Infralapsariërs en supralapsariërs

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 mar 2004 22:25

Marnix, lees mijn tweede bijdrage op de eerste bladzijde van dit onderwerp nog eens. Probeer je te realiseren wat ik daarmee bedoel.
Je lijkt hier namelijk toch weer een knieval te maken voor het doorsnee menselijke simplisme aangaande de verkiezingsleer. De consequenties die jij hier trekt uit de opmerking van gerrit de 2de zijn absoluut niet noodzakelijk.
Bovendien vind ik "vrije wil" een lelijk woord, omdat dat door de DL afgewezen wordt, en dus dwaalleer is. Dat neemt overigens niet weg dat God de mens inderdaad voor de keuze stelt.

Ja ok, kan ik me wel wat in vinden... Wat dat "vrije wil" betreft... We bedoelen in elk geval het zelfde... Als een mens voor een keuze wordt gesteld en hij kan ook kiezen... is er toch sprake van vrije wil... ik laat wat de DL daar over schrijft ff buiten beschouwing verder ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 30 mar 2004 11:36

Een mens heeft uit zichzelf al gekozen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 mar 2004 13:19

Als God met een knip in zijn vinger iemand kan laten geloven... waarom laat Hij er dan maar zo weinig gaan geloven? Er staat in de bijbel dat God niet wil dat er ook maar 1 mens verloren gaat, waarom laat Hij er dan zoveel verloren gaan als Hij zelf mensen kan laten gaan geloven?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 30 mar 2004 13:20

Dat is absoluut rechtvaardig, omdat God ook niet wil dat jij tegen Hem zondigt. God is niks aan ons verplicht hoor, vergeet dat niet.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 mar 2004 13:22

Het Weermannetje schreef:Dat is absoluut rechtvaardig, omdat God ook niet wil dat jij tegen Hem zondigt. God is niks aan ons verplicht hoor, vergeet dat niet.

Nee, dat klopt. God is niet verplicht om rechtvaardig te zijn. God kan zonder dat wij Hem ook maar iets kunnen verwijten zijn woord breken, enz. Dat kan allemaal.

Maar... dan houdt Hij wel op God te zijn...

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 30 mar 2004 13:23

Nee, want wij hebben gezondigd tegen Zijn wet. En daarom had hij ons al lang kunnen verdoemen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 mar 2004 13:25

Het Weermannetje schreef:Nee, want wij hebben gezondigd tegen Zijn wet. En daarom had hij ons al lang kunnen verdoemen.

Dat klopt. Maar als Hij gezegd heeft dat er verlossing mogelijk is, en opeens verdoemt Hij iedereen... dan is Hij geen waarachtig God meer.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 30 mar 2004 13:26

Maar wij willen echt niet uit onszelf dat aannemen. Dus als wij het niet aannemen kan hij ons nog verdoemen!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 mar 2004 13:27

Het Weermannetje schreef:Maar wij willen echt niet uit onszelf dat aannemen. Dus als wij het niet aannemen kan hij ons nog verdoemen!

Dan wel. Maar niet zomaar.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 30 mar 2004 13:28

Wij willen echt niet hoor. We moeten eerst er aan ontdekt worden wie we zelf van nature zijn. Er staat in de Bijbel: Ik heb ze getrokken met mensenzelen, met touwen der liefde. Dus God moet het echt zelf doen.

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 30 mar 2004 13:33

Het Weermannetje schreef:Wij willen echt niet hoor. We moeten eerst er aan ontdekt worden wie we zelf van nature zijn. Er staat in de Bijbel: Ik heb ze getrokken met mensenzelen, met touwen der liefde. Dus God moet het echt zelf doen.

Dus je moet maar eerst wachten tot je weet dat je getrokken bent, en dan gaan zoeken? Beetje verkeerde volgorde volgens mij.....

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 30 mar 2004 13:35

Nee, want de eis ligt er, bekeert u! Maar een mens wil van nature niet en kan dus niet.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 mar 2004 13:42

Het Weermannetje schreef:Maar wij willen echt niet uit onszelf dat aannemen. Dus als wij het niet aannemen kan hij ons nog verdoemen!

God kan mij niet meer verdoemen. Ik ben namelijk vrijgekocht door Zijn Zoon, Hij liet Jezus niet voor niets sterven. Jezus zal voor me pleiten bij de Vader en daarom word ik vrijgesproken! Dankzij Jezus houdt God van mij en niets kan mij scheiden van de liefde van Hem, welke is in Jezus Christus, mijn Heer.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 30 mar 2004 13:43

Ja, dat klopt, maar dan moet God wel beginnen!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 mar 2004 13:49

Het Weermannetje schreef:Ja, dat klopt, maar dan moet God wel beginnen!

God is al begonnen als wij op zoek gaan. Of als we in de kerk geboren zijn (niet letterlijk dan). Of als we als kind gedoopt zijn. De volgende stap is dat wij antwoord geven op God's roeping.

Terug naar “Archief”