Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Het is zoals met de tien maagden waarvan er 5 de wijsheid hadden om genoeg olie mee te nemen, en 5 waren zo "dom" om erop te rekenen dat het wel goed zou gaan.
Is dat de Joodse uitleg?Jesaja40 schreef:Alle 10 wisten dat zij uitgenodigd waren op het bruiloftsfeest. Zij wisten exact waar deze ceremonie zou plaats vinden. Alle 10 mochten/dienden zich voor te bereiden op dat feest. Allen stelden hoge eisen aan hun kleding, daar mankeerde echt niets aan. Toch was er een verschil, dat te maken heeft met grote zorgvuldigheid. Over een kleinigheid, de olie vergeet men een detail wat velen niet doorzien. Zuivere olie heeft een bereidingstijd van minimaal 7 dagen. Die olie heeft de eigenschap dat deze niet een vettige walm geeft.
Ook moet zeker belicht worden waarom de bruidegom kiest om in het middernacht de bruiloftszaal te betreden? Waarom niet overdag, dan heb je toch geen olielamp nodig? Hier laat onze Messias zien dat deze wereld in het duister is. Kan je dan niet volstaan met olie van mindere kwaliteit? Nee, hier laat de Messias zien dat je het allerbeste mee moet nemen. Je hebt genoeg tijd om alles voor te bereiden. Je schoffeert toch niet de bruidegom om met een walmende olielamp aan te kloppen bij een bruiloftszaal? Hier is mijns inziens geen sprake van wijsheid of domheid. Hier is sprake van respect voor de bruidegom, de bruid en het feest.
Alle tien genodigden mochten vanaf de eerste seconde ooggetuige zijn van de ontmoeting van Bruidegom en Bruid. Dat is de reden van de nachtelijke aankomst. Je wil na en nachtelijke reis niet ruiken naar goedkope olie die tevens in je haar en kleding is gaan zitten. Nonchalance van de 5 meisjes? Eerder respectloos en gedachteloos handelen met alle goede bedoelingen.
kanttekening Statenvertalers schreef:Deze gelijkenis wordt genomen van hetgeen gebruikelijk was in de bruiloften van dien tijd, die des nachts gehouden werden, in welke de bruidegom met de zijnen van enig maagden ingehaald en tot bruid geleid werd met brandende lampen of fakkelen. Zie ook Luk. 12:35 van dergelijke wijze; en wordt verstaan door de komst des bruidegoms de toekomst van Christus ten oordeel, Matth. 25:13. Door de maagden allen die den Christelijken naam voeren. Door de wijzen allen oprechte ware gelovigen. Door de dwazen alle mondchristenen en geveinsden. Door de lampen de belijdenis des Christelijken geloofs. Door de olie en het licht het ware geloof door de liefde krachtig. Door den middernacht den onverwachten tijd van Christus' komst. En door de bruiloft de vreugd des eeuwigen levens.
Is dat de Joodse uitleg?
De parabool (Gelijkenis van de wijze en de dwaze maagden) die Jezus gebruikt ziet toch duidelijk op Zijn wederkomst. Heel hoofdstuk 24 van Mattheüs verwijst daar toch naar en worden vergelijkbare parabolen gebruikt zoals in hoofdstuk 25 van Mattheüs gebruikt wordt.
elburger schreef:De gelijkenis van de wijze en dwaze maagden kan op zoveel manieren worden uitgelegd.
Zie hier in het kort de omschrijving van Huntington betreffende de 5 wijze en 5 dwaze maagden.
Hoe vaak heb ik niet een preek gehoord, maar zelden ging men er dieper op in. Bijna altijd was het een " Halleluja" terwijl men toch zoveel kan leren van die 5 dwazen.
Vermaningen, men preekt er liever niet over.
Jammer.
elburger schreef:@benefietdiner @Jesaja40
Ben blij met de opmerkingen/ verbeteringen.
Zo ziet men maar weer dat er altijd iets valt te leren.
De preek van Huntington sprak mij wel aan.
Maar de uitleg van benefietdiner en Marnix is zoals ik daar mee opgegroeit ben.
Zoals ik al vermeldde, iedere predikant kan hierover op een andere manier preken.
Wat vermaningen betreft, benefietdiner, ik ben mij terdege bewust wat de betekenis van dat woord is. Lees de oude SV met kanttekening, maar waar ik op doel is het feit dat er onderwezen wordt in het " zalig preken" en niet ook in het waarschuwen. Mijns inziens is ook dat een stukje onderwijs die gepreekt hoort te worden.
En zoals Marnix eerder opmerkte datin de lichtere kerken ook over vermaningen wordt gepreekt, zal ik niet ontkennen. Wat ik echter met stelligheid kan verklaren dat de predikant waar ik jarenlang toehoorder van ben geweest dat niet deed op den duur.
benefietdiner schreef:Beste Jesaja40
Ik lees niets van een zuiverheid van olie in Mattheüs. Er staat alleen van voldoende en onvoldoende olie van vijf meisjes. Het zal zo zijn dat die olie zuiver moet zijn maar daar wordt niets van vermeld in de parabool of gelijkenis.
De viewcopter is: waakzaam zijn en de Messias Jezus verwachten elke dag.
‘Alsdan zal het Koninkrijk der hemelen gelijk zijn aan’: de meisjes wel of geen olie. Zo waakt dan; want gij weet den dag niet, noch de ure, in welke de Zoon des mensen komen zal.
Ik lees dat ook niet. Tegelijkertijd denk ik wel dat er vaak meer lagen in zo’n verhaal zitten. Ik heb uitgelegd wat ik daar en vanuit de context duidelijk lees. Maar Jezus kiest wel heel overwogen voorbeelden en voorwerpen. Voor ons is dat soms misschien iets lastiger want we gebruiken niet zo vaak meer olielampjes bijvoorbeeld. Maar ik geloof wel dat het voor de Joden die dat hoorden duidelijker was omdat ze de setting en het voorwerp zich goed voor konden stellen, beter dan wij nu. Maar ook wij kunnen er denk ik wel verdieping door krijgen. Want wat is de lamp? Wat is de olie?
En ik denk dat als we daarover nadenken, het uiteindelijk ook een antwoord kan geven op de vraag hoe we omgaan met vermaningen en terechtwijzigingen, hoe die moeten klinken, vanuit welke uitgangspositie, met welk doel etcetera.
Terug naar “[Religie] - Algemeen”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten