elbert schreef:Jij kunt het wel over DADEN (met koeienletters) hebben, maar het originele grieks (metanoia) en hebreeuws spreekt allereerst over een verandering van gemoed die aan die veranderde daden vooraf gaat. Het onderscheid tussen gedachten/gevoelens enerzijds en de daden anderzijds is natuurlijk een kunstmatig onderscheid. Het ene kan niet zonder het andere. Ook de profeten in het OT hadden het allereerst over het zondige hart ("scheurt uw hart en niet uw klederen" en "besnijd de voorhuid van uw hart", "u zul uw broeder in uw hart niet haten") en als gevolg daarvan de zondige daden. Je kunt het niet over het ene hebben en het andere weglaten. En o ja, die verandering van gemoed is niet een eenmalig gebeuren waarna we het daarna uitsluitend over de daden kunnen hebben. Zo simpel is het niet. Denk bijv. aan David: een kind van God, maar er was echt wel iets mis in zijn hart toen hij naar Bathseba keek.
Ja duh, als ik het over daden heb (en dat mag ik natuurlijk) dan is het handig om te reageren op wat ik zeg en niet 2 dingen door elkaar te gaan halen. Maar blijkbaar helpen die koeiletters ook niet want je reactie gaat over x terwijl ik steeds aangeef het over y te hebben.
Trouwens, wie verandert van daden verandert ook van gedachten/inzichten (dat is ook metanoia), dus wat dat betreft past metanoia prima bij epi' strepho.
In de de oproep tot bekering epi' strepho (waar ik het steeds over heb) betekent bekeren terugkeren, omkeren, terug gaan/komen, de rug toekeren, afwenden.
Het woord waar jij het over hebt in de betekenis van gemoed/gevoelens, daarvan heb ik meermaals gezegd dat de bekering van het
hart onder de wedergeboorte valt, en dat is Gods werk. Maar voor een verandering van gedachten/ tot beter inzicht komen is niet perse een bovennatuurlijke kracht nodig. Een paar goede argumenten ....! Dus metanoia is ook niet 100% buiten het natuurlijk bereik.
Dus als Johannes d D zegt dat ze zich moeten bekeren van bijv. stelen en uitbuiten, dan kun je gewoon van gedachten veranderen en dat doen.
De profeten in het O. T. Hebben het voor het over-over-overgrote deel over de dingen die je zelf kunt doen als ze mensen oproepen tot bekering; zoals de praktische levenwandel.
Die enkele keer dat je iets bevolen wordt wat je niet kunt daarvan kun op andere plaatsen meermaals in de Bijbel lezen dat God dat werkt zodat je helemaal niet tegen onmogelijkheden aanloopt.
Ezechiël bijvoorbeeld zegt ''maakt u een nieuw hart." Maar hij zegt ook dat dat God het nieuwe hart zal geven.
En verder gaan verandering van daden niet noodzakelijk aan een verandering van het gemoed. Dat is helemaal geen kunstmatig onderscheid.
Maar ook daar ben ik al op ingegaan: "Mensen die God en de naaste niet liefhebben kunnen gewoon besluiten netjes te gaan leven.
Ze zijn blij dat ze in een land leven waar stelen, moorden, verkrachten ... verboden is want dat houdt in dat zijzelf ook niet vermoord en bestolen mogen worden. Ze zien in dat wat goed is voor het sociale en maatschappelijke leven, uiteindelijk goed is voor henzelf.
Dat heeft niet zo veel met het hart te maken maar meer met plicht en eigenbelang."
En tot slot: ik heb nooit gezegd dat het na de verandering van het hart het voortaan uitsluitend over daden gaat. Leg me niks in de mond, bekeer je daarvan!
En tot slot slot: tegen iemand die netjes leeft zeggen dat hij zich moet bekeren is hem veroordelen op zijn hart en gedachten. En daar ga jij niet over.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)