coby6 schreef:Ja alleen weet je het pas achteraf. Ik ga er niet zo snel van uit dat iemand niet meer terug kan komen.
Ik ook niet
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
coby6 schreef:Ja alleen weet je het pas achteraf. Ik ga er niet zo snel van uit dat iemand niet meer terug kan komen.
Veendam schreef:Met de zondaar in Lukas 15 wordt gewoon iedere zondaar bedoeld. Gewoon zoals het er staat.
Meer dan over 99 rechtvaardigen die bekering niet van node hebben......
Dat is een vergelijking die volgens mij betekend dat God niet zegt dat Hij niet blij is met 99 rechtvaardigen, maar dat Hij juist heel blij is bij elke zondaar die zich bekeerd.
Er staat namelijk nergens in de tekst zelf dat die rechtvaardigen dachten rechtvaardig te zijn en het niet waren.
coby6 schreef:Nou. Hij zei het tegen de farizeeen omdat ze zanikten dat Hij met zondaren at. Hij liet ze achter in de woestijn. Klinkt als het volk Israel in de woestijn dat niet luisterde, de oude generatie.
7Ik zeg u, dat er alzo blijdschap zal zijn in de hemel over één zondaar, die zich bekeert, meer dan over negenennegentig rechtvaardigen, die geen bekering nodig hebben.
Wie heeft er nou geen bekering nodig? Zou kunnen betekenen ze zijn al bekeerd en leven heilig, maar in deze context denk ik van niet. De Farizeeen waren niet rechtvaardig.
Ik vatte het ook altijd zo op als jij, maar dan vond ik het zo raar dat ze niet blij waren om die 99. En achterlaten in de woestijn klinkt als: zoek het uit. Het barst van de slangen daar.
DeLange schreef:Maar als dat weer zo is, waarom beschouwde Jezus hen dan als Zijn kudde? Het gaat denk ik gewoon om het principe dat God het verlorene zoekt.
coby6 schreef:Ja. Ze beschouwden zichzelf als Gods kudde en rechtvaardig. Zij veroordeelden Hem dat Hij de verlorenen opzocht.
DeLange schreef:Oké, maar dan nog noemt God deze groep Zijn kudde, terwijl Hij ze elders het slachtoffer noemt van rovers, die door de Barmhartige Samaritaan geholpen moest worden.
coby6 schreef:Tegen wie Hij het had, lijken me meer die 2 die er met een boog omheen liepen.
Aan de ene kant lijkt het me een sneer naar hen: 99 die geen bekering nodig hebben. Aan de andere kant lijkt het me dat die 99 wel veilig zijn, anders is het raar om te vragen: wie van jullie zou dit nou niet doen? Net als met dat beest in een put op sabbat.
ben db bd schreef:mag ik het praktisch houden?
De kudde is m.i. gewoon de Kerk.
het verdwaalde schaap kan elke christen, met oneindig veel redenen, zijn. Maar dus wel los van de Herder.
Nou is het natuurlijk wel zo dat je een beetje verdwaald kan zijn. Nou, dan moet je dus een stukje terug gebracht worden.
(daar kan een geworpen 'kluitje' soms al voldoende voor zijn).
Op de plaatjes van de Goede Herder zie ik Hem altijd het schaap op de schouders dragen. Dat schaap kan het dus dan niet zelf meer.
De les is dat iedereen voor de Heere Jezus zeer kostbaar is, toch? (Hij had daar véél voor over!)
coby6 schreef:Tegen wie Hij het had, lijken me meer die 2 die er met een boog omheen liepen.
ben db bd schreef:Op de plaatjes van de Goede Herder zie ik Hem altijd het schaap op de schouders dragen. Dat schaap kan het dus dan niet zelf meer.
ben db bd schreef:mag ik het praktisch houden?
De kudde is m.i. gewoon de Kerk.
het verdwaalde schaap kan elke christen, met oneindig veel redenen, zijn. Maar dus wel los van de Herder.
Nou is het natuurlijk wel zo dat je een beetje verdwaald kan zijn. Nou, dan moet je dus een stukje terug gebracht worden.
(daar kan een geworpen 'kluitje' soms al voldoende voor zijn).
Op de plaatjes van de Goede Herder zie ik Hem altijd het schaap op de schouders dragen. Dat schaap kan het dus dan niet zelf meer.
De les is dat iedereen voor de Heere Jezus zeer kostbaar is, toch? (Hij had daar véél voor over!)
Wie is de zondaar uit vers 7?
Terug naar “[Religie] - Algemeen”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten