Chaya schreef:Ik heb er nog nooit 1 seconde iets van gezien, maar wel teveel over gelezen.
Waarom wil je het niet zien

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Chaya schreef:Ik heb er nog nooit 1 seconde iets van gezien, maar wel teveel over gelezen.
Marnix schreef:Kortom, misschien moet je eens stoppen met ieder jaar even je oordeel te spuien over iets wat je nooit gezien. Maar alleen van hebt gelezen wat al in je straatje past... Want het enige wat je doet is ieder jaar even je gal spugen. Ik leg uit wat het doel is, waarom en stel vragen maar je neemt de moeite niet eens om er op in te gaan. Beetje jammer. Negeer dit topic de volgende keer gewoon net zo hard als the passion zelf...
DeLange schreef:Ja, het is niet wat voor ons. Het is het echte verhaal ook niet en net wat je zegt.
Marnix schreef:En dacht je ....
... zelf...
Eigenlijk gewoon hetzelfde wat christenen regelmatig doen maar dan vanuit de Bijbel.Chaya schreef:Dat kan ook niet DeLange, want het zijn top 40 liedjes. Ze hebben met het lijdensverhaal NIETS te maken.
Het zijn liedjes over sentimenten, valse hoop, menselijke liefde.
hans0166 schreef:vroeger waren je posts heel vaak interessant om te lezen, maar je komt tegenwoordig niet verder dan anderen de les te lezen, gaat niet zo lekker met je?
Chaya schreef:Dat kan ook niet DeLange, want het zijn top 40 liedjes. Ze hebben met het lijdensverhaal NIETS te maken.
Het zijn liedjes over sentimenten, valse hoop, menselijke liefde.
Marnix schreef:Jawel hoor. Ik vind het alleen jammer dat Chaya hier ieder jaar weer het zelfde oordeel laat horen en als ik daar inhoudelijk op inga, dat volkomen negeert maar alleen maar harder gaat roepen... en altijd eindigt met: Het is toch verschrikkelijk dat zo’n goddeloze vertoning op dit forum wordt verdedigd. Vandaar mijn oproep om dit topic voortaan net zo grondig te negeren als de ze met de rest van The Passion doet. Dat scheelt ieder jaar weer een hoop ellende.
En ja, ik weet het. Ik ben ook niet wijs genoeg om het te negerenmaar dat komt omdat ik van dichtbij weet hoe God ook door The Passion heen in mensenlevens werkt. En dat maakt het extra pijnlijk als mensen veroordelen omdat ze God in hun eigen culturele straatje proberen te passen.
Maar verder gaat het wel goed hoor, zeker nu de frustratie van 10 jaar veroordeling (want dat “jubileum” is er nu ook wel) er weer uit is
DeLange schreef:Ik geloof dat als je de popmuziek weg haalt en christelijke moderne muziek in de plaatst zet en gewoon gelovige artiesten en figuranten er aan laat mee doen, dat het nog meer zal opleveren.
Dat mensen geraakt zijn komt niet door de popmuziek of niet christelijke artiesten, maar door hun honger naar het evangelie.
Marnix schreef:Het probleem is alleen dat het overgrote deel van die mensen die honger niet zo heeft. En vergeten is waar Pasen om draait.
Plus dat je beperkt bent omdat je een publieke omroep bent. Kom je met het format dat jij noemt, dan krijg je geen tijdslot ‘s avonds op NPO1 maar (als het format wordt goedgekeurd) op NPO2 op een onmogelijk tijdstip. Vervolgens heb je weinig kijkers vanwege het format, de zender en het tijdslot waarvan bijna iedereen al christelijk is. Je bereikt dus veel minder mensen en een andere doelgroep. Het doel van The Passion is juist als laagdrempelig opstapje, het verhaal weer laten horen. Want uit een onderzoek uit 2009 bleek dat tweederde van de Nederlanders niet weet wat Pasen inhoudt. Dat was een reden voor het ontstaan van The Passion: mensen moeten weer horen wat het Paasverhaal inhoudt. Het moet niet in de eerste plaats christenen het Paasverhaal vertellen wanr die kennen dat al wel. Maar dr mensen die niet meer weten wat Goede Vrijdag en Pasen inhouden. Mensen uit de volksbuurten enz. In de hoop dat er daardoor mensen weer geinteresseerd raken en ook verder gaan zoeken naar meer verdieping. Dat blijkt ook wel uit de praktijk: het verhaal raakt mensen die vervolgens op zoek gaan, erover gaan praten met anderen. Meestal gaat dat dus stapsgewijs, worden ze niet direct tijdens het kijken naar The Passion bekeerd (hoewel daar ook voorbeelden van zijn hoor). Dat is het werk van God en Hij werkt ook door The Passion heen. En daardoor horen miljoenen mensen het verhaal weer. Met christelijke formats bereik je dat effect nooit. En er zijn allerlei aansluitende initiatieven, landelijk en lokaal, om mensen daarna ook verder te helpen in hun zoektocht. Daar werken tal van christelijke oeganisaties aan mee die wel het nut van The Passion inzien.
DeLange schreef:Je haalt volgens mij twee dingen door elkaar. Je zegt dat de EO-NCRC/KRO daar niet die zendtijd voor krijgen op het gewenste tijdstip en ten tweede dat de mensen niet afkomen op een Christelijke format. Dat laatste moet je in vertrouwen aan God over laten. Het lijkt mij stug dat God met behulp van het werk van zijn tegenstander de mensen lokt.
Het is in dit geval echt een "ondanks". Het eerste punt is een probleem van het omroepbestel.
Marnix schreef:[*]
Klopt maar de EO is wel gebonden aan het omroepbestel. En ik weet wel hoe dat in elkaar steekt. Net als hoe het zit met wie en hoeveel mensen ergens naar kijken. Dan kan je zeggen: dan moet je maar op God vertrouwen en dat doen we ook. Maar naar Nederland Zingt om de Beam-kerkdienst keken respectievelijk 192000 en 145000 mensen. Waarvan bijna iedereen gelooft en naar de kerk gaat. Als je wil evangeliseren moet je wel naar de mensen toegaan en ze in hun taal aanspreken, naast op God vertrouwen. Dat weet iedere evangelist.
Wat het werk van de tegenstander betreft, seculiere muziek zonder een onchristelijke teksten zijn neutraal. Een tekst als “geef mij nu je angst, ik geef je er hoop voor terug” is niet duivels. Het is geen christelijke boodschap (als je het in de context van de artiest hoort) maar ook geen onchristelijke boodschap. Sterker nog, al die liederen over liefde bijvoorbeeld wijzen nog eerder naar God dan naar de duivel want de liefde is uit God en de duivel kent geen liefde.
Mijn aanvulling op mijn vorige reactie nog even, die heb je denk ik gemist:
En dan kan je zelf het niks vinden, dat is prima. Jij bent ook niet de doelgroep. Dat je als gelovige meer diepgang wil en andere muziek is heel gezond. Als mijn week niet verder kwam dan The Passion zou ik dat ook arm vinden. Maar het gaat om mensen die helemaal niets van Pasen weten. En wees dan tenminste dankbaar dat miljoenen mensen het verhaal van Goede Vrijdag en Pasen horen waar ze anders niets ervan mee zouden krijgen. En laat het maar aan God over hoe Hij dat kan gebruiken voor Zijn plan met mensenlevens.
DeLange schreef:Ik zal het je sterker vertellen. Ik heb meer dan 10 jaar mee gewerkt aan het organiseren van Jeugddiensten. Je kan voorstellen dat er veel gaafs gebeurde. Hip hop Gospel met Damascus, theaterdiensten van de YFC, een christenkomiek die een evangeliserende boodschap gaf, Kees Kraayenoord die kwam, net als Martin Brand en Joop Gottmers. Allemaal te gek en veel van wat er gebeurde heb ik behoorlijk aan mee gewerkt, maar op een dag kwamen ze met het voorstel popmuziek te draaien in de dienst, om daar mee het zelfde te doen als de EO en NCRV/KRO hier. Ik stemde met 1 andere man tegen en het werd afgeblazen, hoewel de meerderheid voor was. Zoals ik al eerder zei: popmuziek is niet tot Gods eer, maar tot eer van de mensen, de popartiesten en is voor de globalisatie. De wereld die God niet kent gebruikt ook de liefde, maar het heeft een andere of beperktere invulling. Het is een menselijke liefde.
Marnix schreef:Natuurlijk, het is een afspiegeling van Gods liefde maar in de verste verte niet zo groot en diep als Zijn liefde. Waar het menon gaat is dat het niet van de tegenstander is. Bij een jeugddienst popmuziek draaien heb ik ook nooit gedaan. Maar een jeugddienst is weer heel wat anders dan The Passion. Maar goed, ik heb de beweegredenen duiselijk uitgelegd en toegelicht. Als we het niet eens worden is dat prima maar dan kunnen we het hier misschien beter bij laten.
DeLange schreef:Prima, even goed goede vrienden.
Ik wilde alleen wel zeggen dat het nog meer zou trekken als er speciaal voor de Passion nummers geschreven zou hebben. Neem nu de songwriter van Marco Borsato, die is een christen. Hij zou zo wat kunnen schrijven. En Kees Kraayenoord. Bij de Mozaïek hebben ze daar ruim ervaring mee. Sela zou ook mee kunnen werken. Misschien wil bijvoorbeeld Gorden wel mee werken. Ik zeg maar wat hè? Damascus er bij. Wordt vast wel wat.
God heeft in Zijn gelederen toch ook wel talenten?
Marnix schreef:Er zitten genoeg nummers van Marco Borsato in The Passion, die is zo ongeveer hoofdleverancier...... maar die zijn net zo niet-religieus van inhoud als de nummers van andere artiesten. Die gaan net zo goed over aardse liefde. En ja, genoeg goede christelijke muziek maar dan bereik je 200000 christenen ipv 15x zoveel niet-christenen. En dat is dus niet het idee. Er zijn al tal van evenementen voor christenen. Je wil juist de niet-christenen bereiken. Tenzij je met namen komt die je in de seculiere wereld ook heel bekend zijn. Wat nu dus al gebeurt.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten