De zondag.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

hansvanburen
Verkenner
Verkenner

Re: De zondag.

Berichtdoor hansvanburen » 06 jun 2020 20:28

naamloos schreef:De sabbat is het teken van het oude Sinaïtische verbond tussen God en Israël. Exodus 31: 12-17 en Ezechiël 20 vers 12 en 20.
Dat oude verbond werd vervangen door het nieuwe verbond (zie Hebreeën) en het teken van het N.V. is de beker.
Het lijkt me dus dat God de inzetting van de sabbat wél heeft herzien.
Paulus zegt in 1 Korinte 9 dat hij niet onder de Joodse wet staat (burgelijke, ceremoniële en zedelijke wetten), maar onder de wet van Christus.
Als Jezus het in de Bergrede over de wet heeft dan is het opmerkelijk dat hij het sabbat-gebod niet noemt terwijl hij met de 9 andere geboden de diepte ingaat.

De zevende dag als rustdag is er al vanaf de schepping. Die is niet pas op Sinaï ingesteld. De zevende dag heeft er toen een 'dimensie' bij gekregen, dat wel.
Verder wordt de zevende dag als rustdag expliciet genoemd in de tien woorden. U beweert dat die niet meer gelden? Of moet ik het zo zien dat het ene gebod (gedenk de sabbatdag enz.) niet meer geldt en de andere negen nog wel?
Ik kan eerlijk gezegd niet zien wat u bedoelt met de sabbat als teken van het ene verbond en de beker als teken van het andere verbond. En nog minder waarom daaruit volgt dat de eerste dag van de week de nieuwe rustdag zou zijn. En áls dat al zou veranderen, dan heeft alleen Degene Die het heeft ingesteld het recht om het te veranderen. Dat moeten we niet ergens uit op hoeven te maken.
De Heere spreekt overigens Zelf over een eeuwig verbond als het over de sabbat gaat. Exodus 31:12-18 spreekt in dit verband duidelijke taal.
Verder blijkt toch overduidelijk uit het boek Handelingen dat ook na de opstanding en hemelvaart van onze Heere Jezus Christus de sabbat nog altijd gehouden werd? Zie Handelingen 13 en 18.
Only when you're close to the truth, you can be close to the One Who gave the truth. (dr. Baruch Korman)

Veendam
Majoor
Majoor

Berichtdoor Veendam » 06 jun 2020 22:02

hansvanburen schreef:De zevende dag als rustdag is er al vanaf de schepping. Die is niet pas op Sinaï ingesteld. De zevende dag heeft er toen een 'dimensie' bij gekregen, dat wel.
Verder wordt de zevende dag als rustdag expliciet genoemd in de tien woorden. U beweert dat die niet meer gelden? Of moet ik het zo zien dat het ene gebod (gedenk de sabbatdag enz.) niet meer geldt en de andere negen nog wel?
Ik kan eerlijk gezegd niet zien wat u bedoelt met de sabbat als teken van het ene verbond en de beker als teken van het andere verbond. En nog minder waarom daaruit volgt dat de eerste dag van de week de nieuwe rustdag zou zijn. En áls dat al zou veranderen, dan heeft alleen Degene Die het heeft ingesteld het recht om het te veranderen. Dat moeten we niet ergens uit op hoeven te maken.
De Heere spreekt overigens Zelf over een eeuwig verbond als het over de sabbat gaat. Exodus 31:12-18 spreekt in dit verband duidelijke taal.
Verder blijkt toch overduidelijk uit het boek Handelingen dat ook na de opstanding en hemelvaart van onze Heere Jezus Christus de sabbat nog altijd gehouden werd? Zie Handelingen 13 en 18.

Hoezo die andere 9 wel ?
Eer uw vader en uw moeder opdat uw dagen verlengd worden in het land dat de Here uw God u geven zal

Welk land ?

God heeft een Eeuwig Verbond met Christus, en door in Christus geplaatst te zijn ben je deelgenoot geworden van dat Verbond.
De 10 geboden zijn niet voor ons, die behoorden tot het oude verbond en niet tot het nieuwe verbond in Zijn Bloed.

Jesaja40
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jesaja40 » 06 jun 2020 22:41

naamloos citeert:
De sabbat is het teken van het oude Sinaïtische verbond tussen God en Israël. Exodus 31: 12-17 en Ezechiël 20 vers 12 en 20.
Dat oude verbond werd vervangen door het nieuwe verbond (zie Hebreeën) en het teken van het N.V. is de beker.
Het lijkt me dus dat God de inzetting van de sabbat wél heeft herzien.
Paulus zegt in 1 Korinte 9 dat hij niet onder de Joodse wet staat (burgelijke, ceremoniële en zedelijke wetten), maar onder de wet van Christus.
Als Jezus het in de Bergrede over de wet heeft dan is het opmerkelijk dat hij het sabbat-gebod niet noemt terwijl hij met de 9 andere geboden de diepte ingaat.

Beste naamloos,

De sjabbat vindt u terug in de eerste hoofdstukken van Genesis. Bij de berg Horeb wordt daar nadrukkelijk aandacht aan gegeven in het bijzijn, jawel van de vreemdeling, die met mijn volksgenoten optrokken. Waar lees ik in de Bijbel dat Yeshua de wet heeft afgeschaft?

Het Sjabbatsgebod was zeer algemeen, daar twijfelde geen enkele Israëli aan. De andere negen woorden moesten regelmatig opgefrist worden door Yeshua, zij raakten door overbodige regelgeving niet meer de geest van de wet.

De brief van Paulus aan de inwoners van Korinthe was tegen de misstanden die daar heersten. In de tweede brief doet Paulus daar nog een schepje bovenop.
De brief aan de Hebreeën is specifiek gericht aan de Messiasbelijdende Joden in de diaspora en niet aan de toegetreden gelovigen.

Het sprookje van de zonaanbidder keizer Constantijn moest uitkomen. Hij gaf met zijn genereuze gebaar de zondag aan de christenen. Hiermee verstevigde hij zijn machtspositie. Slechts voor de bühne deed Constantijn zich voor als een christelijke keizer.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Jesaja40
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jesaja40 » 06 jun 2020 22:49

Veendam citeert:
Hoezo die andere 9 wel ?
Eer uw vader en uw moeder opdat uw dagen verlengd worden in het land dat de Here uw God u geven zal

Welk land ?

God heeft een Eeuwig Verbond met Christus, en door in Christus geplaatst te zijn ben je deelgenoot geworden van dat Verbond.
De 10 geboden zijn niet voor ons, die behoorden tot het oude verbond en niet tot het nieuwe verbond in Zijn Bloed.

Waarschijnlijk kent u de tekst van Jeremia 29:7 niet.

Met de uitspraak dat de 10 geboden voor de christenen niet van toepassing zijn loochent u de uitspraak van Yeshua: meen niet dat Ik gekomen ben om de wet en de profeten te ontbinden.

Dus u mag wel straffeloos stelen, moorden, liegen en andere goden dienen?
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 06 jun 2020 23:10

hansvanburen schreef:Verder wordt de zevende dag als rustdag expliciet genoemd in de tien woorden. U beweert dat die niet meer gelden? Of moet ik het zo zien dat het ene gebod (gedenk de sabbatdag enz.) niet meer geldt en de andere negen nog wel?
Jezus gaf zijn discipelen de opdracht heen te gaan om alle volken te onderwijzen, lerende te onderhouden alles wat hij geboden heeft.
De wet van Christus dus. Precies wat Paulus in 1 Korinte 9 zegt.
Lees zelf maar wat Jezus over de sabbat zegt in de bergrede. Niks dus ... over de andere zaken des te meer.
hansvanburen schreef:Ik kan eerlijk gezegd niet zien wat u bedoelt met de sabbat als teken van het ene verbond en de beker als teken van het andere verbond.
Ik weet niet wat ik daar aan uit moet leggen, het staat er gewoon. De sabbat is het teken van het O.V. tussen God en Israël.
Het maakt niet uit dat het volk vóór de wetgeving de rustdag al kende. De regenboog was er ook al vóórdat God tegen Noach zei dat dat het teken was van zijn verbond met hem, en de besnijdenis bestond ook al toen God dat als teken instelde van zijn verbond met Abraham ..
Wat de 'beker' betref Jezust zegt: ‘Deze beker, die voor jullie wordt uitgegoten, is het nieuwe verbond dat door Mijn bloed gesloten wordt.’
hansvanburen schreef:En nog minder waarom daaruit volgt dat de eerste dag van de week de nieuwe rustdag zou zijn.
Dat zeg ik dan ook helemaal niet. Voor mij zijn in principe alle dagen gelijk.
hansvanburen schreef:De Heere spreekt overigens Zelf over een eeuwig verbond als het over de sabbat gaat. Exodus 31:12-18 spreekt in dit verband duidelijke taal.
Tja, maar eeuwig betekent over algemeen gewoon een lange periode, een tijdperk. https://inperspectief.com/cmsnew/index. ... estament-2
hansvanburen schreef:Verder blijkt toch overduidelijk uit het boek Handelingen dat ook na de opstanding en hemelvaart van onze Heere Jezus Christus de sabbat nog altijd gehouden werd? Zie Handelingen 13 en 18.
Het is nou ook weer niet verboden hè!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 06 jun 2020 23:17

Jesaja40 schreef:Met de uitspraak dat de 10 geboden voor de christenen niet van toepassing zijn loochent u de uitspraak van Yeshua: meen niet dat Ik gekomen ben om de wet en de profeten te ontbinden.
Hij is gekomen om die te vervullen. En totdat dat gebeurd is blijft elke jota en tittel staan. En, heeft Jezus de wet vervuld? :jaknikken:
Jesaja40 schreef:Dus u mag wel straffeloos stelen, moorden, liegen en andere goden dienen?
Is dat wat Jezus geleerd heeft? :neeschudden: (leer al de volken onderhouden wat ik geleerd heb)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

hansvanburen
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hansvanburen » 07 jun 2020 06:52

We dwalen wat af.
Ik reageerde gisteren op "elburger" die stelt: "De sabbat is voor Joden op zaterdag, voor christenen zondag. (...) Heb ik dat fout, onderwijs mij dan." En dat is hier, als ik het goed heb, het onderwerp van gesprek.
In mijn reactie wees ik op het onbijbelse onderscheid Joden - christenen dat al eeuwen geleden gemaakt is, maar wat niet van God komt.
Mooi dat de persoon met de naam "Jesaja40" erop wijst dat de Heere op Horeb niet alleen tot Israël sprak maar ook tot alle vreemdelingen die zich bij hen gevoegd hadden. In het sabbatsgebod wordt die vreemdeling expliciet genoemd (Exodus 20.10). De Heere heeft één uitverkoren volk en dat is Israël. Dat volk heeft Zijn inzettingen gekregen en betere zijn er niet. Lees Deuteronomium 4.1-8. Met Israël heeft Hij Zijn verbond gesloten, niet met de 'heidenen'. (Alleen het verbond van de regenboog geldt de hele mensheid.) En de vreemdelingen die zich bij hen voegen, delen in dezelfde verbonden en verbondsvoorwaarden als Israël. Een klein onderzoekje naar het woord 'vreemdeling' in de Torah levert verrassende inzichten op.
Ook dat is een onderbelicht aspect als gevolg van de scheiding Joden - christenen. Die scheiding hoort er helemaal niet te zijn! Joden die in de Zoon van God geloven hebben niet een ander geloof dan niet-Joden die in de Zoon van God geloven. Volgens Romeinen 11 worden gelovigen uit de volken ingeënt in dezelfde boom. (Helaas heeft de statenvertaling daar het woord 'plaats' ingevoegd. Dat staat niet in de Griekse tekst. Lees daar dus niet '... gij, een wilde olijfboom zijnde, in derzelver plaats zijt ingeent ...' maar '... gij, een wilde olijfboom zijnde, onder (of: tussen) hen zijt ingeent ...'

Voor de uitleg van de Schrift moeten we dan ook bij hen zijn. Want het eerste voorrecht van de Joden is volgens Paulus dat hun de woorden van God zijn toebetrouwd. (Romeinen 3.1-2) Laten we daarom luisteren naar wat messiasbelijdende Joden ons te zeggen hebben op grond van het Woord dat hen is gegeven. En laten we voorlopig eens parkeren alles wat wij ervan gemaakt hebben, denken en vinden.

Ook het volgende is veelzeggend:

"Alzo zegt de HEERE der heirscharen: Nog zal het geschieden, dat de volken, en de inwoners van vele steden komen zullen;
En de inwoners van de ene stad zullen gaan tot de inwoners van de andere, zeggende: Laat ons vlijtig heengaan, om te smeken het aangezicht van de HEERE, en om de HEERE der heirscharen te zoeken; ik zal ook heengaan.
Alzo zullen vele volken, en machtige heidenen komen, om de HEERE der heirscharen te Jeruzalem te zoeken, en om het aangezicht van de HEERE te smeken.
Alzo zegt de HEERE der heirscharen: Het zal in die dagen geschieden, dat tien mannen, uit allerlei tongen van de heidenen, grijpen zullen, ja, de slip grijpen zullen van een Joodse man, zeggende: Wij zullen met ulieden gaan, want wij hebben gehoord, dat God met ulieden is." Zacharia 8.20-23

De 'slip' wijst volgens Numeri 15.37-41 naar het houden van de inzettingen die God heeft gegeven.
"Jesaja40" wees terecht op de veelgehoorde misvatting dat 'vervullen' zou betekenen 'afschaffen'. Ook daarover spreekt het boek Handelingen duidelijke taal.
Only when you're close to the truth, you can be close to the One Who gave the truth. (dr. Baruch Korman)

hansvanburen
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hansvanburen » 07 jun 2020 07:02

Veendam schreef:God heeft een Eeuwig Verbond met Christus, en door in Christus geplaatst te zijn ben je deelgenoot geworden van dat Verbond.

Beste 'Veendam',
De tien woorden beginnen met "Ik ben de HEERE, uw God".
Wat dan volgt, geldt voor allen die in dit eerste woord worden aangesproken.

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 07 jun 2020 07:25

hansvanburen schreef:Beste 'Veendam',

Beste Hans

Het verbond met Abraham, met Mozes en met David geldt niemand van ons.
Alle regels en voorschriften in de eerste vijf boeken van Mozes zijn niet aan jou en mij gegeven.

en zo kunnen we nog wel veel verder gaan.... we zijn blijven hangen in het oude....maar Christus gaat veel verder....

Er is geen automatisme in de kerk van Christus.
Onze kinderen zullen ook tot bekering moeten komen.
Tot wedergeboorte.
De heilige Geest moeten ontvangen en worden dan pas lid van de gemeente van Christus.
En nee de Thora en de Tien Geboden zijn vanaf de berg Sinaï door God niet tot ons gesproken.
God sprak al deze woorden tot hen die Hij uit Egypte had uitgeleid.

Door Jezus Christus is aan alle voorschriften en eisen van de Wet voldaan.
Overal waar Paulus spreekt, komen er altijd orthodoxe Joden die de evangelieverkondiging verhinderen, belemmeren, aanklagen of de jonge gelovigen confronteren met wetsregels.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

hansvanburen
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hansvanburen » 07 jun 2020 07:52

MoesTuin schreef:Beste Hans
Het verbond met Abraham, met Mozes en met David geldt niemand van ons.
Alle regels en voorschriften in de eerste vijf boeken van Mozes zijn niet aan jou en mij gegeven.
en zo kunnen we nog wel veel verder gaan.... we zijn blijven hangen in het oude....maar Christus gaat veel verder....
Er is geen automatisme in de kerk van Christus.
Onze kinderen zullen ook tot bekering moeten komen.
Tot wedergeboorte.
De heilige Geest moeten ontvangen en worden dan pas lid van de gemeente van Christus.
En nee de Thora en de Tien Geboden zijn vanaf de berg Sinaï door God niet tot ons gesproken.
God sprak al deze woorden tot hen die Hij uit Egypte had uitgeleid.
Door Jezus Christus is aan alle voorschriften en eisen van de Wet voldaan.
Overal waar Paulus spreekt, komen er altijd orthodoxe Joden die de evangelieverkondiging verhinderen, belemmeren, aanklagen of de jonge gelovigen confronteren met wetsregels.

