Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Chaya » 05 jul 2021 15:10

StillAwake schreef:Dat een verwonding binnenshuis een tetanusprik zou behoeven is inderdaad niet logisch.

Nee, dat was het niet. Wie is er als kind nooit eens thuisgekomen met een schaafwond, omdat je met de fiets onderuit was gegaan?
Ik wel. Ik was niet ingeënt tegen tetanus maar er wordt nooit naar gevraagd. Ook een beet van een paard en een hond, werd gewoon gedesinfecteerd en verbonden. Meer niet.

StillAwake schreef:En heb jij de kennis om te zien welk vaccin totaal overbodig is?

Je draaft echt door nu. Ik heb die kennis niet, maar dan laat ik me gedegen voorlichten door de behandelaars van mijn kind of mezelf.
En op basis daarvan komen we tot een beslissing.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 05 jul 2021 15:15

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 12 dec 2024 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 05 jul 2021 15:24

StillAwake schreef:Sinds 1954 krijgen kinderen een inenting tegen tetanus, 3 keer voor hun eerste verjaardag en als ze 4 en 9 jaar oud zijn. Als je van vóór 1954 bent is bekend dat je hem niet automatisch gekregen hebt.
Daarna heb je hem alleen gemist als je uberhaupt neit gevaccineerd bent.

Ik ben nooit ingeënt, heb veel kinderziektes - mazelen, kinkhoest, bof, waterpokken, rode hond - doorlopen en ben van na 1954. :D
De laatste jaren haal ik dan wel de griepprik, maar heb ook weleens overgeslagen.
Dat is echt alles, want ik hoef niet zo nodig naar landen waar je een inentingsboekje moet meenemen.

Met name mijn moeder was zeer bang voor de pokkenvaccinatie. Er overleed een buurjongen destijds, als gevolg van de vaccinatie.
Is bewezen dus he, in zijn geval.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 jul 2021 15:43

Chaya schreef:Ik ben nooit ingeënt, heb veel kinderziektes - mazelen, kinkhoest, bof, waterpokken, rode hond - doorlopen en ben van na 1954. :D
De laatste jaren haal ik dan wel de griepprik, maar heb ook weleens overgeslagen.
Dat is echt alles, want ik hoef niet zo nodig naar landen waar je een inentingsboekje moet meenemen.

Met name mijn moeder was zeer bang voor de pokkenvaccinatie. Er overleed een buurjongen destijds, als gevolg van de vaccinatie.

Snap ik, als je dat in de buurt meemaakt. De kans om aan pokken te overlijden is echter wel groter dus als je daarin een afweging maakt met als uitgangspunt dat je wil dat je kind niet aan pokken of vaccinatie overlijdt is vaccineren statistisch gezien het meest verstandig. Maar goed, dat is rationeel en gevoelsmatig is dat allicht wat anders.

Chaya schreef:Nee, dat was het niet. Wie is er als kind nooit eens thuisgekomen met een schaafwond, omdat je met de fiets onderuit was gegaan?
Ik wel. Ik was niet ingeënt tegen tetanus maar er wordt nooit naar gevraagd. Ook een beet van een paard en een hond, werd gewoon gedesinfecteerd en verbonden. Meer niet.

Je draaft echt door nu. Ik heb die kennis niet, maar dan laat ik me gedegen voorlichten door de behandelaars van mijn kind of mezelf.
En op basis daarvan komen we tot een beslissing.

Dat geloof ik. Wat vaccinaties betreft is de afweging tussen de risico's en wat het oplevert natuurlijk ook gemaakt door artsen, epidemiologen, virologen en op basis daarvan is het vaccinatieprogramma ontstaan. En wordt je voor bepaalde dingen wel ingeënt en voor andere dingen niet. De tetanus-vaccinatie is totaal veilig. Voordat er vaccinatie tegen tetanus was overleden er zo'n 50 mensen par jaar aan. Met een vaccinatie zonder risico's worden er dus een hoop mensenlevens gered. Je kan je alleen niet zomaar verschuilen achter het feit dat de meeste mensen die niet gevaccineerd zijn honderden keren een schaafwond oplopen en er niks aan overhouden. Dat zie je vaak met kinderziekten: niet gevaccineerd, alle ziekten doorlopen, niets aan de hand. En dan zegt men: Zie je wel, je afweer kan dat prima aan. Dat klopt doorgaans ook. Voor dat er vaccins waren gingen de meesten ook niet dood aan die ziekten. Maar een deel toch ook wel. En je weet van tevoren niet wie daar prima doorheen komen en bij wie dat niet het geval is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 05 jul 2021 16:20

