Een verslaving is gedeeltelijk psychisch. Als je die knop om hebt, heb je al 1 ding overwonnen. Daarna komt het lichamelijke deel. Dat is misschien nog wel heftiger dan de psyche, ivm de ontwenningsverschijnselen. Maar als je het psychische deel gewonnen hebt, is het lichamelijke beter te weerstaan.
Ik heb veel gezien toen ik met verslaafden werkte. De meeste terugvallen waren omdat ze de moed opgaven. Meerdere factoren speelden mee. Vaak huisvesting, contactbreuk familie, geldgebrek... Waardoor ze geen 'zin' meer hadden om de strijd. Moet eigenlijk zeggen, het leven had geen zin meer dus wat maakt die verslaving dan nog uit.
Juist zij die 'in een gespreid bedje' kwamen en echt zelf wilde doorzetten om dit te behouden, hielden het vaak wel vol.
Ik zeg niet dat het makkelijk is of het je eigen schuld is als het niet lukt. Je kunt van je verslaving afkomen, maar stap 1 is echt je wil. Als je er niet voor de 100% achter staat, is het bij voorbaat al gedoemd tot mislukken. Er zijn genoeg voorbeelden van mensen die stoppen omdat de omgeving dat van ze verlangt. Dat werkt meestal niet.
En als je wel graag wil maar het lukt niet, zijn er genoeg cursussen en therapieën, ook bewezen werkend...
Maar goed, andere discussie dan corona