Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 14 dec 2020 13:54

StillAwake schreef:Toch zie je de schoolvakantie heel mooi terug in het staatje met besmettingscijfers. kijk maar na: twee weken later hadden we een "lokaal minimum" in de grafiek te pakken...
Bovendien: brugklassen hebben aardig wat besmettingen (in heel Nederland). Het verschil tussen een brugmug en een achtstegroeper is nou ook weer niet zo groot. Persoonlijk heb ik (hoewel het in ons geval alleen maar fijn was) nooit echt gezien waarom de (basis)-scholen open bleven...

Klopt. Maar als in zo om mee heen hoor en kijk hoe het gaat zijn er veel besmettingen op middelbare scholen en heel weinig op basisscholen. Om over opvang nog maar te zwijgen. Logisch ook wel dat er relatief veel brugklassers besmet zijn maar niet veel kinderen van groep 8, want de ene groep zit met 13-18-jarigen op school en de andere groep van 4-12 jarigen. Daarnaast kan je middelbare scholieren prima een online alternatief aanbieden maar basisschoolkinderen totaal niet.

En als laatste zie je een week herfstvakantie al in de cijfers terug, wat gebeurt er dan met twee weken kerstvakantie? Dat heeft veel impact, mensen werken in die periode ook minder. Ga dan daarna eens verder kijken, of bijvoorbeeld het alleen sluiten van middelbaar onderwijs voldoende is... in plaats van zulke rogoreuze maatregelen. Waarvan het de vraag is of ze werken voor vijf weken af te kondigen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 14 dec 2020 13:56

Marnix schreef:Ja, dat roep ik inderdaad ook al een poos, dat zijn de cijfers die echt aangeven hoe het ervoor staat. Die cijfers gaan overigens wel stijgen want dat loopt 1-2 weken achter op de besmettingscijfers. Maar een lockdown van een maand incl opvang en basisscholen is in mijn ogen onnodig en te rigoreus.

Eigenlijk denk ik eerder dat het te laat is, en niet te rigoureus. Waarom geven kinderen in de ons omringende landen het virus wel door, maar doen Nederlandse kinderen dat niet?

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 14 dec 2020 14:02

Marnix schreef:Klopt. Maar als in zo om mee heen hoor en kijk hoe het gaat zijn er veel besmettingen op middelbare scholen en heel weinig op basisscholen. Om over opvang nog maar te zwijgen. Logisch ook wel dat er relatief veel brugklassers besmet zijn maar niet veel kinderen van groep 8, want de ene groep zit met 13-18-jarigen op school en de andere groep van 4-12 jarigen. Daarnaast kan je middelbare scholieren prima een online alternatief aanbieden maar basisschoolkinderen totaal niet.

En als laatste zie je een week herfstvakantie al in de cijfers terug, wat gebeurt er dan met twee weken kerstvakantie? Dat heeft veel impact, mensen werken in die periode ook minder. Ga dan daarna eens verder kijken, of bijvoorbeeld het alleen sluiten van middelbaar onderwijs voldoende is... in plaats van zulke rogoreuze maatregelen. Waarvan het de vraag is of ze werken voor vijf weken af te kondigen.

Blijkbaar kunnen 13 jarigen wel drager zijn en 12 jarigen niet ;-)
Ik ben eigenlijk wel blij (hoewel ik het enorm lastig vind) dat er nu eens echt een maatregel genomen wordt, in plaats van zo minimaal mogelijke maatregelen afkondigen.

Stel dat er nu voor 5 weken een lockdown van middelbare scholen afgekondigd wordt, en men achteraf concludeert dat de basisscholen ook dicht hadden gemoeten.
Dan zitten we nog langer in deze problematiek.
Ik heb liever 5 weken echte lockdown dan nog een halfjaar dit kwakkelbeleid wat we tot nog toe gezien hebben.
En ik ben niet de enige.
Ik ken genoeg mensen (ik heb veel zeelui in mijn kennissenkring) die al sinds maart niet of nauwelijks meer bij hun gezin geweest zijn.
Als je die mensen spreekt ga je ook voorstander worden van een korte maar volledige lockdown (liefst Europa-breed).

LordJava
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor LordJava » 14 dec 2020 14:18

Pcrtje schreef:Wat heb je gestudeerd? Wat ben je van beroep (geweest)?

Wegens privacy laat ik deze even onbeantwoord. Misschien beantwoord ik hem later alsnog.

Pcrtje schreef:Volgens mij is dit een gemoedelijk forum waar meestal best aardig en met nuance gediscussieerd wordt, hoewel er ook forummers zijn die minder genuanceerde meningen hebben.

Ik denk dat je gelijk hebt en dat ik deze topic ten onrechte als maatgevend heb beschouwd. Daarom ga ik deze topic voorlopig even links laten liggen. Overigens heb ik geen moeite met een ongenuanceerde mening, maar wel met een bepaalde houding die in deze topic naar voren komt bij vaxproppers. Ik benoem dat nu even expres zo, als tegenhanger van de antivax beschuldigingen. Het is zo makkelijk, zulk soort gedrag. Dat bedoelde ik eigenlijk met ongenuanceerd, maar dat woord dekt de lading niet. Hoe dan ook, ik laat deze topic voorlopig even voorbijgaan.
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfzekerheid, terwijl de slimmeriken één en al twijfel zijn.
~ Bertrand Russell ~

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 14 dec 2020 15:20

StillAwake schreef:Toch zitten we al een poos in een flow waarin het aantal besmettingen procentueel blijft toenemen.
een steeds groter percentage van de geteste mensen test positief, en dat is in mijn ogen zorgelijker dan het toenemend aantal besmettingen an sich.
Ziekenhuisopnames zijn niet echt aan het stijgen, sterftecijfers wel (maar lopen 15-17 dagen achter op de besmettingscijfers.

The worst is yet to come.
Dat zijn niet de cijfers die ik zie (die van het RIVM). Ik zie cijfers die al een tijdje rond een bepaald plateau hangen en zeker niet dramatisch stijgen, dus heb ik mijn twijfels of de voorgestelde maatregelen noodzakelijk zijn. Als we bovendien kijken naar de sterftecijfers over het hele jaar, dan zien we eigenlijk weinig bijzonders.
In elk geval gaan deze maatregelen onze economie weer een klap geven en dat betekent dat de regering (na de verkiezingen uiteraard, daarvoor blijft men sinterklaas spelen) ons om belastingoffers gaat vragen. Veel mensen hebben nog niet door hoe zwaar die offers gaan zijn, omdat de regering tot nog toe kwistig is geweest met noodpakketten. Maar het geld raakt op en het reeds betaalde moet toch een keer worden terugbetaald. Er zullen bovendien talloze bedrijven, waarvan er velen toch al op omvallen staan, failliet gaan.
Marnix schreef:Maar een lockdown van een maand incl opvang en basisscholen is in mijn ogen onnodig en te rigoreus.
Mee eens.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 dec 2020 15:42

Privacy? Je kan toch wel gewoon zeggen of je arts, bioloog, aannemer, leraar, supermarktmedewerker of wat dan ook bent? Tenzij je bijvoorbeeld koning of minister-president bent komt je privacy dan echt niet in gevaar hoor.

StillAwake schreef:Eigenlijk denk ik eerder dat het te laat is, en niet te rigoureus. Waarom geven kinderen in de ons omringende landen het virus wel door, maar doen Nederlandse kinderen dat niet?

StillAwake schreef:Blijkbaar kunnen 13 jarigen wel drager zijn en 12 jarigen niet ;-)
Ik ben eigenlijk wel blij (hoewel ik het enorm lastig vind) dat er nu eens echt een maatregel genomen wordt, in plaats van zo minimaal mogelijke maatregelen afkondigen.

Stel dat er nu voor 5 weken een lockdown van middelbare scholen afgekondigd wordt, en men achteraf concludeert dat de basisscholen ook dicht hadden gemoeten.
Dan zitten we nog langer in deze problematiek.
Ik heb liever 5 weken echte lockdown dan nog een halfjaar dit kwakkelbeleid wat we tot nog toe gezien hebben.
En ik ben niet de enige.
Ik ken genoeg mensen (ik heb veel zeelui in mijn kennissenkring) die al sinds maart niet of nauwelijks meer bij hun gezin geweest zijn.
Als je die mensen spreekt ga je ook voorstander worden van een korte maar volledige lockdown (liefst Europa-breed).

Kinderen kunnen het virus wel doorgeven maar naarmate ze jonger worden wordt de kans kleiner. Heeft te maken met de manier waarop het virus zich verspreidt, dat kinderen als ze het hebben doorgaans nauwelijks klachten hebben etcetera. Dus ja, de kans bij 12 jaar is kleiner dan bij 13 jaar. Dat geldt voor iedere leeftijd maar ik noemde die leeftijdsgrens bewust al even omdat dat de grens is tussen middelbaar onderwijs en basisonderwijs en dus ook tussen de groep waarin een 12-jarige of een 13-jarige zich bevindt. Omdat het virus zich naarmate de leeftijd hoger wordt makkelijker verspreidt zal de R-waarde in een groep met 13-18-jarigen veel hoger zijn dan in een groep van 4-12-jarigen. Je ziet daardoor veel meer besmettingen / besmettingshaarden op middelbare scholen dan op basisscholen en de kans dat die groep 8-kinderen besmet zijn door hun oudere broer of zus die al op een middelbare school zit is dan ook nog behoorlijk groot. Dus ga je het middelbaar onderwijs sluiten en online onderwijs aan ze aanbieden, dan is dat best haalbaar en zorgt dat direct voor veel meer veiligheid. Ouders kunnen thuis redelijk doorwerken. De impact is nog relatief laag en het levert heel veel op. Peuters, kleuters en jonge kinderen (die veel minder makkelijk het virus oplopen en overdragen) kan je echter geen online lessen als alternatief aanbieden. Als je daarmee thuis zit is de consequentie dat thuiswerken ook niet meer echt een optie is. Toen ik in de eerste golf met een kind van 1,5 en een van 4 thuis zat ben ik totaal niet productief geweest en tegelijkertijd kan ik mijn oudste ook niet leren wat hij op school leert. In het begin probeerde ik dat 's avonds te compenseren maar daar was toen al weinig energie meer voor over, laat staan nu we al veel langer met dat virus zitten. Dat geldt voor mij maar bijvoorbeeld al helemaal voor ZZP'ers die afhankelijk zijn van hoeveel ze werken. Als ik 5 weken de helft van de tijd werk betaalt mijn baas me wel door. Een ZZP'er loopt dat de helft van zijn inkomen dicht.

Bij het nemen van maatregelen moet je telkens de afweging maken: Wat is de impact van een maatregelen op de samenleving en wat is de impact van een maatregel op het virus. Ik denk dat dit pakket nu al voor 5 weken afkondigen heel veel impact heeft op de samenleving terwijl niet alles evenveel impact heeft op het virus. Dus ik zou zeggen:

- Middelbare scholen of misschien ook de hogere klassen van de basisschool gaan over naar online lesgeven.
- Kinderopvang en basisscholen blijven open want online lesgeven is daar geen alternatief.
- Niet-essentiele winkels en andere zaken dicht.
- Twee weken kerstvakantie kunnen een positieve invloed hebben, na die twee weken wordt er geëvalueerd. Zijn de cijfers dan veel beter, dan kan er gekeken worden wat er beter kan, zijn de cijfers dan niet goed genoeg, dan kan je verlengen, zijn de cijfers slechter, dan kan je altijd nog in een volledige lockdown.

Wat links en cijfers ter onderbouwing en om het (grote) verschil tussen 4-12 en 12-17 jaar aan te tonen.

https://www.nationalgeographic.com/scie ... ronavirus/

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/kinderen

Afbeelding

Afbeelding

Overigens maak je de denkfout dan 5 weken een strenge lockdown ervoor gaat zorgen dat het daarna weer echt goed is, mensen na lange tijd hun gezin weer kunnen zien etcetera. Dat klopt niet want het is winter en ook met strenge maatregelen gaat het aantal besmettingen niet opeens naar 0 of heel weinig. In het voorjaar kwam de zomer en een lange quarantaine zorgde er toen voor dat het aantal besmettingen heel hard daalde waardoor er een paar maanden nauwelijks besmettingen waren. Maar dat is nu niet zo, als je na 5 weken weer in allemaal bij elkaar op bezoek gaat heb je in de kortste keren weer veel besmettingen en kan je na 5 weken lockdown er 5 weken uit om vervolgens weer in lockdown te moeten. Er moet dus nu een pakket van maatregelen worden samengesteld waarmee we langer uit de voeten kunnen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 14 dec 2020 15:46

elbert schreef:Dat zijn niet de cijfers die ik zie (die van het RIVM). Ik zie cijfers die al een tijdje rond een bepaald plateau hangen en zeker niet dramatisch stijgen, dus heb ik mijn twijfels of de voorgestelde maatregelen noodzakelijk zijn. Als we bovendien kijken naar de sterftecijfers over het hele jaar, dan zien we eigenlijk weinig bijzonders.
In elk geval gaan deze maatregelen onze economie weer een klap geven en dat betekent dat de regering (na de verkiezingen uiteraard, daarvoor blijft men sinterklaas spelen) ons om belastingoffers gaat vragen. Veel mensen hebben nog niet door hoe zwaar die offers gaan zijn, omdat de regering tot nog toe kwistig is geweest met noodpakketten. Maar het geld raakt op en het reeds betaalde moet toch een keer worden terugbetaald. Er zullen bovendien talloze bedrijven, waarvan er velen toch al op omvallen staan, failliet gaan.

Waar je dit staatje vandaan gehaald hebt is me een raadsel.
Inderdaad hangt de direct-corona-gerelateerde sterfte rond een plateau. De oversterfte (in de RIVM cijfers, maar inderdaad niet of nauwelijks in jouw staatje) daarentegen is wel behoorlijk, en vooralsnog iets aan het toenemen.
Daarnaast ligt Nederland niet op een eiland, en moet je de Duitse en Belgische grensstreek ook in beschouwing nemen.
Als Duitsland zijn winkels dichtgooit krijgen we een hoos Duitsers deze kant op (wat met Belgen ook al gebeurd is).

Maar een eerlijke vraag: hoe had de regering sinds Maart dan wel op moeten treden?
Ik proef bij jou namelijk een beetje een anti-establishment redenering, waarin de regering het per definitie niet goed kan doen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 dec 2020 15:50

elbert schreef:Dat zijn niet de cijfers die ik zie (die van het RIVM). Ik zie cijfers die al een tijdje rond een bepaald plateau hangen en zeker niet dramatisch stijgen, dus heb ik mijn twijfels of de voorgestelde maatregelen noodzakelijk zijn. Als we bovendien kijken naar de sterftecijfers over het hele jaar, dan zien we eigenlijk weinig bijzonders.

Ik ben bang dat men ook een beetje geschrokken is van de maatregelen die Duitsland gisteren heeft genomen en op basis daarvan zo rigoureus reageert. En men kijkt natuurlijk ook wel naar het absolute besmettingsgetal wat meer richting de 10000 is gegaan. Maar je moet dingen inderdaad wel afzetten tegen het aantal testen. En nou snap ik dat het lastig is want opnamecijfers komen pas 1-2 weken na de besmettingscijfers dus je kan ook niet zo goed afwachten om te kijken wat er gebeurt.... Met twee weken kerstvakantie voor de deur lijkt het me prima om daarna te kijken hoe de cijfers er dan begin januari uitzien. Dan zijn alle feestdagen weer achter de rug en komen de cijfers vermoedelijk ook wel weer tot rust. Kan er dan weer verder gekeken worden.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 14 dec 2020 16:06

Marnix schreef:Privacy? Je kan toch wel gewoon zeggen of je arts, bioloog, aannemer, leraar, supermarktmedewerker of wat dan ook bent? Tenzij je bijvoorbeeld koning of minister-president bent komt je privacy dan echt niet in gevaar hoor.
Hoewel ik niet denk dat je het tegen mij hebt: ik ben scheepsbouwkundige, en geen medicus. Wel gepromoveerd in iets wat met cijfertjes te maken had, dus helemaal van de koude grond kom ik niet ;-)
Marnix schreef:Kinderen kunnen het virus wel doorgeven maar naarmate ze jonger worden wordt de kans kleiner. Heeft te maken met de manier waarop het virus zich verspreidt, dat kinderen als ze het hebben doorgaans nauwelijks klachten hebben etcetera. Dus ja, de kans bij 12 jaar is kleiner dan bij 13 jaar. Dat geldt voor iedere leeftijd maar ik noemde die leeftijdsgrens bewust al even omdat dat de grens is tussen middelbaar onderwijs en basisonderwijs en dus ook tussen de groep waarin een 12-jarige of een 13-jarige zich bevindt. Omdat het virus zich naarmate de leeftijd hoger wordt makkelijker verspreidt zal de R-waarde in een groep met 13-18-jarigen veel hoger zijn dan in een groep van 4-12-jarigen. Je ziet daardoor veel meer besmettingen / besmettingshaarden op middelbare scholen dan op basisscholen en de kans dat die groep 8-kinderen besmet zijn door hun oudere broer of zus die al op een middelbare school zit is dan ook nog behoorlijk groot.
Het staatje wat je aangehaald hebt in deze reactie geeft vooral aan dat er veel minder kinderen getest zijn. En daarmee kun je je best afvragen of je daar nog statistiek mee kunt gaan "plegen". Het wekt vooral veel verbazing dat de cijfers in Scandinavie een andere leeftijdsverdeling laten zien (hoewel vooral Zweden een heel lakse aanpak heeft gehad en wellicht niet als voorbeeld mag dienen)
Marnix schreef: Dus ga je het middelbaar onderwijs sluiten en online onderwijs aan ze aanbieden, dan is dat best haalbaar en zorgt dat direct voor veel meer veiligheid. Ouders kunnen thuis redelijk doorwerken. De impact is nog relatief laag en het levert heel veel op. Peuters, kleuters en jonge kinderen (die veel minder makkelijk het virus oplopen en overdragen) kan je echter geen online lessen als alternatief aanbieden.
Deels mee eens, afgezien van het stukje dat er voor de Nederlandse situatie vrijwel geen onderzoek geweest is naar de stelling dat kleine kinderen geen drager kunnen zijn. En wat het RIVM out of the blue roept blijkt wel vaker toch anders te liggen als men de cijfers erbij pakt.
Marnix schreef:Als je daarmee thuis zit is de consequentie dat thuiswerken ook niet meer echt een optie is. Toen ik in de eerste golf met een kind van 1,5 en een van 4 thuis zat ben ik totaal niet productief geweest en tegelijkertijd kan ik mijn oudste ook niet leren wat hij op school leert.
in de eerste lockdown heb ik juist ervaren dat iedereen er nog voor ging, en dat thuiswerken met kinderen erbij best prima ging. Ik vind het persoonlijk nu lastiger (deels omdat het al zo lang duurt, deels omdat je helemaal geen aanspraak meer hebt, deels omdat de dagen inmiddels erg kort geworden zijn en je bijna niet meer buiten komt). In ide zin denk ik dat het me juist weer wat extra productiviteit gaat opleveren, omdat je weer wat aanspraak hebt tussen de bedrijven door.
Marnix schreef:In het begin probeerde ik dat 's avonds te compenseren maar daar was toen al weinig energie meer voor over, laat staan nu we al veel langer met dat virus zitten. Dat geldt voor mij maar bijvoorbeeld al helemaal voor ZZP'ers die afhankelijk zijn van hoeveel ze werken. Als ik 5 weken de helft van de tijd werk betaalt mijn baas me wel door. Een ZZP'er loopt dat de helft van zijn inkomen dicht.
Dat klopt. En horecamedewerkers, ZZP-ers, mensen in de zorg, zeevarenden en eenzamen, dat zijn de echte slachtoffers van deze crisis.
Marnix schreef:Bij het nemen van maatregelen moet je telkens de afweging maken: Wat is de impact van een maatregelen op de samenleving en wat is de impact van een maatregel op het virus. Ik denk dat dit pakket nu al voor 5 weken afkondigen heel veel impact heeft op de samenleving terwijl niet alles evenveel impact heeft op het virus. Dus ik zou zeggen:

- Middelbare scholen of misschien ook de hogere klassen van de basisschool gaan over naar online lesgeven.
- Kinderopvang en basisscholen blijven open want online lesgeven is daar geen alternatief.
- Niet-essentiele winkels en andere zaken dicht.
- Twee weken kerstvakantie kunnen een positieve invloed hebben, na die twee weken wordt er geëvalueerd. Zijn de cijfers dan veel beter, dan kan er gekeken worden wat er beter kan, zijn de cijfers dan niet goed genoeg, dan kan je verlengen, zijn de cijfers slechter, dan kan je altijd nog in een volledige lockdown.
Deels mee eens, maar als je, door deze lockdown wat strenger uit te voeren (en doordat de kerstvakantie erin zit heb je het effectief over 3 weken) sneller een punt bereikt hebt waarvanuit je weer kunt gaan opbouwen is dat ook wat waard.
Ik zit (en velen met mij) liever 5 weken in een volledige lockdown als maatschappij, dan de 10 maanden die ik er nu al inzit terwijl een hoop zaken om je heen wel doorgaan. En natuurlijk: dat is van mij uit geredeneerd, maar ik zit al sinds maart thuis, heb al sinds maart vrijwel niemand meer fysiek gesproken of ontmoet, terwijl mijn gezin al bijna vergeten is dat er zoiets is als een crisis. Doe mij maar een 5 weekse zware lockdown, en probeer dan weer terug te gaan naar het oude normaal.
Marnix schreef:Wat links en cijfers ter onderbouwing en om het (grote) verschil tussen 4-12 en 12-17 jaar aan te tonen.

https://www.nationalgeographic.com/scie ... ronavirus/

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/kinderen

Afbeelding

Afbeelding

Overigens maak je de denkfout dan 5 weken een strenge lockdown ervoor gaat zorgen dat het daarna weer echt goed is, mensen na lange tijd hun gezin weer kunnen zien etcetera. Dat klopt niet want het is winter en ook met strenge maatregelen gaat het aantal besmettingen niet opeens naar 0 of heel weinig. In het voorjaar kwam de zomer en een lange quarantaine zorgde er toen voor dat het aantal besmettingen heel hard daalde waardoor er een paar maanden nauwelijks besmettingen waren. Maar dat is nu niet zo, als je na 5 weken weer in allemaal bij elkaar op bezoek gaat heb je in de kortste keren weer veel besmettingen en kan je na 5 weken lockdown er 5 weken uit om vervolgens weer in lockdown te moeten. Er moet dus nu een pakket van maatregelen worden samengesteld waarmee we langer uit de voeten kunnen.

Daar heb je absoluut een punt, maar daarbij maakt het niet uit of je het over 5 weken strenge lockdown, of over 10 weken intelligente lockdown hebt. In alle gevallen moet je gefaseerd weer terug naar het oude normaal. En we hebben de halfwas "intelligente" lockdown geprobeerd, dat sorteerde geen effect. Laten we het deze 5 weken een kans geven (terwijl het voor de scholen effectief om slechts 3 weken gaat.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 14 dec 2020 16:08

Marnix schreef:Ik ben bang dat men ook een beetje geschrokken is van de maatregelen die Duitsland gisteren heeft genomen en op basis daarvan zo rigoureus reageert. En men kijkt natuurlijk ook wel naar het absolute besmettingsgetal wat meer richting de 10000 is gegaan. Maar je moet dingen inderdaad wel afzetten tegen het aantal testen. En nou snap ik dat het lastig is want opnamecijfers komen pas 1-2 weken na de besmettingscijfers dus je kan ook niet zo goed afwachten om te kijken wat er gebeurt.... Met twee weken kerstvakantie voor de deur lijkt het me prima om daarna te kijken hoe de cijfers er dan begin januari uitzien. Dan zijn alle feestdagen weer achter de rug en komen de cijfers vermoedelijk ook wel weer tot rust. Kan er dan weer verder gekeken worden.

als je zaken met de kerstvakantie losgooit krijg je juist het scenario waar je zelf voor waarschuwde: alles en iedereen gaat weer bij iedereen op bezoek, en de derde golf komt op voordat de tweede is gaan liggen...

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 14 dec 2020 16:10

StillAwake schreef:Waar je dit staatje vandaan gehaald hebt is me een raadsel.
Inderdaad hangt de direct-corona-gerelateerde sterfte rond een plateau. De oversterfte (in de RIVM cijfers, maar inderdaad niet of nauwelijks in jouw staatje) daarentegen is wel behoorlijk, en vooralsnog iets aan het toenemen.
Daarnaast ligt Nederland niet op een eiland, en moet je de Duitse en Belgische grensstreek ook in beschouwing nemen.
Als Duitsland zijn winkels dichtgooit krijgen we een hoos Duitsers deze kant op (wat met Belgen ook al gebeurd is).
Het staatje baseert zich op het CBS (waarschijnlijk de gegevens die je hier kunt vinden). Wat je ziet bij oversterfte, is dat die vrijwel altijd gevolgd wordt door een periode van ondersterfte. Zeker als dit, zoals in het geval van COVID-19, vooral mensen van 80 jaar en ouder treft. Over het gehele jaar genomen, kom je dus op een sterftecijfer uit dat maar licht verschilt van andere jaren.
V.w.b. het grensverkeer: dat is een politieke kwestie en dat kun je bovendien oplossen door de grenzen voor die winkelende buren te sluiten.
StillAwake schreef:Maar een eerlijke vraag: hoe had de regering sinds Maart dan wel op moeten treden?
Ik proef bij jou namelijk een beetje een anti-establishment redenering, waarin de regering het per definitie niet goed kan doen.
Nou, dat valt wel mee. Maar ik zie wel een regering die zwalkt:
van: "het virus komt vast niet hier" (in januari)
tot: "als het virus toch komt, zijn we goed voorbereid" (in februari)
tot: "het is ernstig, maar we bouwen groepsimmuniteit op" (toespraak Rutte in maart)
tot: "groepsimmuniteit, dat is nooit doel geweest (Rutte)" terwijl hij het gewoon in zijn eerste toespraak zei
tot: "mondkapjes zijn niet nodig" (april)
tot: "mondkapjes worden verplicht" (oktober)
tot: "we gaan in de zomer aan de slag om voorbereid te zijn op het winterseizoen" (o ja?)
tot: "de app is er voor de zomer" (in april)
tot: "o nee, het wordt toch oktober" (oktober)
tot: "corona is voor de kerst over zijn hoogtepunt heen" (RIVM begin november)
tot: "totale lockdown, u zit met de kerst thuis, want het gaat niet goed" (december)

Nou, daar zou je wel een beetje anti-establishment van worden, of niet? ;)

Wat voor mij voorop staat, is dat het virus zelf gelukkig minder dodelijk is gebleken dan we in maart dachten, maar dat de maatregelen om het te beteugelen steeds drastischer worden en toch steeds niet het beoogde resultaat halen. Dan lijkt me de Zweedse aanpak momenteel een stuk beter. Dat dacht ik in maart niet, maar ik denk dat de Zweden gelijk hadden toen ze zeiden: "we gaan de kwetsbaren beschermen, maar het land moet wel door kunnen draaien, want anders is het middel erger dan de kwaal". Nu wordt de economie en de geloofwaardigheid van de regering opgeofferd om een weinig overtuigend resultaat te boeken in de strijd tegen COVID-19. Daar mag je volgens mij terecht wat vraagtekens bij zetten.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 14 dec 2020 16:24

elbert schreef:Het staatje baseert zich op het CBS (waarschijnlijk de gegevens die je hier kunt vinden. Wat je ziet bij oversterfte, is dat die vrijwel altijd gevolgd wordt door een periode van ondersterfte. Zeker als dit, zoals in het geval van COVID-19, vooral mensen van 80 jaar en ouder treft. Over het gehele jaar genomen, kom je dus op een sterftecijfer uit dat maar licht verschilt van andere jaren.
Zelfs als het staatje klopt is er nog steeds sprake van een behoorlijke oversterfte dit jaar. En er zijn wat periodes met een lichte ondersterfte geweest dit jaar, maar die hebben relatief kort geduurd.
Elbert schreef:Nou, dat valt wel mee. Maar ik zie wel een regering die zwalkt:
Daar ben ik het mee eens. De regering is wat dat betreft niet heel daadkrachtig gebleken. Maar juist nu ze daadkracht tonen (gesteld dat Rutte echt zegt wat de media roept) is daar weer kritiek op.
Elbert schreef:van: "het virus komt vast niet hier" (in januari)
tot: "als het virus toch komt, zijn we goed voorbereid" (in februari)
tot: "het is ernstig, maar we werken aan groepsimmuniteit" (toespraak Rutte in maart)
tot: "groepsimmuniteit, dat is nooit beleid geweest (Rutte)" terwijl hij het gewoon in zijn eerste toespraak zei
tot: "mondkapjes zijn niet nodig" (april)
tot: "we gaan in de zomer aan de slag om voorbereid te zijn op het winterseizoen" (o ja?)
tot: "de app is er voor de zomer" (in april)
tot: "o nee, het wordt toch oktober" (oktober)
tot: "corona is voor de kerst over zijn hoogtepunt heen" (november)
tot: "totale lockdown, u zit met de kerst thuis, want het gaat niet goed" (december)

Nou, daar zou je wel een beetje anti-establishment van worden, of niet? ;)
De eerste paar misvattingen die hierboven staan waren opmerkingen van Jaap van Dissel. Daarbij moet ook worden opgemerkt dat de informatie die in eerste instantie tot ons kwam vanuit het Verre Oosten niet heel accuraat bleek.
Bovendien: iedereen die je er in februari of maart over sprak deed er wat lacherig over, daarin moeten we dus ook de hand in eigen boezem steken.
En als je er echt anti-establishment van wordt: wel raar dat je de RIVM-cijfers (behoorlijk onmisbaar onderdeel van het establishment) wel voor zoete koek slikt. Want juist het RIVM heeft niet echt de naam heel zuiver met getallen en de bijbehorende definities om te gaan.
Elbert schreef:Wat voor mij voorop staat, is dat het virus zelf minder dodelijk is gebleken dan we in maart dachten, maar dat de maatregelen om het te beteugelen steeds drastischer worden en toch steeds niet het beoogde resultaat halen. Dan lijkt me de Zweedse aanpak momenteel een stuk beter. Dat dacht ik in maart niet, maar ik denk dat de Zweden gelijk hadden toen ze zeiden: "we gaan de kwetsbaren beschermen, maar het land moet wel door kunnen draaien, want anders is het middel erger dan de kwaal".
Waar haal je vandaan dat het virus minder dodelijk is dan in maart gedacht werd?
Toen werd het vergeleken met een griepje. Pas nu blijkt het ongeveer 4x dodelijker te zijn dan Griep (waarbij wel moet worden opgemerkt dat het aantal doden ten gevolgen van Influenza in Noord-west Europa niet heel goed gemonitord wordt.).
En by the way: voor zover ik het kan zien doet Noorwegen het stukken beter dan Zweden, zowel economisch als qua corona-getallen.
Waar Noorwegen vrij streng geweest is (al moet ik eerlijk zijn en toegeven dat ik sinds mijn remigratie niet meer in Noorwegen ben teruggeweest).
n

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 14 dec 2020 16:34

StillAwake schreef:Daar ben ik het mee eens. De regering is wat dat betreft niet heel daadkrachtig gebleken. Maar juist nu ze daadkracht tonen (gesteld dat Rutte echt zegt wat de media roept) is daar weer kritiek op.
Kritiek hoort er sowieso bij, zeker als het om zulke ingrijpende maatregelen gaat. Bovendien zie ik nu niet de urgentie in de cijfers terug. Misschien heeft Rutte nieuwere cijfers dan ik (dat zal wel), maar die wil ik dan wel graag zien.
StillAwake schreef:De eerste paar misvattingen die hierboven staan waren opmerkingen van Jaap van Dissel. Daarbij moet ook worden opgemerkt dat de informatie die in eerste instantie tot ons kwam vanuit het Verre Oosten niet heel accuraat bleek.
Het kwam niet alleen van van Dissel. In januari en begin februari lag onze regering in diepe slaap over het virus zelf en ook over wat onze gezondheidszorg aankon.
StillAwake schreef:Bovendien: iedereen die je er in februari of maart over sprak deed er wat lacherig over, daarin moeten we dus ook de hand in eigen boezem steken.
...
Toen werd het vergeleken met een griepje. Pas nu blijkt het ongeveer 4x dodelijker te zijn dan Griep (waarbij wel moet worden opgemerkt dat het aantal doden ten gevolgen van Influenza in Noord-west Europa niet heel goed gemonitord wordt.).
...
Waar haal je vandaan dat het virus minder dodelijk is dan in maart gedacht werd?
Ik zag in februari tweets van (buitenlandse) virologen die COVID-19 met de Spaanse griep vergeleken en daar schrok ik me in elk geval een hoedje van. De Spaanse griep was veel dodelijker dan COVID-19 nu blijkt te zijn. Bovendien zagen we beelden uit China waar mensen dood op straat neervielen en ook Italie waar de ambulances af en aan reden, dus ik vond het in elk geval behoorlijk zorgelijk toen. Sindsdien blijkt het gelukkig zo erg nou ook weer niet te zijn.
StillAwake schreef:En als je er echt anti-establishment van wordt: wel raar dat je de RIVM-cijfers (behoorlijk onmisbaar onderdeel van het establishment) wel voor zoete koek slikt. Want juist het RIVM heeft niet echt de naam heel zuiver met getallen en de bijbehorende definities om te gaan.
We zullen het moeten doen met de cijfers die we hebben. Ik heb eerder al aangegeven de cijfers van het CBS nauwkeuriger te vinden (vooral qua oversterfte), maar soms heeft het RIVM cijfers die het CBS weer niet heeft.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 dec 2020 16:36

StillAwake schreef:als je zaken met de kerstvakantie losgooit krijg je juist het scenario waar je zelf voor waarschuwde: alles en iedereen gaat weer bij iedereen op bezoek, en de derde golf komt op voordat de tweede is gaan liggen...

Ik ben ook niet voor "losgooien". Sowieso zag je nav de herfstvakantie een daling van besmettingen. Geen school, minder werk, minder reisbewegingen, gezin meer bij elkaar. Dus twee weken kerstvakantie zorgt denk ik voor betere cijfers. Dat kan wat mij betreft ook best samengaan met strengere maatregelen (niet-essentiele winkels, dierentuinen etc dicht bijvoorbeeld) en na de kerstvakantie kan er dan geevalueerd worden. Het lijkt me wat vreemds als men nu alles inclusief scholen voor 5 weken wil sluiten en terwijl we misschien begin januari wel weer veel minder besmettingen hebben als gevolg van de vakantie.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 14 dec 2020 16:57

elbert schreef:Kritiek hoort er sowieso bij, zeker als het om zulke ingrijpende maatregelen gaat. Bovendien zie ik nu niet de urgentie in de cijfers terug. Misschien heeft Rutte nieuwere cijfers dan ik (dat zal wel), maar die wil ik dan wel graag zien.
Rutte heeft vast accuratere cijfers dan jij en ik. En wie weet heeft hij vanavond bij zijn toespraak wel een heel goede uitleg.
Bovendien draagt Rutte een verantwoordelijkheid die jij en ik gelukkig niet dragen. Daarnaast heeft Rutte (ik denk meer dan jij, mar daar kan ik niet over oordelen) ook meer rekening te houden met het feit dat de wereld groter is dan Nederland, en het gegeven dat we niet op een eiland zitten.
elbert schreef:Het kwam niet alleen van van Dissel. In januari en begin februari lag onze regering in diepe slaap over het virus zelf en ook over wat onze gezondheidszorg aankon.
Niet alleen onze regering, zelfs de Italiaanse regering had op dat moment nog geen idee.
elbert schreef:Ik zag in februari tweets van (buitenlandse) virologen die COVID-19 met de Spaanse griep vergeleken en daar schrok ik me in elk geval een hoedje van.
Elk nieuw virus wordt vergeleken met de Spaanse griep. En ik heb niet de indruk dat een echte viroloog een Corona-virus met een Influenza-virus vergelijkt.
Bovendien was bij de Spaanse griep de mortaliteit zo hoog omdat het virus een cytokinestorm veroorzaakte. Wat een corona-virus voor zover ik begrepen heb niet kan doen.
elbert schreef:De Spaanse griep was veel dodelijker dan COVID-19 nu blijkt te zijn. Bovendien zagen we beelden uit China waar mensen dood op straat neervielen en ook Italie waar de ambulances af en aan reden, dus ik vond het in elk geval behoorlijk zorgelijk toen. Sindsdien blijkt het gelukkig zo erg nou ook weer niet te zijn.
Gelukkig niet. En ik ben het met je eens dat we blij moeten zijn dat het een relatief mild virus is. Helaas wel een virus met een hogere mortaliteit dan de meeste andere virussen die we de afgelopen tijd langs hebben zien komen. Wellicht zelfs dodelijker dan Aids of zelfs de Spaanse griep (omdat in beide gevallen het immuumsysteem gekraakt wordt/werd, en de overlijdensoorzaak vaak een andere is dan het virus zelf.
Totaal niet bedoeld om deze uitbraken te bagatelliseren. Als je de dodentallen van bijvoorbeeld de Spaanse Griep uitzet tegen het toenmalige aantel mensen op deze planeet slaat het je koud om het hart...
elbert schreef:We zullen het moeten doen met de cijfers die we hebben. Ik heb eerder al aangegeven de cijfers van het CBS nauwkeuriger te vinden (vooral qua oversterfte), maar soms heeft het RIVM cijfers die het CBS weer niet heeft.

Sinds ikzelf ooit een akkefietje met het RIVM gehad heb toen ik het niet met hen eens was heb ik hen wel iets minder hoog zitten.
Maar dat ging om de energietransitie, het zou kunnen dat ze in andere dossiers wel ter zake kundig zijn.
Toch heb ik altijd een extra slag om de arm bij RIVM rapporten.
Laatst gewijzigd door StillAwake op 14 dec 2020 17:02, 2 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Psychologie & Gezondheid”