StillAwake schreef:Ook veel zangeressen die vooral uitblinken in diverse variaties op het luchtalarm zijn aan mij niet besteed, maar ook dat is een hele tijd mainstream geweest.
Dat was in klassieke tijden al zo. Die vreselijke aria's in opera's. Er is een anekdote over een mega-operaster in de tijd van Mozart destijds (Mozart mocht haar niet) die bij hoge noten het hoofd hoog hield en bij lagere noten laag. Mozart componeerde speciaal voor haar een stuk waarin hoge en lage
noten continu werden afgewisseld zodat die vrouw als een soort kukelende kip op het toneel stond.
Het zelfde geldt voor ritmisch snelpraten. Ongetwijfeld knap, maar ik zal niet voor mijn lol naar rap gaan luisteren.
Ik kan goede rap enorm waarderen. De technieken die ze rijm- en ritmetechnisch toepassen doen niet onder voor de klassieke dichters en het heeft enorm veel lagen.
Ik heb best een brede muzieksmaak, maar zal niet snel mainstream muziek aanzetten. Ik kan er best naar luisteren, maar muziek raakt mij pas als tekst en muziek in overeenstemming zijn, als de tekst ook echt ergens over gaat, en het liefst ook nog eens een onderwerp behandelt waar ik zelf ook mee bezig ben...
Tekst is voor mij meestal totaal onbelangrijk, of simpelweg onverstaanbaar. De stem is dus 'gewoon' een instrument voor mij. Maar ik weet dat niet iedereen tekst inhoudelijk hetzelfde ziet.
Wil je trouwens nog eens een geweldige moderne opera zien, dan kan ik Akhenaton van Phillip Glass (Met-uitvoering) van harte aanbevelen.