Breng vruchten voort die een nieuw leven waardig zijn: De mensen vroegen hem: ‘Wat moeten we dan doen?’ Hij antwoordde: ‘Wie twee stel onderkleren heeft, moet delen met wie er geen heeft, en wie eten heeft moet hetzelfde doen.’ Er kwamen ook tollenaars om zich te laten dopen, en die vroegen hem: ‘Meester, wat moeten wij doen?’ Hij zei tegen hen: ‘Vorder niet meer dan wat jullie is opgedragen.’ Ook soldaten kwamen hem vragen: ‘En wij, wat moeten wij doen?’ Tegen hen zei hij: ‘Jullie mogen niemand afpersen en je ook niet laten omkopen, neem genoegen met je soldij.’Dorpeling schreef:Johannus had het helemaal niet over uiterlijke dingen. Dan heb je het echt niet begrepen!
Hij waarschuwt wél tegen een onoprechte bekering. 'De bijl ligt ook alrede aan den wortel der bomen; alle boom dan, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen, en in het vuur geworpen.'
Hij was de wegbereider voor Christus. Hij riep het uit in die woestijn: 'Bekeert u, bekeert u'.
En dit niet uiterlijk? Let wel, ik zeg hiermee niet dat het niet uit hart hoeft voort te komen, maar het is in ieder geval een begin.
Dorpeling schreef:Bekeert u, bekeert u'. De mensen daar (en ook wij) hoefden deze oproep niet te krijgen wanneer ze niet op de verkeerde weg lopen. Dat zit in dat woord 'bekeren' opgesloten.
Wie op de verkeerde weg zit moet zich bekeren, klopt. Zou hij het ook tegen mensen als zijn ouders gezegd hebben denk je: Zij waren beiden rechtvaardig voor God en leefden naar alle geboden en eisen des Heren, onberispelijk.
De vrucht van de Geest is echter: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.Dorpeling schreef:Johannus zei inderdaad ook: 'Brengt dan vruchten voort, der bekering waardig'. En dát zijn vruchten die overeenkomen met en volgen op de ware bekering. De vrucht die God zoekt is een belijdenis vanuit onze diepe schuld en oprecht berouw, gezondigd te hebben tegen een goeddoend God en waar je met de tollenaar uitroept, 'O God, wees mij zondaar genadig.'
En vanuit die die innerlijke gezindheid ga je met je medemens om.
Dát is vruchtdragen, en dat wordt door de mensen gezien. Aan de vrucht kent men de boom.
Het lijkt mij dat alleen iemand die inziet dat hij verkeerd bezig is en daar spijt van heeft zich bekeert en niet andersom. Waarom zou je?
Poepoeh, je zou bijna denken dat God onze daden niet zo belangrijk vind.Dorpeling schreef:Dat bedoelde ik niet, en dat weet je. Oproepen tot zó'n bekering is zo verschrikkelijk arm! Toch ga je daar over door. En dan zeg je ook nog dat je steeds dingen moet herhalen.
Zo'n bekering heeft inderdaad niets te maken met een waarachtige, zaligmakende bekering, die door God (zonder ons) in ons gewerkt is! Een bekering waarin niet over wedergeboorte, ellende en berouw heen gesprongen wordt, alsof God zomaar over onze zonden heen kan stappen. Hij kan niet om Zijn eer heen. Hij is niet alleen Liefde, maar ook Rechtvaardig!
Toch leert Jezus ons dat wie de wil van zijn Vader doet zal ingaan in het konkrijk der hemelen en wie dat niet doet zal worden buiten geworpen.
En in Romeinen, Korinthe en Openbaring staat dat we geoordeeld worden overeenkomstig onze daden, hetzij goed of hetzij kwaad.
En verder spring ik helemaal niet over wedergeboorte en berouw heen, hoe kom je daarbij?
Ik zeg wel dat bekering helemaal niet zonder ons in ons gewerkt wordt, je kunt jezelf wel bekeren nl.
Wedergeboorte heeft met je hart te maken, dat is Gods werk, en we hoeven heus niet bang te zijn dat hij verstek laat gaan als we gehoor geven aan de oproep tot bekering.
Welnee, je geloof telt helemaal niet mee, dat is het middel maar. Het is God die redt en zalig maakt, uit genade door een levend geloof.Dorpeling schreef:Zeker wel. Alléén een waar geloof telt mee. Dat is niet zwart-wit, maar gewoon waar. Alles buiten dat zal je niet redden.
Dorpeling schreef:En wanneer je niets van deze strijd en twijfels weet (let wel, aan jezelf, nooit aan God!), ken je dan jezelf?
Wie toch onder de mensen weet, wat in een mens is, dan des mensen eigen geest, die in hem is?
Mijn aandacht is niet gericht op mijn eigen geloof beste Dorpeling. En het interesseert me niet tot nauwelijks hoe het precies ontstaan is.
In wie en wat ik geloof, daar gaat het om. En wat dat inhoudt weet ik gelukkig heel goed.
Nou neem me niet kwalijk hoor, maar je had het over corona i.v.m. straf en bekering als ik me goed herinner.Dorpeling schreef:Om je geheugen even op te frissen: het topic waaruit je (ongevraagd overigens) mijn bericht gekopieerd hebt, reageerde ik inderdaad met de oproep van bekering nu het nog kan. Maar dat ging niet over de uiterlijke dingen! Daarover begon jij vervolgens.
Maar daarmee kunnen we toch niet sterven? Dus waarom zou ik dat bedoeld hebben? Je verdraaid het weer eens om vervolgens los te gaan alsof het een oproep alleen over uiterlijke zou gaan, alsof het zou gaan om (jouw woorden-->): ''het welvaartsevangelie. En verder, bekeren waarvan? Doodslag, hoererij, stelen enzo? Goed idee, maar gaat dat over de mensen die het virus hebben?''
Dat bedoelde ik niet, en dat weet je. Oproepen tot zó'n bekering is zo verschrikkelijk arm! Toch ga je daar over door. En dan zeg je ook nog dat je steeds dingen moet herhalen.
En later begon je hier over de 'dagelijkse' bekering, en daar had ik net uitgebreid antwoord op gegeven aan iemand anders.
Ik heb niks bewust verdraaid en ik was ook de enige niet die de kant van het welvaartsevangelie op dacht na jouw post in dat andere topic, toch?
Je reageert behoorlijk wat tijd en pagina's later (ja hoor, dat mag je zelf weten), dus ben ik de draad een beetje kwijt geraakt.
Het discussieert niet zo makkelijk als je steeds terug moet zoeken waar het precies over ging, in welke context de reacties ook weer stonden.