Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
de passant schreef:Los van de tekst,wat een vreugdeloze toestand! zo kan ik het mij zelfs niet van 50 jaar terug herinneringen toen ik als 9 jarige met mijn ouders naar de toen nog gereformeerde kerk ging , en dan alleen maar een foto tonen van een lege kerk, mag het ?, ja hoor het mag, maar krijg je hier mensen mee bereid om naar het evangelie te luisteren? Nee dan heb ik liever dit:https://www.youtube.com/watch?v=em_ek5bWUvk
DeLange schreef:Ik had het over preken bij ons waar geen getuigenissen inzit, waarop Chaya dit tegen me zei: Dan ken jij dus de bevindelijke prediking niet?
Want dan wordt er uit de bevinding - ervaring - gesproken.
Dus vroeg ik me af, wat maakt een preek bevindelijk?
Over welke ervaringen wordt er gesproken?
DeLange schreef:Ik had het over preken bij ons waar geen getuigenissen inzit, waarop Chaya dit tegen me zei: Dan ken jij dus de bevindelijke prediking niet?
Want dan wordt er uit de bevinding - ervaring - gesproken.
Dus vroeg ik me af, wat maakt een preek bevindelijk?
Over welke ervaringen wordt er gesproken?
Marnix schreef:Eigenlijk is het woord helemaal niet zo moeilijk. Het houdt in dat wat er wordt gepreekt ook zo wordt ervaren door degene die preekt. Wat eigenlijk heel logisch klinkt. Als een predikant preekt dat Jezus de Verlosser is ga je er toch vanuit dat die voorganger dat ook zelf zo heeft “bevonden”. Als er wordt gepreekt dat we zondig zijn en daarom gered moeten worden ga je er vanuit dat de predikant ook zijn eigen zondigheid kent. Zo zou elke preek bevindelijk moeten zijn.
Alleen krijgen woorden vaak na verloop van tijd ook een andere lading. De term bevindelijk preken hoor je vooral voor de rechterflank van de protestantse kerken en waar het dan om gaat is dat wat ik hierboven schreef, maar daarnaast zullen er ook altijd een aantal specifieke aspecten terugkomen. De bevinding gaat doorgaans over ellende, verlossing en dankbaarheid, ellende / zonde zal daarin altijd wel aan bod komen. De bevinding van de predikant leidt doorgaans ook tot (een vaak emotionele) oproep aan de luisteraars om dat ook te gaan ontdekken. En vaak zijn die emoties ook in de manier van brengen hoorbaar.
Origenes schreef:Het is toch moeilijk te ontkennen dat er ook in de sfeer van bevinding zowel echt als onecht bestaat?
Op die manier is het helemaal niet vreemd om onderscheid te maken tussen oprechte bevinding aan de ene kant en 'bevindelijkheid'.
Er is sprake van bevindelijkheid zodra er een systeem van wordt gemaakt waaraan een ware bekering kan worden geijkt. Een bevindelijk gelovige wordt altijd tot aan de wanhoop toe 'diep doorgeleid'.
Daar kunnen mensen slachtoffer van worden. Op die manier kan zelfs een mislukte zelfmoorpoging verheven worden tot een kenmerk van ware bekering omdat het met de betreffende persoon blijkbaar zeer diep is gegaan.
Een opmerkelijke paradox met een gelukte zelfmoordpoging want dan heet het voor de betreffende persoon ineens onherroepelijk foute boel.
Terug naar “[Religie] - Algemeen”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten