Berichtdoor Hodia » 18 apr 2020 13:33
Avondmaal houden tot opbouw van je geloof.
Er is al veel over geschreven, door leken en door hen die preken. Alles heb ik niet gelezen maar toch voldoende om hier ook iets over te schrijven. Want het H.A. is een sacrament, het tweede sacrament want de eerste was de doop tot verzegeling van de wedergeboorte en afwassing van de zonde en inlijving in Christus en zijn kerk. Het tweede is het Heilig Avondmaal tot voeding en versterking van het geestelijk leven in de wedergeboorte. In de Bijbel wordt dit sacrament benoemd als, des Heeren Avondmaal. Het wordt avondmaal genoemd omdat het in de avond is ingesteld. Het Pascha moest geslacht worden tussen twee avonden. Het Pascha is een O.T gebruik, het Heilig Avondmaal is ingesteld door de Heere Jezus Christus. Twee sacramenten van de zelfde soort konden er niet gelijk zijn. Paulus noem het in 1 Cor 10 vs 21 …de tafel des Heeren. Lucas noemt het in Hand 2 vs 46 …brood breken. De beker wordt genoemd, de beker der dankzegging ..1 Cor 10 vs 16. Veel valt er te schrijven over het H.A., de gebruiken verscheiden, denk maar aan het gebruik in de R.K kerk en de vanuit de gereformeerde geloofsgemeenten dewelke door de eeuwen heen diverse afscheidingen hebben gekend tot op deze huidige dagen.
Maar het avondmaal houden, dewelke dit topic bevat, werd in de loop der eeuwen ook veranderd qua instelling van de mensen die aan de tafel de uitnodiging aannamen. Het H.A. is nog steeds dezelfde al sinds de tijd dat Jezus deze instelde. Echter gaat men tegenwoordig veel gemakkelijker aan. Het overgrote deel van hen die aangaan doen niets aan de voorbereiding. Ik denk dat menigeen niet eens weet of zich afvraagt, welke voorbereiding? Waar hoor je tegenwoordig nog van het Censura Morem ( iets wat Elburger ook al aanhaalde ) Het merendeel van de Avondmaal aanzitters weet niet eens wat zulks inhoudt.
In de kerkorde van1951 van het NHK , staat het volgende:
Ordinatie 10 lid: 1: Voor elke viering van het Avondmaal geeft de kerkenraad, na afkondiging of mededeling hiervan, in de kerkenraadsvergadering aan ambstdragers en lidmaten der gemeente de gelegenheid tot inbrengen van bezwaren, over belijdenis en wandel van lidmaten, waarna de kerkenraad tot behandeling van de ingekomen bezwaren overgaat.
Lid 2: In het bijzonder zullen ook de ambtsdragers der gemeente voor bediening van het Avondmaal zichzelve en elkander beproeven en uit hun midden wegnemen, wat voor de rechte viering van het Avondmaal een beletsel zou kunnen zijn.
Volgens mij gebeurd deze Censura Morem nog wel in de oudere gereformeerde gemeenten maar in heel veel PKN gemeenten komt dit niet meer voor.
Nu, hier is al veel overgeschreven, maar er is nog zoveel meer om over te schrijven. Ik laat het voorlopig hierbij. Wat ik heb geprobeerd te beschrijven is dat er in de viering van het Heilig Avondmaal er nogal het één en ander is verandert de laatste decennia. Is dat goed? Is dat slecht? Dat laat ik aan een ieder. De kans dat ik op iemands tenen ga staan als ik dieper in het gebruik van het Heilig Avondmaal duik is nogal aanwezig. Misschien op enig ander moment.
Avondmaal houden is dus meer dan alleen maar aangaan. Ik hoop dat een ieder die de viering van het Heilig Avondmaal aangaat, weet wat één en ander inhoudt. Dat men met eerbied aan gaat zitten. En dat men overdenkt hetgeen hij/zij die morgen heeft gedaan, en niet gelijk weer in de wereld stapt.
Leef met de Geest, niet naar het vlees, want de weg van het vlees leidt naar de poel van vuur en zwavel dewelke eeuwigdurend zal zijn.
Ook daarover heb ik hier al vragen gelezen of de hel wel eeuwigdurend is. Dat is een andere topic, maar ik wil u er kenbaar opmaken dat de hel zeer zeker eeuwigdurend is.
1 Cor 1 vs 31b: Die roemt, roeme in den Heere.