Zwarte pakken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 apr 2004 13:04

johannes1 schreef:verrassing, we hebben geen airco. van degene die meestal een pak dragen, dragen de meeste hem ook bij warm weer.

Koudbloedig? Ik kan me niet voorstellen dat niemand in pak het daar warm heeft.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

caprice

Berichtdoor caprice » 01 apr 2004 13:08

Ik kan hier volgens mij geen zinnige opmerking meer plaatsen.

Wat een muggenzifterij zeg.

Pak wel of niet aan in de zomer. :?

:(

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 01 apr 2004 13:09

caprice schreef:Ik kan hier volgens mij geen zinnige opmerking meer plaatsen.

Dat betekent, dat een zinnige opmerking van jou juist hard nodig is :wink:
If you want world peace, fight for justice.

caprice

Berichtdoor caprice » 01 apr 2004 13:11

Vrouwe Justitia schreef:
caprice schreef:Ik kan hier volgens mij geen zinnige opmerking meer plaatsen.

Dat betekent, dat een zinnige opmerking van jou juist hard nodig is :wink:

Laat iedereen die dat graag wil zijn gang gaan.

Het is ook uit eerbied voor God, dat je voor Hem verschijnt in Zijn huis.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 01 apr 2004 14:06

iedereen die graag een pak draagt in de kerk, vooral blijven dragen! maar ik ben toch wel heel blij als er bij temperaturen van boven de 25 graden celsius een bloesje met korte mouwen in de kast hangt :D
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 01 apr 2004 16:09

Ik verbaas me iedere keer weer dat de reformatorischen zich zo blind staren op dit soort onderwerpen. Pagina's vol worden geweid aan hoeden, rokken, pakken en andere kleding stukken die allemaal maar één doel hebben het bedekken en het warm houden van het lichaam. Mensen kunnen zich hier ontzettend druk maken over de manier van het bedekken of warm houden van het lichaam van die andere persoon. Zo druk dat ze het er zelf bijna warm van gaan krijgen. En dan word achteraf de vraag gesteld: "Wat voor zin heeft deze discussie gehad?" :mrgreen: Je hebt er mensen bij ......
Afbeelding

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 apr 2004 16:15

Hoho, niet zo negatief over onze pogingen iets te bevatten van het bijzondere natuurverschijnsel "johannes1-met-pak-in-kerk-van-30-graden-warm" en ons aangrijpen van deze kans om ons te verbazen over de wonderen der schepping! :mrgreen:

Btw: dit was dus geen typisch reformatorische blindstaardiscussie, want het ging niet over kledingnormen oid

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 01 apr 2004 21:13

Aragorn schreef:
Boekenlezer schreef:
Aragorn schreef:Het nieuwe leven in Christus is voor die mensen niet bepalend voor hun geestelijke toestand, maar vooral het besef dat ze ondanks hun bekering nog steeds zondig zijn. (Eigenlijk zou je het ook een soort ongeloof kunnen noemen.. :? )
...

:shock: Nou nou! Hier schiet je wel uit de bocht!
Dat ze ondanks hun bekering nog steeds zondig zijn en dat willen beseffen noem ik geen ongeloof. Anders had Romeinen 7 ook niet in de Bijbel mogen staan.
Ongeloof is: dat je ondanks je bekering niet gelooft dat je bekeerd bent, dat je niet vertrouwt op Christus. Dat is heel wat anders.
Je zult het zo niet bedoeld hebben? Ik hoop het, maar dan zou ik wel willen zeggen: formuleer ajb een beetje nauwkeurig!

Ik zei ook niet voor niets een soort ongeloof... :mrgreen:

Maar het komt ook voor dat men dan 'niet kan ontkennen dat er iets gebeurd is', maar maar ook niet echt vertrouwt op Christus. Dat men wel 'bekommerd' is vanwege de zonden enzo, maar niet vast gelooft in het persoonlijk heil. Dat dat maar in de lucht blijft zweven, wankel is.
Maar dat komt denk ik ook een beetje voort uit angst een van die 'mensen die het altijd maar hebben' te zijn. Dat is verdacht, als je altijd leeft uit de beloften van God.

Als ik daar over nadenk, dan denk ik aan de ene kant: "ik begrijp het wel een klein beetje", maar aan de andere kant: "het klopt ook weer niet echt". En dan bedoel ik dus die manier van denken van die mensen.

Dat ik het een beetje kan begrijpen zit hierin: je moet uitverkoren zijn, en als dat zo is zal zich dat daarin uiten dat je volhardt tot het einde. (Matth. 24:13) En ik ben nu wel gelovig, maar hoe weet ik dat ik dat tot het einde van mijn leven toe zal blijven? Het zou nog eens blijken dat ik afval, dat ik mijn geloof kwijt raak...!

Maar tegelijk klopt het niet echt om zo te denken. Laat ik eens enkele vragen en bedenkingen formuleren die het bij mij oproept:
- Als je zó denkt, hoeveel waarde hecht je dan eigenlijk aan het feit dat God JHWH is? Dat Hij dus volstrekt betrouwbaar is? Denk je dan eigenlijk niet ontzettend klein over Hem?
- Als je de twijfel tot een soort van systeem verheft, hoe kun je dan nog ooit zekerheid voelen? In jezelf is er immers altijd reden tot twijfel. In je gevoel, in je verstandelijke overleggingen... altijd kun je twijfelen als je dat zo graag wil.
- Bovendien lijkt het mij een ontzettend onpraktische manier doen. Volgens mij wijst de Bijbel een heel andere weg. Ernst is niet verkeerd. Sterker nog, ernst kenmerkt de Bijbel. Maar de ernst van de Bijbel is volgens mij toch van een wat ander soort dan dit soort berustende ernst, dat passieve genavelstaar of je er uiteindelijk wel zult komen. De ernst van de Bijbel is juist heel activerend. (Enkele voorbeelden: Luc. 13:24, I Cor. 9:24, Ef. 6:18, Hebr. 12:1,2)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 apr 2004 21:18

*Eens*

cootje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor cootje » 28 apr 2004 13:43

Napoleon schreef:iedereen die graag een pak draagt in de kerk, vooral blijven dragen! maar ik ben toch wel heel blij als er bij temperaturen van boven de 25 graden celsius een bloesje met korte mouwen in de kast hangt :D

haha, ik moest toch wel even lachen bij dit topic. Als het warm is, dragen bij ons(herv.geref.) de ouderlingen in de dienst geen jasje, zijn ze allemaal in overhemd! En de dominee heeft dan geen toga aan,maar alleen een pak (wel zwart ja) En wij hebben wel airco,maar als het erg warm is toch niet toereikend geloof ik....

Ook heb ik in de vier jaar dat ik hier nu kerk nog nooit ouderlingen in zwart pak op bezoek gehad, niet met de kennismaking en niet met de officiële huisbezoeken.Zelfs niet eens altijd in pak, soms ook wel gewoon in een trui. Ook de dominee is altijd in grijs, de keren dat hij langs geweest is. En ik moet zeggen dat het toch een minder beladen sfeer is, ik kon veel makkelijker praten, of liever gezegd, ik kon nu ook eens iets uitbrengen, wat in mijn vorige gemeente gewoon niet lukte, daar straalde het zwart zo'n afstand uit...Terwijl die ouderlingen in het dagelijks leven heel fijne mensen zijn!

Ik denk niet dat het ambt in het zwarte pak zit, dat zit in het werk dat ze doen en als ze dat naar Gods wil doen,maakt het niet uit of hun pak zwart is of niet....

the Sailor
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor the Sailor » 28 apr 2004 18:18

Johnny Cash had goede redenen om altijd 'dressed in black' te zijn,
vind ik... :mrgreen:

Well, you wonder why I always dress in black,
Why you never see bright colors on my back,
And why does my appearance seem to have a somber tone.
Well, there's a reason for the things that I have on.

I wear the black for the poor and the beaten down,
Livin' in the hopeless, hungry side of town,
I wear it for the prisoner who has long paid for his crime,
But is there because he's a victim of the times.

I wear the black for those who never read,
Or listened to the words that Jesus said,
About the road to happiness through love and charity,
Why, you'd think He's talking straight to you and me.

Well, we're doin' mighty fine, I do suppose,
In our streak of lightnin' cars and fancy clothes,
But just so we're reminded of the ones who are held back,
Up front there ought 'a be a Man In Black.

I wear it for the sick and lonely old,
For the reckless ones whose bad trip left them cold,
I wear the black in mournin' for the lives that could have been,
Each week we lose a hundred fine young men.

And, I wear it for the thousands who have died,
Believen' that the Lord was on their side,
I wear it for another hundred thousand who have died,
Believen' that we all were on their side.

Well, there's things that never will be right I know,
And things need changin' everywhere you go,
But 'til we start to make a move to make a few things right,
You'll never see me wear a suit of white.

Ah, I'd love to wear a rainbow every day,
And tell the world that everything's OK,
But I'll try to carry off a little darkness on my back,
'Till things are brighter, I'm the Man In Black.
tonight we'll build a bridge across sea and land
see the sky the burning rain
she will die and live again
tonight

Sapman
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Sapman » 15 mei 2004 22:51

Dat een dominee in een zwart pak loopt op zondag snap ik nog, alleen het geeft een onwelkome uitstraling voor niet christenen, die zullen dus ook nooit zomaar zo'n kerk binnenstappen dat zie ik bij onszelf. Dat is dus sowieso een minpunt,

Ik vind ook dat wij zijn als de Nikolaieten, 1 man op een verhoging en de rest luistert is helemaal verkeerd, je kan geen vragen stellen ofzow, enz.

Ik zeg altijd: Onder het zwarte pak zit een wit overhemd, het kon beter andersom zijn!

wie het vatte kan die vatte het!

Sapman, de enige echte!
Wie als vriend hier binnengaat, komt nooit te vroeg, altijd te laat!!! :D

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 16 mei 2004 11:34

Sapman schreef:Dat een dominee in een zwart pak loopt op zondag snap ik nog, alleen het geeft een onwelkome uitstraling voor niet christenen, die zullen dus ook nooit zomaar zo'n kerk binnenstappen dat zie ik bij onszelf. Dat is dus sowieso een minpunt,

!

dus het hangt van het pak af of er mensen komen of niet?

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 16 mei 2004 14:00

Caprice:
Het is ook uit eerbied voor God, dat je voor Hem verschijnt in Zijn huis.

Dat hoor ik vaker. Maar wat maakt een zwart pak eerbiediger? Behalve het feit dat het vele malen duurder is (zou dat geld niet beter besteet kunnen worden?) Zwarte pakken waren ook 'in' bij de maffia, wil je je daarmee identificeren? Ik weet het, het slaat nergens op. Maar het punt vaan 'eerbied' genoemd door jou, vind ik ook niet opgaan.

Cootje:
En ik moet zeggen dat het toch een minder beladen sfeer is, ik kon veel makkelijker praten, of liever gezegd, ik kon nu ook eens iets uitbrengen, wat in mijn vorige gemeente gewoon niet lukte, daar straalde het zwart zo'n afstand uit...Terwijl die ouderlingen in het dagelijks leven heel fijne mensen zijn!

Dit vind ik dan weer onzin... Als jij makkelijker praat tegen mensen die niet in het zwart gekleed, dan ligt dat toch echt compleet aan jou, daar kunnen anderen niets aan doen. Je kunt niet verwachten dat ze voor jou opeens hun zwarte pak in de kast laten hangen omdat jij dan niet goed kunt praten...

Ik denk niet dat het ambt in het zwarte pak zit, dat zit in het werk dat ze doen en als ze dat naar Gods wil doen,maakt het niet uit of hun pak zwart is of niet....

Nee, het zit niet in het zwarte pak of zo. Maar dat wil niet zeggen dat een zwart pak verkeerd is.

Als mensen een zwart pak willen dragen, lekker doen, ik vind het soms nog mooi ook. Sommige zwarte pakken getuigen gewoon echt van stijl, maar sommigen ook van 'ik moet van de kerk een zwart pak aan' en dan is het weer niets...

Sapman:
Ik zeg altijd: Onder het zwarte pak zit een wit overhemd, het kon beter andersom zijn!

Zou je niet even willen uitleggen waarom? Ik denk dat ik 'm snap, maar dan vind ik het nog onzin...

cootje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor cootje » 16 mei 2004 20:32

Cootje:
En ik moet zeggen dat het toch een minder beladen sfeer is, ik kon veel makkelijker praten, of liever gezegd, ik kon nu ook eens iets uitbrengen, wat in mijn vorige gemeente gewoon niet lukte, daar straalde het zwart zo'n afstand uit...Terwijl die ouderlingen in het dagelijks leven heel fijne mensen zijn!

Dit vind ik dan weer onzin... Als jij makkelijker praat tegen mensen die niet in het zwart gekleed, dan ligt dat toch echt compleet aan jou, daar kunnen anderen niets aan doen. Je kunt niet verwachten dat ze voor jou opeens hun zwarte pak in de kast laten hangen omdat jij dan niet goed kunt praten...

okee, kan best aan mij liggen,maar in dit geval ook aan deze ouderlingen, zij veranderden met het pak ook in afstandelijke betweters, die jouw geloof volledig onderuit haalden als het niet vlgens de uitgestippelde paadjes was gegaan. Dat maakte de sfeer erg beklemmend. In mijn huidige gemeente komen ze niet zo boven je te staan,meer als medegemeenteleden, die wel de taak hebben zorg te hebben voor je en dat voelt toch anders. Maar wrs als zij zwarte pakken aantrekken, voel ik me net zo op mijn gemak bij hen, de dominee is altijd in donkergrijs en tegen hem praat ik ook net zo makkelijk...

(en een stuk quote verwijderen lukt me nog steeds niet, nu staat bovenstaande weer niet als quote...)

Terug naar “Archief”