Moderators: johannes1, Moderafo's
Marnix schreef:Pff, ik zou maar niet te jaloers zijn op Amalia. Denk maar niet dat die heel veel vrije tijd heeft gehad in haar leven. Of er veel van gaat krijgen in de toekomst. De opleiding dat koningin is denk ik wel vrij pittig en als ze dan er even tussenuit wil voordat ze gaat studeren kan ik dat wel goed begrijpen. Overigens zijn die stages ook gewoon weer handig met het oog op de toekomst... en voor het gewone reizen, dan heb je altijd beveiliging mee, moet er gekeken worden wat er allemaal kan en wat niet. Je doet net alsof ze lui luxe leventje leidt maar ik zou voor geen goud met haar willen ruilen en jij denk ik ook niet
StillAwake schreef:Dat is waar.
Bijkomend voordeel is dat je een staatshoofd wat zich misdraagt na zijn ambtsperiode ook weer kwijt bent.
StillAwake schreef:Volledig met je eens (al denk ik wel dat het koningschap veel reizen inhoudt, en dat dat stiekem vermoeiender is dan jij denkt)
Het is dat we in Nederland een staatshoofd niet op prestaties kunnen afrekenen, en dat Wilhelmina indertijd (i.m.o. onterecht) gebombardeerd is tot symbool van een vrij Nederland. Deels door mythevorming, deels doordat men (volkomen terecht) Wilhelmina liever had dan de Duitse bezetter.
Maar als er echt eens in de zoveel tijd een evaluatie van het koningshuis plaatsvond hadden we al sinds 1962 in een republiek geleefd...
ajl schreef:Zij heeft net zoveel en misschien nog wel meer vrije tijd als elke andere 17 jarige en haar zusjes ook. Ze groeien compleet buiten de spotlights op en kunnen net zo als andere vriendjes en vriendinnetjes gaan en staan waar ze willen. Zij wellicht nog meer, omdat ze vaak gebruik maken van het staatsvliegtuig om even een weekendje naar Griekenland, Lech, Italië, Argentinië en Londen te vliegen. En na na haar 18e krijgt ze op jaarbasis 1,5 mln voor haar hofhouding ( waarvan 2,5 ton salaris), terwijl ze een tussen jaar heeft en verder geen koninklijke taken. Alleen een formeel neemt ze deel aan de zittingen van de RvS. Het is bekend dat de koning daar ook zelden bij aanschuift.
Zo zwaar is het werk wat zij doen niet. Elisabeth is 95 en houdt het ook nog behoorlijk vol. De gemiddelde werknemer in loondienst met 25 vakantiedagen lukt dat niet. Als ik Maxima hoor spreken over dat zij werkende moeder is, schiet ik altijd in de lach. Natuurlijk werkt zij, maar als verder alles om je heen geregeld wordt ( boodschappen, afspraken, huishouden, schoonmaak, kleding) is dat niet ingewikkeld. Zij heeft niet te hollen, omdat ze anders voor een dichte opvangdeur staat of 's morgens vlak voordat je de deur uitloopt met je kinderen in je nette kleding op weg naar de opvang en erachter komt dat een kind tot aan zn nek in de poep zit. Heel zwaar hebben zij het als werkende ouder niet.
Haaibaai schreef:Met die Oranjes hoef je geen meelij te hebben het ontbreekt ze aan niets met tegen stelling mensen die hard werken vijf hoog achter wonnen nog niks hebben. Weg er mee gewoon een Republiek.
Marnix schreef:En als je dan een republiek hebt blijft het met die mensen die vijf hoog achter wonen precies hetzelfde
Haaibaai schreef:Je hebt het weer niet begrepen
Marnix schreef:Ik had het vooral over haar jeugd. Ik denk dat je de opleiding die de kinderen van de koning krijgen en met name die van Amalia als toekomstig staatshoofd niet makkelijk is. Sowieso ben je ongeacht je IQ al ongeveer verplicht om gymnasium te gaan doen en dan is het ook niet als school uit is nog even kort huiswerk maken en dan lekker gaan chillen met je vrienden. Altijd beveiliging (om over pers nog maar te zwijgen) en nooit ff spontaan bij iemand afspreken of in je tussenuur besluiten met je vriendinnen naar de Mac te gaanHoeveel vrije tijd ze heeft vraag ik me af maar hoeveel vrijheid ze heeft. Nogmaals, ik zou voor een goud willen ruilen. En ik denk dat ze zelf wel regelmatig met gewone meisjes zouden willen wisselen.
ajl schreef:Natuurlijk is gymnasium niet verplicht. WA heeft dat ook niet gedaan en was ook geen bolleboos. Daarnaast leven die meiden als elke andere puber, met uitjes, Mac en biosuitjes, shoppen etc.. Ik ken nl iemand die bij hen in de klas zit. Ik denk dat ze met niemand willen ruilen en meer dan tevreden zijn met de luxe die hen omringt.
ajl schreef:Natuurlijk is gymnasium niet verplicht. WA heeft dat ook niet gedaan en was ook geen bolleboos.
Haaibaai schreef:Weg er mee gewoon een Republiek.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten