Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Dorpeling
Luitenant
Luitenant

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 17 feb 2021 23:05

StillAwake schreef:https://www.linkedin.com/pulse/de-wondere-wereld-van-britse-variant-bo-van-der-rhee/?trackingId=U2vU1nym8%2BBvyqNCes68AQ%3D%3D

Goed stuk, waarom neemt geen enkele journalist ooit de moeite om het RIVM na te rekenen?

Inderdaad een goed stuk, rake opmerking ook over de sterfgevallen na vaccinaties: ''Als iemand namelijk overlijdt na een positieve test, of als Corona er ook maar iets mee te maken had, dan is het een “Coronadode”, maar als iemand na een vaccinatie overlijdt, dan is het geen “Vaccinatiedode”, want dan is er ineens sprake van onderliggend lijden. Het kan niet zo zijn dat onderliggend lijden alleen van toepassing is na vaccinatie!''

Marnix schreef:Wat speciale boodschappenuren betreft, die zijn natuurlijk niet verplicht. Mensen die daar behoefte aan hebben kunnen daar dan gebruik van maken, maar je bent natuurlijk niet verplicht om als je boven een bepaalde leeftijd bent, je boodschappen dan ook op dat tijdstip te doen.
Daar ga ik ook van uit. Toch zijn er wel steeds minder ouderen die hier gebruik van maken en wanneer je de maatregelen in acht neemt lijkt me dat je, ook als oudere, veilig je boodschappen kunt doen op alle mogelijke tijdstippen.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 18 feb 2021 10:04

Marnix schreef:Er zit een verband tussen het eerste deel en het tweede deel van de reactie. De rechter heeft geen inhoudelijk oordeel over de zaak gegeven maar wist dat de regering zou zorgen dat er een betere juridische onderbouwing van de bestaande wet zou komen.
Dat wist de rechter helemaal niet, want zo'n wet moet nog door zowel de Tweede als Eerste Kamer worden goedgekeurd. Ik schat in dat de wet wel door de Tweede Kamer zal komen, maar voor de Eerste Kamer is dat nog onzeker, vooral omdat daar nogal wat FvD restanten in vertegenwoordigd zijn die mordicus tegen zo'n wet zijn. Een rechter dient bovendien geen uitspraken te doen op basis van wat er in de toekomst wellicht gaat gebeuren, maar op basis van de wet en of die geldig is.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 feb 2021 10:37

Dat wist de rechter helemaal niet, want zo'n wet moet nog door zowel de Tweede als Eerste Kamer worden goedgekeurd. Ik schat in dat de wet wel door de Tweede Kamer zal komen, maar voor de Eerste Kamer is dat nog onzeker, vooral omdat daar nogal wat FvD restanten in vertegenwoordigd zijn die mordicus tegen zo'n wet zijn. Een rechter dient bovendien geen uitspraken te doen op basis van wat er in de toekomst wellicht gaat gebeuren, maar op basis van de wet en of die geldig is.

Er is ook helemaal geen uitspraak gedaan over wat er in de toekomst wellicht gaat gebeuren. Die heeft alleen een jojo-effect willen voorkomen en zoals ik al zei, doorvoor hoef je geen helderziende te zijn of uitspraken de baseren op toekomstverwachtingen. Het is dus prima uit te leggen dat de rechter de juridische basis van de avondklokwet afwijst maar vervolgens het afschaffen van de avondklok schorst tot het hoger beroep heeft gediend en / of de wet op betere gronden is aangenomen. Maar ja, we komen dit vaker tegen he.... eerst de politiek aanklagen als er iets gebeurt waar je het niet mee eens bent... en als de rechters je dan ook niet geven wat je willen stellen we eerlijke rechtspraak ook gewoon ter discussie. Binnenkort de Tweede Kamer maar bestormen? :-)

Dorpeling schreef:Daar ga ik ook van uit. Toch zijn er wel steeds minder ouderen die hier gebruik van maken en wanneer je de maatregelen in acht neemt lijkt me dat je, ook als oudere, veilig je boodschappen kunt doen op alle mogelijke tijdstippen.

Zo werkt dat in de praktijk niet. Er mag een maximaal aantal mensen de supermarkt op basis van oppervlakte en dergelijke maar als die allemaal bij het schap met melk gaan staan bijvoorbeeld zijn het er veel teveel bij elkaar. Ik ben geregeld in de supermarkt geweest dat ik dacht: Eigenlijk is het veel te druk hier. En ik snap wel dat als je oud bent of in een risicogroep hoort, dat niet altijd heel fijn voelt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 18 feb 2021 11:23

Marnix schreef:Er is ook helemaal geen uitspraak gedaan over wat er in de toekomst wellicht gaat gebeuren. Die heeft alleen een jojo-effect willen voorkomen
Op basis van welke wet is het aan een rechter gegeven om een jojo effect te willen voorkomen? Dat is mijn vraag, want dat lijkt me weldegelijk relevant. Als een rechter iets beslist, moet daar een wettelijke grondslag voor zijn.
Je opmerking over het bestormen van de Tweede Kamer laat ik maar even liggen, dat is niet aan de orde. Ik ben geen anarchist.

Overigens heb ik weldegelijk een probleem met de wet die nu naar de Tweede Kamer gaat. Die geeft de minister van justitie en de commisaris van de koning onbeperkte macht om ons permanent (dus niet alleen van 21:00 tot 4:30 uur) in onze huizen op te sluiten. Er staat namelijk geen tijdsbeperking bij.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 feb 2021 11:45

elbert schreef:Op basis van welke wet is het aan een rechter gegeven om een jojo effect te willen voorkomen? Dat is mijn vraag, want dat lijkt me weldegelijk relevant. Als een rechter iets beslist, moet daar een wettelijke grondslag voor zijn.
Je opmerking over het bestormen van de Tweede Kamer laat ik maar even liggen, dat is niet aan de orde. Ik ben geen anarchist.

Weet ik. Ging me meer om de redenering: Ik ben het met iets van de politiek niet eens. Als de rechter het vervolgens met me oneens is is de rechtpraak ook fout. En die redenering kan ertoe leiden (en ik zeg niet dat dat altijd zo is, bij de meeste weldenkende personen valt dat mee) dat men uiteindelijk niet meer vertrouwt en het geloof in een democratie verliest.

Overigens heb ik weldegelijk een probleem met de wet die nu naar de Tweede Kamer gaat. Die geeft de minister van justitie en de commisaris van de koning onbeperkte macht om ons permanent (dus niet alleen van 21:00 tot 4:30 uur) in onze huizen op te sluiten. Er staat namelijk geen tijdsbeperking bij.

Ik weet de exacte inhoud niet, als dat vragen oproept neem ik aan dat die wel gesteld zullen worden en dat de regering, zeker nu ze demissionair is, daar wel naar luistert. Tegelijkertijd snap ik ook wel weer dat als er noodzaak is om iets aan die tijden te doen, je binnen deze wet daar wel ruimte voor wil hebben zodat je niet bij iedere wijziging weer eerst deze wet aan moet passen. Ik ben daar verder ook niet zo bang voor, ik geloof nog steeds dat de avondklok geen doel is maar een middel die alleen wordt ingezet als men dat noodzakelijk acht om de coronacrisis goed te bestrijden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 18 feb 2021 13:33

Ik ben totaal niet voor fvd maar die vragen die gesteld worden aan de vvd... Ja daar kan ik wel achter staan. Vvd praat het rivm na maar hoe betrouwbaar is het rivm?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 feb 2021 14:03

lammetje schreef:Ik ben totaal niet voor fvd maar die vragen die gesteld worden aan de vvd... Ja daar kan ik wel achter staan. Vvd praat het RIVM na maar hoe betrouwbaar is het rivm?

