Uitleg: Johannes 13:27

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 08 mar 2004 12:56

een kort antwoord:

juist als je niet je gewenste werkelijkheid wil creeren kom je bij dit soort vragen en kanttekeningen uit. Dan blijkt het toch allemaal een stuk minder zwart-wit en duidelijk te zijn.

Uit veel reacties blijkt me steeds weer dat de meesten er geen jota van begrijpen, van het hele evangelie niet, want er wordt met de mond beleden (zie postings in dit topic) dat het voor zondaren is, maar als je dan een echte zondaar hebt (Judas), dan geldt het voor die nou net weer niet (zie postings in dit topic). Juist Judas zou baat hebben bij het evangelie. Judas wist niet de consequenties van zijn daad, anders zou hij nooit berouw hebben gehad en ook geen zelfmoord hebben gepleegd.

Als Judas echt verhard was geweest, dan had hij zijn 30 zilverlingen geincasseerd, had hij de terechtstelling bijgewoond en mogelijk zelfs meegeholpen, en had hij daarna rustig verder geleefd. Zoals de meeste farizeen ook deden.

Zo hier dan het oordeel van onze Sufer. Hij kent het hart zo blijkt.
een volstrekte flauwekulopmerking, ik reageer op gedachten die jij en anderen hier neerschrijven.

Hier laat ik het bij, want ik vindt je manier van reageren niet prettig en je blikveld te eng.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 08 mar 2004 13:05

surfer schreef:een kort antwoord:

juist als je niet je gewenste werkelijkheid wil creeren kom je bij dit soort vragen en kanttekeningen uit. Dan blijkt het toch allemaal een stuk minder zwart-wit en duidelijk te zijn.

Uit veel reacties blijkt me steeds weer dat de meesten er geen jota van begrijpen, van het hele evangelie niet, want er wordt met de mond beleden (zie postings in dit topic) dat het voor zondaren is, maar als je dan een echte zondaar hebt (Judas), dan geldt het voor die nou net weer niet (zie postings in dit topic). Juist Judas zou baat hebben bij het evangelie. Judas wist niet de consequenties van zijn daad, anders zou hij nooit berouw hebben gehad en ook geen zelfmoord hebben gepleegd.

Als Judas echt verhard was geweest, dan had hij zijn 30 zilverlingen geincasseerd, had hij de terechtstelling bijgewoond en mogelijk zelfs meegeholpen, en had hij daarna rustig verder geleefd. Zoals de meeste farizeen ook deden.

Zo hier dan het oordeel van onze Sufer. Hij kent het hart zo blijkt.
een volstrekte flauwekulopmerking, ik reageer op gedachten die jij en anderen hier neerschrijven.

Hier laat ik het bij, want ik vindt je manier van reageren niet prettig en je blikveld te eng.

prima maar beschuldig mij aub niet van steklig reageren. Je reageert namelijk hopeloos eenzijdig om mijn posting. Dat is pas flauw en vervelend en zeker niet prettig. De bijbel zegt van hem dat het een duivel is geweest. en dan mag jij er maken wat je wilt maar noem het niet bijbels. En ga zeker geen waardeoordeel over een groep christenen geven. Dat recht komt je in geen geval toe.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 22 mar 2004 08:24

ter info

johannes 17

12 Toen Ik met hen in de wereld was, bewaarde Ik ze32) in Uw Naam. Die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik bewaard, en niemand uit hen is verloren gegaan, dan de zoon33) der verderfenis, opdat de Schrift34) vervuld worde.

kant.

33) dan de zoon
Of, maar de zoon des verderfs; namelijk is verloren gegaan; alzo wordt Judas genaamd, gelijk ook de Antichrist, 2 Thess. 2:3, omdat hij door Gods rechtvaardig oordeel ten verderve bereid was; Rom. 9:22.

34) opdat de Schrift
Dat is, en alzo is de Schrift vervuld geworden. Zie Ps. 69:26, en Ps. 109:8. Zie verder Hand. 1:16.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 31 mar 2004 13:14

Wat betekende nu Johannes 13:27!

Het antwoord vinden we in de volgende verzen van dat zelfde Hoofdstuk 27:

17 Jullie zullen gelukkig zijn, als je van deze kennis gebruik maakt.
18 Wat Ik zeg, geldt niet voor iedereen hier. Ik weet wie Ik uitgekozen heb. Het moet gaan zoals geschreven staat: 'Hij die regelmatig met Mij at, heeft zich tegen Mij gekeerd.' (a)
19 Ik vertel het nu alvast. Als het dan gebeurt, zullen jullie geloven dat Ik ben die Ik ben.
20 Luister goed naar wat Ik zeg: Wie iemand ontvangt die door Mij gestuurd is, ontvangt Mij; en wie Mij ontvangt, ontvangt mijn Vader, Die Mij gestuurd heeft."21 Nadat Hij dit had gezegd, werd Jezus diep ontroerd. "De waarheid is", zei Hij, "dat één van jullie Mij zal verraden."
22 Geschrokken keken de discipelen elkaar aan. Zij hadden geen idee wie Hij bedoelde.
23 Rechts van Jezus zat Johannes, Zijn beste vriend.
24 Simon Petrus wenkte hem en zei dat hij aan Jezus moest vragen wie Hij bedoelde.
25 Johannes boog zich naar Jezus toe en vroeg: "Here, wie doet dat dan?"26 Jezus antwoordde: "Ik zal een stuk brood indopen en dat geven aan degene die het is." Hij nam een stuk brood, doopte het in de saus en gaf het aan Judas, de zoon van Simon Iskariot.

27 Op dat moment kwam de duivel in Judas. "Als je iets van plan bent, doe het dan vlug", zei Jezus tegen hem.

28 Niemand aan tafel begreep wat Hij daarmee bedoelde.

29 Omdat Judas het geld beheerde, dachten sommigen dat hij iets voor het feest moest kopen of iets aan de armen moest gaan geven.
30 Nadat hij het brood van Jezus had aangenomen, ging Judas vlug naar buiten, de nacht in.

31 Toen Judas de deur uit was, zei Jezus: "Nu blijkt hoe groot en machtig Ik ben. En daardoor blijkt ook hoe groot en machtig God is.32 Door wat er gaat gebeuren, zullen God en Ik in elkaar herkenbaar zijn en onze grootheid en macht zullen zichtbaar worden.

Het gaat hierbij dus niet alleen om vers 27, maar om veel meer:

-In gedachte had Judas iets voor om de Heiland te schaden. En daardoor kon Satan hem gebruiken.
-Jezus voorzag dat (door de Heilige Geest)
-Satan die Jezus zelf nooit kan doorgronden (juist door die heilige Geest) zag dus niet dat Jezus, door Judas, hem aan het werk zag.

Judas, die dus in de essentie al bereid was om Satan als meester te aanvaarden (door een plan in gedachte te smeden) kon daardoor gemakkelijk door Satan benaderd worden.

Jezus gaf, alleen door een zichtbaar teken, aan de discipelen aan wie Hem zou verraden. Toch begrepen zij Hem (nog) niet helemaal.
Hiermee gaf Jezus aan dat:

-Hij boven alle kwaad kon staan (als volmaakt mens!) omdat Hij:
-De geboden hield van Zijn God en Vader en daarmee
-Een voorbeed was en kon zijn voor de discipelen en voor ons; en dat Hij

-Niet oordeelde over Judas en dat ook liet blijken aan de discipelen. Jezus was Oprecht en hield zich ook wat dat betreft aan de wet van Zijn Vader.

Wij kunnen dus alle macht en kracht op aarde ontvangen -alleen- door de Heilige Geest.
Wij kunnen dus alleen in de Gerechtigheid van Jezus groeien, door diezelfde Heilige Geest (immers Jezus én de Vader kunnen dan door ons heen één zijn, zoals Jezus Zelf aangaf in die Bijbelteksten)
Wij kunnen dus het karakter van Jezus in ons ontplooien, met de eigen vastgelegde kenmerken en indentiteit, welke wij bij de geboorte hebben gekregen. Daarmee zijn we dus uniek en bijzonder in de ogen van de Heiland en Zijn God en Vader de Almachtige !

Er is geen andere wet dus, die ons kan verenigen met dat Koninkrijk of onze God en onze Almachtige Vader.

Dus dat impliceert dat ook de zondagsviering een andere dag is dan dat Jezus als Heer en de Geboden van de Schepping ons leren: De (zaterdag) Sabbatdag die dienovereenkomstig is geheiligd op grond van dezelfde argumenten als Jezus in Johannes aan ons leert.
Want in dit hoofdstuk legt ook Jezus duidelijk uit wat er moet gebeuren aan kennis om dat Eeuwige leven in te kunnen gaan.

Het erkennen van de Heiland en Zijn God de Vader
Het erkennen en de werking van de wet (10 geboden)n ervaren
Het erkennen en herkennen van de kracht en macht die we daardoor mogen ontvangen, door de Heilige Geest

Indien we dus de geboden en de wet alsook de profeten niet erkennen in het licht van het Scheppinsverhaal en de Heiland; dan wordt ons door Satan een verkeerd beeld en een onjuiste voorstelling van zaken gepresenteerd, omdat we door een andere wet (nameliojk die van Satan) geregeerd worden, namelijk; Alsof het van Jezus is of datgene uit de Hemel is nedergedaald. Maar feitelijk wordt het dan een "vals Evangelie" en scharen wij ons onder de Hoer van Babylon. Want zij is namelijk de vertegenwoordiging van een "valks" Evangelie dat wordt nagevolgd en door de Duivel als tegenhanger van een hemelse wet, voorgesteld wordt maar door hem wordt gemanipuleerd.

Deze wereld mag daar getuige van zijn: Geweld en kracht in de naam van "God"

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 31 mar 2004 16:48

jj gelooft niet in de Godheid van Christus?

Hij oordeelde weldegelijk over Judas in het hogepriestelijk gebed. Zie mijn posting onder jouw.

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 31 mar 2004 17:15

De Here God (Jezus onze God) zei:

Johannes 8
10 Hij stond op en vroeg: "Waar is iedereen? Heeft niemand u veroordeeld?"
11 "Nee, Here", antwoordde zij. "Wel", zei Jezus, "Ik veroordeel u ook niet. Ga maar en doe vanaf nu geen slechte dingen meer."
12 Jezus richtte Zich weer tot de mensen en zei: "Ik ben het licht van de wereld. Wie Mij volgt, zal nooit in het donker rondtasten, maar leven in het licht."
maar wie oordeelt wél- aan het eind- vlak voor de wederkomst (is aan de gang)

God de Vader, de God van Jezus geeft opdracht om eeen oordeel uit te spreken, aan het volk. Dus niet aan een individu. Elk mens krijgt de gelegenheid om zich te bekeren. Anders zou er geen sprake kunnen zijn van genade-genadetijd en belijdenis der zonden.

KIJK maar:

Mattheüs 27

2 Na afloop van de vergadering stuurden zij Hem geboeid naar Pilatus, de Romeinse gouverneur.
3 Toen Judas , de verrader, zag dat Jezus ter dood was veroordeeld, kreeg hij berouw. Hij vond het verschrikkelijk wat hij had gedaan. Meteen ging hij het geld naar de leidende priesters en de andere leden van de Hoge Raad terugbrengen.
4 "Het is misdadig wat ik heb gedaan", schreeuwde hij. "Ik heb onschuldig bloed verraden." "Dat gaat ons niet aan", antwoordden ze. "Dat is uw zaak."

We zullen zien of Judas bij de 1e of de 2e opstanding zal zijn.

Ik heb daar een studie over en zal morgen uitleggen waarom we Judas toch in een ander licht moeten zien t.o.v. Jezus, die studie heb ik momenteel niet bij de hand, vandaar dat ik de argumenten niet geheel kan plaatsen. Heel bijzonder!

Judas hing zich wel op, maar dat zegt nog niet alles over de Opstanding!
Mozes stierf ook, op de berg Sina, voor zijjn zonden, toch is ook hij opgenomen in de hemel. Want niemand heeft hem nooit weer gezien of gevonden, nadat hij in een wolk verdwenen was.

Judas hing zich op, niet Jezus deed dat! Jezus geeft ook nergens aan dat Hij Judas zou laten doden. Als Hij een overspelige vrouw wegzend, dan veroordeelt Hij ook Judas niet. De moordenaar aan het kruis, was een moordenaar, toch gaf Jezus hem een kans. Wat berouw is, zal geoordeeld worden in het oordeel, zoals de Vader dat aan Jezus zal opdragen uit te spreken over een ieder. Judas deed het zelf, uit wanhoop uit het inmense besef van berouw?. MISLEID door Satan.
Vandaar dat ik er niet zeker kan zijn of zijn berouw nu gespeeld of gemeend is, dat blijkt nergens uit!

Als jij je niet aan de wetten en geboden houdt en de profeten negeert, denk jij dan dat je:

1 Johannes 1:7 Maar indien wij in het licht wandelen, gelijk Hij in het licht is, zo hebben wij gemeenschap met elkander, en het bloed van Jezus Christus, Zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde.

dit voor jezelf -nu al- bepalen of je die gemeenschap hebt, kijk eens hier;

Openbaring 12
17 De draak werd woedend op de vrouw en ging weg om de rest van haar kinderen de oorlog aan te doen. Dat zijn de mensen die zich houden aan wat God gezegd heeft en die er openlijk voor uitkomen dat zij bij Jezus horen.

Vandaar dat het oordeel, ook over de doden, voor de wederkomst plaats vindt. Let wel ALLE mensen, vanaf de begin der Schepping.

Zoals in het oude Babel een toren gebouwd werd die naar de hemel reikte, zo hebben zich ook in het nieuwe Babylon (deze wereld) de zonden opgehoopt tot aan de hemel.
Daarom moet Gods volk uit Babylon gaan

Ook het Israël van het OT moest eens uit Egypte gaan, exact dezelfde essentie van Gods Verbond. Als je dus de wetten en de geboden en de profetie naast je neer legt, zul je niet uit Babylon gaan. Als je vasthoud aan menselijke geboden en wetten, dan nlijf je vasthouden aan de zondagsviering en dan blijf je steeds de verkeerde zichtspunten van de Bijbel toepassen omdat mensen bepalen wat je wel en niet moet doen, in plaats een individuele band met Jezus op te bouwen, door Zijn Gerechtigheid in je te laten groeien tot het inzicht dat je nodig hebt om het verschil te zien tussen een hemels en aards Koninkrijk.

Dus in hoeverre zal straks blijken dat velen van ons, gelijk Judas Iskariot zijn en Jezus nog steeds kruisigen en veroordelen.

Jezus bevindt Zich in het ware Heiligdsom in de hemel. Daar doet Hij dienst als Middelaar om in de tegenwoordigheid van ZIjn God en Vader; de Almachtige God voor ons te bemiddelen

Let wel over alle mensen uit alle eeuwigheden vanaf de Schepping
We kunnen dat leren uit het voorbeeld uit de diensten vanuit het Joodse Heiligdom. Er zijn dus twee fassen waaruit dat Middelaarswerk van Jezus bestaat. Toen Hij in de Hemel aankwam, na Zijn hemelvaart begon Jezus met de eerste fase Hij bracht vergeving en verzoening aan hen die in Hem geloofden Zij die dus vanuit alle verbonden een Overblijfsel vormden. Vanuit Noach en vanuit het OT Israël waarbij ook het Overblijfsel vanuit het laatste Verbond (NT) is voortgekomenen vinden in Openbaring 12:17 Het huidge Geestelijke Israël, zoals we in Openbaring 12:17 kunnen vinden.
De tweede fase die Jezus aangaat is begonnen op een door God bestemde tijd, en die we terug kunnen vinden in Daniël 8:14. Hier wordt geoordeeld door de Vader over de eeuwige bestemming voor alle mensen. Feitelijk doet Jezus de profetieën aangaande Daniël, nu in vervulling gaan.

Het oordeel vindt dus nu plaats! Er is een waaier van aanwijzingen in de Bijbel terug te vinden waarin aangegevn wordt dat er een verband is tussen de reiniging van het heiligdom (aanname van de geboden en profetie van Jezus voor hen die het oprecht menen met Jezus voorbeeld)en het laatste oordeel.

Dus feitelijk zou je kunnen concluderen dat Judas Iskariot "geoordeeld" zal worden in de 2e fase, want de Almachtige Vader oordeelt hier de gehele mensheid. Terwijl Jezus alleen voor Zijn volk pleit. Logisch, want Jezus verscheen pas veel later op de wereld, dan dat de Almachtige Vader reeds voordien door de harten van mensen werkte om Zijn verlossing bekend te maken (Noach als voorbeeld voor de mensen van zijn tijd bijvoorbeeld)

Hij (Jezus)hoort van Zijn Vader wat het oordeel is over het Volk dat Hij heeft geleid, nadat Jezus bemiddeld en gepleit heeft, immers Hij heeft onder hen gewoond en was hun Voorbeeld ten voeten uit. Jezus is dus nu in het Heilige der Heilige niet als een Zoon van God alleen, maar als een volmaakt mens. Daarom kan Hij voor ons pleiten en bemiddelen. En daarom is het van een eeuwig levensbelang dat we Zijn voorbeeld in de wet en de geboden alsook de profetieën erkennen en Hem daarin navolgen Hij was immers ook daarin het Voorbeeld Op welke andere wet kan Jezus ons anders bepleiten en bemiddelen bij de Hemelse Vader, die de geboden en de wet in de Scheppinsgweek heeft vastgelegd en als maatstaf zal hanteren voor dat oordeel?

Het oordeel ligt dus altijd bij de God van Jezus, Zijn Vader.

Judas koos er dus voor om zich zelf op te hangen. Zijn gevoel en besef van de zonde en de keuze die hij had gemaakt brachten hem zelf tot die daad, niet Jezus.

En Satan was de meester van Judas (op dat moment) dus Satan was hier de Mensenmoordenaar ten voeten uit.(Zoals Jezus zelf beaamd) Net zoals Eva en Adam zich bedrogen voelden en zich verscholen voor hun Vriend en Schepper, zo zoekt Judas de "schuilplaats" vanzijn meester (Satan), maar de vraag is: misleid of bij volle bewust zijn.

Het oordeelswerk begint vlak voor de wederkomst (Openbaring 14) Als Jezus terug komt naar de aarde is het Middelaarswerk ten einde. Het probleem van de zonde is dan opgelost (Hebreeën 9:28)

Ik hoop dat mijn studie, over Judas die Jezus zo lief had (!) daar morgen een antwoord op heeft.

Ik kom hier morgen op terug

Gegroet!

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 31 mar 2004 21:14

Surfer schreef:

Judas wist niet de consequenties van zijn daad, anders zou hij nooit berouw hebben gehad en ook geen zelfmoord hebben gepleegd.

Hoi allen,

Surfer jou reactie deed mij ook denken aan het verhaal van Jozef en zijn broers, natuurlijk waren zij niet door de duivel bezeten, maar ook zij overzagen de consequenties van hun daad niet.
Ten tweede moest ik ook denken aan Job waar de satan van God de ruimte kreeg, terwijl het erop uitdraaide dat God verheerlijkt werd.
Heaven is a wonderful place,
because my LORD JESUS is there.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 31 mar 2004 22:49

nou boudewijn, je kan het allemaal mooi vertellen. Ik wacht nog even op de verklaring van Judas maar wat je nu hebt neer gezet vind ik bedenkelijk.

