Berichtdoor ereunao » 08 aug 2019 12:31
Maar het ligt misschien ook wel aan mij dat ik er maar niet in slaag het voor iedereen duidelijk te verwoorden. daarom heb ik ook onze oud-predikant het woord gegeven. En die legt het in ieder geval ook heel, anders uit dan Jij! Ik ben daarmee begonnen bij hst 5. maar in hst 4 wordt dat in ieder geval ook heel duidelijk:
Hoofdstik 4
hemels gezicht wat Johannes zag (v1-7), een hemels gezang wat Johannes hoorde (v.8-11).
Het is geen gemakkelijk onderwerp, eerst wat inleiding. Er zijn heel wat verklaringen en meningen over het boek Openbaring. Dit is mijn mening, onder het licht dat God mij gegeven heeft, met bescheidenheid, maar beslistheid.
Het is het 66e en laatste bijbelboek. De Heere Jezus beloofde de Heilige Geest, die zou komen om de toekomende dingen te verkondigen. Dat gebeurt hier. Het gaat ook over de laatste dingen. Gelooft u in het boek Genesis, dan zeg ik ja. Dat is allemaal gebeurd; zo zeker ben ik, dat Openbaringen allemaal gebeuren zal.
"Openbaringen van Johannes" – niet helemaal. Het is 'Openbaring' (enkelvoud) van Jezus Christus uit God via de Engel aan Johannes, voor de gemeente. Niet geheimzinnig. Onthulling, uit de doeken doen (1:3 heeft zelfs een zaligspreking – niet een waarschuwing 'pasop weet waar je aan begint'. Er zit altijd een zegen in als je dit boek leest. 1:7 Zie Hij komt, dat is het grote thema van het boek. Het thema van zijn evangelie is: Zie het Lam Gods. Vertrouw ik Hem? En hier: Verwacht ik Hem? Dat moet centraal blijven staan – dan kunnen we het over veel details oneens zijn. Afrikaans: 'Kijk, ek kom gou'. De Bruidegom komt voor Zijn gemeente, als Koning van Israël en als Rechter van de wereld. Ik kan soms zeggen: kom haastig, Heere Jezus.
Maleachi eindigt met de verwachting van de 1e komst, het Nieuwe Testament eindigt met de verwachting van Zijn wederkomst. Hij komt letterlijk, lichamelijk, persoonlijk terug, zoals Hij is opgevaren. God beware ons ervoor te zijn als die dwaze maagden. Ontwaaakt gij die slaapt, want Hij komt.
Het is allereerst een oordeelsboek. Het is dan ook beklemmend. Veel oordelen en catastrofen. Een kwart en een derde van de mensheid vergaat, heersers die monsters zijn, de antichrist. Maar het is ook een troostboek. En ook een overwinningsboek.
De indeling
Vers 1:19, a) wat gij gezien hebt, b) hetgeen is en c) hetgeen na dezen zal geschieden. Wilhelmus à Brakel maakt die indeling ook. (einde deel 2)
a) de heerlijkheid van Jezus Christus heeft Johannes gezien
b) wat is: de zeven brieven aan de gemeente van Klein-Azië. Ook is dit een profetisch beeld van de hele kerkgeschiedenis. Wat is, waarin wij nu leven. (H 2,3)
c) Hoofdstuk 4 en verder – toekomst.
Het begint met de Heere Jezus in Zijn heerlijkheid; de gemeente – Jezus loopt er tussendoor en oordeelt wat fout en prijst wat goed is. En wat er daarna gebeurt. Gebeurtenissen die plaats zullen vinden vlak voor de wederkomst van Christus.
4:1 Na deze zag ik, er staat "voluit" 'na deze dingen'. Er komt echt iets anders. Het woord gemeente komt veel voor in H 2 en 3, vanaf hoofdstuk vier is daar geen sprake meer van. Waar is die gemeente, die kerk dan gebleven? Uitleggers, en ik neig er ook toe, zeggen: die gemeente is door de Heere opgenomen in de hemel vanaf hoofdstuk 4:1. De ware gelovigen (gestorven en nog levend) zijn de hemel ingevoerd. Als dat zo is, zullen zij dus met de Heere terug komen uit de hemel, en dat staat er ook in H 19:11-. Hij komt op een wit paard, de heirlegers in de hemel volgen; zelfs de KT zien daar de kerk in. Als die dan in de hemel is, moet hij tevoren opgenomen zijn...
H4-19: de oordelen zullen over de wereld gaan. Er was een deur in de hemel (4:1), die stond open (is de gemeente daar juist door gegaan?), Johannes mag daar inzien, in H19 komt de Heere met de gemeente terug.
Je ziet in deze hoofdstukken, zeven zegels die geopend worden (H6-8). De zeven zegels waarmee de boekrol verzegeld zit. Vervolgens zeven bazuinen, die door engelen geblazen worden, en vervolgens zeven schalen die leeg gegoten worden. Als dat gebeurd is, dan komt Christus in volle glorie terug.
Denk aan Abraham – Hij was op de berg en hij keek naar beneden naar Sodom en Gomorra. Zo is het met Johannes en ook met de gemeente, die mag vanboven af zien wat er op aarde zal gebeuren.
Het is het jaar 90, Johannes is verbannen op Pathmos, oud en eenzaam. Hij zal veel aan het strand hebben gestaan. Op een zondag was hij in de Geest. Hij zag een deur geopend. Dat alleen al is een wonder. Wat zal dat zijn, ook om zo te sterven – 'Kom hier op'. Johannes herkende Zijn stem. Een schaap van de Herder – 60 jaar na dato. Vrees niet. Volg Mij. Kom hoger op. De hemel regeert. Daar is de troon en daar zit Iemand op. Niet in het Witte Huis, Brussel of Moskou. Wat voor catastrofen er gebeuren, we hebben er deze week aangedacht, wat er 5 jaar geleden was, maar de Heere regeert.
Op, rondom, uitgaande van, voor en in de troon
1. Wie zit er op de troon, 2. wat is er rondom, 3. wat gaat ervan uit, 4. wat is er voor en er in.
1.
De troon is niet leeg. Johannes zegt niet direct 'God', maar hij zoekt naar woorden – de prachtigste edelsteen. Iets van de heerlijkheid van God. Kostbaarste en duurste, Jaspis en Sardius. Diamant en Robijn. Diamant: God is stralend, helder licht. Robijn: God is liefde. Licht en liefde, twee karaktertrekken van God.
2.
Regenboom (Grieks: Iris), niet half, maar helemaal rond. De kleur Smaragd (lentegroen, hoop) overheerst. De ronde regenboom, ononderbroken, eeuwig. Aan de trouw van Gods verbond komt geen einde. Trouw en hoop. Een belangrijk lichtpuntje – er komen nog veel oordelen, die de aarde moeten louteren.
Ook de oudsten zitten rondom op een eigen troon, ze hebben iets priesterlijks (witte gewaden) en iets koninklijks (kronen). Dat zijn waarschijnlijk geen engelen, dat zijn knechten. Maar zij zitten op tronen. Ambrosius zei ook al: het zijn verheerlijkte heiligen. 2x 12. Twaalf aartsvaders (Oude Testament) en twaalf apostelen (Nieuwe Testament). Samen zijn zij die 24 oudsten, die opgenomen en verheerlijkte kerk. Gestreden op aarde maar ze hebben overwonnen.
Tot koningen en priesters gemaakt voor onze God, net zulke witte klederen als de Heere Jezus op de berg der verheerlijking. Zij worden steeds in de hemel gezien door Johannes, niet op aarde. Verkwikking voor de gelovigen in de hemel, verdrukking voor de aardbewoners. Kronen: (Grieks: stefanos).
3.
Er gingen bliksemen, donderslagen en echo's uit de troon, het rolt en klatert door de lucht. Een gerichtstroon, geen genadetroon meer. De Heere Jezus zit nú op de genade troon naast Zijn vader. NA DEZE DINGEN – het is echt een ander tijdperk, het is een oordeelstroon geworden, oordeel en gericht – anders dan nu.
De Heere Jezus las in de synagoge Jesaja 61. Het welaangename jaar des Heeren, Jes 61:2 zegt ook: en de dag der wrake onzes God. Dat stukje leest de Heere Jezus niet (Luk 4:19). Dat welaangename jaar is voorbij in Hoofdstuk 4:1. Dan begint die 'dies Irae' de dag van de toorn. De Heere Jezus doet dat boek dicht. En het Lam doet het boek weer open en verbreekt de zegels...
De drie tronen: Nu (het welaangename jaar des Heeren) zit de Heere God op de genade troon, voor eenieder die daar naar toe gaat. Vanaf Open 4:1 de gerichtstroon, vanaf Open 22 een troon van heerlijkheid. Daar ontspringt een rivier uit en er komt weer zegen.
Wat een verantwoordelijkheid legt dat op ons! Je mag hier niet onbekeerd vandaan gaan!
4.
Zeven lampen zijn de zeven Geesten van God. De ene Geest in Zijn zevenvoudige volheid. Het is ook van karakter veranderd. Nu is het een zachte wind, een duif, een Trooster. Hier is het vuur dat de zonde wegbrandt.
Er is een glazen zee als kristal. Het koperen wasvat word de koperen zee genoemd in het Oude Testament (1 Kron 18:8). De zee is kristal - 'gestold' - er hoeft niet meer gereinigd te worden – en het is volledig transparant.
In het midden en rondom: dwz in het midden van het vierkant van de troon. Matthew Henry: vier levende wezens. Ze lijken op een leeuw (1), en kalf(2), een mens (3), een adelaar (4). Ogen en vleugels – engelen, troongeesten, hemelse troonwachters, serafijnen, een bepaalde orde in de engelenwereld. Met leeuwenkracht, een vaste gang (kalf), wijsheid inzicht (mens) en een snelle vlucht. Zo dicht bij de troon van God. De vleugels wijzen ook op de snelheid waarmee ze de bevelen van God uitvoeren.
Het hemelse gezang komt volgende de volgende keer...