Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 31 jan 2021 03:42

Erik1960 schreef:Ik heb van nabij meegemaakt hoe iemand behandeld wordt (lees: onder immense druk wordt gezet) die in het ziekenhuis aangeeft geen prijs te stellen op behandeling. Je weet niet wat je meemaakt.

Dat is enorm triest en zou niet moeten gebeuren.

Gelet op de gemiddelde leeftijd van de dodelijke slachtoffers van Covid, mag je er menselijkerwijs op rekenen dat veel van hen 2026 niet gehaald zouden hebben.

Hmm, dat weet ik zo net nog niet. Iemand van 70 kan gerust 85 worden tegenwoordig. Daarbij mag je verder de mensen die er veel jonger sterven niet uitvlakken.

Het gaat me niet om geld. Het gaat om kinderen die niet naar school kunnen, kinderen die in huizen wonen waar grote spanningen heersen, ouders die als een malle aan het multitasken zijn tussen werk, kinderen en les geven. Mensen die in de stress zitten over hun werk, hun bedrijf, hun toekomst. Het ontbreken van perspectief, het niet kunnen troosten waar dat nodig is.

Ja, niemand zegt dat dit een gemakkelijke tijd is. Maar dan maar net doen alsof het er niet is, of dat het alleen anderen overkomt, lijkt me niet juist. De kinderen naar school sturen terwijl je weet dat dit zal zorgen voor meer dodelijke slachtoffers, dat moet je volgens mij ook niet willen.

Wanneer ik tegen covid aan zou lopen, zou ik van mijn huisarts willen weten hoe mijn kansen liggen. Om dan samen met mijn vrouw en kinderen te kijken hoe ik mijn weg kies. Maar zoals ik al eerder zei: het is makkelijk om achter je toetsenbord zulke 'wat als'-situaties te tackelen.

Inderdaad. En hopelijk komt niemand voor deze situatie te staan. Ik stoor me er alleen aan hoe gemakkelijk mensen lijken te roepen dat vooral anderen zich maar wat meer zouden moeten opofferen, alsof die mensen geen gezinnen hebben, of naasten die om hen geven. En zelfs als ze die niet hebben, maakt dat nog niet uit. Ik kan er met mijn pet niet bij dat "in leven willen blijven" door sommige anderen voorals als lastig wordt gezien.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 jan 2021 23:07

Erik1960 schreef:Ik heb van nabij meegemaakt hoe iemand behandeld wordt (lees: onder immense druk wordt gezet) die in het ziekenhuis aangeeft geen prijs te stellen op behandeling. Je weet niet wat je meemaakt.

Gelet op de gemiddelde leeftijd van de dodelijke slachtoffers van Covid, mag je er menselijkerwijs op rekenen dat veel van hen 2026 niet gehaald zouden hebben. Het gaat me niet om geld. Het gaat om kinderen die niet naar school kunnen, kinderen die in huizen wonen waar grote spanningen heersen, ouders die als een malle aan het multitasken zijn tussen werk, kinderen en les geven. Mensen die in de stress zitten over hun werk, hun bedrijf, hun toekomst. Het ontbreken van perspectief, het niet kunnen troosten waar dat nodig is.

Onze oudjes mogen een vermogen kosten (doen ze trouwens ook). Heb ik nul moeite mee. Waar ik wel vraagtekens bij zet, is de eenrichtingsweg die we ingeslagen zijn. Maar ik hoef mezelf niet te herhalen.

Wanneer ik tegen covid aan zou lopen, zou ik van mijn huisarts willen weten hoe mijn kansen liggen. Om dan samen met mijn vrouw en kinderen te kijken hoe ik mijn weg kies. Maar zoals ik al eerder zei: het is makkelijk om achter je toetsenbord zulke 'wat als'-situaties te tackelen.

