Beste Gravo,
Ik zie u als een schoolmeester die kwistig de rode pen neemt.
Lastig ook voor hen die kleurenblind zijn en de draad niet meer kunnen volgen.
Het moet toch niet zo moeilijk zijn om een quote toe te voegen.
Deels zal ik op uw reageren
Gravo citeert:
Maar het moet aan de andere kant ook enorm ingewikkeld zijn om als jood de joodse verbanden in ere te houden en aan de andere kant een belijdenis omtrent Jezus te verwoorden die radicaal wordt verworpen door diezelfde joodse familie. Ik begrijp daarom ook niet waarom je steeds weer een wat superieure houding aanneemt op grond van je joodse wortel. Alsof Israël de mooiste zegen, de mooiste belofte, de mooiste gaven ontvangt en de heidenen de tweede zegen.
Wat voor u ingewikkeld lijkt beste Gravo is dat niet voor mij. Ik raak niet in een spagaat en ook niet in verwarring door uw commentaar. Ik wijs u erop dat u als heiden ook in de gelegenheid bent om tussen de regels door te lezen. Was het geheel Israël die onderaan de berg Horeb stond? Ziet u niet dat er ook staat en een deel die met Israël meetrok uit Egypte. Deze dienden zich eveneens te heiligen en ook zij stonden naast Israël voor de berg Horeb. Ook zij kregen de 10 woorden te horen. Ook zij dienden zich te houden aan deze regels van de Eeuwige. De heiden, want dat waren zijn, die met ons meetrokken, vielen dus ook onder de discipline van het Huis van Israël. Ook dit kleine deel heidenen kreeg te eten van het manna, zij dronken ook water uit de rots. Dat is voor u toch niet confronterend toch? U, de heiden krijgt en ontvangt ook van de Eeuwige de mooiste zegen.
Wellicht ten overvloede maar laat het vooral goed tot u doordringen: het was de Messias, die vanuit Zijn hemelse status neerdaalde en zich bekend maakte aan Avraham, Yitschak en Ja'aacov. Dat was de G'd Die zich aan het Huis van Israël openbaarde. Men herkende Hem in die status niet als Messias, maar Hij was het wel. Begrijpt u dat geheimenis, wat de aartsvaders overkomen is? Probeer vooral u in te leven in de context en niet van een achteraf invullen, o, dus zo is het gegaan. U vult dan iets in wat toen volslagen nieuw en onbekend is.
Wereldwijd, in iedere synagoge, ja daar ga ik ook elke Sjabbat naar toe, leren wij niets anders dan ons te verplaatsen in de context van de gebeurtenis die daar besproken wordt. Wij zijn daarin geen achteraf beschouwers die een commentaar leveren op wat goed of fout is. Juist het benoemen van feiten zet ons met beide benen op de grond.
Maar goed, u wilt ook uw gelijk halen en dat siert u, maar doe dat wel via de Koninklijke weg. Is het dienen van de G'd van Israël exclusief in het Hebreeuwse deel van de Bijbel? Kijk eens naar de 19 generaties voor Avraham, dan ziet u dat slechts een enkeling genoemd wordt. Avraham, wordt door de Eeuwige geroepen om representant te worden. Representant voor wie? De afgoderij, grotendeels door Nimrod in het leven geroepen, vierde hoogtijdagen. De Naam van de Eeuwige werd nauwelijks nog gehoord op de aarde. Ook Avraham was besmet en diende de afgoden en zijn vaders huis te verlaten. In totale afzondering en weg, ja ver weg van afgoderij. Abraham wist maar heel weinig van de Eeuwige en de persoonlijke ontmoeting van de hemelse Messias was noodzakelijk.
Een verre nazaat, de wijze Salomo zit op de troon van Israël. Na vele jaren is de tempel gereed gekomen. Lees vooral met aandacht het gebed van Salomo bij de inwijding van de tempel. Ook de heiden wordt daar genoemd en heeft, zij het met enige beperking, toegang tot dit huis. Let vooral op het woord beperking, niet dat zij tweederangs zijn, er ontbreekt nog iets wat hen weerhoud, namelijk de besnijdenis. Zij die zich wel lieten besnijden werden geteld als een ingeborene van het Huis van Israël. Die besnijdenis is nimmer een menselijke instelling geweest. Het is een bevel van de Eeuwige die bestemd is voor alle mannelijke nakomelingen van Avraham. Waren zij dan echt uitgesloten en vreemdelingen? Nee, natuurlijk niet als een heiden zich had voorgenomen om bij een Joods gezin aanwezig te zijn bij een seider viering moest deze besneden zijn.
U ziet er is duidelijk onderscheid tussen de heiden die meetrok uit Egypte en viel onder de zegen en de geboden. Die heidenen waren beslist niet besneden en toch delen zij in zeer veel, maar niet voor de volle 100%. In de daarop volgende eeuwen zien wij opnieuw heidenen die zich willen aansluiten. Slechts bij het meest intieme feest, het herdenken van de uittocht is geen ceremonieel, het gaat zeer diep en ook wij Joden leren daar ons nimmer te verheugen op die uittocht. Het moet ons verdriet doen dat zovele onschuldigen dit hadden moeten bekopen met de dood. Juist dit tere element is essentieel voor het werkelijke aansluiten bij het Huis van Israël.
Als u dit superieur ziet dan bent u zeer beklagenswaardig en heeft u de intentie van Pesach niet begrepen. Alle zonen van Ja'aacov nemen heidense vrouwen. Hoezo exclusief en superieur? Deze heidense vrouwen gaan volledig op in het Huis van Israël. Waar ter wereld u komt in een synagoge zult u de zegen ontvangen. Geen enkele heiden zal worden weggestuurd.
En ook voor u, beste Gravo,
יְבָרֶכְךָ יְהוָה, וְיִשְׁמְרֶךָ
יָאֵר יְהוָה פָּנָיו אֵלֶיךָ, וִיחֻנֶּך
יִשָּׂא יְהוָה פָּנָיו אֵלֶיךָ, וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם