Ernst Kuipers herhaalde het gisteravond nog maar eens: de avondklok heeft
geen enkel effect gehad, maar "we moesten toch wat". Nou, als je dan toch wat moest, had je beter een maatregel kunnen verzinnen die minder maatschappelijke impact zou hebben en die populairder was, zoals gratis bier voor iedereen. Dit is het afpakken van fundamentele vrijheden geweest zonder goede onderbouwing en zonder resultaat. Een maatregel bovendien waar een lagere rechter over oordeelde dat die ongrondwettelijk was en waarbij het kabinet met een noodgang het hof van cassatie in liet vliegen om dat weer ongedaan te maken.
Dat terwijl een beetje gezond verstand al genoeg was om aan te nemen dat deze maatregel niet of nauwelijks effect zou hebben.
Dit ondermijnt het draagvlak voor maatregelen natuurlijk enorm, want werken die andere maatregelen (zoals mondkapjes, verbod van activiteiten buiten, terrassen dicht, mensen uit parken weren en daar de ME op af sturen) dan wel? Er is alle reden om daaraan te twijfelen, simpelweg omdat er voor de meeste maatregelen geen grondig wetenschappelijk bewijs is.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)