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 01 apr 2004 06:27

Beste Jacobi,

Wie oordeelt! Jij of de Vader! Terwijl Jezus wist wat Judas van plna was, hield Hij nog avondmaal met hem en waste hem zelfs de voeten.
De voetwassing (dat een wezelijk deel van de Avondmaalsviering behoort te zijn; ook nu nog!) maakt dat wij het besef hebben, dat we boven niemand anders staan en dat wij, ten opzichte van elkaar, onze zonden moeten belijden als wij met iemand een conflict hebben dat afstand heeft geschapen tussen ons.

Jezus toonde hier zijn onvoorstelbare liefde voor de mens. Uit mijn studie, zal ook blijken dat de Here Jezus niet Zelf de zelfmoord van Judas op Zijn geweten kon hebben. Als dat zo zou zijn geweest, dan had Jezus gezondigd tegen God Zijn Vader, maar ook Satan nagevolgd in het kwaad.

Niet door kracht en geweld, maar door Mijn Geest (die ik van de Vader heb ontvangen) zal Mijn Koninkrijk worden ontstaan.
Jezus is niet zoals bijvoorbeeld het Amerikaanse rechtssysteem waar mensen ter dood kunnen worden veroordeeld.

Jezus veroordeelde Judas niet, Satan had in het hart van Judas de gelegenheid geopenbaard om Jezus te verraden an daarna Judas tot eigen moord aangezet.

Ik zal straks uitleggen waarom!

gegroet

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 01 apr 2004 06:32

Boudewijn schreef:Beste Jacobi,

Wie oordeelt! Jij of de Vader! Terwijl Jezus wist wat Judas van plna was, hield Hij nog avondmaal met hem en waste hem zelfs de voeten.
De voetwassing (dat een wezelijk deel van de Avondmaalsviering behoort te zijn; ook nu nog!) maakt dat wij het besef hebben, dat we boven niemand anders staan en dat wij, ten opzichte van elkaar, onze zonden moeten belijden als wij met iemand een conflict hebben dat afstand heeft geschapen tussen ons.

Jezus toonde hier zijn onvoorstelbare liefde voor de mens. Uit mijn studie, zal ook blijken dat de Here Jezus niet Zelf de zelfmoord van Judas op Zijn geweten kon hebben. Als dat zo zou zijn geweest, dan had Jezus gezondigd tegen God Zijn Vader, maar ook Satan nagevolgd in het kwaad.

Niet door kracht en geweld, maar door Mijn Geest (die ik van de Vader heb ontvangen) zal Mijn Koninkrijk worden ontstaan.
Jezus is niet zoals bijvoorbeeld het Amerikaanse rechtssysteem waar mensen ter dood kunnen worden veroordeeld.

Jezus veroordeelde Judas niet, Satan had in het hart van Judas de gelegenheid geopenbaard om Jezus te verraden an daarna Judas tot eigen moord aangezet.

Ik zal straks uitleggen waarom!

gegroet

oordeel ik dan? Ik ben het niet met je eens. Volgens mij is dat wat anders, maar ik ben nog steeds benieuwd en wacht dus af.

oh ja nog even voor alle duidelijkeheid. Houd jij de Schrift voor onfeilbaar of ben je vrijzinnig en haal je uit de bijbel wat je niet aanstaat of niet kan begrijpen. Als dat laatste het geval is hoef je van mijn geen disucssie te verwachten want die is eindeloos en zal nergens toeleiden.

met vr gr

JacobH

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 01 apr 2004 14:39

Hallo JacobH,

Ik ben nog bezig met de bewerking van mijn posting aangaande Judas. In het weekend hoop ik er mee rond te komen. Je posting vind ik trouwens ook interessant, aangaande dit onderwerp.

Groeten, Boudewijn

Terug naar “Archief”