Aanbod van genade

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 31 mar 2004 17:43

@mic schreef:Oké mensen BOT graag. We waren bezig wiens verantwoordelijkheid geloven is.

wat de teksten betreft dat de mens niet in staat is tot enig goeds, moet je even voorzichtig zijn met citeren. Mensen kunnen namelijk wel goed doen (omaatjes verzorgen e.d.) maar zoeken niet uitzichzelf God, of is in staat enig goeds te doen waarmee hij zijn heil kan verdienen o.i.d.

Wij zijn (mi) slechts in staat goed werk te doen door de algemene genade van God. Het is die genade die er voor zorgt dat de hel nog niet in haar volle hevigheid op aarde los barst. Het verzorgen van omaatjes valt hieronder.

De zondeval was totaal. Dieren begonnen elkaar op te eten. Abel werd gedood door zijn broer. De val was volkomen. Daarom moest er een volkomen Offer worden gebracht.

neemt God deze genade weg dan is de mens als een duivel gelijk. Als God het niet verhoedt zullen wij als een Judas gelijk worden. Want waar God wijkt, komt de satan.

Ik neem dus nogmaal afstand van het dogma dat enig werk van een mens goed is in Gods ogen.

Mensen die de door mij geposte teksten over het falen van de mens hierin in twijfel trekken moeten deze teksten maar eens goed bestuderen.

met vr gr

JacobH
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 mar 2004 18:02

Hehe heb je mijn teksten over zelf kiezen ook bestudeerd JacobH? ;) Die teksten gelden inderdaad allemaal voor iemand of een groep mensen die God kennen... Als je Hem kent kun je denk ik dus kiezen.

uiteraard maar dat kiezen is niet van je zelf maar door de genade van God.

Het is wat mij betreft nog steeds relevant voor degene die buiten Christus zijn.

En zodra Gods Geest zich om welke reden dan ook terug trekt is de mens weer aan zijn eigen ik overgeleverd en moet hij zeggen. Ik ellendig mens en het goede wat wil dat doe ik niet en verder.

Ik denk dat we toch redelijk in de buurt zitten van elkaar: Een mens is van zichzelf zondig, kan niet kiezen... Door Jezus offer, door Gods liefde, kan de mens wel weer kiezen, daarbij door de Geest geholpen. Maar dat de Geest je helpt wil nog niet zeggen dat je alleen maar Ja kan zeggen... of dat je Ja pas Nee wordt als Hij uit je weg gaat.

Wat betreft ongelovigen: Die zijn inderdaad van God afhankelijk. Maar... volgens mij wil God ons ook gebruiken.... en geeft Hij ons, gelovigen, verantwoordelijkheid.... Een hele grote verantwoordelijkheid zelfs... hij maakt die mensen afhankelijk van ons. Als wij met z'n allen op de bank gaan zitten zullen er weinig mensen tot geloof komen. Maar als we met z'n alleen van Hem gaan getuigen zullen er veel meer tot geloof komen. Hoe gaan we met die verantwoordelijkheid om?

Wat betreft de gelovigen betreft: We mogen er zeker van zijn dat God ons met Zijn Geest nooit meer verlaat. Niets kan ons van Zijn liefde scheiden!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 01 apr 2004 10:01

En wat doe je dan met de tekst: ...God is het die het in u werkt, beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen!?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 apr 2004 10:21

Ik zeg toch ook dat God het in je werkt?

Maar God maakt niet de keuze voor jou. Hij werkt dat jij voor Hem kan kiezen... of tegen Hem.

Als je dan de juiste keuze maakt mag je weten dat niets van je van Zijn liefde zal scheiden, en dat het Zijn welbehagen is om jou te redden.
Laatst gewijzigd door Marnix op 01 apr 2004 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 01 apr 2004 10:23

Nee, in die tekst staat dus dat als God niet in je werkt je ook niet wil!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 apr 2004 10:24

Klopt, maar Hij werkt in je.... Alleen is dat nog geen garantie dat jij wel wil. Hij werkt in je dat je kunt kiezen, voor of tegen.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 01 apr 2004 10:25

Precies, maar dan is het toch geen vrije keuze meer! Dat is al een onderdeel van de bekering.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 01 apr 2004 10:32

Het Weermannetje schreef:Precies, maar dan is het toch geen vrije keuze meer! Dat is al een onderdeel van de bekering.
ligt er aan hoe je vrije keuze gaat definieren. Als je namelijk geen keuze maakt zul je niet behouden worden, hoe hard je ook werkt.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 apr 2004 10:35

Het Weermannetje schreef:Precies, maar dan is het toch geen vrije keuze meer! Dat is al een onderdeel van de bekering.

Jawel, want je kunt nog steeds Ja of Nee zeggen...

Je ligt in het water te verzuipen.... God gooit je een reddingsboei toe... als Hij die niet had toegegooid had je die niet vast kunnen pakken. Nu ligt ie voor je neus... en kun je kiezen, pak je hem vast of niet?

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 01 apr 2004 10:50

@mic schreef:
ligt er aan hoe je vrije keuze gaat definieren. Als je namelijk geen keuze maakt zul je niet behouden worden, hoe hard je ook werkt.

Nee, als God je trekt, maakt God toch die keuze voor je? Je kunt dan echt niet meer terug hoor! Het is een onwederstandelijke bekering.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 apr 2004 11:46

Je kunt je van God losmaken... Hij trekt je maar je kunt wel weerstand bieden. Daar zijn die teksten die ik aanhaalde het bewijs van.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 apr 2004 12:32

Het Weermannetje schreef:
@mic schreef:

Nee, als God je trekt, maakt God toch die keuze voor je? Je kunt dan echt niet meer terug hoor! Het is een onwederstandelijke bekering.

Onwederstandelijk? Wat is dat? Dat je geen weerstand kunt bieden? In de bijbel staan volgens mij genoeg teksten over de Geest weerstaan enzo..

En God trekt wel, maar wij kunnen ons daar vanaf wenden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 apr 2004 12:50

Inderdaad, de bijbel is er vol van... maar ik heb het idee dat Weermannetje die teksten niet wil zien omdat ze niet kloppen met zijn denkbeelden.

Het staat er echt zwart op wit, lees gewoon eens wat er in de bijbel staat!

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 01 apr 2004 15:59

nou als God wil dat een mens bekeerd wordt kan hij sputteren wat hij wil maar hij zal Zalig worden.

het trekken is dus wel onwederstandelijk namelijk op grond van o.a deze teksten

Johannes 17:24 Vader, Ik wil, dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij Mijn heerlijkheid mogen aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt; want Gij hebt Mij liefgehad, voor de grondlegging der wereld.
Johannes 6:37 Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.
Johannes 6:65 En Hij zeide: Daarom heb Ik u gezegd, dat niemand tot Mij komen kan, tenzij dat het hem gegeven zij van Mijn Vader.

Het is een afpraak tussen de Vader en de Zoon. De mens heeft hier geen enkele inbreng in.

Hier komt een prachtig mysterie. Een mens is nooit in staat om voor God te kiezen. Maar als God gaat werken is de mens uiteindelijk niet meer in staat om niet voor God te kiezen.

Wat betreft de Geest weerstaan.

Het is onmogelijk om zover de Geest te weerstaan dat de afspraak die de Vader en de Zoon hebben gemaakt kan worden doorkruist door de mens. Het wederstaan kan slechts tijdelijk zijn bij de afpraak. Is er geen afspraak dan zal de mens nooit staken met het wederstaan.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 apr 2004 16:07

Dit neigt aardig naar de uitverkiezingsleer..

Ook in dit geval zou ik aanraden het vanuit de mens te zien, en niet vanuit God. Anders krijg je rare situaties als je dat consequent door gaat trekken.

Terug naar “Archief”