Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 15 jul 2021 13:41

elbert schreef:Bericht over bijwerkingen: die zijn echt en kunnen ernstig zijn. Het gaat om een bekende sporter, dus dat krijgt enige bekendheid. https://www.nu.nl/schaatsen/6145649/nui ... zakje.html

Dat is toch niets nieuws? Ruim een maand geleden meldde Lareb al dat er 24 meldingen zijn geweest van myocarditis en pericarditis en het EMA doet er verder onderzoek naar. Niet fijn als je dat krijgt maar dat het een zeldzame bijwerking van het vaccin is is niet onder het tafelkleed geveegd.

Overigens vergeet je even te vermelden dat het risico op myocarditis / pericarditis er ook is bij een coronabesmetting (en dan is die kans waarschijnlijk zelfs groter) dus met je niet laten inenten voorkom je dit niet of verlaag je de kans niet. Ook lijken topsporters er wat gevoeliger voor te zijn, zo blijkt uit een onderzoek uit mei want toen was dit ook al bekend.
Laatst gewijzigd door Marnix op 15 jul 2021 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 jul 2021 14:11

Lydia63 schreef:Gewoon 'n vraag, waarom wordt er nog maar nauwelijks gesproken over het opbouwen van groep 's immuniteit?

Ik heb daar genoeg over gehoord. Bijvoorbeeld rond de discussie over het inenten van jongeren. Of je die mag gebruiken met groepsimmuniteit als doel. Volgens mij is het meeste er ook wel over gezegd, voor immuniteit is 70-90 procent gevaccineerden wel nodig en ik weet niet of met varianten en zo nog iets verandert. En op dat percentage zitten we nog niet. Laatste cijfers van 4 dagen terug zeggen 64,7% minimaal 1 dosis en 38,8 procent volledig. Dus dat duurt nog wel een poos en dan is het virus ook niet opeens verdwenen als dat het al volledig doet maar dan dooft het langzaam uit.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Lydia63
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Lydia63 » 15 jul 2021 15:21

Marnix schreef:Ik heb daar genoeg over gehoord. Bijvoorbeeld rond de discussie over het inenten van jongeren. Of je die mag gebruiken met groepsimmuniteit als doel. Volgens mij is het meeste er ook wel over gezegd, voor immuniteit is 70-90 procent gevaccineerden wel nodig en ik weet niet of met varianten en zo nog iets verandert. En op dat percentage zitten we nog niet. Laatste cijfers van 4 dagen terug zeggen 64,7% minimaal 1 dosis en 38,8 procent volledig. Dus dat duurt nog wel een poos en dan is het virus ook niet opeens verdwenen als dat het al volledig doet maar dan dooft het langzaam uit.

Wellicht was mijn vraag niet duidelijk Marnix, maar ik probeer te vragen of er ook groep's immuniteit kan ontwikkeld worden zonder vaccinatie.
Dus is 'n gezond lichaam zelf in staat anti stoffen aan te maken en op die manier voor groep's immuniteit te zorgen?
Ik wil geen vaccin, maar probeer wel alles te doen om zo gezond mogelijk te leven, mocht ik worden besmet, dan heb ik de hoop dat mijn lichaam het zelf oplost, daarbij wil ik wel zeggen dat ik de privilege heb om me tot dusver heel strikt te houden aan regels het was dus gewoon 'n vraag.
Al vraag ik me ook af, waarom jonge mensen met 'n gezond lichaam en de capaciteit om zelf anti stoffen aan te maken moeten worden gevaccineerd.
Mij lijkt het juist beter om dat niet te doen en op die wijze groep's immuniteit op te bouwen, en de zwakkere onder ons in bescherming te houden voor besmetting.
Want niemand van ons kent de gevolgen van wel vaccineren op de langere termijn.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 15 jul 2021 15:51

Er zijn testen te koop waarmee je immuniteit kunt testen. Bloedtest... Eerlijk gezegd geen idee of ze echt betrouwbaar zijn, maar ik ben wel van plan een test te gaan kopen of aan te vragen via de huisarts. Moet me er nog even in verdiepen. Als ik vannacht tijd heb ga ik op zoek naar informatie.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 15 jul 2021 15:54

Ik citeer een stukje wat mijn voorgaande berichten verduidelijkt. Gaat in dit geval niet over onbegrepen klachten, maar de strekking is hetzelfde.

In 2019 overleden ruim 10.000 mensen aan longkanker. Een vreselijke, meestal dodelijke en uitterende kankersoort. Longkanker is in de meeste gevallen het ellendige slotakkoord van jarenlang verslaafd roken van sigaretten. In veel gevallen is het dus een volkomen voorkoombare kanker. ‘Roken is dodelijk‘ staat niet zonder reden op elk sigarettenpakje. Klaarblijkelijk vinden wij 10.000 doden aan/met COVID-19 heel erg maar vinden we 10.000 doden per jaar aan de gevolgen van longkanker minder erg. In ieder geval hoor ik er zeer weinig over. Ook de overheid lijkt het niet erg te vinden. Immers, onze overheid heeft, wetende van het dodelijke karakter van het overbodige genotsmiddel, geen totaalverbod op de verkoop van dodelijke sigaretten afgekondigd en ik heb nog nooit een krant gezien die het aantal mensen dat er die dag aan longkanker waren bezweken vermeldde. Ik heb onze minister-president horen praten over het ‘dodelijke virus’ maar nog nooit over de ‘dodelijke sigaret’. Longkanker is geen reden voor wekelijkse update bij de praatprogramma’s op televisie. Geen enkele andere ziekte buiten COVID-19 is dat overigens. En als we dan over ‘oversterfte’ praten, is 10.000 voorkoombare doden door roken-gerelateerde longkanker geen ‘oversterfte’? Of vinden we dat een gewone doodsoorzaak? Elk jaar weer.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 jul 2021 16:06

Lydia63 schreef:Wellicht was mijn vraag niet duidelijk Marnix, maar ik probeer te vragen of er ook groep's immuniteit kan ontwikkeld worden zonder vaccinatie.
Dus is 'n gezond lichaam zelf in staat anti stoffen aan te maken en op die manier voor groep's immuniteit te zorgen?
Ik wil geen vaccin, maar probeer wel alles te doen om zo gezond mogelijk te leven, mocht ik worden besmet, dan heb ik de hoop dat mijn lichaam het zelf oplost, daarbij wil ik wel zeggen dat ik de privilege heb om me tot dusver heel strikt te houden aan regels het was dus gewoon 'n vraag.
Al vraag ik me ook af, waarom jonge mensen met 'n gezond lichaam en de capaciteit om zelf anti stoffen aan te maken moeten worden gevaccineerd.
Mij lijkt het juist beter om dat niet te doen en op die wijze groep's immuniteit op te bouwen, en de zwakkere onder ons in bescherming te houden voor besmetting.

Ja natuurlijk is een lichaam daartoe in staat. Het zou alleen veel langer gaan duren. In februari toen men net was begonnen met vaccineren was het percentage mensen met antistoffen zo'n 14% waarvan een paar procent door vaccinatie. Uiteindelijk zou iedereen zonder vaccin wel afweerstoffen krijgen maar de schatting is dat dat minstens 5 jaar zou duren en als je na een jaar zonder vaccineren net boven de 10% zou zitten kom je tot de conclusie dat het zelfs nog wel wat langer kan duren. En dat zijn dus ook jaren waarbij de zorg regelmatig op z'n teentjes zal lopen, overbelast zou zijn en dat dan met allerlei maatregelen die de hele samenleving raken. Tenzij je al die maatregelen loslaat maar dan zal de zorg het niet meer aankunnen en moet je kiezen wie je behandelt en wie niet.Dat is de consequentie van op een natuurlijke manier immuniteit opbouwen, plus dat het veel extra doden zal kosten en daarnaast ook veel extra mensen met long covid.

Vanmiddag lunchte ik met een kerngezonde, jonge collega, geen overgewicht, sporten / gezond leven. Die heeft al een half jaar klachten na een besmetting, weinig energie, al maanden lang. Geloof me, die had heel graag een half jaar geleden een vaccin gehad. En zo heb ik er al een hoop gesproken. Gezond leven geeft geen garantie dat je weinig last zult hebben.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 jul 2021 16:13

lammetje schreef:Ik citeer een stukje wat mijn voorgaande berichten verduidelijkt. Gaat in dit geval niet over onbegrepen klachten, maar de strekking is hetzelfde.

