Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

lammetje
Kolonel
Kolonel

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 19 feb 2021 10:17

Dorpeling schreef:
De besmettingscijfers moeten echt weer omhoog: https://www.nu.nl/binnenland/6117322/ex ... redirect=1

Excuse me maar wie gaat zich nu laten testen als hij wat moe is en/of hoofdpijn heeft? Je zou alleen van al dat binnen zitten al hoofdpijn krijgen. En moe word ik intussen wel van alle nuttige én overbodige maatregelen. Vandaag maar even een test aanvragen. Wachttijd: 6 weken.. ja duh!

8-[ ik moest eerlijk gezegd echt lachen toen ik al de reacties las onder dit bericht. Ze willen inderdaad gewoon hun voorspelde cijfers halen. Echt, ik begrijp eerlijk gezegd niet dat we als Nederland zo meelopen in wat de regering oplegt. Het is inderdaad disproportioneel aan het worden. Ik ben het echt wel eens met bepaalde regels. En ja, ik vind het ook belangrijk om bepaalde groepen te beschermen. En nee, je hoeft echt niet 2 maart alles weer 'terug naar 2019' te zetten. Maar laten we niet op deze manier verder willen gaan.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dorpeling » 19 feb 2021 11:16

lammetje schreef:8-[ ik moest eerlijk gezegd echt lachen toen ik al de reacties las onder dit bericht. Ze willen inderdaad gewoon hun voorspelde cijfers halen. Echt, ik begrijp eerlijk gezegd niet dat we als Nederland zo meelopen in wat de regering oplegt. Het is inderdaad disproportioneel aan het worden. Ik ben het echt wel eens met bepaalde regels. En ja, ik vind het ook belangrijk om bepaalde groepen te beschermen. En nee, je hoeft echt niet 2 maart alles weer 'terug naar 2019' te zetten. Maar laten we niet op deze manier verder willen gaan.

Toen ik de link postte stonden die reacties er nog niet, maar idd het is duidelijk dat men hier een beetje cynisch naar kijkt.
Marnix schreef:Volgens mij heb je maar de helft van de stukjes gelezen, alleen dat wat je wil lezen?

Hoezo, er staat toch duidelijk dat er getest kan worden bij moeheid en hoofdpijn omdat dat symptomen kunnen zijn? Dan kan heel Nld zich wel continu laten testen want wie is er nu nooit moe, met of zonder hoofdpijn?
En ja, soms lees ik alleen wat ik wil lezen. Ik denk dat iedereen dat doet. Ik wil lezen dat mensen stoppen met elkaar als besmettelijk en gevaarlijk te zien, dat de regering eindelijk gaat inzien dat ze te krampachtig bezig is, dat de hele bevolking toe is aan een meer open samenleving. Dat ze accepteren dat er ziekte is en zal blijven, maar dat dat niet ten koste kan en mag gaan van zoveel andere belangen. En qua cijfers en IC bezetting kan dat nu gewoon. Helemaal met de lente/zomer in aantocht.

Zolang we allemaal de regering in alles blijven volgen, zal er niets veranderen. Het wordt tijd dat dit stopt. Ik pleit niet voor alles maar open gooien, maar we moeten terug naar de basis maatregelen. Zo gaat het niet langer, dat is toch overduidelijk? Wanneer is het genoeg?
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 feb 2021 12:20

lammetje schreef:Klopt, ik geloof niet in het grootschalige vaccineren op deze manier. Maar ik heb niets tegen op het vaccineren van de kwetsbare bevolking. Ooit gezegd? Kan me niet voorstellen.

Maar inderdaad, covid-19 gaat er niet van verdwijnen, maar als dat nu eindelijk eens helpt om de angst weg te nemen, kunnen de winkels, kappers en scholen eindelijk weer open. Want hoe ze nu kijken gaat echt nergens over. Het is overduidelijk dat de zorg de capaciteit gewoon aan kan. Dat de besmettingen misschien niet afnemen, de heftigheid van het virus wel. Hoeveel mensen liggen er nog op de ic tov hoeveel positief geteste mensen? Ze zijn bang voor een derde golf, over 2 maanden waarschijnlijk voor de vierde golf? Oh ja, de derde golf viel mee maar de vierde, daar moeten we echt bang van worden. En zo gaan ze de komende 5 jaar verder?

Je was behoorlijk kritisch over het vaccin in het algemeen. Plus dat het verhaal van een dekkingsgraad die nodig is geen fabeltje is. Op die manier voorkom je juist dat we nog jaren moeten oppassen voor nieuwe golven maar juist de oplossing voor dat probleem wijs je af.

De zorg kan het momenteel aan maar dan moet het aantal besmettingen niet veel onhoog. opschalen kan maar gaat ten koste gaat van de rest van de zorg. Die werd tijdens de eerste en tweede golf namelijk ook afgeschaald. En dat was niet omdat het niet nodig was of zo en het zorgpersoneel niets te doen had...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 feb 2021 12:22

lammetje schreef:Op de ic valt het reuze mee. Er is ruimte genoeg en als ze echt zo bang zijn dat ze het niet aankunnen waarom hebben ze dan nog steeds niet ingezet op opschalen? Ik hoor nog steeds dat personeel niet het grootste probleem is, maar de wil. Die ontbreekt (financieel gezien niet aantrekkelijk genoeg??? Kans dat je iets opzet waar straks geen gebruik van gemaakt wordt?? Geen idee, zijn maar suggesties)

En ja, zolang personeel uit verschillende ziekenhuizen mij dit persoonlijk kunnen vertellen (dus niet via via) geloof ik geen klap van wat het rivm, omt en kabinet zegt over de besmettingen en angst voor derde golf etc.

Je hoort blijkbaar graag wat je wil horen. Ik hoor direct uit het ziekenhuis andere verhalen. Het is tov december iets beter geworden maar nog steeds vol en druk door corona en de experts onderstrepen dat alleen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Prisma23
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Prisma23 » 19 feb 2021 12:25

Dorpeling schreef:Zolang we allemaal de regering in alles blijven volgen, zal er niets veranderen. Het wordt tijd dat dit stopt. Ik pleit niet voor alles maar open gooien, maar we moeten terug naar de basis maatregelen. Zo gaat het niet langer, dat is toch overduidelijk? Wanneer is het genoeg?

Laat de revolutie maar beginnen, op de barricaden, haal de molotovcocktails maar van zolder! Wij pikken dit niet langer! 8)

Afbeelding

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 feb 2021 12:55

Dorpeling schreef:Toen ik de link postte stonden die reacties er nog niet, maar idd het is duidelijk dat men hier een beetje cynisch naar kijkt.

Hoezo, er staat toch duidelijk dat er getest kan worden bij moeheid en hoofdpijn omdat dat symptomen kunnen zijn? Dan kan heel Nld zich wel continu laten testen want wie is er nu nooit moe, met of zonder hoofdpijn?
En ja, soms lees ik alleen wat ik wil lezen. Ik denk dat iedereen dat doet. Ik wil lezen dat mensen stoppen met elkaar als besmettelijk en gevaarlijk te zien, dat de regering eindelijk gaat inzien dat ze te krampachtig bezig is, dat de hele bevolking toe is aan een meer open samenleving. Dat ze accepteren dat er ziekte is en zal blijven, maar dat dat niet ten koste kan en mag gaan van zoveel andere belangen. En qua cijfers en IC bezetting kan dat nu gewoon. Helemaal met de lente/zomer in aantocht.

Zolang we allemaal de regering in alles blijven volgen, zal er niets veranderen. Het wordt tijd dat dit stopt. Ik pleit niet voor alles maar open gooien, maar we moeten terug naar de basis maatregelen. Zo gaat het niet langer, dat is toch overduidelijk? Wanneer is het genoeg?

Er staat ook een reden bij. Als je bij lichte symptomen ook test spoor je meer besmettingen op. Niet zo gek want mensen die symptomen hebben laten zich eerder testen dan mensen met lichte symptomen. Daarnaast beginnen symptomen licht en ontwikkelen zich later maar in tussentijd ben je al wel besmettelijk, mensen zonder symptomen zijn echter doorgaand een stuk minder voorzichtig met werk, bezoek van personen, winkels. Superspreaders zoals in verzorginsgtehuizen geweest zijn zijn allemaal mensen met geen of nauwelijks klachten die daardoor dachten dat ze prima konden werken.

Daarom wil men het liefst nog meer kunnen testen. Het probleem zit hem in jullie achterdochtigheid. Als je gaat roepen dat de overheid (en de medische experts) allemaal in een soort complot zitten waarbij ze graag meer besmettingen zouden zien.... of puur om hun gelijk te halen te cijfers proberen te beinvloeden ipv dat ze (al gaat dat met een hoop gebreken) hun best doen om een pandemie te bestrijden zit het probleem in eerste instantie tussen je eigen oren. Prima om kritiek op het beleid te hebben maar kritiek op de intenties van de overheid hebben is wel wat raar. Als niet het RIVM maar al die amateurs die denken het beter te weten dan de experts die roepen dat de maatregelen onnodig zijn het voor het zeggen hadden gehad had het er een stuk minder goed voorgestaan. De overheid en de experts willen ook gewoon van maatregelen af en versoepelen als het mogelijk is. Als ze gebaat zou zijn bij hogere besmettingsgetallen hadden ze aan de oproep tot versoepelingen al lang gehoor gegeven.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 feb 2021 12:56

Prisma23 schreef:Laat de revolutie maar beginnen, op de barricaden, haal de molotovcocktails maar van zolder! Wij pikken dit niet langer! 8)

Afbeelding

Met als slogan: ik p(r)ik dit niet! :-)

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 19 feb 2021 13:21

Marnix schreef:Je hoort blijkbaar graag wat je wil horen. Ik hoor direct uit het ziekenhuis andere verhalen. Het is tov december iets beter geworden maar nog steeds vol en druk door corona en de experts onderstrepen dat alleen.

Zal best per ziekenhuis en afdeling verschillend liggen, maar zolang meerdere verpleegkundigen meerdere dagen in de afgelopen maanden naar huis gestuurd zijn omdat het zo rustig is, geloof ik niet dat het zo ernstig is als ze doen voorkomen.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 19 feb 2021 13:25

Prisma23 schreef:Laat de revolutie maar beginnen, op de barricaden, haal de molotovcocktails maar van zolder! Wij pikken dit niet langer! 8)

Afbeelding

Ja, net zoals met de rellen over de avondklok... Vond en vind het nog steeds idioot om daaraan mee te doen (ging in mijn ogen niet eens in corona) maar ik denk dat er wel weer een soort van opstand gaat komen als er in maart geen versoepelingen komen voor oa winkels, scholen, kappers. Dus misschien komt je (ik vermoed sarcastisch) bericht nog wel uit ook....

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 19 feb 2021 13:32

Marnix schreef:Je was behoorlijk kritisch over het vaccin in het algemeen. Plus dat het verhaal van een dekkingsgraad die nodig is geen fabeltje is. Op die manier voorkom je juist dat we nog jaren moeten oppassen voor nieuwe golven maar juist de oplossing voor dat probleem wijs je af.

De zorg kan het momenteel aan maar dan moet het aantal besmettingen niet veel onhoog. opschalen kan maar gaat ten koste gaat van de rest van de zorg. Die werd tijdens de eerste en tweede golf namelijk ook afgeschaald. En dat was niet omdat het niet nodig was of zo en het zorgpersoneel niets te doen had...

Ik ben inderdaad erg kritisch over vaccineren en ik ben het niet eens dat je een bepaalde dekkingsgraad nodig hebt in dit geval. De griep komt ook ieder jaar terug en voor de gemiddelde Nederlander is dat niet zo schokkend. Als je in dit geval net als met de griepprik de kwetsbare groepen die zelf ook willen laat vaccineren, zal covid-19 inderdaad niet uitsterven (met 100% dekking ook nog te betwijfelen) , maar hoe schokkend is dat? Ik kon gewoon blijven functioneren en vele met mij. De heftigste griep in mijn leven ooit gehad was erger dan dit virus.
Je kunt de hele wereld laten vaccineren, maar hoogstwaarschijnlijk komt er ieder jaar een variant. Gaan we dan ieder jaar de hele bevolking laten enten??

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 feb 2021 14:40

lammetje schreef:Zal best per ziekenhuis en afdeling verschillend liggen, maar zolang meerdere verpleegkundigen meerdere dagen in de afgelopen maanden naar huis gestuurd zijn omdat het zo rustig is, geloof ik niet dat het zo ernstig is als ze doen voorkomen.

Ja op afdelingen waar de zorg is afgeschaald. Dus anethesisten hebben bijvoorbeeld minder werk omdat het aantal operaties is afgeschaald en zo zijn er wel meer voorbeelden. Want de artsen zijn elders. De verpleegkundigen in de ziekenhuizen en zeker op de IC’s worden echt niet naar huis gestuurd.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 19 feb 2021 14:51

Marnix schreef:Je was behoorlijk kritisch over het vaccin in het algemeen. Plus dat het verhaal van een dekkingsgraad die nodig is geen fabeltje is.
Het idee met vaccineren is dat je een grote dekkingsgraad krijgt en dat het virus daarna uitsterft. Dat is natuurlijk alleen waar als het virus niet constant muteert in varianten die niet gedekt worden door het vaccin. Van griepvirussen geldt in elk geval dat die telkens weer de kop opsteken en dat er elk jaar een andere griepprik nodig is om mensen een beetje daartegen te beschermen. Ik schat in dat we dat voor corona ook gaan krijgen, want dat is vergelijkbaar qua mutatiesnelheid.
Maar dan is de vraag of een vaccin wel de meest effectieve aanpak is en of medicatie (dat niet gericht is op specifieke DNA combinaties) niet een betere manier is om dit te bestrijden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 feb 2021 14:53

lammetje schreef:8-[ ik moest eerlijk gezegd echt lachen toen ik al de reacties las onder dit bericht. Ze willen inderdaad gewoon hun voorspelde cijfers halen. Echt, ik begrijp eerlijk gezegd niet dat we als Nederland zo meelopen in wat de regering oplegt. Het is inderdaad disproportioneel aan het worden. Ik ben het echt wel eens met bepaalde regels. En ja, ik vind het ook belangrijk om bepaalde groepen te beschermen. En nee, je hoeft echt niet 2 maart alles weer 'terug naar 2019' te zetten. Maar laten we niet op deze manier verder willen gaan.

Het onderzoek is trouwens een onderzoek van Britse onderzoekers / wetenschappers. Heeft niets met onze regering, de RIVM of wat dan ook van doen. Het RIVM heeft inmiddels aangegeven er kennis van genomen te hebben maar er voor nu niets mee te doen. Men kijkt nog of het advies zinvol en haalbaar is en er wat mee gedaan gaat worden. En dan roepen dat dit door het RiVM is bedacht omdat om eigen gelijk te halen de cijfers omhoog moetem. Het is vooral het voeden van eigen achterdocht en het verdraaien van feiten en vertellen van leugens om zelf je gelijk daarin te halen

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 feb 2021 15:02

elbert schreef:Het idee met vaccineren is dat je een grote dekkingsgraad krijgt en dat het virus daarna uitsterft. Dat is natuurlijk alleen waar als het virus niet constant muteert in varianten die niet gedekt worden door het vaccin. Van griepvirussen geldt in elk geval dat die telkens weer de kop opsteken en dat er elk jaar een andere griepprik nodig is om mensen een beetje daartegen te beschermen. Ik schat in dat we dat voor corona ook gaan krijgen, want dat is vergelijkbaar qua mutatiesnelheid.
Maar dan is de vraag of een vaccin wel de meest effectieve aanpak is en of medicatie (dat niet gericht is op specifieke DNA combinaties) niet een betere manier is om dit te bestrijden.

Het virus muteert momenteel natuurlijk heel snel omdat het vrij spel heeft en heel veel mensen besmet / ziek maakt. Dat verhoogt de kans op mutatie enorm. Op het moment dat je dat enorm kan verminderen (en dat kan door voldoende mensen te vaccineren) verklein je de kans op mutaties heel erg. Want mensen worden veel minder vaak ziek en als ze in aanraking komen met het virus wordt had (als het vaccin die variant kent) snel opgeruimd. Coronavaccins zijn dan ook een stuk effectiever dan griepvaccins. En dan heb je in ieder geval veel minder vaak een mutatie die niet meer “gedekt” is.

(Griepvaccin biedt maar 40-60% bescherming en wordt door wereldwijd maar door een kleine groep mensen gebruikt. Komt dus jaarlijks terug. Bij corona zou dat ook een beetje zo zijn als je niks aan doet maar gelukkig muteert corona veel trager, zijn de vaccins veel effectiever. En dan wordt de vaccinatiegraad een stuk interessanter want daarmee voorkom je juist weer het aantal mutaties en hoef je waarschijnlijk ook niet ieder jaar een nieuwe prik te halen. Het idee van groepsimmuniteit klopt nog steeds (behalve dat je dat niet moet creëren door het virus maar rond te laten gaan)

Ik ben overigens benieuwd naar je betere alternatieven! En ik ben niet de enige.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 19 feb 2021 16:48

Marnix schreef:Het virus muteert momenteel natuurlijk heel snel omdat het vrij spel heeft en heel veel mensen besmet / ziek maakt. Dat verhoogt de kans op mutatie enorm. Op het moment dat je dat enorm kan verminderen (en dat kan door voldoende mensen te vaccineren) verklein je de kans op mutaties heel erg. Want mensen worden veel minder vaak ziek en als ze in aanraking komen met het virus wordt had (als het vaccin die variant kent) snel opgeruimd. Coronavaccins zijn dan ook een stuk effectiever dan griepvaccins. En dan heb je in ieder geval veel minder vaak een mutatie die niet meer “gedekt” is.
Heb je enig idee hoeveel mutaties er momenteel in omloop zijn? Ik hoorde een getal van minstens 2400. Alleen al van de zogenaamd Britse variant zijn er al meerdere mutaties. Die kat is dus al uit de zak (om een anglicisme te gebruiken) en dat kans dat je die ooit er weerin terug krijgt d.m.v. vaccinaties acht ik niet zo heel groot omdat het virus al zo verspreid is over de wereld. Maar tussen die 2400 mutaties zitten natuurlijk niet altijd grote verschillen. Momenteel zijn er 3 hoofdgroepen die zorgen baren: de Britse, Zuid-Afrikaanse en Braziliaanse varianten. Maar het zou me niets verbazen als daar nog een aantal nieuwe varianten bijkomen. Of de vaccins die allemaal aankunnen, is nog maar de vraag. Dus dan zul je vaccins moeten aanpassen en weer moeten prikken. Zo blijven we bezig, want die vaccins zijn allemaal nog maar voorlopig goedgekeurd.
Marnix schreef:Het idee van groepsimmuniteit klopt nog steeds (behalve dat je dat niet moet creëren door het virus maar rond te laten gaan)
Nou ja, 98% van de besmette mensen wordt er niet of nauwelijks ziek van (aldus van Dissel in een presentatie), dus het probleem zit bij de 2% van de mensen die wel ziek wordt (veelal 70+ers met overgewicht en/of onderliggende aandoeningen). In mijn familie zijn ook mensen ziek geworden. De jongeren hebben nauwelijks klachten, de iets ouderen iets meer, maar gelukkig geen ernstige complicaties bij hen.
Marnix schreef:Ik ben overigens benieuwd naar je betere alternatieven! En ik ben niet de enige.
In Israel schijnen 2 veelbelovende medicijnen te worden ontwikkeld, maar het is natuurlijk nog te vroeg om daarover te juichen. Ook oud-president Trump was opvallend snel weer op de been nadat hij besmet was geraakt en behandeld met medicijnen. Verder zijn er reeds bekende medicijnen zoals remdesivir en andere die al voorhanden zijn en worden voorgeschreven. Ik zie dus niet per se vaccins als de uiteindelijke oplossing voor dit probleem. Het zal vast een combinatie van vaccins, medicijnen en profylactische middelen zoals vitamines e.d. worden en ik vind het van tunnelvisie van het kabinet getuigen dat er alleen op vaccins wordt gefocused.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “Psychologie & Gezondheid”