Beste MoesTuin,

Bedankt voor je reactie.
Ik zou er wel op in willen gaan, maar dan niet onder het topic 'De zondag'. Want daarover gaat het hier: is de sabbat als rustdag opgeheven en is er de zondag als rustdag voor in de plaats gekomen. En dat kan ik ik de Bijbel niet terugvinden.

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 07 jun 2020 08:50

hansvanburen schreef:Beste MoesTuin,

Bedankt voor je reactie.
Ik zou er wel op in willen gaan, maar dan niet onder het topic 'De zondag'. Want daarover gaat het hier: is de sabbat als rustdag opgeheven en is er de zondag als rustdag voor in de plaats gekomen. En dat kan ik ik de Bijbel niet terugvinden.

Beste Hans

Het sabbatgebod is een teken van het verbond tussen God en Israël. Exodus 31:13, Ezechiël 20:12 Ook heb Ik hun Mijn sabbatten gegeven, om een teken te zijn tussen Mij en hen, zodat zij zouden weten dat Ik de HEERE ben Die hen heiligt. (= apart gezet)
Overigens is er niets mis met de 10 Woorden, maar het sabbat gebod komt als enigste niet terug onder het nieuwe verbond....de andere 9 wel....
Zijn we toch weer on topic :wink:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Veendam
Majoor
Majoor

Berichtdoor Veendam » 07 jun 2020 09:08

hansvanburen schreef:Beste 'Veendam',

Je kunt niet zomaar alles je eigen naam bij invullen als conclusie, je moet lezen aan wie het geschreven of in dit geval TEGEN WIE HET GESPROKEN IS.

En Judas ging heen en verhing zich, is ook niet iets waarbij je zeggen zal van nou dat staat in de Bijbel dus dat moet voor mij ook.
Ik zal het je nog sterer zeggen: De 10 geboden horen bij het oude verbond, waarvan Jezus zei dat het nabij de verdwijning was toen hij er over sprak, maar het is dus nu volledig afgedaan doordat er vervulling heevft plaatsgevonden. Het hele religieuze systeem inclusief de tempel is in 70 AD verwoest, verbrand, en dus stuk geslagen.

Nu is het voor ieder die geloofd........ door geloof....... niet meer ik maar Christus leeft in mij......... en daarom WIL IK.... de Here God dienen met geheel mijn hart en ziel en verstand......... en aan de naaste doen wat ik graag zou willen dat mijn naaste aan mij deed.
Niet als wet, maar als veranderde wil.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 07 jun 2020 09:23

Jesaja40 schreef:Beste naamloos,

De sjabbat vindt u terug in de eerste hoofdstukken van Genesis. Bij de berg Horeb wordt daar nadrukkelijk aandacht aan gegeven in het bijzijn, jawel van de vreemdeling, die met mijn volksgenoten optrokken.
Dat klopt. Die vreemdelingen waren geïntegreerd in Israël, proselieten dus.
Wie bij Israël wilde horen moest de bij hen behorende rituelen ondergaan en zich aan de ceremoniele, burgelijke en zedelijke wetten houden.
Ik ben heel tevreden om Nederlandse te zijn, en ik ga me zeker niet houden aan de verouderde gebruiken van het O.V.
Jezus is de weg tot God, niet Israël. Er is dus geen enkele noodzaak om proseliet te worden.
Jesaja40 schreef:Waar lees ik in de Bijbel dat Yeshua de wet heeft afgeschaft?
Wat ik al zei, Jezus heeft het over een ''totdat:'' nl. het vervullen van de wet, en dat heeft hij gedaan.
En de Hebreeeuwen brief is ook duidelijk. Het O.V. is na Jezus dood/opstanding/hemelvaart, en na de komst van de H.G. verouderd verklaard, dus waarom het met alle geweld in stand willen houden? Terug willen keren tot de arme beginselen om die weer te dienen?
Voor het oude Sinaïtische verbond geldt: doe dat en gij zult leven. Zegen bij gehoorzaamheid, straf bij ongehoorzaamheid.
De verbondspartners zijn God en Israël (met de proselieten). De duur van het verbond: totdat het N.V. ingaat.
En ook het N.V. is tussen God en Israël. Gods belofte aan Abraham ''in u zullen alle geslachten van de aardbodem gezegend worden'' vervuld hij door een soort van 'legaat' in het N.V. (testament) voor de heidenen. In en door Jezus (niet Israël) is er zo voor hen ook plaats gekomen.
Jesaja40 schreef:Het Sjabbatsgebod was zeer algemeen, daar twijfelde geen enkele Israëli aan. De andere negen woorden moesten regelmatig opgefrist worden door Yeshua, zij raakten door overbodige regelgeving niet meer de geest van de wet.
Met het laatste geheel eens. Het eerste geldt alleen Israël in die tijd.
Jesaja40 schreef:De brief van Paulus aan de inwoners van Korinthe was tegen de misstanden die daar heersten. In de tweede brief doet Paulus daar nog een schepje bovenop.
Zeker. Wat is je punt? Paulus zegt toch duidelijk dat hij niet onder de Joodse wet staat maar onder de wet van Christus.
In andere brieven is het ook niet echt pro sabbat: Romeinen 14:5-6, Kolossenzen 2:16-17, Galaten 4:6-11.
Jesaja40 schreef:De brief aan de Hebreeën is specifiek gericht aan de Messiasbelijdende Joden in de diaspora en niet aan de toegetreden gelovigen.
Inderdaad. Maar weer: wat is je punt? Ik lees nergens dat de sabbat ook de heidenen geldt vóór Jezus' wederkomst.
Jesaja40 schreef:Het sprookje van de zonaanbidder keizer Constantijn moest uitkomen. Hij gaf met zijn genereuze gebaar de zondag aan de christenen. Hiermee verstevigde hij zijn machtspositie. Slechts voor de bühne deed Constantijn zich voor als een christelijke keizer.

Ik heb niks met het idee dat de zondag in de plaats van de sabbat gekomen is. Dat is niet zo.
De zondag als rustdag, daar ben ik niet tegen. Maar ik ben er wel op tegen om de sabbatsregels op de zondag/rustdag te plakken.
En dan gebeurd het nog sellectief ook. De ene regel volgen ze wel na en de andere niet.
En bij overtreding wordt er ook niemand gestenigt (gelukkig maar).

hansvanburen
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hansvanburen » 07 jun 2020 09:59

naamloos schreef:... Voor het oude Sinaïtische verbond geldt: doe dat en gij zult leven. Zegen bij gehoorzaamheid, straf bij ongehoorzaamheid. ...

U lijkt van wet en evangelie een tegenstelling te maken. Dat doet Gods Woord niet. Waarvoor dienden de dieroffers, denkt u? En zei de profeet Habakuk niet dat de rechtvaardige door zijn geloof zal leven? Wordt hetzelfde niet gezegd van Abraham?
En wat betreft zegen bij gehoorzaamheid en straf bij ongehoorzaamheid, dacht u dat dat niet meer actueel is?

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 07 jun 2020 11:11

hansvanburen schreef:We dwalen wat af.
Dat valt reuze mee hoor. Wat we hier bespreken staat er nu eenmaal mee in verband en is niet off topic.
hansvanburen schreef:Een klein onderzoekje naar het woord 'vreemdeling' in de Torah levert verrassende inzichten op.
Dat is niet heel spannend. Een vreemdeling kan een tijdelijke bijwoner in Israël zijn, maar het kan ook een blijvertje zijn.
Als hij officieel bij Israël wil horen dient dient hij zich te onderwerpen aan hun rituelen en wetten.
Dan hoort hij als proseliet officieel bij Israël en heeft hij dezelfde rechten en plichten.
hansvanburen schreef:Joden die in de Zoon van God geloven hebben niet een ander geloof dan niet-Joden die in de Zoon van God geloven.
Er is overlap, maar er zijn dingen die bijvbeeld @Jesaja40 gelooft die ik beslist niet overneem; zoals het vasthouden aan het O.V.
hansvanburen schreef:Volgens Romeinen 11 worden gelovigen uit de volken ingeënt in dezelfde boom. (Helaas heeft de statenvertaling daar het woord 'plaats' ingevoegd. Dat staat niet in de Griekse tekst. Lees daar dus niet '... gij, een wilde olijfboom zijnde, in derzelver plaats zijt ingeent ...' maar '... gij, een wilde olijfboom zijnde, onder (of: tussen) hen zijt ingeent ...'

Belangrijk is natuurlijk wat je onder die olijfboom verstaat. Ik zie geen enkele aanleiding om die boom als Israël te interpreteren.
- Israël wordt vergeleken met de natuurlijke takken en heidenen als takken van de wilde olijf die er tussen worden geënt.
En natuurlijk worden takken niet in takken geënt, maar de takken van de wilde olijf worden in de stam geënt.
- De wortel staat voor Jezus (Op. 5:5, 22:16, Jes 11:10) en de vettigheid voor de H.G. (olie is een beeld van de H.G.)
- De stam is dan een beeld van het hele stelsel van de verbonden en beloftes. De stam komt voort en wordt gedragen door de wortel.
De verbonden en beloftes bestaan en komen voort uit God.
- Heidenen worden door geloof in de edele olijf geënt, en de natuurlijke takken (Israël) worden door ongeloof afgehouwen.
Denk hierbij ook aan Johannes 15: Blijf in mij (in Jezus, niet in Israël), en ik in u.
- In Jezus zijn gelovige Joden en gelovige heidenen één, Opgenomen in het huisgezin van God. Zie Efeze. Een nieuwe schepping ...
Dus niet opgenomen en opgegaan in Israël. Israël kent immers vele burgers die door ongeloof niet bij het huisgezin van God horen.
Het gelovige deel van Joden hoort in die zin ook niet meer bij Israël. Paulus noemt hen die niet naar het hart besneden zijn niet-Joden.
Alleen zij wiens hart besneden is naar de geest zijn waarlijk Joden, geestelijke kinderen van Abraham; net als gelovige heidenen dat zijn.
- Volgens de profetieën blijft Israël onderscheiden van de rest van de wereld (al zijn ze wat betreft het geloof in Jezus één in Jezus).
hansvanburen schreef:Voor de uitleg van de Schrift moeten we dan ook bij hen zijn. Want het eerste voorrecht van de Joden is volgens Paulus dat hun de woorden van God zijn toebetrouwd. (Romeinen 3.1-2)
Inmiddels hebben wij ook de woorden Gods, dat was in die tijd wel anders.
Verder, de Messias belijdende rabbijnen hebben, net als wij, te maken met kopiën van kopiën van kopiën van de grondtekst.
Ook zij hebben hun eigen interpretatie door de eeuwen heen, net als wij. En ook zij hebben onderling vele verschillen net als wij.
En daarbij hebben we met de kloof van tijd en cultuur te maken.

Gelukkig is de H.G. er ook nog. Hij zal in de waarheid leiden. Ja daar gebruikt hij mensen voor, maar echt niet uitsluitend Joodse rabijnen.
hansvanburen schreef:"Alzo zegt de HEERE der heirscharen: Nog zal het geschieden, dat de volken, en de inwoners van vele steden komen zullen;
En de inwoners van de ene stad zullen gaan tot de inwoners van de andere, zeggende: Laat ons vlijtig heengaan, om te smeken het aangezicht van de HEERE, en om de HEERE der heirscharen te zoeken; ik zal ook heengaan.
Alzo zullen vele volken, en machtige heidenen komen, om de HEERE der heirscharen te Jeruzalem te zoeken, en om het aangezicht van de HEERE te smeken.
Alzo zegt de HEERE der heirscharen: Het zal in die dagen geschieden, dat tien mannen, uit allerlei tongen van de heidenen, grijpen zullen, ja, de slip grijpen zullen van een Joodse man, zeggende: Wij zullen met ulieden gaan, want wij hebben gehoord, dat God met ulieden is." Zacharia 8.20-23
Dit gaat natuurlijk niet over deze tijd, maar over de tijd na Jezus' wederkomst als hij over de aarde gaat regeren.

Terug naar “[Religie] - Open forum”