@ Mortlach
vergun mij een posting van gravo te mogen linken om mijn bijdrage aan vast te knopen:
... Namelijk om het hardnekkig vasthouden aan een alternatief verhaal dat kennelijk bevredigt, omdat het door velen gedeeld wordt, ongeacht de vraag of dat verhaal ook maar ergens met de werkelijkheid overeenkomt.

Als ik tot deze groep gerekend zou moeten worden (niet dat dat gezegd wordt) zou ik dat erg jammer en eigenwijs vinden, dom ook.
Dat komt slechts alleen door het woord 'hardnekkig vasthouden'. Want ja, ik beoefen mij om zowel kennis te nemen van de voors alswel van de tegens van een zaak. Zo gaf u een uitleg van de positieve werking van de vaccins. Dat komt in het rijtje voordelen.
Dat weerlegt voor mij echter nog niet de mogelijke nadelen. Als die nadelen nergens door deskundigen worden te berde gebracht, dan hobbel ik gewoon mee met de massa. Maar ik erken de grote waarde van de alternatieve media. Dat doen m.i. veel lieden niet op dit forum.
Nog nooit eerder heb ik vaccinaties geweerd, maar nu heb ik mij samen met duizenden, veelal heel deskundigen, afwachtend opgesteld.

Principieel schaar ik mij onder de complot gelovigen in algemene zin. Wij ontkennen gewoon geen mogelijk kwade bedoelingen.
Die kwade bedoelingen worden op dit onderwerp grotelijks uitgedragen in de alternatieve media. Veelal zéér aannemelijk, vind ik.
Een aanwijsbare kwade bedoeling is echter nog steeds geen bewezen ramp. Maar zelfs een aantoonbare ramp wordt door de politiek nog doorgaans verbloemd, of tegengelogen. De werkelijke vaccinatie slachtoffers is er zo een, vinden wij. (kijk zelf maar naar de diverse cijfers).
Op dat punt menen wij zelfs hardnekkige ontkenning van zaken vast te mogen stellen, ook hier in de discussie.
Daarom stel ik mij vooralsnog afwachtend op, blij dat de twee vaccinatie-uitnodigingen op de mat nog geen omfloerste gelastingen zijn...
In dit alles griezel ik wel van de herkenbaar uit vroegere tijden opstelling van onze minister met de leuke schoenen.
(o.a. zijn verbolgen reacties op onwelgevallige vragen)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 jul 2021 16:31

ben db bd schreef:@ Mortlach
vergun mij een posting van gravo te mogen linken om mijn bijdrage aan vast te knopen:

Als ik tot deze groep gerekend zou moeten worden (niet dat dat gezegd wordt) zou ik dat erg jammer en eigenwijs vinden, dom ook.
Dat komt slechts alleen door het woord 'hardnekkig vasthouden'. Want ja, ik beoefen mij om zowel kennis te nemen van de voors alswel van de tegens van een zaak. Zo gaf u een uitleg van de positieve werking van de vaccins. Dat komt in het rijtje voordelen.
Dat weerlegt voor mij echter nog niet de mogelijke nadelen. Als die nadelen nergens door deskundigen worden te berde gebracht, dan hobbel ik gewoon mee met de massa. Maar ik erken de grote waarde van de alternatieve media. Dat doen m.i. veel lieden niet op dit forum.
Nog nooit eerder heb ik vaccinaties geweerd, maar nu heb ik mij samen met duizenden, veelal heel deskundigen, afwachtend opgesteld.

Principieel schaar ik mij onder de complot gelovigen in algemene zin. Wij ontkennen gewoon geen mogelijk kwade bedoelingen.
Die kwade bedoelingen worden op dit onderwerp grotelijks uitgedragen in de alternatieve media. Veelal zéér aannemelijk, vind ik.
Een aanwijsbare kwade bedoeling is echter nog steeds geen bewezen ramp. Maar zelfs een aantoonbare ramp wordt door de politiek nog doorgaans verbloemd, of tegengelogen. De werkelijke vaccinatie slachtoffers is er zo een, vinden wij. (kijk zelf maar naar de diverse cijfers).
Op dat punt menen wij zelfs hardnekkige ontkenning van zaken vast te mogen stellen, ook hier in de discussie.
Daarom stel ik mij vooralsnog afwachtend op, blij dat de twee vaccinatie-uitnodigingen op de mat nog geen omfloerste gelastingen zijn...
In dit alles griezel ik wel van de herkenbaar uit vroegere tijden opstelling van onze minister met de leuke schoenen.
(o.a. zijn verbolgen reacties op onwelgevallige vragen)

Haha. Alleen heb je nog nooit een zinnige reden gegeven waarom de niet-alternatieve media het nieuws dat er tienduizenden mensen het slachtoffer zijn geworden van de vaccins, ja dat men bij bosjes schijnt neer te vallen door de coronaprikken, zouden verzwijgen. Als de feiten zo duidelijk zou zijn, waarom zwijgt iedereen dan op een paar sites met een dubieuze reputatie als het gaat om cijfers en de waarheid spreken in het algemeen na?

Overigens in de vaccinatiebereidheid momenteel zo'n 87 procent en dat zijn gemiddeld minstens zo deskundige mensen als de 13 procent die zich niet in wil laten enten. En doorgaans is dat bij die 13 procent niet eens omdat ze denken dat het vaccin zo gevaarlijk is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 05 jul 2021 18:21

Chaya schreef:Persoonlijk vind ik het overdreven ja om je als gezond kind of volwassene, in te laten enten tegen het ROTA virus, wat maar een dag, hooguit 2, ongemak geeft.
Ik bedoel, waar houdt het op?

Kijk, dat zijn nou precies de soort uitspraken waardoor er zo veel verwarring ontstaat. "Waar houdt het op?" Dat lees ik dus echt als "Het moet toch ergens ophouden!" Het is in ieder geval niet slechts een neutrale vraag; het is een mening die zich voordoet als vraag.

Maar als jij vindt dat je je kinderen tegen alles wat mogelijk is, moet laten inenten, prima!
Maar ik maak onderscheid, tussen kwetsbare en gezonde kinderen, welk vaccin echt noodzakelijk, welke nuttig zou zijn en welke overbodig.

Het nadeel is natuurlijk dat je altijd pas achteraf kan zeggen of een vaccin nuttig was of niet.

Ik heb hem al eens erin gegooid geloof ik, maar mijn hoogbejaarde moeder miste een treetje, binnen, geen verwonding, niks, maar toch vond de arts van de SEH het nodig dat mijn moeder een tetanusinjectie kreeg.
De huisarts die de herhaalprik moest toedienen, vond het eveneens zeer overdreven.
Tetanus kun je oplopen middels een wond, als je op straat valt.
Maar dat is dan een bepaald protocol, waar kennelijk niet van afgeweken wordt.
Sorry hoor, maar ik begrijp zo iets echt niet.

Dan zou je toch echt in het protocol moeten duiken om te zien wat de reden is voor die tetanusprik. Dat soort protocollen worden meestal niet arbitrair opgezet, dus zal er wel een reden voor zijn. En misschien helpt het om in 1 van de 10.000 gevallen iets naars te voorkomen. Nou, dan is dat toch prima? Je zou maar net die ene persoon zijn waar het anders helemaal mee fout loopt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 05 jul 2021 18:25

Chaya schreef:Met name mijn moeder was zeer bang voor de pokkenvaccinatie. Er overleed een buurjongen destijds, als gevolg van de vaccinatie.

Mijn oma aan moeders kant hebben ze ook bijna een arm moeten afzetten na de pokkenvaccinatie. Maar eerder schreef iemand (ben?) al dat medische kennis na 15 jaar is verouderd, en ik weet niet precies van welk jaar mijn oma was, maar die kennis van toen is nu al minstens 6 keer achterhaald.

pindas83
Majoor
Majoor

Berichtdoor pindas83 » 05 jul 2021 18:35

Marnix schreef:Haha. Alleen heb je nog nooit een zinnige reden gegeven waarom de niet-alternatieve media het nieuws dat er tienduizenden mensen het slachtoffer zijn geworden van de vaccins, ja dat men bij bosjes schijnt neer te vallen door de coronaprikken, zouden verzwijgen. Als de feiten zo duidelijk zou zijn, waarom zwijgt iedereen dan op een paar sites met een dubieuze reputatie als het gaat om cijfers en de waarheid spreken in het algemeen na?

Overigens in de vaccinatiebereidheid momenteel zo'n 87 procent en dat zijn gemiddeld minstens zo deskundige mensen als de 13 procent die zich niet in wil laten enten. En doorgaans is dat bij die 13 procent niet eens omdat ze denken dat het vaccin zo gevaarlijk is.

Cijfers zullen wel kloppen maar in mijn omgeving (geen Urk!!) kan ik er een heel stelletje opnoemen die het (nog) niet zien zitten dat prikkie. Dus vanuit mijn beleving acht ik 87% extreem veel. We zullen wel zien...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 05 jul 2021 18:36

ben db bd schreef:@ Mortlach

Ik vergun jou echt het allerbeste hoor! :-)

Tja, voor mij wegen bewezen voordelen toch echt zwaarder dan potentiële nadelen, want het is niet eens zeker of die nadelen zich zullen realiseren.

En grote waarde van alternatieve media? Als ik kijk naar de gemiddelde kwaliteit van bronnen waarmee men hier op RW soms komt aanzetten, dan vraag ik mij oprecht af waar je die 'grote waarde' dan precies op baseert.

Ik heb dan blijkbaar en gelukkig een optimistischer mensbeeld.

Tja, en daar gaat het dus mis. Want ik kijk naar de overheidscijfers, maar die zijn gelogen volgens jou; jij komt met cijfers van allerlei wappie-sites (diederik of vincent-nieuws of hoe noemen ze zichzelf allemaal) en zegt dan "kijk hier eens!" en dan denk ik weer "Ben, jongen, die lui liegen alles bij elkaar.) Met cijfers gaan we elkaar dus niet meer overtuigen. En dan heb je dus een 'neutrale partij' nodig om de cijfers te controleren. Voor mij is dat de mainstream media, omdat die namelijk niet in dienst van de overheid zijn; sterker nog, een van de belangrijkste doelen van de media is de propagandaverhalen van de overheid te controleren. Maar omdat uit de mediaberichten blijkt dat de overheidscijfers gewoon min of meer kloppen, is dat voor jou een teken dat ze dus onder een hoedje spelen. Jij wéét immers al dat de overheid liegt, en dat iedereen die dat bevestigd dus ook liegt. En als iemand zegt wat jij toch al denkt, namelijk dat de overheid liegt, dan moeten zij wel de waarheid spreken, nietwaar?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 05 jul 2021 19:13

Volgens Worldometers vormen Rusland en het Verenigd Koninkrijk momenteel 80% van het aantal nieuwe gevallen per dag in Europa. 25.000 gevallen per land, oftewel 40% per land.

En in het VK worden per 19 juli alle maatregelen opgeven, ook al ging het aantal gevallen de afgelopen 30 dagen van 4000 per dag naar 24.000 per dag. Op 19 juli zal het aantal dus ergens tussen de 50k en 75k liggen. Gelukkig valt het met het aantal dodelijke slachtoffers mee, maar het lijkt er dus op dat het VK de boel weer volledig heeft opgegeven. Zelfs het aloude "We zullen ermee moeten leren leven" klinkt alweer uit de mond van de regering...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 jul 2021 19:53

pindas83 schreef:Cijfers zullen wel kloppen maar in mijn omgeving (geen Urk!!) kan ik er een heel stelletje opnoemen die het (nog) niet zien zitten dat prikkie. Dus vanuit mijn beleving acht ik 87% extreem veel. We zullen wel zien...