Het punt is dat de keuze niet zo eenvoudig is als soms gesteld wordt. Eenvoudig: Ten koste van wie gaan onze keuzes, ten koste van ouderen of van jongeren. Allereerst omdat het om verschillende keuzes gaat. Tussen een paar maanden wat school en leuke dingen missen of leven / sterven. Het ene is doorgaans wel wat definitiever, ook voor de omgeving, dan het ander. Maar goed, als dat het was zou je nog kunnen zeggen: Mensen jullie hebben een lang en mooi leven gehad, misschien wordt dat nu wat jaren verkort maar we moeten ook aan onze jeugd denken. Het probleem is alleen dat als we dat laatste bedenken en massaal de jeugd weer laten doen wat ze graag doen, dit invloed heeft op de belasting van de zorg. Jongeren gaan weer meer ouderen besmetten, de ziekenhuizen raken vol en waar nu tal van levens, ook van mensen die niet 70+ zijn met allerlei gezondheidsproblemen door de gezondheidszorg gered kunnen worden moet men dan nu nee gaan verkopen. Er gaan dan veel meer mensen dood maar ook mensen die vitaal genoeg zijn om met goede zorg corona best te kunnen overleven. Dan zijn het al helemaal niet meer alleen heel oude zieke mensen waarbij ieder virus ze fataal kan worden.

Dus ik ben groot voorstander om te kijken wat er mogelijk is, blij dat de basisscholen en de kinderopvang volgende week weer open lijken te gaan maar van een hoop regels zijn we niet toch niet zomaar af, dat moet met beleid en oog voor wat de zorg kan blijven gebeuren. Perspectief is er wel. Inenten, de betere seizoenen op komst. Het duurt nog even, het wordt nog even doorbikkelen. Maar als we richting de zomer gaan komt er weer lucht en als het goed is gaat het komend najaar niet meer zo heftig worden als afgelopen golven.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 01 feb 2021 00:46

https://www.statista.com/statistics/119 ... by-age-us/

Even een statistiekje erbij gezocht. Op 9 januari was het totaal aan sterfgevallen in de VS 330.000 personen (man, wat gaat dat hard, nu, 3 weken later is het 450.000 maar dat terzijde).

Van die 330k waren zo'n 62k mensen jonger dan 65 jaar. Dat is dus gewoon zo'n 20%, en dat zijn mensen die echt 2026 wel zouden halen anders. Voor elke 4 mensen waarvan we bereid zijn ze door de gehaktmolen te gooiendie wel eens wat meer opofferbereid zouden mogen zijn zou er dus ook één collega, vriend, ouder overlijden.

Hier bijgewerkte gegevens tot 27 januari
https://www.heritage.org/data-visualiza ... hs-by-age/

Daar is best interessante informatie uit te halen. Als je tussen de 55 en 65 jaar bent in de VS en je overlijdt vandaag, dan is de kans dat COVID de doodsoorzaak zo'n 10% vergeleken met alle andere doodsoorzaken. En dat percentage blijft redelijk stabiel als je naar de hogere leeftijden kijkt. Zelfs voor 45-55 ligt het percentage dicht bij de 10%.

PS: En dit is allemaal voordat de zorg echt volledig implodeert, hoewel er wel gebieden zijn waar ze daar heel erg dicht tegenaan lopen. (in Portugal gaat het ook niet heel goed, hoorde ik vandaag).

En daar komt nog eens bij dat ik nu ALLEEN kijk naar de stergevallen, maar in werkelijkheid zit er een hemelsbrede kloof tussen "volledig herstel" en "de dood"; er zijn mensen die nooit meer zelfstandig zullen zijn (denk eten, poepen, bewegen) of dat nog net wel maar nooit meer zullen werken, maar die gelden dus officieel wel als "genezen". Ook jongeren!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 01 feb 2021 09:06

Erik1960 schreef:hahaha... ik hou van je nuchterheid. Maar hier ga je uit de bocht. Het gaat niet om de Action. Het gaat om kinderen die thuis zitten, kinderen die niet veilig zijn in hun huis, ouders die op hun tandvlees lopen om werk, kinderen en 'docent-zijn' te combineren, mensen die hun werk of hun bedrijf naar de filistijnen zien gaan, mensen die geen afscheid kunnen nemen van hun geliefden.

Volgens mij was het bedoeld over de opmerking dat kinderen niets kunnen, het zo ontzettend moeilijk hebben én de kans op een goede baan mislopen.

Ik denk dat, als je zo'n groot vertrouwen hebt dat je je leven en dat van anderen in Gods hand mag leggen, je ook deze zorgen daar moet brengen ipv opzetten tot schoppen tegen de regels. Sorry, ik vind het echt grote onzin dat kinderen zo hard getroffen zouden worden. Als je het gaat hebben over het sluiten van winkels, bedrijven die failliet gaan zeg ik, ja, die hebben het echt zwaar. Voor die mensen is erg weinig perspectief en gaan financieel maar ook psychisch door een heel zwart dal.

Maar de jeugd, kom op, maak er wat van. Dat is goed mogelijk ondanks alle maatregelen. Bied een warm thuis, dat is het belangrijkste, corona of niet.

Erik1960
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Erik1960 » 01 feb 2021 10:36

lammetje schreef:Volgens mij was het bedoeld over de opmerking dat kinderen niets kunnen, het zo ontzettend moeilijk hebben én de kans op een goede baan mislopen.

Ik denk dat, als je zo'n groot vertrouwen hebt dat je je leven en dat van anderen in Gods hand mag leggen, je ook deze zorgen daar moet brengen ipv opzetten tot schoppen tegen de regels. Sorry, ik vind het echt grote onzin dat kinderen zo hard getroffen zouden worden. Als je het gaat hebben over het sluiten van winkels, bedrijven die failliet gaan zeg ik, ja, die hebben het echt zwaar. Voor die mensen is erg weinig perspectief en gaan financieel maar ook psychisch door een heel zwart dal.

Maar de jeugd, kom op, maak er wat van. Dat is goed mogelijk ondanks alle maatregelen. Bied een warm thuis, dat is het belangrijkste, corona of niet.

Ik ben me niet bewust dat ik schop tegen regels. Maar ik denk er al vanaf de start over na of we niet een middel gebruiken dat erger is dan de kwaal. De jeugd die op een leeftijd is dat ze zelf keuzes kunnen maken, mag je er inderdaad op aanspreken dat ze er wat van maken. Wanneer ik het heb over kinderen, doel ik daarmee op kinderen die nog niet zelfstandig het leven kunnen leven en afhankelijk zijn van het warme thuis dat hen geboden wordt door ouders/verzorgers. Daar maak ik me zorgen over (en ook over de ouders die het niet bolwerken tussen alle verwachtingen die op hen rusten).

En, om in jouw termen te spreken, wanneer je dan je leven en dat van anderen in Gods hand mag leggen, waarom wordt dan in de keuzes die gemaakt worden steeds het voorkomen van sterfte als uitgangspunt van beleid genomen?
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 feb 2021 11:29

Erik1960 schreef:Ik ben me niet bewust dat ik schop tegen regels. Maar ik denk er al vanaf de start over na of we niet een middel gebruiken dat erger is dan de kwaal. De jeugd die op een leeftijd is dat ze zelf keuzes kunnen maken, mag je er inderdaad op aanspreken dat ze er wat van maken. Wanneer ik het heb over kinderen, doel ik daarmee op kinderen die nog niet zelfstandig het leven kunnen leven en afhankelijk zijn van het warme thuis dat hen geboden wordt door ouders/verzorgers. Daar maak ik me zorgen over (en ook over de ouders die het niet bolwerken tussen alle verwachtingen die op hen rusten).

En, om in jouw termen te spreken, wanneer je dan je leven en dat van anderen in Gods hand mag leggen, waarom wordt dan in de keuzes die gemaakt worden steeds het voorkomen van sterfte als uitgangspunt van beleid genomen?

Dat heb ik dus geprobeerd uit te leggen. Als eerste is sterven nogal definitief (helemaal als je niet gelooft) en de andere beperkingen zijn dat niet. Met alle mogelijkheden in deze tijd (internet, thuiswerken, computers / telefoons etcetera) snap ik wel dat men deze keuzes maakt. Helemaal omdat de zorg niet zoveel meer besmettingen aan kan. Je kan dus kijken naar de maatregelen en het aantal slachtoffers nu, maar je moet ook kijken naar wat de gevolgen zijn als je maatregelen opheft. Dan krijg je meer slachtoffers en dat is cumulatief als de IC's vol zijn en je niet iedereen meer kan opnemen / behandelen. En dan hebben we het niet alleen over coronapatienten want ook de reguliere zorg wordt dan verder afgeschaald. Dat was vanaf het begin ook al het eerste uitgangspunt. (Flatten the curve) Niet zozeer hoe we het aantal doden kunnen minimaliseren zoals je ten onrechte stelt want met direct complete lockdowns en avondklokken in Maart en Oktober had dat echt wel lager kunnen zijn, maar daar heeft men niet voor gekozen omdat de maatregelen niet erger moet zijn dan de kwaal.... De regels zijn er vooral op gericht om te voorkomen dat de ziekenhuizen en IC's vol zijn waardoor coronapatienten maar ook andere zieken niet meer behandeld kunnen worden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 01 feb 2021 11:44

Klopt ik ben het ook niet eens met alle regels en vraag me ook af of alles wel nodig is. Vooral omdat veel berichten in het nieuws niet kloppen met wat ik uit de ziekenhuizen hoor. Maar goed, daar gaat het in deze discussie niet om. Ik vind het erg dat er geroepen wordt dat kinderen en jongeren zo hard getroffen worden. Kom op zeg, ze hebben het zo ontzettend goed. Er is zoveel geregeld dat de lessen gewoon door kunnen gaan. En ja, misschien loop je een jaar vertraging op. Maar wees eerlijk, hoe erg is dat? En daar ze nu hun toekomst zien verdampen door 1 jaar in quarantaine? Nou, dat is natuurlijk echt gewoon grote onzin.

En ja, ik ben ontzettend blij dat de scholen weer open gaan. Want je hebt helemaal gelijk dat het voor ouders bijna niet te doen is. School, werk, druk van alle kanten, de ideale omstandigheden voor een burn out.
En ook voor kwetsbare kinderen, maar dat de jongeren moeten lijden om de ouderen te beschermen? Nee. Ja, ze moeten misschien eea inleveren, tijdelijk, en nee, ik vind dat zelf ook niet allemaal nodig. Maar nogmaals, ga niet zeuren dat ze geen toekomst hebben want als ze dat nu na een jaar quarantaine niet hebben hadden ze dat ook niet gehad als we geen corona hadden.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 01 feb 2021 11:48

Weet je, als de financiële geleerde hoge pieten gaan roepen dat er een recessie komt, gaan mensen daarnaar leven. "koopkracht neemt af". Spontaan zie je dat mensen minder gaan uitgeven. Je ziet dat je bepaald gedrag kunt beïnvloeden. Dat is hier ook mee. Laten we allemaal hard gaan roepen dat de jeugd het zo moeilijk heeft een geen toekomstperspectief heeft en ze zullen er inderdaad naar gaan handelen. Zich minder inzetten om hun studie zelfstandig te volgen.

Positieve geluiden zorgen voor positief gedrag.

Die ene jongen in de klas, die altijd irritant is zal dit blijven zolang er geroepen wordt "dat heeft hij gedaan, hij doet het altijd"
Je gaat je gedragen naar wat men van je verwacht.

(geldt overigens ook andersom, roepen dat alles gevaarlijk is, ziekenhuizen vollopen, angst zaaien en zie wat er gebeurd.

OMT heeft soms weinig te zeggen want er worden al beslissingen gemaakt zonder hun aanwezigheid. Scholen gaan weer open waren de koppen in de krant, maar het omt moest nog beslissen. Denk je nu echt dat ze nog kunnen zeggen dat het niet kan?)

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 01 feb 2021 11:56

https://nos.nl/artikel/2366896-oproep-u ... jdens.html

Enne... 2 derde winkels staat op omvallen. Dat ligt bij mij veel gevoeliger dan de jeugd 8-[

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 feb 2021 12:17

Waar haal je die cijfers over de winkels vandaan want die ben ik nergens tegengekomen.

lammetje schreef:Weet je, als de financiële geleerde hoge pieten gaan roepen dat er een recessie komt, gaan mensen daarnaar leven. "koopkracht neemt af". Spontaan zie je dat mensen minder gaan uitgeven. Je ziet dat je bepaald gedrag kunt beïnvloeden. Dat is hier ook mee. Laten we allemaal hard gaan roepen dat de jeugd het zo moeilijk heeft een geen toekomstperspectief heeft en ze zullen er inderdaad naar gaan handelen. Zich minder inzetten om hun studie zelfstandig te volgen.

Positieve geluiden zorgen voor positief gedrag.

Die ene jongen in de klas, die altijd irritant is zal dit blijven zolang er geroepen wordt "dat heeft hij gedaan, hij doet het altijd"
Je gaat je gedragen naar wat men van je verwacht.

(geldt overigens ook andersom, roepen dat alles gevaarlijk is, ziekenhuizen vollopen, angst zaaien en zie wat er gebeurd.

OMT heeft soms weinig te zeggen want er worden al beslissingen gemaakt zonder hun aanwezigheid. Scholen gaan weer open waren de koppen in de krant, maar het omt moest nog beslissen. Denk je nu echt dat ze nog kunnen zeggen dat het niet kan?)

Hoe kom je nou bij de dat laatste? Eerst was er een positief OMT-advies, daarna heeft het kabinet erover vergaderd en lijkt het inderdaad weer te gaan gebeuren. Dus de beslissing wordt niet buiten OMT om gemaakt en die moet volgen, de beslissingen worden op advies van het OMT gemaakt. Enige is dat naast het OMT (waar vooral medische experts inzitten) er bij de besluitvorming ook rekening gehouden moet worden met anderen aspecten (economie, welzijn, jeugd etc waarhet OMT niet over adviseert)

hans0166
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor hans0166 » 01 feb 2021 12:33

Marnix schreef:Eerst was er een positief OMT-advies, daarna heeft het kabinet erover vergaderd ....

je vergeet een belangrijke schakel tussen het OMT en kabinet .. nadat het OMT het advies heeft geformuleerd, wordt er door het Bestuurlijk Afstemmings Overleg (BAO) naar de haalbaarheid en uitvoerbaarheid van de adviezen gekeken ...pas daarna gaat het kabinet er hun besluiten op los laten.
Het wordt steeds duidelijker dat politiek een veel dikkere vinger in de pap van besluiten heeft dan een medisch/preventief handelen.
(BAO bestaat uit onder meer ambtenaren van diverse ministeries en afgevaardigden van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en de GGD GHOR (van NU.nl))

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 feb 2021 12:58

hans0166 schreef:je vergeet een belangrijke schakel tussen het OMT en kabinet .. nadat het OMT het advies heeft geformuleerd, wordt er door het Bestuurlijk Afstemmings Overleg (BAO) naar de haalbaarheid en uitvoerbaarheid van de adviezen gekeken ...pas daarna gaat het kabinet er hun besluiten op los laten.
Het wordt steeds duidelijker dat politiek een veel dikkere vinger in de pap van besluiten heeft dan een medisch/preventief handelen.
(BAO bestaat uit onder meer ambtenaren van diverse ministeries en afgevaardigden van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en de GGD GHOR (van NU.nl))

Op zich lijkt me dit toch ook wel goed, dat de regering deze beslissingen neemt (het besturen van een land is toch een politieke taak) en andere instanties daarin adviseren? En dat de overheid ook kijkt naar de haalbaarheid (je kan als OMT wel adviseren om per direct iets te doen maar het moet ook haalbaar en uitvoerbaar zijn, dat kan het OMT niet altijd goed inschatten. Hoe zou jij dat dan voor je zien?

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 01 feb 2021 13:14

'2 derde van de winkels' staat in het corona liveblog van rd post van 2 uur geleden

En dat andere, er kwam een nieuwsbericht met kop: kabinet zet in op opening scholen 8 februari (iets wat daarop lijkt)

In het bericht stond dat het kabinet de scholen open wilde hebben. Maar dat het omt er nog geen advies over had gegeven. Denk je nu echt dat ze dan nog negatief advies erdoorheen kunnen krijgen?

Stond 2 weken geleden in een krant (Volkskrant volgens mij) dat oa Gommers overwogen had om uit het omt te stappen omdat het kabinet eerst vergaderde, afspraken maakte een daarna het omt nog advies mocht geven. Maar daardoor waren ze wel beïnvloed en was het lastig om ander advies te geven dan het kabinet al besloten had. Dit hadden ze aangepast, maar blijkbaar niet helemaal...

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 01 feb 2021 13:16

Deze dus https://nos.nl/artikel/2366489-kabinet- ... ruari.html

Of hoe betrouwbaar Linda is weet ik niet maar ik las het in de krant op m'n werk :wink: https://www.linda.nl/nieuws/binnenland/ ... eleid-omt/

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 feb 2021 13:42

lammetje schreef:'2 derde van de winkels' staat in het corona liveblog van rd post van 2 uur geleden

En dat andere, er kwam een nieuwsbericht met kop: kabinet zet in op opening scholen 8 februari (iets wat daarop lijkt)

In het bericht stond dat het kabinet de scholen open wilde hebben. Maar dat het omt er nog geen advies over had gegeven. Denk je nu echt dat ze dan nog negatief advies erdoorheen kunnen krijgen?

Stond 2 weken geleden in een krant (Volkskrant volgens mij) dat oa Gommers overwogen had om uit het omt te stappen omdat het kabinet eerst vergaderde, afspraken maakte een daarna het omt nog advies mocht geven. Maar daardoor waren ze wel beïnvloed en was het lastig om ander advies te geven dan het kabinet al besloten had. Dit hadden ze aangepast, maar blijkbaar niet helemaal...[/quote]

Stukje van de Linda gelezen, gaat bij Gommers niet omdat het kabinet eerst vergadert, hij vindt dat ze teveel moeten vergaderen voordat er een besluit wordt genomen. Hij wil dat besluiten sneller worden genomen (naast dat hij soms ontevreden is over welke besluiten er wanneer genomen werden)

Wat de scholen betreft, dat is een wat ander scenario. Allereerst heeft het heropenen van scholen inderdaad wel prioriteit voor de regering. Er komen meer signalen dat scholen echt niet te lang dicht kunnen blijven en de regering heeft met meer aspecten dan alleen het gezondheidsaspect te maken. Maar er is veel overleg tussen overheid en OMT en die zouden in het weekend met een rapport komen over de scholen / kinderen, de Britse variant etc maar het is natuurlijk niet zo dat men totaal geen idee had wat er in dat rapport zou komen te staan. Voordat dat officieel wordt weet het OMT al best in welke richting het rapport gaat wijzen en zullen ze ook eerder dan het rapport officieel wordt, de verantwoordelijken binnen de regering daar al over informeren omdat er op basis van dat rapport een besluit genomen zal worden. Dat er vrijdag dus al geruchten rondgaan dat de scholen weer opengaan staat dus niet los van de inhoud van het rapport en het is echt niet zo dat men dat rapport op zaterdag heeft geschreven of maar helemaal heeft herschreven omdat de regering gewoon zelf al de uitkomst had bedacht of zo.

Terug naar “Psychologie & Gezondheid”