Marnix schreef:Het virus muteert momenteel natuurlijk heel snel omdat het vrij spel heeft en heel veel mensen besmet / ziek maakt. Dat verhoogt de kans op mutatie enorm. Op het moment dat je dat enorm kan verminderen (en dat kan door voldoende mensen te vaccineren) verklein je de kans op mutaties heel erg. Want mensen worden veel minder vaak ziek en als ze in aanraking komen met het virus wordt had (als het vaccin die variant kent) snel opgeruimd. Coronavaccins zijn dan ook een stuk effectiever dan griepvaccins. En dan heb je in ieder geval veel minder vaak een mutatie die niet meer “gedekt” is.
Heb je enig idee hoeveel mutaties er momenteel in omloop zijn? Ik hoorde een getal van
minstens 2400. Alleen al van de zogenaamd Britse variant zijn er al meerdere mutaties. Die kat is dus al uit de zak (om een anglicisme te gebruiken) en dat kans dat je die ooit er weerin terug krijgt d.m.v. vaccinaties acht ik niet zo heel groot omdat het virus al zo verspreid is over de wereld. Maar tussen die 2400 mutaties zitten natuurlijk niet altijd grote verschillen. Momenteel zijn er 3 hoofdgroepen die zorgen baren: de Britse, Zuid-Afrikaanse en Braziliaanse varianten. Maar het zou me niets verbazen als daar nog een aantal nieuwe varianten bijkomen. Of de vaccins die allemaal aankunnen, is nog maar de vraag. Dus dan zul je vaccins moeten aanpassen en weer moeten prikken. Zo blijven we bezig, want die vaccins zijn allemaal nog maar voorlopig goedgekeurd.
Marnix schreef:Het idee van groepsimmuniteit klopt nog steeds (behalve dat je dat niet moet creëren door het virus maar rond te laten gaan)
Nou ja, 98% van de besmette mensen wordt er niet of nauwelijks ziek van (aldus van Dissel in een presentatie), dus het probleem zit bij de 2% van de mensen die wel ziek wordt (veelal 70+ers met overgewicht en/of onderliggende aandoeningen). In mijn familie zijn ook mensen ziek geworden. De jongeren hebben nauwelijks klachten, de iets ouderen iets meer, maar gelukkig geen ernstige complicaties bij hen.
Marnix schreef:Ik ben overigens benieuwd naar je betere alternatieven! En ik ben niet de enige.
In Israel schijnen
2 veelbelovende medicijnen te worden ontwikkeld, maar het is natuurlijk nog te vroeg om daarover te juichen. Ook oud-president Trump was opvallend snel weer op de been nadat hij besmet was geraakt en behandeld met medicijnen. Verder zijn er reeds
bekende medicijnen zoals remdesivir en andere die al voorhanden zijn en worden voorgeschreven. Ik zie dus niet per se vaccins als de uiteindelijke oplossing voor dit probleem. Het zal vast een combinatie van vaccins, medicijnen en profylactische middelen zoals vitamines e.d. worden en ik vind het van tunnelvisie van het kabinet getuigen dat er alleen op vaccins wordt gefocused.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)