DeDwaler schreef:
Nee, God is goed en heerst over het kwaad. Het kwaad is de zonde en de kwade machten. De vleselijke mens doet Gods wil nooit. Het feit dat God het kwaad en de kwade machten gebruikt voor Zijn doel, doet daar niets aan af. We kunnen niet zeggen dat, omdat we in Gods raadsbesluit wandelen, slechts Zijn wil doen. We kunnen Gods raadsbesluit niet volgen, want dat kennen we niet. We volgen onze eigen wil en die van de duivel. God kent ons wel, want Hij heeft ons gemaakt, Hij weet wat de zonde met ons doet en Hij weet onze keuze.
Ik had het over het paradijs. Toen had de mens wel de mogelijkheid om Gods wil te doen.
Hoe moet ik anders denken dan menselijk? Ik ben een mens. God gaf de mens een gebod (Genesis 2) en daarmee was de vrijheid van de mens ingeperkt en onderworpen aan God. Wat wilde de mens? Vrijheid of in onderwerping aan God leven. De mens wilde als God zijn.
Als mens denken is wat anders dan menselijk over God denken. Je hebt zelf teksten uit Job en Jesaja geciteerd. Mijn wegen zijn hoger dan uw wegen. Menselijk over God denken is als je menselijke beperkingen ook op God toepast. Bijvoorbeeld: "Als God almachtig is moet de zondeval ook Gods wil zijn geweest want als er iets gebeurt wat Hij niet wil is Hij niet almachtig". of "de mens had geen keus, de zondeval moest plaatsvinden, dat lag al vast want hoe kan er anders een uitverkiezing van voor de grondlegging van voor de schepping zijn".
Zonder keuze geen menselijke (onvolmaakte) liefde, daar heb je helemaal gelijk in. Gods liefde is echter volmaakt en onvoorwaardelijk en die liefde hangt van niets anders af dan van God Zelf.
Liefde moet altijd van twee kanten komen. Ook bij Gods liefde. Hij wil dat wij Hem ook echt liefhebben, niet omdat we zo geprogrammeerd zijn maar omdat we dat willen. Wij hebben God en elkaar lief omdat Hij ons eerst heeft liefgehad maar die liefde is nog steeds wel een keuze.
Voel jij je een robot? Nee, toch? Nou, ik ook niet. Ik kan kiezen wat ik wil. God weet wat ik wil. Hoezo heb ik dan geen keuze? Waar ik geen keuze in of invloed op heb zijn de factoren die mijn keuze bepalen, zoals: mijn voorkeur, waar ik zin in heb, wat ik in huis heb, welk moment van de dag het is, of het warm is, etc., etc. Dat alles bepaalt God. Het is zoals Spreuken zegt:
"Het hart van een mens overdenkt zijn weg, maar de HEERE bestuurt zijn voetstappen." (Spreuken 16:9)
Je hebt het gebod en de overtreding. God heeft het gebod (de omschrijving van de zonde en de straf daarop, namelijk de dood) bedacht en ingesteld, dus dat is Zijn wil. Wat God niet wilde is dat Adam en Eva Zijn gebod overtraden. Toen ze dat toch deden begingen ze zelf de zonde en waren ze schuldig.[/quote]
Ik voel me geen robot omdat ik echt een keuze heb en dingen niet altijd vastliggen. En dat geldt ook voor Adam en Eva. Hun keuze was niet bepaald. Die was vrij. God had niet op voorhand bepaald dat ze zouden zondigen. Want dan hadden ze geen keuze gehad en was een straf ook niet op hun plaats gehad. Dan had de verantwoordelijkheid niet bij hen gelegen. Dat is mijn hele punt.
God heeft een rol, namelijk het gebod (de omschrijving van de zonde, of van het kwaad). Zoals: 'Gij zult niet begeren'. Dat heeft God bedacht. God heeft bedacht wat verkeerde begeerte inhoud:
"U zult niet begeren het huis van uw naaste. U zult niet begeren de vrouw van uw naaste, noch zijn dienaar, noch zijn dienares, noch zijn rund, noch zijn ezel, noch iets wat van uw naaste is." (Exodus 20:17)
Precies. En als ik dan iets of iemand begeer heeft God dat niet bepaald of in Zijn besluiten vastgelegd.