Wat is precies hun alternatief? Want op zich wordt het RIVM weer bediend door het OMT wat een (onafhankelijk) panel is dat is gevormd op basis van expertise. Die ook niet met heel andere maatregelen komen dan vergelijkbare expert-panels in andere landen hebben bedacht. Prima dat er een controlegroep is of iets dergelijke want het RIVM is zeker niet foutloos. Maar ook die groep moet dan wel gevormd worden op basis van expertise (misschien da data-analysten / statistici daar een grotere rol in kunnen spelen) en niet op basis van onderbuikgevoels, pseudo-wetenschap en dergelijke

Interessanter vind ik dan bijvoorbeeld de vraag of naast gezondheidsaspecten die direct met het virus te maken hebben, ook andere zaken voldoende worden meegewogen in de beslissingen (denk aan ontwikkeling, geestelijke gezondheid etcetera) omdat het aantal mensen dat aan de directe gezondheidszorg gerelateerd is, nogal oververtegenwoordigd is.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dorpeling » 18 feb 2021 21:36

lammetje schreef:Ik ben totaal niet voor fvd maar die vragen die gesteld worden aan de vvd... Ja daar kan ik wel achter staan. Vvd praat het rivm na maar hoe betrouwbaar is het rivm?

De zgn invloed van de Britse variant lijkt behoorlijk overschat door het RIVM volgens dit artikel van Maurice de Hond. Niet echt betrouwbaar dus.
https://www.maurice.nl/2021/02/18/break ... ntmaskerd/

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 19 feb 2021 08:47

Dorpeling schreef:De zgn invloed van de Britse variant lijkt behoorlijk overschat door het RIVM volgens dit artikel van Maurice de Hond. Niet echt betrouwbaar dus.

Ja daarom sta ik ook echt te kijken van de opmerking van rutte dat er waarschijnlijk weinig tot geen versoepelingen mogelijk zijn na 2 maart. Kom op zeg, schiet op met die kwetsbare groep inenten (voor die willen) en stop met deze onzin.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 feb 2021 09:20

lammetje schreef:Ja daarom sta ik ook echt te kijken van de opmerking van rutte dat er waarschijnlijk weinig tot geen versoepelingen mogelijk zijn na 2 maart. Kom op zeg, schiet op met die kwetsbare groep inenten (voor die willen) en stop met deze onzin.

Jij dacht toch dat inenten helemaal niet echt ging helpen? Maar nu moet de overheid wel opschieten met vaccineren zodat er versoepeld kan worden?

Dorpeling
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dorpeling » 19 feb 2021 09:21

lammetje schreef:Ja daarom sta ik ook echt te kijken van de opmerking van rutte dat er waarschijnlijk weinig tot geen versoepelingen mogelijk zijn na 2 maart. Kom op zeg, schiet op met die kwetsbare groep inenten (voor die willen) en stop met deze onzin.

Zelfs geen oversterfte meer! Wanneer kan het land dan wel los, als het volgens Rutte nu zelfs nog niet kan?
https://nos.nl/artikel/2369320-cbs-voor ... allen.html

De besmettingscijfers moeten echt weer omhoog: https://www.nu.nl/binnenland/6117322/ex ... redirect=1

Excuse me maar wie gaat zich nu laten testen als hij wat moe is en/of hoofdpijn heeft? Je zou alleen van al dat binnen zitten al hoofdpijn krijgen. En moe word ik intussen wel van alle nuttige én overbodige maatregelen. Vandaag maar even een test aanvragen. Wachttijd: 6 weken.. ja duh!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 feb 2021 09:41

Dorpeling schreef:De zgn invloed van de Britse variant lijkt behoorlijk overschat door het RIVM volgens dit artikel van Maurice de Hond. Niet echt betrouwbaar dus.

Net als dat Maurice de Hond in aigustus vertelde dat alle verhalen over een tweede golf die op komst was heel erg overtrokken waren? Maar achteraf had hij ongelijk. Het duurde misschien iets langer maar die golf kwam er toch wel. De Britse variant verspreidt zich ook wat langzamer dan verwacht maar het gebeurt net zo goed. Het RIVM moet het schatten en iets onderschatten is altijd nog gevaarlijker dan iets overschatten dus zal wel voorzichtig zijn met aan de lage kant te gaan zitten. En Maurice hoeft alleen achteraf de cijfers na te rekenen en bij ieder verschil dat hij aantreft kritiek te leveren. Lekker makkelijk dus om dan iedere keer het RIVM af te kraken.

Als we naar de feiten kijken, de cijfers, het gemiddeld aantal
besmettingen is nog altijd hoog, het aantal opgenomen patienten ook en de bezetting op de IC. Die nemen al hel lang nauwelijks af. Als dat niet daalt is het vrij aannemelijk dat wanneer je gaat versoepelen, dat weer gaat stijgen. En dat dus niet alleen Rutte maar ook de virologen aangeven dat we heel terughoudend moeten zijn met versoepelen. Want je gaat al heel snel van stabiel naar stijgend, zeker als de Britse variant, ook al is het langzamer dan verwacht, toch steeds vaker voorkomt.

En mogelijk komen er wel een paar versoepelingen die er bijv. In Belgie ook zijn. Kapper, alleen winkelen, af en toe weer klassikaal middelbaar onderwijs maar ruimte voor heel veel versoepeling is er nog niet. Misschien gaat het mooie weer nog een beetje helpen!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 feb 2021 09:45

Dorpeling schreef:Zelfs geen oversterfte meer! Wanneer kan het land dan wel los, als het volgens Rutte nu zelfs nog niet kan?
https://nos.nl/artikel/2369320-cbs-voor ... allen.html

De besmettingscijfers moeten echt weer omhoog: https://www.nu.nl/binnenland/6117322/ex ... redirect=1

Excuse me maar wie gaat zich nu laten testen als hij wat moe is en/of hoofdpijn heeft? Je zou alleen van al dat binnen zitten al hoofdpijn krijgen. En moe word ik intussen wel van alle nuttige én overbodige maatregelen. Vandaag maar even een test aanvragen. Wachttijd: 6 weken.. ja duh!

Volgens mij heb je maar de helft van de stukjes gelezen, alleen dat wat je wil lezen?

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 19 feb 2021 10:02

Marnix schreef:Jij dacht toch dat inenten helemaal niet echt ging helpen? Maar nu moet de overheid wel opschieten met vaccineren zodat er versoepeld kan worden?

Klopt, ik geloof niet in het grootschalige vaccineren op deze manier. Maar ik heb niets tegen op het vaccineren van de kwetsbare bevolking. Ooit gezegd? Kan me niet voorstellen.

Maar inderdaad, covid-19 gaat er niet van verdwijnen, maar als dat nu eindelijk eens helpt om de angst weg te nemen, kunnen de winkels, kappers en scholen eindelijk weer open. Want hoe ze nu kijken gaat echt nergens over. Het is overduidelijk dat de zorg de capaciteit gewoon aan kan. Dat de besmettingen misschien niet afnemen, de heftigheid van het virus wel. Hoeveel mensen liggen er nog op de ic tov hoeveel positief geteste mensen? Ze zijn bang voor een derde golf, over 2 maanden waarschijnlijk voor de vierde golf? Oh ja, de derde golf viel mee maar de vierde, daar moeten we echt bang van worden. En zo gaan ze de komende 5 jaar verder?

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 19 feb 2021 10:08

Marnix schreef:Als we naar de feiten kijken, de cijfers, het gemiddeld aantal
besmettingen is nog altijd hoog, het aantal opgenomen patienten ook en de bezetting op de IC. Die nemen al hel lang nauwelijks af. Als dat niet daalt is het vrij aannemelijk dat wanneer je gaat versoepelen, dat weer gaat stijgen.

Op de ic valt het reuze mee. Er is ruimte genoeg en als ze echt zo bang zijn dat ze het niet aankunnen waarom hebben ze dan nog steeds niet ingezet op opschalen? Ik hoor nog steeds dat personeel niet het grootste probleem is, maar de wil. Die ontbreekt (financieel gezien niet aantrekkelijk genoeg??? Kans dat je iets opzet waar straks geen gebruik van gemaakt wordt?? Geen idee, zijn maar suggesties)

En ja, zolang personeel uit verschillende ziekenhuizen mij dit persoonlijk kunnen vertellen (dus niet via via) geloof ik geen klap van wat het rivm, omt en kabinet zegt over de besmettingen en angst voor derde golf etc.

Terug naar “Psychologie & Gezondheid”