Hoihoi! Matigjes eerlijk gezegd, maar leuk dat je het vraagt. Ik hoop dat het jou ook goed gaat ..DeDwaler schreef:Hoi, Naamloos! Gaat het goed met je?
Ik vat het verhaal over o.a. de schepping en zondeval metaforisch op.DeDwaler schreef:En de zonde(val) en de dood dan? Hebben die enige consequentie? Hebben dood en zonde geen enkele invloed op de wil van de mens?
Zo geloof ik dat iedereen zijn eigen zondeval meemaakt nl. op het moment dat hij/zij voor het eerst bewust voor het kwaad kiest.
Daarbij heeft het kwaad in de wereld zeker consequenties en beïnvloed in meer of mindere mate de wil. Actie reactie zeg maar.
Om ons te laten zien wie God is. Hij is het uitgedrukte beeld van zijn zelfstandigheid, toch?DeDwaler schreef:Als we toch een vrije wil hebben waarmee we kunnen kiezen, waarom moest de Heere Jezus dan komen? Waarom zegt Hij dat niemand tot Hem kan komen, tenzij het hem van de Vader gegeven is? Waarom moeten we wederom geboren worden?
Hij heeft ons een voorbeeld nagelaten om zijn voetstappen na te volgen.
Gelovigen zijn uitverkoren om aan het beeld van Gods zoon gelijkvormig te worden.
Theologisch kan ik de wedergeboorte wel plaatsen, maar in de praktijk zie ik weining verschil tussen gelovigen en ongelovigen.
Er zijn lieve vriendelijke integere gelovigen én ongelovigen die altijd klaarstaan om een ander te helpen.
Er zijn ook vervelende gelovige én ongelovige ruziemakers die niet te vertrouwen zijn en anderen beschadigen.
De meesten zitten er ergens tussenin schat ik, en dat zie ik niet gauw veranderen ook.
Waarom zouden mensen dat moeten bepalen, dat doet God zelf uiteraard. Waar het om gaat is dat iets willen nog geen besluit is.DeDwaler schreef:Wat is dan wel en wat is niet Gods raadsbesluit? Hoe bepaal je dat?
Het komt mij voor dat er een aantal dogma's zoals uitverkiezing, erfzonde, de machteloosheid van de mens e.d. als pilaren fungeren in een theologisch systeem. Alle teksten, Bijbelgedeeltes en boodschappen waarin die dogma's totaal niet zijn terug te vinden (en dat zijn er vele malen meer dan de enkele teksten waaruit die dogma's ontstaan zijn) worden dan zo geslepen dat ze bij de pilaren passen.DeDwaler schreef:Die Bijbelstudie is één en al ontkenning van wat er in Romeinen 9 staat. Als het is zoals ze in die studie zeggen, waarom zou iemand dat dan willen verdraaien, zoals Petrus zegt? Het sluit exact aan bij wat mensen graag willen horen, namelijk dat de mens bepaalt over wie God Zich mag ontfermen.
Als we moeite hebben met Bijbelteksten, kunnen we beter onderzoeken waarom we er moeite mee hebben, dan dat we de tekst zo uitleggen dat onze moeite ermee als sneeuw voor de zon verdwijnt. Nu kunnen ze net zo goed Romeinen 9 uit hun Bijbel knippen, daarmee bereiken ze ook wat ze willen.
Waarom niet andersom als er toch gesleuteld moet worden? O nee, dan stort het leersysteem in elkaar.
Maar dan blijft het evangelie en de eigen verantwoordelijkheid wel goed in beeld zonder dat de 'pilaren' in de weg staan.
Jij leest en ziet iets heel anders in Rom. 9 en elders in de Bijbel dan ik, en een ander ziet het weer een beetje anders.
Ik moet dan altijd aan die zoekplaatjes denken. De een ziet een lelijke oude vrouw, de ander ziet een mooi jong meisje: https://www.restwow.com/worldwide/optic ... gjrtsnryhe
Als ik moeite heb met Bijbelteksten dan weet ik precies waarom dat zo is, bijvoorbeeld als iets tegen mijn rechtvaardigheidsgevoel ingaat, of als het volstrekt onlogisch is, of als het tegen de werkelijkheid ingaat o.i.d.
Weet je, daar geloof ik gewoon niet in, ook niet als ik het als waarheid zou aannmen.
En ik ken geen mens die oprecht in een dergelijk systeem gelooft want zodra ze door mensen zo behandelt worden praten ze héél anders.
Ik hou niet van God omdat hij souverein is en de schepper is. Dat zegt bar weinig over zijn eigenschappen dus dat raakt mijn emoties niet.
Ik laat mijn beeld van God door Jezus bepalen en zeker niet door een bepaald theologisch leersysteem.
De Bijbel is mijn God niet, ik hoef ook niet van mezelf alles kloppend te krijgen (dat gaat toch niet).
Om het met Paules woorden te zeggen: "sla jezelf niet hoger aan dan je verantwoorden kunt, maar denk verstandig over jezelf. Denk overeenkomstig het geloof, dat is de maatstaf die God u heeft gegeven."
Ik hoef dus niet (theologisch) te geloven dat het volstrekt rechtvaardig is om opgezadeld te worden met een fout die A en E, die eeuwenlang voor ons geleefd zouden hebben, gemaakt hebben. Het eerlijk en logisch te vinden dat ik dat 'in hen' deed!
Dat het simpele feit dat iemand bestaat al voldoende is om voor eeuwig gestraft te worden. (Hoe te rijmen met Ezechiël 18 trouwens?)
Ik hoef mezelf niet wijs te maken dat ik in aanbidding zou behoren neer te vallen omdat God al voor onze geboorte besloten heeft wie hij wel en wie hij niet wil hebben. Dat ik daar dan zijn liefdevolle genade zie schitteren!
Ik vind het volstrekt onlogisch, ongeloofwaardig en onrechtvaardig dat God plannen zou hebben gemaakt om mensen te laten doen wat hij wil dat ze doen, maar de verantwoordelijkheid daarvoor wel in hun schoenen schuift omdat het voor hun beleving een eigen keus was. (tellen de interne en externe omstandigheden dan ook mee?) Het goede willen en het kwade besluiten, maar zelf schone handen houden ... ik geloof daar niet in.
Ik geloof in Jezus en dat levert geen innerlijke disorde op. Geen tegenstrijdige willen, geen verborgen agenda's ... Laat uw ja ja zijn en uw nee nee!