2e kamer verkiezingen 2021

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Op welke partij heb je vandaag gestemd?

VVD
2
6%
PVV
3
9%
CDA
2
6%
D66
2
6%
GroenLinks
1
3%
SP
0
Geen stemmen
PvdA
0
Geen stemmen
ChristenUnie
6
17%
Partij voor de Dieren
1
3%
50PLUS
0
Geen stemmen
SGP
12
34%
DENK
0
Geen stemmen
FVD
3
9%
Bij1
0
Geen stemmen
JA21
1
3%
Code Oranje
0
Geen stemmen
Volt
1
3%
BBB
1
3%
Anders
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 35

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor StillAwake » 31 aug 2021 11:05

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 12 dec 2024 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 31 aug 2021 11:35

StillAwake schreef:Je noemt nieuwe verkiezingen als een optie, maar persoonlijk zie ik in de huidige politieke barometers nu ook niet een enorme verschuiving in de zetelaantallen ontstaan waardoor de verhoudingen totaal anders (lees: eenvoudiger) zouden komen te liggen.
Probleem is mijns inziens dat D66 een erg grote broek aantrekt als "grootste winnaar", terwijl VVD toch nog echt significant groter is.
En dat de linkerflank vooral linksaf wil, en daarvoor een eigen blok gesmeed heeft, waardoor ze zichzelf feitelijk buitenspel zetten.

Vooralsnog is Rutte degene die de meeste zetels achter zich heeft, en zou hij als eerste aan zet moeten zijn.
Waar Kaag, Ploumen en Klaver over elkaar heen buitelen om vooral hun eigen visie te geven.
Nu heeft ook Kaag de ChristenUnie definitief buitengesloten. Nadat Rutte en Hoekstra de PvdA/GL combi hadden uitgesloten, kon zij niet achterblijven natuurlijk.
Daardoor blijven alleen een minderheidskabinet of nieuwe verkiezingen over als opties.
Bij een minderheidskabinet denk ik dat dat vrij snel onderuit gaat (er staan een paar parlementaire enquetes op de rol, die geen van alle veel goeds beloven voor Rutte en co), tenzij de 3 (?) partijen die er deel van uit gaan maken, wel hele grote concessies gaan doen aan kleine partijen. Maar als ze dat van plan zijn, kunnen ze die beter in de coalitie opnemen.
Deze formatie zit muurvast, zoveel is wel duidelijk, en dat na 8 maanden waarin het kabinet demissionair is.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 31 aug 2021 11:39

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 12 dec 2024 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 31 aug 2021 11:43

StillAwake schreef:In dat geval verwacht ik eerder een minderheidscoalitie van 2 partijen.
Dat kan dan zowel VVD-D66 zijn, als eventueel VVD-CDA (het valt me op dat die laatste mogelijkheid vooralsnog nauwelijks genoemd wordt)
Dat zou ook kunnen. Als je dan toch een minderheidskabinet vormt, kun je het beter meteen goed doen. Een minderheidscoalitie van VVD-CDA zou wel heel erg leunen op PVV, FvD en dat soort partijen. Dat zie ik niet zo zitten, tenzij VVD-CDA puur links beleid willen uitvoeren. Dat zie ik ook niet gebeuren.
De enige optie voor een minderheidskabinet is als VVD-CDA gaan lobbyen bij rechtse partijen voor een meerderheid in de Kamer en D66 bij links en beide blokken in zo'n kabinet van elkaar accepteren dat soms het ene blok en soms het andere de strijd wint. Dan valt er voor iedereen wat te winnen.
V.w.b. nieuwe verkiezingen: Pieter Omtzigt komt in september terug in de Tweede Kamer. Hij heeft het potentieel om een game-changer te zijn, zeker als hij zich bijvoorbeeld bij BBB aansluit. Die partij staat al op 7 zetels in de peilingen. Met Omtzigt erbij kunnen ze zo naar de 20.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 31 aug 2021 12:10

-

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 31 aug 2021 13:40

Mijn gevoel nu (na de uitsluiting van PvdA+ GroenLinks door VVD-CDA en die van CU door D66): er komt een minderheidskabinet VVD-CDA-D66.

CDA moet er absoluut bij om een behoorlijk aantal betrouwbare zetels te waarborgen en D66 moet er absoluut bij als kapstok waaraan linkse partijen bij het vormen van een kamer-meerderheid hun toestemming aan kunnen hangen. Die gaan alleen meestemmen als er een wetsvoorstel is dat via D66 nog een beetje naar links helt.
En verder is deze combinatie voor alle partijen van belang en werkbaar.
Nieuwe verkiezingen? Denk het niet. CDA op de helling, Rutte niet helemaal zeker van het resultaat.....het wordt, na veel tandenpoetsen en opfrissen, een minderheidskabinet VVD-CDA-D66.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 31 aug 2021 14:09

-

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 31 aug 2021 14:18

Even een geheugenopfrissertje: "Rutte wil brede coalitie van redelijke partijen".
We hebben het nu dus over een minderheidskabinet, nadat een hele serie partijen is uitgesloten. Noem dat maar breed.
Onze premier is een echte kameleon.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 31 aug 2021 14:29

-

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 31 aug 2021 15:53

StillAwake schreef:Dat we 7 miljard extra aan kimaat gaan uitgeven is inderdaad best een bizar bedrag, hoewel het voor mensen die het een beetje gevolgd hebben niet onverwacht is.
Toch moeten we ook wel zo eerlijk zijn dat een deel van dat geld uiteindelijk ook weer terugstroomt de eigen economie in.
Er zullen ongetwijfeld een paar mensen stinkend rijk worden van die klimaatmiljarden. Of dat ook voor de meerderheid van de bevolking gaat gelden, waag ik echter sterk te betwijfelen.
Verder is ook opvallend dat op maandag dit bedrag naar buiten komt en op dinsdag minister van Nieuwenhuizen opstapt naar een lobbyclub van energiebedrijven. Zo wordt de band tussen kabinet en lobby wel erg doorzichtig. Haar verweer is dat ze zich niet met energie heeft beziggehouden en dus alles volgens de regels gaat. Maar bij een ex-minister gaat het natuurlijk niet om inhoudelijke kennis, maar om de deuren die in Den Haag makkelijker open gaan met zo iemand als boegbeeld van een lobbyclub. Politieke invloed dus. Alleen al daarom is deze stap uiterst bedenkelijk: het zal vast legaal zijn, maar niet moreel aanvaardbaar.
StillAwake schreef:Niet helemaal fair, hij heeft altijd al aangegeven niet met een wolk van linkse partijen te willen regeren.
In die zin ligt het in dit geval niet zozeer bij Rutte, maar zie ik dit toch meer als de fout van Kaag, die zich opstelt alsof zij uiteindelijk bepaalt wie op welke stoel mag zitten, en van Ploumen/Klaver, die weigeren als losse partij in het kabinet te willen stappen...
Ok, dat is ook wel zo: het ligt niet alleen aan Rutte. We hebben een heel stel politici dat al een half jaar alleen maar bezig is met "wie met wie".
Wat we nu zien is wel het falen van het Nederlandse systeem van coalitievorming. Dat moet toch echt anders, anders krijgen we in de toekomst demissionaire kabinetten die veel te lang doorgaan en te weinig tijd voor missionaire kabinetten om effectief te kunnen regeren.
We kunnen het wel neerleggen bij die kiezer die op teveel verschillende partijen stemt, maar dat komt misschien ook wel omdat sommige partijen te weinig naar die kiezer luisteren. Dan versplintert de boel. Het is tweewegsverkeer wat dat betreft.
gravo schreef:Nieuwe verkiezingen? Denk het niet. CDA op de helling, Rutte niet helemaal zeker van het resultaat.....het wordt, na veel tandenpoetsen en opfrissen, een minderheidskabinet VVD-CDA-D66.
Dat lijkt me ook. Samen komen deze partijen op 72 zetels. Met wat gedoogsteun hier en daar (Volt op linkse thema's, de SGP op rechtse thema's) valt dit te proberen. Maar er zitten links en rechts ook een flink aantal partijen die het gehad hebben met Rutte en co. Bij de eerstvolgende gelegenheid (bijv. na een parlementaire enquete over de toeslagenaffaire of het Groningse gas), zou er weleens een meerderheid kunnen zijn om het kabinet weer weg te sturen.

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 01 sep 2021 09:51

elbert schreef:(...)Bij de eerstvolgende gelegenheid (bijv. na een parlementaire enquete over de toeslagenaffaire of het Groningse gas), zou er weleens een meerderheid kunnen zijn om het kabinet weer weg te sturen.

Dat ben ik zeker met je eens. Volgens mij zijn de bananenschillen:

- Rutte sowieso (gedrag, verleden, houdbaarheid, hoofdverantwoordelijke in de komende parlementaire enquêtes)
- Europa dat wetgeving op gebied van klimaat-adaptatie gaat opleggen (het Frans Timmerfrans - syndroom)
- de parlementaire enquêtes over toeslagenaffaire, Groningen, Afghanistan, corona en wie weet wat nog meer.
- de terugkeer van Omtzigt, met gevolgen voor CDA intern en mogelijke verschuivingen in de kamer en bij het electoraat.
- gemeenteraadsverkiezingen.
- alle lijken die nog uit de kast komen in het kader van "de nieuwe open bestuursstijl" (eigenlijk natuurlijk vooral door journalistiek speurwerk).
- migratie (Afghanen vinden een sluiproute).
- nog een keer Zuid-Limburg onder water (dit is speculatie).
- inflatie > stijgende prijzen > Italië in gevaar > Europa moet weer helpen.
- de 23e faux pas van een VVD-er.

Welke bananenschil het ook wordt...Rutte glijdt op die schil zo een Europese topfunctie in...wat ik je brom.

gravo
Laatst gewijzigd door gravo op 01 sep 2021 09:59, 3 keer totaal gewijzigd.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 01 sep 2021 10:56

-

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 01 sep 2021 11:02

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 12 dec 2024 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 01 sep 2021 11:23

StillAwake schreef:Toch is er een behoorlijk aantal bedrijven wat haar speerpunt gemaakt heeft van "klimaat". En een nog groter aantal bedrijven wat daar dan weer op meelift.
Het geschikt maken van het elektriciteitsnet voor elektrische auto's kost een hoop, maar er zijn ook heel veel mensen die daar juist hun boterham aan verdienen.
Wind op zee is een tak van sport waar de 4 grootste rederijen van Nederland tezamen zo'n 11.000 mensen een baan in kunnen aanbieden (toegegeven; veel expats, maar ook veel van het geld wat daar verdient wordt komt uit het buitenland)
Installateurs van zonnepanelen, van laadpalen, van warmtepompen, allemaal mensen die er niet zo zeer stinkend rijk van worden, maar die er wel hun gezinnetje van kunnen onderhouden, en allemaal bedrijven die ook in hun supply-chain een effect laten doorsijpelen van de extra omzet die ze draaien.

En ik weet (misschien wel beter dan wie ook op dit forum) hoe "subsidievrije windparken op zee" toch met subsidie aangelegd worden, maar toch denk ik dat het economisch niet eens zo heel beroerd is.
Kijk naar Denemarken, dat heeft (naast LEGO) ongeveer haar bestaanszekerheid gegrond op het ontwikkelen van windenergie (en het verkopen van dergelijke projecten aan omliggende landen).
Zouden wij ook kunnen en moeten doen (en bij installatie van offshore-windparken doen wij als NL iets dergelijks).

En natuurlijk: er worden mensen stinkend rijk van (maar dat heb je altijd). Toch denk ik dat het meer mensen aan een baan helpt dan je in eerste instantie zou denken.
Het probleem met al die "banen voor klimaat" is dat het een soort Melkert banen zijn, die gesubsidieerd worden door een fors hogere energierekening en belastinggeld. Want die banen moeten ergens van betaald worden. Normaal gesproken wil je de levering van energie zo min mogelijk arbeidsintensief hebben. Tenminste, vanuit het oogpunt van de consument bekeken.
Het enige effect van deze extra banen voor zoiets basaals als de energievoorziening (dat zou het tenminste moeten zijn) is dus duurdere energie. Dat is zo in Denemarken (het land met de hoogste energieprijzen) en ook andere landen die fors inzetten op hernieuwbare energie. Heeft dat dan een positief effect op de CO2 uitstoot? Nou, dat valt ook tegen. Als je kijkt naar de landen met de minste CO2 uitstoot, dan zijn dat landen met kernenergie en waterkrachtcentrales, zoals Zweden, Noorwegen en Frankrijk. Een land als Denemarken (en ook Duitsland) zit ergens in de middenmoot. Nederland gaat het Deens/Duitse model achterna, wat hoge energieprijzen en tegenvallende CO2 reductie tot gevolg heeft.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 01 sep 2021 11:44

-

Terug naar “Actualiteit & Politiek”