Chaya schreef:Het is genade dat er nog zoveel mensen fatsoenlijk en netjes leven, ook in de wereld, zij die zich niet aan Gods geboden houden, maar een geweten hebben.
Alleen is het niet voldoende.
Ik zal het voor de derde keer zeggen: ''alléén bekeren is niet genoeg.''
Chaya schreef:De zonde zit in ons, we zijn zonde. Als je alleen al met negatieve gevoelens aan iemand denkt, heb je reeds een zonde bedreven.
Ik heb het over
daden. Wedergeboorte gaat over de dingen die in je hart leven. Wie wedergeboren is heeft Gods wetten in het hart volgens het nieuwe verbond.
Chaya schreef:En DAT is nu de crux!
De duivel kan ons laten denken dat wij zo vroom zijn, dat we geen bekering nodig hebben.
Dat is heel ernstig.
Want dan heeft de Heilige Geest je nog niet laten ontdekken wie wij zijn.
En ik weet het, jij wil daar niet aan. Deze discussie is al vaker gevoerd.
Maar jij praat dingen goed die niet goed zijn.
We kunnen niet zalig worden zonder moeite en strijd, dat is een onbijbelse gedachte.
Het punt waar het om draait in de bekering is gedragverandering van fout naar goed. Daar wordt je op helemaal niet 'vroom' van.
Goed gedrag hoort wel bij een christen, maar niet iedereen die zich goed gedraagt is een christen. (een koe is een dier, maar niet elk dier is een koe)
Verder praat ik bij mijn weten niks goed wat fout is. Maar geef gerust voorbeelden.
En over zalig worden zonder moeite of strijd heb ik het niet gehad.
Moeite en strijd is geen noodzakelijk onderdeel voor zalig worden, maar gewoon realeteit voor zowel christenen als niet-christenen.
Origenes schreef:Volgens mij is dit zo'n type discussie waar je nooit uit komt. Feitelijk hebben beide, zowel Chaya als naamloos, gelijk. Bekering is een werk van God in de mens. Dat is het punt van Chaya. Maar het is ook iets waartoe mensen worden opgeroepen in de Bijbel, iets dus wat je toch echt zelf moet doen. Dat is het punt van naamloos. Beide kanten van de zaak zie je in een lastige tekst zoals Jer. 31:18 >
" Horende hoorde ik
hoe Efraïm hoofdschuddend klaagde:
‘gij hebt mij gekastijd, gekastijd ben ik
als een kalf dat nog niet geleerd heeft;
bekeer mij, dan kan ik omkeren,
want gij, Ene, zijt mijn God!- "
Wat jij opnoemt staat in de context van de terugkeer van geheel Israël naar het eigen land: Ik laat hen uit het noorden terugkeren en breng hen samen van de einden der aarde.... Hij die Israël verstrooid heeft, zal het samenbrengen en het hoeden zoals een herder zijn kudde..... Ze keren terug uit het land van de vijand. Je hebt een hoopvolle toekomst, je kinderen keren naar hun eigen land terug– spreekt de HEER.
Dat heeft nou werkelijk waar helemaal niets van doen met onze persoonlijke bekering/geloof/wedergeboorte.
Dat noem ik klanktheologie. Het gaat daar toevallig over bekeren (terugkeren) en dan wordt die tekst voor een geheel ander onderwerp gebruikt.
Chaya schreef:Jawel, daar ging het ook niet om. Bekeert U mij Heere, zo zal ik bekeerd zijn. is aktief inderdaad.
Maar naamloos zegt
"Er zijn helemaal geen bovennatuurlijke krachten nodig om te stoppen met stelen, liegen, uitbuiten, verkrachten, moorden .... en in plaats daarvan eerlijk te zijn en de waarheid te spreken enz.
Om bekering vragen als je niet eens weet waarvan vind ik net zo gek als zeggen dat het je spijt terwijl je niet eens weet waar je spijt van hebt."
Chaya schreef:Dan ben je in eigen oog dus te goed.
Te goed voor wat?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)