Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Dorpeling
Luitenant
Luitenant

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 02 jun 2021 21:31

Mortlach schreef:Voor de mensen die twijfelen of vaccinaties wel helpen... Canada heeft nog maar 1000 nieuwe gevallen per dag, van 10.000+ 2 maanden geleden. De VS schommelt rond de 10.000 nieuwe gevallen per dag (op 350 miljoen inwoners is dat peanuts), en het Verenigd Koninkrijk heeft recent voor het eerst weer eens een dag meegemaakt dat er 0 doden vielen door Corona. De maatregelen (inclusief de vaccins) werken! Nederland ook van een piek van 9000 naar 2000 gevallen momenteel!

Mischien werkt het weer ook mee? Of waren er zomer 2020 soms ook al vaccins?
Laat het eerst maar eens overwinteren, spreken we elkaar dan nog weleens.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 jun 2021 22:37

Dorpeling schreef:Mischien werkt het weer ook mee? Of waren er zomer 2020 soms ook al vaccins?
Laat het eerst maar eens overwinteren, spreken we elkaar dan nog weleens.

Prima plan. Kan overigens wel iets eerder, door te kijken naar landen waar de vaccinatiegraad hoog is en het nu weer winter aan het worden is. Dan zie je dat het weer zeker een rol speelt en vaccins ook. En hoe de regels worden nageleefd ( ook was anders dan een jaar terug) ook: https://www.nu.nl/coronavirus/6137156/h ... egels.html
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 jun 2021 22:44

Marnix schreef:Prima plan. Kan overigens wel iets eerder, door te kijken naar landen waar de vaccinatiegraad hoog is en het nu weer winter aan het worden is. Dan zie je dat het weer zeker een rol speelt en vaccins ook. En hoe de regels worden nageleefd ( ook was anders dan een jaar terug) ook: https://www.nu.nl/coronavirus/6137156/h ... egels.html

Ik blijf het bijzonder grappig vinden dat christenen klagen over emotionele chantage. En natuurlijk ligt een verbetering nooit aan de maatregelen of de vaccins, dus moet het wel.aan het weer liggen want veel anders is er niet meer over. Misschien loopt de hygiëne en de gezonde voeding over een paar maanden wel een deuk op en dan ligt het dus daaraan.

Ook christenen die weigeren om te zien naar hun naasten; 40-minner? Dan zoek je het zelf maar uit hoor! Lekker is dat...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 03 jun 2021 07:03

Mortlach schreef:Ik blijf het bijzonder grappig vinden dat christenen klagen over emotionele chantage. En natuurlijk ligt een verbetering nooit aan de maatregelen of de vaccins, dus moet het wel.aan het weer liggen want veel anders is er niet meer over. Misschien loopt de hygiëne en de gezonde voeding over een paar maanden wel een deuk op en dan ligt het dus daaraan.

Ook christenen die weigeren om te zien naar hun naasten; 40-minner? Dan zoek je het zelf maar uit hoor! Lekker is dat...
Niets menselijks is christenen vreemd.
Overigens denk ik weldegelijk dat vaccins helpen om de ergste gevolgen van het virus af te wenden. Hetzelfde geldt ook voor sommige maatregelen (overigens lang niet alle). Dat christenen weigeren om te zien naar 40-minners, begrijp ik trouwens niet helemaal. 40-minners hebben naar mijn mening meestal geen vaccin nodig, al zouden ze natuurlijk wel de keuze moeten hebben om een vaccin te nemen als ze dat willen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 03 jun 2021 07:15

Floris v.d.Spek: geniet van de antwoorden van Floris!

Zie de 15 min. durende video, even doorscrollen op de volgende link:

https://www.rtlboulevard.nl/entertainme ... n-der-spek

De video spreekt voor zich, bedankt Floris !

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 jun 2021 08:26

benefietdiner schreef:Floris v.d.Spek: geniet van de antwoorden van Floris!

Volgens anti-vaxxer Florens biedt Jezus hem het eeuwige leven en heeft hij geen vaccin nodig omdat hij biologisch eet, waardoor hij volgens hemzelf resistent zou moeten zijn. Daarom zegt hij nee tegen een prik. :mrgreen: :^o :lol:

Maar goed dat Beau zijn excuses heeft aangeboden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

tulp
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor tulp » 03 jun 2021 09:31

benefietdiner schreef:Floris v.d.Spek: geniet van de antwoorden van Floris!

Ik heb die uitzending met kromme tenen en plaatsvervangende schaamte bekeken.
Gelukkig legde de moslim aan de kijkers uit dat Florens niet representatief is voor alle christenen, dat hij maar een klein groepje vertegenwoordigt.
Ik vind hem een schatje hoor, een lief blij ei, maar hij leeft wel een beetje in een eigen wereldje waar hij zich prima staande in kan houden maar daar is ook alles mee gezegd.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 03 jun 2021 09:38

Vorig jaar rond deze tijd namen de besmettingen ook af. Ik vraag me heel erg af of het straks in september /oktober ook nog goed gaat.
Mocht het zo zijn dat het vaccin maar een korte tijd werkt, dan hebben de eerste vaccinaties geen nut meer in de winter. Daar zit ik wel mee. Al de regels gaan er straks vanaf. Heel fijn! Maar ik hou m'n hart vast voor de komende winter. Want iedereen denkt straks beschermd te zijn. Maar we vergeten dat het uiteindelijk een experiment is.
En ik hoop dat jullie gelijk hebben, dat de vaccins doen wat ze moeten doen. De tijd zal het leren...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 jun 2021 09:48

lammetje schreef:Vorig jaar rond deze tijd namen de besmettingen ook af. Ik vraag me heel erg af of het straks in september /oktober ook nog goed gaat.
Mocht het zo zijn dat het vaccin maar een korte tijd werkt, dan hebben de eerste vaccinaties geen nut meer in de winter. Daar zit ik wel mee. Al de regels gaan er straks vanaf. Heel fijn! Maar ik hou m'n hart vast voor de komende winter. Want iedereen denkt straks beschermd te zijn. Maar we vergeten dat het uiteindelijk een experiment is.
En ik hoop dat jullie gelijk hebben, dat de vaccins doen wat ze moeten doen. De tijd zal het leren...

Bij een coronabesmetting hebben de meeste mensen na een half jaar nog genoeg antistoffen. Bij twee prikken Pfizer bijvoorbeeld is de verwachting dat dat een stuk langer is. En meeste mesnen hebben recent een prik gehad of krijgen die binnenkort. Voor komende herfst / winter ga je zeker een hoop effect van de vaccinaties zien. Zolang er geen heel gekke verianten ontstaan uiteraard. Ik ben vooral benieuwd hoe het het jaar daarna gaat verlopen want dat zegt wat over afweer tegen het virus op langere termijn.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 03 jun 2021 10:01

StillAwake schreef:Osterhaus is een malloot, tot daar toe ben ik het met je eens.
Wel een malloot die zo nu en dan zinnige dingen roept. (dit laatste in tegenstelling tot figuren die zeker zoveel airplay krijgen, maar (parafrase van Marc van Ranst) hun volledige kennis van datgene waar ze over roeptoeteren zouden kunnen uitschrijven op de achterkant van een postzegel).
Zoals de morele plicht die hij ziet voor jongeren. Als je als maatschappij een bepaalde vaccinatiegraad wilt halen is het van belang dat iedereen die de mogelijkheid heeft daar over nadenkt. De morele verplichting is dan inderdaad ook geldig voor een groep die niet zo'n last van dit virus heeft, mede omdat, mocht het virus opnieuw oplaaien omdat deze groep vaccins geweigerd heeft, deze groep ook de groep zal zijn die het meest last gaat hebben van de lockdown die in dat geval in het leven geroepen moet worden.

Het op peil houden van de vaccinatiegraad (en dat geldt niet alleen voor Corona) is de verantwoordelijkheid (en dus de morele plicht) van ons allemaal.
dus ook van deze groep.
Ik vind het eigenlijk zorgelijker dat jij (en anderen met jou) gaan steigeren bij het horen van het woord "morele plicht", terwijl de zorg voor de gezondheid van je medemens dat toch echt zou moeten zijn...
Ab Osterhaus is cum laude afgestudeerd, maar dan wel als dierenarts. Hij is niet iemand die mijn dokter zou kunnen zijn. ;)
V.w.b. de vaccinatiegraad ben ik het er niet mee eens dat we een gezamenlijke verantwoordelijkheid zouden moeten hebben om die op peil te houden. Dat zou wel zo zijn als het virus iedereen in gelijke mate zou treffen. Dat is in dit geval duidelijk niet zo. Het virus treft vooral ouderen (met name 70 plussers) en mensen die toch al een zwakke gezondheid hebben. Het heeft dus geen enkele zin om 20 jarigen te gaan vaccineren om "de vaccinatiegraad" op peil te houden. Dat maakt helemaal niets uit. Van belang is dat het percentage ouderen dat een vaccin heeft gekregen hoog is (40 plussers dus). Dan is feitelijk het hele probleem met COVID-19 opgelost. De anderen zullen er hooguit een weekje ziek van zijn (of wat hoesten, zoals mijn kinderen), maar komen niet of nauwelijks in het ziekenhuis, laat staan op de IC. Dus die "morele plicht" geldt alleen voor onze eigen gezondheid: daar zijn we moreel verantwoordelijk voor, zeker als we wat ouder zijn of een zwakke gezondheid hebben. Niet voor ons buurjongetje of buurmeisje dat van COVID-19 nauwelijks iets zal merken. Voor bejaarde buurtbewoners zou het een gevaar kunnen zijn als zij zich niet laten vaccineren, maar dat is dan wel weer hun eigen verantwoordelijkheid.
Zo'n beroep op een "morele plicht" komt vaak op het moment dat goede gronden en rationele argumenten niet voorhanden zijn. Dat is denk ik hier ook aan de hand.
StillAwake schreef:En aangezien ik (afgezien van het principiele bezwaar tegen embryonale cellijnen) nog niet 1 bezwaar wat daadwerkelijk hout sneed gehoord heb tegen de vaccins van Biontech en Moderna (AZ en Janssen geven een wat complexer beeld) heb ik niet de indruk dat het bezwaarlijk is om de vaccinatiegraad zo hoog mogelijk te willen hebben...
Als je een mRNA vaccin hebt gehad, heb je een verhoogde kans op myocarditis en pericarditis, volgens Israelisch onderzoek (in Israel is vrijwel iedereen met Pfizer ingeent). Vooral jonge mannen zouden daar vatbaar voor zijn. Een extra reden om voor jongere mensen nog eens goed na te kijken of die zo'n vaccin wel nodig hebben. De kans dat ze door het vaccin iets krijgen is wellicht groter dan dat ze ernstige klachten krijgen door COVID-19.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 jun 2021 11:04

elbert schreef:Ab Osterhaus is cum laude afgestudeerd, maar dan wel als dierenarts. Niet iemand die mijn dokter zou kunnen zijn. ;)
V.w.b. de vaccinatiegraad ben ik het er niet mee eens dat we een gezamenlijke verantwoordelijkheid zouden moeten hebben om die op peil te houden. Dat zou wel zo zijn als het virus iedereen in gelijke mate zou treffen. Dat is in dit geval duidelijk niet zo. Het virus treft vooral ouderen (met name 70 plussers) en mensen die toch al een zwakke gezondheid hebben. Het heeft dus geen enkele zin om 20 jarigen te gaan vaccineren om "de vaccinatiegraad" op peil te houden. Dat maakt helemaal niets uit. Van belang is dat het percentage ouderen dat een vaccin heeft gekregen hoog is (40 plussers dus). Dan is feitelijk het hele probleem met COVID-19 opgelost. De anderen zullen er hooguit een weekje ziek van zijn (of wat hoesten, zoals mijn kinderen), maar komen niet of nauwelijks in het ziekenhuis, laat staan op de IC. Dus die "morele plicht" geldt alleen voor onze eigen gezondheid: daar zijn we moreel verantwoordelijk voor, zeker als we wat ouder zijn of een zwakke gezondheid hebben. Niet voor ons buurjongetje of buurmeisje dat van COVID-19 nauwelijks iets zal merken. Voor bejaarde buurtbewoners zou het een gevaar kunnen zijn als zij zich niet laten vaccineren, maar dat is dan wel weer hun eigen verantwoordelijkheid.

Er zijn alleen nog best wel wat mensen die flink ziek worden van Covid-19. Ook al belanden ze niet in het ziekenhuis, er is best een groep die veel last heeft van de besmetting en in de periode daarna nog een flinke poos de gevolgen ervan blijft merken. Daarnaast zou je verhaal kloppen als het vaccin 100% bescherming zou bieden tegen corona maar dat is niet het geval. De kans op een besmetting is veel lager en de kans op flinke klachten al helemaal maar gevaccineerd zijn geeft 100% garantie dat je geen corona krijgt of dat je er niet (flink) ziek van wordt. Niet voor niets mag je als je ingeënt bent niet direct alle maatregelen maar loslaten.

Het beste is dus zorgen dat er zoveel immuniteit is dat het virus niet meer kan circuleren, hoe minder het rondgaat, des te minder risico is er... en naast dat een vaccin zorgt dat je niet besmet wordt of minder erg ziek zorg het ook dat het zich niet door een samenleving vespreidt . En zoals ik eerder al aangaf hebben juist jongeren een druk sociaal leven met heel veel contacten, momenten waarop het virus zich kan verspreiden. Daarom snap ik "een soort morele plicht" wel. Het is niet zozeer om jezelf te beschermen als wel om anderen te beschermen.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 03 jun 2021 11:15

Marnix schreef:Er zijn alleen nog best wel wat mensen die flink ziek worden van Covid-19. Ook al belanden ze niet in het ziekenhuis, er is best een groep die veel last heeft van de besmetting en in de periode daarna nog een flinke poos de gevolgen ervan blijft merken. Daarnaast zou je verhaal kloppen als het vaccin 100% bescherming zou bieden tegen corona maar dat is niet het geval. De kans op een besmetting is veel lager en de kans op flinke klachten al helemaal maar gevaccineerd zijn geeft 100% garantie dat je geen corona krijgt of dat je er niet (flink) ziek van wordt. Niet voor niets mag je als je ingeënt bent niet direct alle maatregelen maar loslaten.

Het beste is dus zorgen dat er zoveel immuniteit is dat het virus niet meer kan circuleren, hoe minder het rondgaat, des te minder risico is er... en naast dat een vaccin zorgt dat je niet besmet wordt of minder erg ziek zorg het ook dat het zich niet door een samenleving vespreidt . En zoals ik eerder al aangaf hebben juist jongeren een druk sociaal leven met heel veel contacten, momenten waarop het virus zich kan verspreiden. Daarom snap ik "een soort morele plicht" wel. Het is niet zozeer om jezelf te beschermen als wel om anderen te beschermen.
Iedereen vaccineren om te voorkomen dat een beperkt aantal mensen ziek zou kunnen worden, is niet waarom we al die maatregelen hebben genomen. Het idee was dat we een overbelasting van ziekenhuizen (en dan vooral de IC's) zouden moeten voorkomen. Dat doel, daar stond en sta ik volledig achter. Dat doel is vrijwel bereikt.
Het doel was niet om te proberen om het hele virus niet meer rond te laten gaan. Dat is onmogelijk. COVID-19 zal sowieso rond blijven gaan, wat je ook doet. Je zult dus een afweging moeten maken over hoeveel maatregelen je tegen het virus neemt. Is dat een alles of niks houding? Iedereen, tot aan baby's aan toe, vaccineren totdat er helemaal geen gevallen meer zijn? Dan zijn we nog wel een aantal jaren bezig, terwijl je bovendien mensen totaal onnodig zit te prikken (puur medisch gezien). Het is pure overkill. Prima als jongere mensen zich willen laten vaccineren, maar voor hen is het medisch gezien niet nodig. Het is waar dat corona geen griep is, maar qua aanpak is er wel overeenkomst: je geeft alleen degenen die tot de risicogroepen behoren een prik. Daarom geven we kinderen ook geen griepprik, ouderen en kwetsbaren wel. Precies dezelfde aanpak is met corona verstandig.
Bovendien zie ik ook redenen die niets met gezondheid te maken hebben, zoals: "ik laat me maar vaccineren, dan kan ik tenminste weer alles doen, zoals op vakantie gaan". Dat is wat mij betreft geen goede reden, het geeft goed aan dat mensen de maatregelen als een groter probleem ervaren dan het virus zelf.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 jun 2021 12:15

elbert schreef:Iedereen vaccineren om te voorkomen dat een beperkt aantal mensen ziek zou kunnen worden, is niet waarom we al die maatregelen hebben genomen. Het idee was dat we een overbelasting van ziekenhuizen (en dan vooral de IC's) zouden moeten voorkomen. Dat doel, daar stond en sta ik volledig achter. Dat doel is vrijwel bereikt.
Het doel was niet om te proberen om het hele virus niet meer rond te laten gaan. Dat is onmogelijk. COVID-19 zal sowieso rond blijven gaan, wat je ook doet. Je zult dus een afweging moeten maken over hoeveel maatregelen je tegen het virus neemt. Is dat een alles of niks houding? Iedereen, tot aan baby's aan toe, vaccineren totdat er helemaal geen gevallen meer zijn? Dan zijn we nog wel een aantal jaren bezig, terwijl je bovendien mensen totaal onnodig zit te prikken (puur medisch gezien). Het is pure overkill. Prima als jongere mensen zich willen laten vaccineren, maar voor hen is het medisch gezien niet nodig. Het is waar dat corona geen griep is, maar qua aanpak is er wel overeenkomst: je geeft alleen degenen die tot de risicogroepen behoren een prik. Daarom geven we kinderen ook geen griepprik, ouderen en kwetsbaren wel. Precies dezelfde aanpak is met corona verstandig.
Bovendien zie ik ook redenen die niets met gezondheid te maken hebben, zoals: "ik laat me maar vaccineren, dan kan ik tenminste weer alles doen, zoals op vakantie gaan". Dat is wat mij betreft geen goede reden, het geeft goed aan dat mensen de maatregelen als een groter probleem ervaren dan het virus zelf.

Zo kan je dat zien. Als van griep af zou kunnen komen of het enorm kunnen marginaliseren door allemaal een griepprik te halen zou ik dat ook gerust doen hoor. Gezien de veel lagere bescherming van de griepprik (40-60%) is dat echter niet haalbaar. Dat is vooral de reden dat men alleen ouderen / kwetsbaren een griepprik geeft. Het beschermt veel minder en waarschijnlijk ook veel korter. Dus dan blijf je bezig. En dat is duur (is wat dat betreft ook een economische afweging van kosten en baten)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 03 jun 2021 12:42

lammetje schreef:Vorig jaar rond deze tijd namen de besmettingen ook af. Ik vraag me heel erg af of het straks in september /oktober ook nog goed gaat.

Je beseft dat de eerste prikken in April 2020 zijn gezet bij de testpersonen? Ik neem aan dat die mensen zo nu en dan nog wel eens om een bloedproef wordt gevraagd om te zien of de antistoffen nog steeds werken en dat we wel wat hadden gehoord als dat niet zo was.

Corona is geen griep. Griep muteert zo snel dat vaccineren geen eenmalige oplossing is. Maar voor bepaalde andere ziekten is 1 prik genoeg voor een levenslange bescherming. Het idee dat het vaccin dus maar 3 maanden of zo zou werken, lijkt me ongegrond.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 03 jun 2021 12:50

tulp schreef:Ik heb die uitzending met kromme tenen en plaatsvervangende schaamte bekeken.
Gelukkig legde de moslim aan de kijkers uit dat Florens niet representatief is voor alle christenen, dat hij maar een klein groepje vertegenwoordigt.
Ik vind hem een schatje hoor, een lief blij ei, maar hij leeft wel een beetje in een eigen wereldje waar hij zich prima staande in kan houden maar daar is ook alles mee gezegd.

MATTEÜS 11:25-26 Toen zei Jezus: "Dank U, Vader, Heer van de hemel en de aarde! U heeft aan eenvoudige mensen bekend gemaakt wat uw plannen zijn. Maar wijze en verstandige mensen begrijpen er niets van. 26 Ja Vader, want U wilde het op die manier doen."

Terug naar “Psychologie & Gezondheid”