Jouw taak in Gods koninkrijk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Vin

Berichtdoor Vin » 31 mar 2004 01:18

meschianza schreef:Ik zit de laatste tijd na te denken over de stelling 'Rijkdom voor jezelf houden is ook diefstal'

We lopen allemaal relaxed hetzelfde trajectje. WE zoeken een redelijk tot goed betaalde baan, een partner, we trouwen, krijgen kinderen. En als we dat allemaal binnen hebben, kijken we rond of we toevallig ook nog iets voor onze naasten kunnen doen. (sommige doen zelfs dat niet) Opzich niet verkeerd.....tenzij je vanzelfspreken er vanuit gaat dat het jou levensdoel is: huisje, boompje, beestje, zonder God daar bij betrokken te hebben.

Er is niemand die je aanwijst en zegt: je bent fout bezig, want iedereen doet het zo, en je betn juist apart als je daar van afwijkt.
Stomme is, als ik al mijn vrienden die weg ziet gaan, ben ik helemaal niet jaloers op ze. Ik heb heel sterk het gevoel dat er een ander plan boven mijn hoofd hangt die anders is. Toch heb ik nog niet op mijn knieeen durven gaan en tegen God gezegd: Neem mijn leven, ik geen al mijn kennis en talenen aan U, voor Uw koninkrijk.
Omdat ik heel bang bent wat er gaat gebeuren. Ondanks dat het huisje boompje beestje absoluut geen aantrekkingskracht op mij heeft....het is wel heel grijpbaar en duidelijk. Je ziet een duidelijke lijn lopen.

Maar als ik mijn leven aan God geef, wat gebeurd er dan? ik ben bang precies hetzelfde als Abraham: Ga uit uw land naar het land dat Ik u wijzen zal. En Abraham ging, hij verliet alle zekerheid en ging naar (voor hem) onbekende bestemming, leven, land.

Tja weet ik niet, dat klinkt als dat je 't gevoel hebt alsof je wel een roeping hebt... wat dan weer niet strookt met 't spreken over mensen die zich verstoppen achter geen roeping hebben.

Je doet in feite precies hetzelfde als de mensen om je heen; jullie doen wat je voelen. Zij voelen -wel- iets voor huisje, boompje, beestje, en jij -niet-. Zie je wat ik bedoel? Daar is weinig wel of geen roeping aan. Dus sta je voor hetzelfde dilemma toch? Misschien is de "roeping" van anderen wel om kinderen op te voeden... alles is zo relatief.

En waar ben je bang voor precies? Je -wilt- je al niet settelen, dan -wil- je toch iets anders? Hou je jezelf niet voor de gek dan.. het zou pas heavy zijn als één van die gesettelde mensen plots weg moesten, net als Abraham. Iemand die misschien -wel- liever huisje, boompje, beestje had gehad. Misschien is iedereen z'n "roeping" wel om gewoon dáár Christen te zijn, waar hij is.

Ik zet roeping tussen aanhalingstekens omdat ik er niet zo in geloof. Als God je roept zoals in de bijbel, sure... maar gebeurt dat veel? Daar moeten we inderdaad niet op wachten. Doe wat je hart je ingeeft en probeer dat alles tot God's eer te doen.

2 centjes van je plaatsgenootje

charlie
Mineur
Mineur

Re: Jouw taak in Gods koninkrijk

Berichtdoor charlie » 31 mar 2004 08:12

meschianza schreef:Pas zei een zendingswerker tegen mij: als jij op je knieen gaat en aan God voorlegt dat je je leven, je talenten en je toekomst in Zijn hand wil leggenn, gaan er bijzondere dingen gebeuren. Zoveel mensen verschuilen zich achter 'ik heb geen roeping' en gaan weer relaxed door.

Wat vind jij ervan? Bid jij wel eens om een taak in Zijn Koninkrijk, hetzij zending of hulpverlening buitenland danwel binnenland?

Hoe zie jij 'roeping' en de algemene opdracht (naastenliefde, goed doen aan de naasten en het verbreiden van het evangelie) uit de bijbel?

Eej Mez, dit vind ik echt interessant, ook wel relevant (ik kan rijmen..)
Ik ben er namelijk ook veel mee bezig (noodgedwongen, er zijn wat dingen gebeurd, waardoor ik extra ging nadenken over het leven, het doel ervan enzo)
ik denk dat je zeker mag bidden om leiding, en om duidelijkheid wat je roeping is.. ik heb zelf een boek gebruikt 'doelgericht leven/purpose driven life', je hebt ook gaventesten, maar daar ben ik niet zo'n fan van.

Iedereen heeft een roeping (dat weten we toch, zie de roeping aan de discipelen), dus die smoes kan niemand hebben. maar niet iedereen krijgt een bijzondere roeping, direct van God. dat hoeft ook niet hoor, maar dan weet je het zeker. Ik heb laatst wat gesproken met mensen die er ook mee bezig zijn, maar als je de begeert hebt in je hart, kan je dat al zien als roeping.
Wat ik trouwens nog kwijt wil: heel veel mensen praten over zending in buitenland enzo, maar ze vergeten de buren. Het gaat niet om ver weg enzo, dat vinden mensen interessant, maar de buren aanspreken (en de kans dat ze je aanspreken op je gedrag, je eigen levenshouding...)
dus ik zou zeggen: neem je buren, dan die daarnaast, en zo verder, als je dan in het buitenland bent aangekomen, praten we wel verder.. ;)
"I AM Too blessed to be stressed!" The shortest distance between a problem and a solution is the distance between your knees and the floor.

Vin

Re: Jouw taak in Gods koninkrijk

Berichtdoor Vin » 31 mar 2004 08:48

charlie schreef:heel veel mensen praten over zending in buitenland enzo, maar ze vergeten de buren

Amen.

Alles is relatief. Het buitenland voor ons is de buur voor iemand anders. Is geen efficiente naastenliefde.

Als iedereen begon met z'n buur liefhebben, dan was de wereld al vele malen mooier dan nu.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 31 mar 2004 09:42

Ik hoop niet dat ik de indruk heb gewekt dat de taak in Gods Koninkijk alleen buiten Nederland kan liggen. Gelukkig niet.
Ik sprak pas iemand die meedoet met het project tijd voor actie. Met een groep jongeren zijn ze zeer regelmatig acties aan het voeren. Van een diner voor de ouderen in de geeemnte tot een jaarlijks Indiadag en tweede kerstadag doorbrengen bij het leger des Heils. Bij ziulke acties worden onwijs veel gemeente leden betrokken. Geweldig toch...

Ik geloof ook niet in een roeping in een vorm van een radicale stem van Boven. Ik denk wel dat je biddend je leven moet gaan, en je leven, je talenten en vooral je eigendommen bij God terug moet brengen. DAt je dan bruikbaar bent! Dan kan God je roepen tot zondagsschoolmeester maar ook tot kinderwerk in Brazilie. (IN Gods ogen maakt dat geen verschil, denk ik)

Toch....in de wereld is ook veel nood. Zoveel mensen nog zonder de bijbel. En als er maar 1 zendeling en 1 evangelist op een gemeente van 1200 man uitgezonden is en wij allemaal relaxed ons zaakje daaraan uitbesteden door iedere zondag een gulden in het offerblok te gooien....dan denk ik wel eens...,wie bid er nog heel gericht om een taak in Gods koninkrijk?
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Vin

Berichtdoor Vin » 31 mar 2004 09:47

Ja ok, maar wie hadden er dan "heel gericht een taak" in de bijbel? Mozes en Aaron leidden het volk door de woestijn. Nou dan heb je het wel zo'n beetje gehad. Je hebt ook mensen nodig om volk te zijn ;) En die mensen hebben als taak om aardig te doen, om het dan een beetje plat te zeggen.

Maar je vraagt steeds "wie doet dit nog en wie dat" enzo. Wil je van me horen of ik dat bid dan? Is dat relevant voor wat jij ermee doet? Als jij iets wil doen, doe het :D

Ik bid niet om een gerichte taak nee, of gericht om een taak. Ik bid dat ik er achter kom wat het nut van mij is ;) Iets minder gericht, wat minder hoog gegrepen, maar daarom nog niet minder uit het hart :D

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 31 mar 2004 10:35

Vin schreef:-knip-
Je doet in feite precies hetzelfde als de mensen om je heen; jullie doen wat je voelen. Zij voelen -wel- iets voor huisje, boompje, beestje, en jij -niet-. Zie je wat ik bedoel? Daar is weinig wel of geen roeping aan. Dus sta je voor hetzelfde dilemma toch? Misschien is de "roeping" van anderen wel om kinderen op te voeden... alles is zo relatief.

En waar ben je bang voor precies? Je -wilt- je al niet settelen, dan -wil- je toch iets anders? Hou je jezelf niet voor de gek dan.. het zou pas heavy zijn als één van die gesettelde mensen plots weg moesten, net als Abraham. Iemand die misschien -wel- liever huisje, boompje, beestje had gehad. Misschien is iedereen z'n "roeping" wel om gewoon dáár Christen te zijn, waar hij is.
-knip-

*vindt het een relevant gezichtspunt waar hij zelf nog niet over nagedacht had*

charlie
Mineur
Mineur

Berichtdoor charlie » 31 mar 2004 10:46

Toch....in de wereld is ook veel nood. Zoveel mensen nog zonder de bijbel. En als er maar 1 zendeling en 1 evangelist op een gemeente van 1200 man uitgezonden is en wij allemaal relaxed ons zaakje daaraan uitbesteden door iedere zondag een gulden in het offerblok te gooien....dan denk ik wel eens...,wie bid er nog heel gericht om een taak in Gods koninkrijk?[/quote]