We zijn het er volgens mij over eens dat de eerste zonde (hoogmoed) gevonden werd in satan, maar als het God is Die de zonde omschrijft, dan kun je in die zin toch zeggen dat God de Auteur van het kwaad is? Niet als dader, maar als Wetgever. Als ik sommigen op dit forum moet geloven dan komt de zonde uit het niets. Wie heeft de zonde dan bedacht? Heeft een schepsel iets bedacht waar de Schepper niet aan gedacht heeft? Hoe moet ik me dat voorstellen?
Dat heb ik een aantal keren uitgelegd. God is inderdaad de Wetgever en Hij maakt de mens en geeft hen verantwoordelijkheid in het paradijs en een vrije wil om te kiezen. Dus de mogelijkheid om het goede te doen maar ook om het kwade te doen (namelijk door niet het goede te kiezen). De mens kiest de zonde door tegen God te kiezen. Niet omdat dat vastligt in een besluit van God, omdat Hij dat heeft bepaald.
We hebben het over God en niet over een mens. Het beeld dat de Bijbel van God schetst past totaal niet bij het onmachtige beeld van: omdat het onverhoopt is misgegaan met de mens er maar het beste van maken (ik chargeer het een beetje om aan te geven wat voor gevoel het bij mij oproept). God is almachtig, alwetend, alomtegenwoordig, eeuwig en alles komt uit Hem voort. Het gaat niet voor niets zoals het gaat, dat is hoe ik het zie. Ik zie overal het nut van in, zelfs van de nutteloosheid.
Waarom heeft God de boom van de kennis van goed en kwaad neergezet? Waarom was de slang in de hof van Eden? Waarom het gebod? Waarom de dood als straf? Waarom de aardbodem vervloeken? Waarom de pijn, moeite en het lijden vermeerderen? Waarom ziekte, ellende, oorlog, honger, rampen enzovoorts? Waarom hebben de satan en zijn trawanten macht op aarde? Waarom kwam de wet erbij, opdat de overtreding zou toenemen? Waarom, waarom, waarom? Dat zijn de vragen die je krijgt.
Er staat ook meermaals dat God het hart van farao verhardde. Daar kunnen we gewoon niet omheen. De hele klomp klei van Romeinen 9 is voor God doemwaardig en met het Zijne doet God wat Hem behaagt. Nee, dat zijn geen mislukte voorwerpen, maar wel voorwerpen die een doel dienen. Dat doel is de eer, glorie, rijkdom van heerlijkheid en de toorn en macht van God. De toorn van God hebben we allen verdiend, maar Zijn liefde en ontferming niet.
Adam en Eva kozen ervoor om het kwade te doen en daardoor is de gehele mensheid gevallen. Dood in zonden en overtredingen. Je kunt God niet verantwoordelijk houden voor de overtreding, ook al staat het voor God vast.
Er staat niet dat God Adam's hart verhardde. Daarom ga ik met mijn voorbeelden iedere keer terug naar het paradijs. Het was niet bepaald. Vast wel voorzien maar dat is wat anders. Want dan blijft het een vreemd verhaal. Adam en Eva denken dat ze een keuze hebben maar van tevoren stond al vast dat ze het verkeerde zouden kiezen. Maar wie heeft dat dan vastgelegd? En was er dan nog wel een keuze? Als jij denkt dat je kan kiezen tussen koffie en thee maar er staat al vast dat jij koffie gaat kiezen, dan is koffie de enige uitkomst en is jouw idee dat je een keuze hebt een utopie.
Voor de Nederlandse Staat is het ook een gegeven dat mensen dagelijks bij stoplichten door rood licht rijden. Voor die overtreding kun je de staat toch ook niet verantwoordelijk houden? Wie rijdt er nu door rood?
Dat is niet het voorbeeld. In jouw geschetste beeld zou de Nederlandse Staat van tevoren bepalen dat ik door rood zou gaan rijden, nog voordat ik er was en het stoplicht er werd neergezet. En dan is vervolgens de vraag of ik er nog invloed op zou kunnen hebben, of ik nog een keuze zou hebben.