die in mijn nek hijgt met allerlei maatregelen die langduriger van aard zijn dan ik wenselijk vind. Dan is het niet logisch dat ik daaraan meewerk.
Marnix schreef:Dat is wel logisch als je bedenkt dat dat zo'n 2,5 miljoen mensen zijn, die vaak ook nog eens behoorlijk clusteren dmv verschil in vaccinatiegraad per plaats / wijk / regio enzovoorts.
Je bedoelt een dorp als Urk, dat momenteel 0 besmettingen en 0 ziekenhuisopnamen per dag kent, maar desondanks in de risicocategorie "Zeer ernstig" valt omdat de besmettingen in Almere hoog zijn? Tja. Het is waar dat we met een besmettelijker variant van corona zitten, maar desondanks geloof ik niet dat de ziekenhuisbezetting binnenkort zal exploderen met 15 miljoen ingeente mensen. Tenzij de vaccins natuurlijk niet werken, maar dan zitten we in een andere situatie.
Marnix schreef:Daar heb ik nog niets van gelezen dus ik ben benieuwd naar je bronnen die duidelijk maken dat dat speelt. En dan dus niet in bepaalde risicoberoepen want daar is al heel lang een vaccinatieplicht.
Volgens mij lees je lang niet alles. Dat is niet erg, maar die discussies zijn er natuurlijk wel. Je kunt gewoon de discussies in de kranten en andere media (radio, tv, internet) erop nazoeken. Het probleem is bovendien dat een prominente regeringspartij (D66) een vaccinatieplicht helemaal niet problematisch vindt. Het is dat ze er geen meerderheid voor hebben, maar anders hadden we hier binnen de kortste keren Australische toestanden (met apps waarmee je binnen 15 minuten je moet melden anders krijg je de politie aan de deur, of waar je een half jaar de cel in wordt gegooid als je je niet aan de quarantaineregels houdt).
Een mogelijk scenario voor een vaccinatieplicht is de gang naar de rechter: net als bij het klimaatbeleid en het stikstofbeleid hoeft er maar een gek clubje naar de rechter te stappen en de rechter dwingt de politiek ertoe. Is dat vergezocht? Nee, dat is het niet.
Dat staat nog los van de vaccinatiedrang die je in politiek en media ziet.
Marnix schreef:We hebben alleen momenteel geen actieve regering. Een demissionaire die zich bezig houdt met corona maar dat is wat anders dan de zorg klaarstomen voor mogelijke nieuwe pandemieën. Los van het feit dat in coronatijd met tal van beperkingen en een overspannen zorg en arbeidsmarkt, het wel lastig is om even op te tuigen. Maar nogmaals, ik hoop dat het in het komende kabinet prioriteit krijgt.
In 2020 hadden we wel een actieve regering. Toen gebeurde dat ook niet. Het zal waar zijn dat ze druk waren met corona, maar als je in oorlog bent is het ook normaal dat je je leger probeert uit te breiden i.p.v. alleen het bestaande leger zo effectief mogelijk in te zetten.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 sep 2021 13:42

-

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 sep 2021 13:49

-

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 03 sep 2021 13:50

StillAwake schreef:Er zijn zoveel maatregelen van de overheid die langduriger zijn dan eerst gepland, en die je onwenselijk vindt.
Maar is dat een reden tot burgerlijke ongehoorzaamheid?
Hoezo ben ik burgerlijk ongehoorzaam als ik me niet laat testen? Is dat verplicht? Waar staat dat in de wet? Ik ga simpelweg nergens heen waar ze een test willen zien.
StillAwake schreef:Het is je eigen keuze om in het test-samenleving-vakje te vallen (vaccinatie is je immers ooit gratis aangeboden).
Dat is mijn eigen keuze inderdaad, maar het is geen keuze die ik wilde maken. Ik heb besloten om te wachten met vaccinatie omdat ik eerst de lange termijn effecten van het vaccin af wil wachten. Dus ben ik bereid om daar een jaartje of 2 op te wachten. Dat kan ik makkelijk doen, want ik heb het virus al gehad en ik ben dus waarschijnlijk beter beschermd tegen het virus dan dubbel gevaccineerde mensen die het virus niet hebben gehad.
Daarom val ik in het testsamenleving vakje, waar ik ook niet blij mee ben. Dus kies ik ervoor om niet naar gelegenheden te gaan waar getest wordt. Niet ideaal, maar ik ben blijer met de keuze die ik heb gemaakt dan dat ik me ergens toe gedwongen voel. Dat laat onverlet dat ik wel mijn stem laat horen.

Terug naar “Psychologie & Gezondheid”