In 2019 overleden ruim 10.000 mensen aan longkanker. Een vreselijke, meestal dodelijke en uitterende kankersoort. Longkanker is in de meeste gevallen het ellendige slotakkoord van jarenlang verslaafd roken van sigaretten. In veel gevallen is het dus een volkomen voorkoombare kanker. ‘Roken is dodelijk‘ staat niet zonder reden op elk sigarettenpakje. Klaarblijkelijk vinden wij 10.000 doden aan/met COVID-19 heel erg maar vinden we 10.000 doden per jaar aan de gevolgen van longkanker minder erg. In ieder geval hoor ik er zeer weinig over. Ook de overheid lijkt het niet erg te vinden. Immers, onze overheid heeft, wetende van het dodelijke karakter van het overbodige genotsmiddel, geen totaalverbod op de verkoop van dodelijke sigaretten afgekondigd en ik heb nog nooit een krant gezien die het aantal mensen dat er die dag aan longkanker waren bezweken vermeldde. Ik heb onze minister-president horen praten over het ‘dodelijke virus’ maar nog nooit over de ‘dodelijke sigaret’. Longkanker is geen reden voor wekelijkse update bij de praatprogramma’s op televisie. Geen enkele andere ziekte buiten COVID-19 is dat overigens. En als we dan over ‘oversterfte’ praten, is 10.000 voorkoombare doden door roken-gerelateerde longkanker geen ‘oversterfte’? Of vinden we dat een gewone doodsoorzaak? Elk jaar weer.

Helemaal met je eens dat roken verboden moet worden, had al lang moeten gebeuren. Helemaal met je oneens dat sommigen 10000 doden aan het een minder erg vindt dan 10000 doden aan het ander. Het een is wel wat minder besmettelijk dan het ander. En in het ene geval kan je nog zeggen: Het is de consequentie van een keuze. Als je ervoor kiest om te roken weet je dat die kans groter is. Bij corona ligt dat wat anders, dat treft mensen vaak zonder reden.

Maar zoals ik eerder al zei, je haalt er iedere keer andere dingen bij en dan zeg je "Ja maar dit is toch ook heel erg". Waarom krijgt dit wel aandacht en dat niet. Waarom probeer je telkens corona te bagatelliseren door andere dingen te noemen die ook erg zijn?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 jul 2021 16:25

Lydia63 schreef:Wellicht was mijn vraag niet duidelijk Marnix, maar ik probeer te vragen of er ook groep's immuniteit kan ontwikkeld worden zonder vaccinatie.

In alle landen waar dit is geprobeerd, is het uitgelopen op een drama. Natuurlijk kun je op die manier groepsimmuniteit opbouwen; de vraag is alleen hoeveel doden en levenslang zieken je bereid bent daarvoor te accepteren. In Zweden is men hier gauw van teruggekomen en in het VK ook, hoewel ze het daar blijkbaar opnieuw gaan proberen.

Er is een filmpje van WHO-arts Mike Ryan waarin hij zegt dat deze strategie "moreel verwerpelijk en epidemologisch onzinnig" is; ik kan de clip helaas niet terugvinden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 jul 2021 16:30

lammetje schreef:In 2019 overleden ruim 10.000 mensen aan longkanker. Een vreselijke, meestal dodelijke en uitterende kankersoort. Longkanker is in de meeste gevallen het ellendige slotakkoord van jarenlang verslaafd roken van sigaretten. In veel gevallen is het dus een volkomen voorkoombare kanker. ‘Roken is dodelijk‘ staat niet zonder reden op elk sigarettenpakje. Klaarblijkelijk vinden wij 10.000 doden aan/met COVID-19 heel erg maar vinden we 10.000 doden per jaar aan de gevolgen van longkanker minder erg. In ieder geval hoor ik er zeer weinig over. Ook de overheid lijkt het niet erg te vinden. Immers, onze overheid heeft, wetende van het dodelijke karakter van het overbodige genotsmiddel, geen totaalverbod op de verkoop van dodelijke sigaretten afgekondigd en ik heb nog nooit een krant gezien die het aantal mensen dat er die dag aan longkanker waren bezweken vermeldde. Ik heb onze minister-president horen praten over het ‘dodelijke virus’ maar nog nooit over de ‘dodelijke sigaret’. Longkanker is geen reden voor wekelijkse update bij de praatprogramma’s op televisie. Geen enkele andere ziekte buiten COVID-19 is dat overigens. En als we dan over ‘oversterfte’ praten, is 10.000 voorkoombare doden door roken-gerelateerde longkanker geen ‘oversterfte’? Of vinden we dat een gewone doodsoorzaak? Elk jaar weer.

Wat mij betreft wordt tabak en nicotineproducten vandaag nog totaal verboden. Het is inderdaad schandalig dat dit nog steeds te koop is en dat de overheid hiervan profiteert (BTW-opbrengsten). En ja, het is vreemd dat we zo "immuun" worden voor sterfte, dat het als het ware "normaal" is dat er 30 mensen per dag sterven aan de gevolgen. Ook een heftige griepgolf komt misschien net in het nieuws, terwijl we nu weten dat als we echt zouden willen, we er iets tegen zouden kunnen doen.

Het verschil is dan wel weer (hoewel bij roken niet zoveel als normaal) dat het niet besmettelijk is en het virus wel. Als je niets doet, zijn het er dit jaar 10.000 maar volgend jaar 100.000 of meer.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 15 jul 2021 16:54

jaarlijks sterven er 20.000 mensen in Nederland tgv van roken, en daarnaast ( weet geen cijfers ) een heel groot deel van de zorgvragers in ziekenhuis maar ook thuiszorg is tgv roken. ( copd bijvoorbeeld is ernstig invaliderend, en bijv het grote geld wordt in de ziekenhuizen verdiend aan openhart operaties... )

ik ben helemaal eens met een zeer streng verbond op roken....alhoewel ik weet dat heel veel mensen tegen zijn want vinden dat het een 'vrije keus' is enzo. EN dan krijg je de discussie ...ja maar ongezond eten ....Ook dat zorgt voor gezondheidsproblemen. Wil je dan ook ongezond eten verbieden? Ja dit wordt een ingewikkeld verhaal zo natuurlijk. Of alcohol. dat is trouwens het eerste wat je hoort...is ook niet gezond ( alhoewel nu rustig wordt verteld dat twee glazen wijn per dag gezond is......over 50 jr zullen we wel anders horen. Zou me niets verbazen als de alcohollobby net zo groot en sterk is als de tabakslobby ...die begin van de coronacrisis voor elkaar kreeg om nieuwberichten te laten circuleren dat roken beschermd tegen corona :roll: )
oh en we kunnen nog verder , we weten dat elke dag minimaal een half uur bewegen gezond is goed voor de gezondheid. Moet je dat je bevolking verplicht gaan stellen?

nouja. hoe dan ook.....ik ken de bezwaren van een verbond maar persoonlijk zou ik voor een verkoopverbod zijn van rookwaar aan niet-rokers. Dus dat de bestaande rokers op recept hun verslaving krijgen en zo langzaam ( of snel ) uitsterven en het niet meer verkocht wordt.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 15 jul 2021 17:13

Marnix schreef:Helemaal met je eens dat roken verboden moet worden, had al lang moeten gebeuren. Helemaal met je oneens dat sommigen 10000 doden aan het een minder erg vindt dan 10000 doden aan het ander. Het een is wel wat minder besmettelijk dan het ander. En in het ene geval kan je nog zeggen: Het is de consequentie van een keuze. Als je ervoor kiest om te roken weet je dat die kans groter is. Bij corona ligt dat wat anders, dat treft mensen vaak zonder reden.

Maar zoals ik eerder al zei, je haalt er iedere keer andere dingen bij en dan zeg je "Ja maar dit is toch ook heel erg". Waarom krijgt dit wel aandacht en dat niet. Waarom probeer je telkens corona te bagatelliseren door andere dingen te noemen die ook erg zijn?

Dat laatste probeer ik niet. Ik vind het alleen wel bijzonder dat de hele wereld nu zo ontzettend op 1 ding hamert, terwijl er zoveel andere dingen net zo goed belangrijk zijn. En die hoorde je niet, nog steeds niet overigens. Laten we dan niet blijven hangen in 'corona is zo erg' maar: hoe kunnen we zo gezond mogelijk verder in deze wereld.

Sprak vorige week iemand die had het over huidkanker. Hij zegt, nooit hebben ze de zon gemeden, want het was zo fijn, lekker bakken in de zon. En nu opeens de diagnose huidkanker.... Ze kunnen nu opeens wel uit de zon blijven. Alsof je iets niet wil opgeven tot het je ogen opent.
Dermatologen waarschuwen er ontzettend voor. En longkanker kan ook zonder te roken, huidkanker ook zonder verbranding. Maar het speelt wel mee.
En zo zijn er nog zoveel andere ziektes die voorkomen kunnen worden. Maar omdat het niet besmettelijk is, is het eigen verantwoording??

Lydia63
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Lydia63 » 15 jul 2021 17:23

.
Laatst gewijzigd door Lydia63 op 15 jul 2021 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Lydia63
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Lydia63 » 15 jul 2021 17:35

meribel schreef:jaarlijks sterven er 20.000 mensen in Nederland tgv van roken, en daarnaast ( weet geen cijfers ) een heel groot deel van de zorgvragers in ziekenhuis maar ook thuiszorg is tgv roken. ( copd bijvoorbeeld is ernstig invaliderend, en bijv het grote geld wordt in de ziekenhuizen verdiend aan openhart operaties... )

ik ben helemaal eens met een zeer streng verbond op roken....alhoewel ik weet dat heel veel mensen tegen zijn want vinden dat het een 'vrije keus' is enzo. EN dan krijg je de discussie ...ja maar ongezond eten ....Ook dat zorgt voor gezondheidsproblemen. Wil je dan ook ongezond eten verbieden? Ja dit wordt een ingewikkeld verhaal zo natuurlijk. Of alcohol. dat is trouwens het eerste wat je hoort...is ook niet gezond ( alhoewel nu rustig wordt verteld dat twee glazen wijn per dag gezond is......over 50 jr zullen we wel anders horen. Zou me niets verbazen als de alcohollobby net zo groot en sterk is als de tabakslobby ...die begin van de coronacrisis voor elkaar kreeg om nieuwberichten te laten circuleren dat roken beschermd tegen corona :roll: )
oh en we kunnen nog verder , we weten dat elke dag minimaal een half uur bewegen gezond is goed voor de gezondheid. Moet je dat je bevolking verplicht gaan stellen?

nouja. hoe dan ook.....ik ken de bezwaren van een verbond maar persoonlijk zou ik voor een verkoopverbod zijn van rookwaar aan niet-rokers. Dus dat de bestaande rokers op recept hun verslaving krijgen en zo langzaam ( of snel ) uitsterven en het niet meer verkocht wordt.

Ik ben tegen betutteling, van de maatschappij al weet iedereen dat roken ongezond is, maar 'n verbod de huidige maatregelingen zijn toch al prima?
Ik weet nog dat vorig jaar in de tweede kamer 'n debat was over gezonde voeding, wil men daar ook strengere regels over?
Want overgewicht is ook 'n grote kans hebber om ziek te worden en waar het ziekengeld naar uit kan gaan.
De vraag is willen we als samenleving deze betutteling?

Haaibaai
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Haaibaai » 15 jul 2021 17:50

Want overgewicht is ook 'n grote kans hebber om ziek te worden en waar het ziekengeld naar uit kan gaan.
De vraag is willen we als samenleving deze betutteling?

Overgewicht is al zo slecht maar elk mens is zelf verantwoordelijk voor; en de heren en dames regenten uit Den Haag moeten is op houden met al die betutteling, en de zaken aan pakken wat echt nodig is,om ter beginnen wat ze de laatste 10 jaar uit gekleed hebben.Volkshuisvesting,defensie,onderwijs, gezondheidszorg,politie enz enz.

Laten [:)8 [|:) [:]8 ze is echt aan het werk gaan deze pluche plakkers.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 15 jul 2021 17:53

Ik zie het niet als betutteling als bepaalde voeding uit de schappen gaat. En Chips, snoep en koek blijft gewoon. Maar laat dan bijvoorbeeld reclames hiervoor weg. Ik zie supermarkten al hun steentje bijdragen overigens door snack groente en fruit te promoten.
Maar bepaalde kunstmatige stoffen mogen ze wel verbieden. Net zoals alles driedubbel verpakken in plastic. En microplastics, daar is jaren geleden al een noodklok over geluid, wetenschappelijk bewezen maar.... Zit nog overduidelijk in veel producten.

Roken geeft ook anderen irritatie. Ik vind het erg storend dat ik uit de kerk iemand voor me heb lopen die meteen z'n sigaret aansteekt. Ik adem het in hé, als ik erachter loop. Of de rook van de buren, die hoef ik ook niet in m'n tuinhuis. Maar daar valt dan nog over te zeggen dat zij ook wel eens geluidsoverlast of heel soms bbq lucht van mij hebben.

Terug naar “Psychologie & Gezondheid”