elbert schreef:Willem Alexander heeft totaal niet de macht die een Amerikaanse president heeft. W-A mag lintjes doorknippen en af en toe wat zeggen, maar dan houdt het wel op. Een Amerikaanse president is bovendien regeringsleider en dat is in ons land de premier. De werkelijke macht ligt bij de politiek en een groot deel daarvan bij de premier.
Dat ben ik niet met je eens. Zelfs bij de eenmanspartij PVV kan ik meer kamerleden met invloed opnoemen dan bij de VVD: Martin Bosma en Fleur Agema om er maar een paar te noemen. Bij de SGP kunnen Bisschop en Stoffer het moeiteloos van van der Staaij overnemen (en er staan ook jongeren te trappelen). Bij de VVD zie ik niemand die het stokje van Rutte over kan nemen. De implosie van die partij is onafwendbaar als Rutte eenmaal stopt.
Volgens de peilingen krijgt Rutte nauwelijks meer dan 20% van de stemmen (Merkel 40%), dus waarom niet?
Bovendien: kun je de successen van 10 jaar Rutte opnoemen? Ik zit al een hele tijd te prakkezeren, maar er schiet me maar weinig te binnen.
Terwijl het opnoemen van gebroken beloftes en wat er allemaal verkeerd is gegaan helemaal niet zo moeilijk is.
het klopt dat de VVD slechts 20% van de stemmen binnenhaalt, maar in de meest recente peilingen hangt het erom dat de huidige coalitie een meerderheid blijft houden.
Uit onderzoek van Trouw blijkt dat daarnaast 60% van de Nederlanders vinden dat Rutte het goed gedaan heeft in de corona-pandemie.
En het is inderdaad lastig om dingen die Rutte heeft bereikt op te noemen. Om de eenvoudige reden dat alles wat wel goed gaat op naam van de hele regering staat, maar alle fouten op naam van Rutte lijken te staan.
Een probleem wat elke premier heeft. Want wat heeft Kok bereikt? En Balkenende?
Het is een beetje het goedkope "ploumen"-geleuter.
Alles wat Rutte tot nog toe gedaan heeft was fout, en dat zij zelf in zijn vorige kabinet zat vergeet ze gemakshalve.
Het leenstelsel is volledig fout, terwijl dit redelijk breed gedragen werd in de kamer.
Er is onvoldoende aandacht geweest voor milieu, terwijl juist Rutte III veel aan windenergie besteed heeft.
En natuurlijk, ik zou ook een hoop dingen anders willen zien.
-Focus op kernenergie (naast wind en zon).
-Een ruimhartiger vluchtelingenbeleid.
-Een sterkere visie op de soevereiniteit van Nederland binnen de EU.
-Studeren mogelijk maken voor de onderlaag van de bevolking zonder dat er een enorm schuldenpakket aan vast kleeft.
-Het niveau van ons onderwijs omhoog brengen, in plaats van het niveau van opleidingen steeds verder te laten zakken.
-Een zorgstelsel wat voor iedere Nederlander betaalbaar is, en voldoende capaciteit heeft.
-Afschaffing van BPM en wegenbelasting, en in plaats daarvan gereden kilometers af te rekenen.
-Een betaalbaar en betrouwbaar OV.
Maar eerlijk is eerlijk: ik kom niet 1 partij tegen die op al deze punten visie heeft.