Logisch. 87 procent is het totaalcijfer he. Als je dat opdeelt in leeftijdsgroepen zie je dat de vaccinatiebereidheid bij oudere mensen hoger is dan bij jongere mensen. Bij 40-54 jaar is 90 procent maar dus alsnog 1 op de 10 niet. Boven de 55 jaar is dat zelfs meer dan 95 procent. 1 op de 20 niet. Bij 16-24 jaar is dat 76% en van 25-40 is dat 77% wat inhoudt dat bijna 1 op de 4 mensen zegt: ik hoef geen prik. Of in ieder geval nu nog niet. Dat komt vast wat meer in de buurt van je ervaringen maar gemiddeld is het landelijk gezien dus zo’n 87%. Wat overigens inhoudt dat als je 7 mensen op straat tegenkomt er 1 geen prik wil, voor het goede perspectief.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 06 jul 2021 06:08

Marnix schreef:Logisch. 87 procent is het totaalcijfer he. Als je dat opdeelt in leeftijdsgroepen zie je dat de vaccinatiebereidheid bij oudere mensen hoger is dan bij jongere mensen. Bij 40-54 jaar is 90 procent maar dus alsnog 1 op de 10 niet. Boven de 55 jaar is dat zelfs meer dan 95 procent. 1 op de 20 niet. Bij 16-24 jaar is dat 76% en van 25-40 is dat 77% wat inhoudt dat bijna 1 op de 4 mensen zegt: ik hoef geen prik. Of in ieder geval nu nog niet. Dat komt vast wat meer in de buurt van je ervaringen maar gemiddeld is het landelijk gezien dus zo’n 87%. Wat overigens inhoudt dat als je 7 mensen op straat tegenkomt er 1 geen prik wil, voor het goede perspectief.

Ik heb dat ook hoor, hier op school wil meer dan 50% voorlopig geen vaccinatie. En dat zijn geen refo's :wink: en je hebt collega's die de eerste ronde al meteen klaar stonden, maar totaal plaatje van alles bij elkaar denk ik dat daar ook minder dan 87% van is gevaccineerd. Maar goed, waarschijnlijk wordt dat door de ouderen en de hele jonge generatie die juist weer willen uitgaan weer in balans gebracht.
Ik ken voornamelijk mensen van in de 30, 40 en 50 die niet gaan. En bij ons in de kerk ook ouderen, maar dat is echt puur geloofsovertuiging.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 06 jul 2021 06:52

lammetje schreef:Ik heb dat ook hoor, hier op school wil meer dan 50% voorlopig geen vaccinatie. En dat zijn geen refo's :wink: en je hebt collega's die de eerste ronde al meteen klaar stonden, maar totaal plaatje van alles bij elkaar denk ik dat daar ook minder dan 87% van is gevaccineerd. Maar goed, waarschijnlijk wordt dat door de ouderen en de hele jonge generatie die juist weer willen uitgaan weer in balans gebracht.
Ik ken voornamelijk mensen van in de 30, 40 en 50 die niet gaan. En bij ons in de kerk ook ouderen, maar dat is echt puur geloofsovertuiging.

Jij woont regio Alblasserwaard of niet?

Ik ken juist niemand, op wappievrienden van mijn ouders na, die zich niet laten vaccineren. Zelfs op school van mijn oudste is een grote groep tieners die het wel laat doen. Ik wacht iig nog even af voor zijn vaccinatie. Op mijn werk laat iedereen zich vaccineren.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 06 jul 2021 07:09

StillAwake schreef:Eens, maar ik vind het in dit specifieke geval echt zijn keuze. Wellicht omdat ik van mijn ouders zelf nooit keuzes mocht maken (wat er in resulteerde dat ik zonder hun medeweten en zonder hun goedkeuring naar Murmansk ben vertrokken).
Soms komt Stef Bos langs op de radio met "Papa". Erg herkenbaar, ik lijk ook steeds meer op mijn vader, en ik hoor mijzelf soms dingen zeggen waarbij ik denk: Pa, bemoei je er niet mee...
En juist die gelijkenis geeft dat ik mijn kinderen wél zelf keuzes wil laten maken.
Ik heb mijn vader zelf zo'n 5 jaar niet gezien, en dat wil ik niet een geslacht verder nog een keer doorgeven.

Jouw leven en het leven van mijn man hebben erg veel paralellen. Beiden van huis uit onkerkelijk, 5 jaar vertrekken naar het buitenland zonder medeweten van ouders, veel gereisd, dezelfde visie op koningshuis en kerk etc. etc. Gewoon bizar. Krijg je daar les in op een openbare school :mrgreen:

Terug naar “Psychologie & Gezondheid”