Heej mez, zo dacht ik eerst ook, maar toen ik verontwaardig verder zocht, bleek dat er (bijv. in onze gemeente) heel veel mensen bezig zijn met thuiszorg, ouderenvervoer, organiseren van ouderenmiddagen, verkoopdagen voor het goede doel enzo. HEt is volgens Paulus een taak van de rijken om de behoeftigen te helpen en de helpers van middelen te voorzien. (een roeping voor de rijken dus.. ;)

Verder sprak het mij ook heel erg aan dat in de bijbel de naastenliefde (of een taak in Gods koninkrijk, zoals jij het noemt) heel concreet is hoor: Weduwen verzorgen, bezoeken (dat is volgens HJ zo'n beetje hart van het evangelie, weet je wel), jezelf gedragen als een christen in je werken, dat is eigenlijk veel meer evangelisatie...
<<beetje vaag, maar misschien heb je er wat aan>>
"I AM Too blessed to be stressed!" The shortest distance between a problem and a solution is the distance between your knees and the floor.

Vin

Berichtdoor Vin » 31 mar 2004 10:50

I love Charlie

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 31 mar 2004 11:14

charlie schreef:
Heej mez, zo dacht ik eerst ook, maar toen ik verontwaardig verder zocht, bleek dat er (bijv. in onze gemeente) heel veel mensen bezig zijn met thuiszorg, ouderenvervoer, organiseren van ouderenmiddagen, verkoopdagen voor het goede doel enzo. HEt is volgens Paulus een taak van de rijken om de behoeftigen te helpen en de helpers van middelen te voorzien. (een roeping voor de rijken dus.. ;)

Verder sprak het mij ook heel erg aan dat in de bijbel de naastenliefde (of een taak in Gods koninkrijk, zoals jij het noemt) heel concreet is hoor: Weduwen verzorgen, bezoeken (dat is volgens HJ zo'n beetje hart van het evangelie, weet je wel), jezelf gedragen als een christen in je werken, dat is eigenlijk veel meer evangelisatie...
<<beetje vaag, maar misschien heb je er wat aan>>

Moet ik nou echt mijn reactie nog een keer herhalen? Ik zit net zte zeggen dat ik jongeren die met een project als Tijd Voor Actie , prachtig werk zie doen. Die hebben de algemende roeping prima begrepen. Die zijn keihard bezig in Gods koninkrijk. Okee, mijn opmerking over bidden voor een taak, is wat verkeerd overkomend. Ik bedoel dus echt een taak buiten ederland. Durven mensen daar om te bidden..ER zal vast wel een percentage zijn die het doet..

Ik heb gewoon het vage vermoeden dat een enkele zendeling op een paar duizend man erg weinig is. Dat mensen snel hun toekomst inplannen (onbewust) met het cliche: baan, vrouw/man, kids. Waaar ook niks mis mee is. DAt mensen toch te snel denken: in de zending, daar ligt niks voor mij. En zich bezig houden met de zieke buurvrouw. (wat prima werk is!!)
Wat ik me dus afvraag is of het niet een vanzelfsprekende bewustzijn moet zijn, dat jij misschien een lieve vriend/vriendin onmoet, een gave opleiding doet en een goede baan krijgt, maar dat je altijd in je achterhooft hebt dat je dat ieder moment moeiteloos achter je kan laten(behalve je partner dan) Ik heb dus het vermoeden dat zeer weinig mensen dat in hun achterhooft hebben. OMdat het lijntje van gezin stichten, plekje onder zon, vastigheid geeft. Hoewel er ook in je leven binnen een gezin voor grote dingen kan komen te staan, het is geen onbekend land.Maar uiteraard is dat een hypothese.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Vin

Berichtdoor Vin » 31 mar 2004 11:23

Dat mensen "toch" te snel "iets" denken waar vervolgens "niets" mis mee is? Je spreekt jezelf tegen. Volgens mij is dit gewoon een verkapt waardeoordeel over wat genoeg is en wat niet. Ik begrijp er steeds minder van.

Charlie heeft gelijk. Een kopje thee voor iemand zetten kan voor God nog meer betekenen dan een heel land regeren. Als jij iets groots wil doen; doe het. Moet je je daar voor afvragen of genoeg mensen ook grootse dingen willen?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 31 mar 2004 11:28

Vin schreef:Dat mensen "toch" te snel "iets" denken waar vervolgens "niets" mis mee is? Je spreekt jezelf tegen. Volgens mij is dit gewoon een verkapt waardeoordeel over wat genoeg is en wat niet. Ik begrijp er steeds minder van.

Charlie heeft gelijk. Een kopje thee voor iemand zetten kan voor God nog meer betekenen dan een heel land regeren. Als jij iets groots wil doen; doe het. Moet je je daar voor afvragen of genoeg mensen ook grootse dingen willen?

Maar meschianza heeft wel gelijk dat veel mensen alleen maar gericht zijn op het zo snel mogelijk realiseren van huisje boompje beestje zonder zich serieus af te vragen wat ze met hun leven willen en wat God zou willen.

Ook buiten het evangelisatieaspect om is dit waar. Het wordt als het hoogste goed gezien om netjes te trouwen, hopelijk zonder van tevoren zwanger te worden (kunnen de ouders ook weer opgelucht ademhalen dat die schande hun bespaard wordt :? ), vervolgens een ´goede´ baan en een aardig huisje. Na een paar jaar moeten er toch wel een paar koters komen, anders gaan ze nog denken dat je van die heidense voorbehoedsmiddelen gebruikt. Pfuh, hehe, eindelijk een kleinkind, ook die schande is ons bespaard gebleven... nou dan kunnen we nu met een gerust hart het bejaardentehuis in... :? :shock:

En dan vraagt men zich dus af waarom mensen rond hun 40e als ze echt gaan nadenken een midlife-crisis oplopen.... :roll:

charlie
Mineur
Mineur

duhh

Berichtdoor charlie » 31 mar 2004 11:28

Moet ik nou echt mijn reactie nog een keer herhalen? [/quote]
oeps.. sorry hoor, ik zeg al niks meer..
Vin, ik wist het.. ;)

Vin

Berichtdoor Vin » 31 mar 2004 11:31

Haha :mrgreen:

*geeft iedereen dan maar een knuffel*

charlie
Mineur
Mineur

poiuy

Berichtdoor charlie » 31 mar 2004 11:41

k reageer toch nog ff, want het is wel iets wat me bezighoudt.
(hopelijk zeg ik niks doms)..
Ik kreeg bij het overlezen een beetje een gevoel van: we doen net alsof er geen grijs gebied bestaat tussen iets groots doen en je eigen leven lijden..
Tuurlijk heb je gelijk, dat er veels te veel mensen gewoon verder hun eigen leven lijden, maar mensen die 'gewoon nederige dingen doen' doen denk ik bewuster 'voor God' nederige, gewone dingen, uit liefde voor God, dan mensen die meer op avontuur gaan. (t is weer wat cru, maar dan snappen jullie het hopelijk)
ps. aragorn, bedankt voor je refo-versie van eigen leven lijden (laten we het ff ont-opic houden, want ik ben al bang genoeg dat we langs elkaar heen lullen, terwijl ik het wel belangrijk vind)
enne, ik zal ook es een keer concreet antwoord geven: JA!! er zijn veel (jonge) mensen bewust bezig met het zoeken van Gods wil met hun leven. ER zijn conferenties, JV's, cathechesatiegroepen, die bewust daarover denken (en niet in standaarterm, van 'het moet je gegeven worden, wacht maar geduldig,mocht het nog es komen staan te gebeuren') Ik was zondag bij een filipijnse kerkdienst te gast, die mensen worden echt aangespoord om daders des woords te zijn. en ik ben met wat vrienden bezig geweest rond het boek 'purpose driven life', dat is ook een hype in NL en omstreken, dus...

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 31 mar 2004 11:56

Vin schreef:Dat mensen "toch" te snel "iets" denken waar vervolgens "niets" mis mee is? Je spreekt jezelf tegen. Volgens mij is dit gewoon een verkapt waardeoordeel over wat genoeg is en wat niet. Ik begrijp er steeds minder van.

Nee, ik spreek mezelf niet tegen. Jij begrijpt mij verkeerd. tegen huisje boompj beestje baantje is niks verkeerd. We kunnen moeilijk met heel gristelijk nederland in Papua gaan zitten.

Maar er is iets mis MET DE VANZELFSPREKENDHEID DAT DAT JOUW DOEL IN HET LEVEN IS WAAR VEEL MENSEN MEE LEVEN. En zij die naar het buitenland gaan, alle zekjerheid achter zich laten om in de stront te gaan leven, dat zijn maar een aantal zeeeeeeer weinig bijzondere, geroepen mensen. In iedergeval niet voor jou. Zo denkt men, lijkt wel . dEnk ik

Waarom begrijpt niemand mij :cry:

En Vin, jij doet heel vaak alsof ik mensen aanval, ik kaart alleen iets aan wat ik graag anders zou zien, of waar ik vraagtekens bij heb. Maar jij koppelt het gelij kom mij terug, alsof ik op mijn nummer moet krijgen vanwege mijn mening.
Dat vind ik irritant.

Terug naar “Archief”