Hoi Klaas,
Klaas schreef:Een mens kan over het algemeen prima aangeven waarom hij iets doet of laat. Volgt hieruit logischerwijs dat de mens bestuurd wordt? Ik zie dat niet in.
Een mens zal een weldoordachte beslissing kunnen herleiden op
de overtuigingen die hij op dat moment had. Dat is slechts één set overtuigingen, en deze overtuigingen laten geen enkele andere keuze toe dan de gemaakte. In dit geval is zijn beslissing o.a. bestuurd door zijn overtuiging om zoveel als mogelijk in overeenstemming met zijn andere overtuigingen te handelen.
Bovenstaande gaat ook op in situaties waarin het op het eerste gezicht lijkt alsof meerdere keuzemogelijkheiden exact evenveel in overeenstemming zijn met de set overtuigingen, of waarin het voor de beslisser onduidelijk is welke keuzemogelijkheid het best in overeenstemming is met zijn overtuigingen. In die situaties wordt gebruik gemaakt van overtuigingen als 'als het om het even lijkt, beslis dan met behulp van een dobbelsteen' of 'bij onduidelijkheid, kies dan wat het eerst in je opkomt' etc. Daardoor is er nog steeds slechts één keuze het meest in overeenstemming met zijn opvattingen.
Ook de tegenwerping dat iemand zijn overtuigingen zomaar kan uitkiezen gaat niet op. Want hij heeft overtuigingen nodig waarop hij die keuze moet baseren. Als die overtuigingen consistent waren, kan hij nooit voor een inconsistente overtuiging kiezen (dat staat de consistentie + de behoefte om in overeenstemming met de overtuigingen te handelen niet toe). Als hij daarentegen ontdekt dat die overtuigingen inconsistent waren, dan wordt hij gedwongen zijn overtuigingen zodanig aan te passen dat zij consistent worden.
Er is dus nergens ruimte om tot een andere weldoordachte keuze te komen dan de gemaakte. Alleen wanneer de keuze niet weldoordacht hoeft te zijn is het mogelijk om tot andere keuzes te komen, maar dan is de beslisser ook niet langer in staat om te verklaren waarom hij ergens voor gekozen heeft.
Ik ben het met je eens dat we datgene wat we willen (onze overtuigingen) niet vrij kunnen kiezen. Er zijn allerlei zaken die ik wil en die ik niet uitgekozen heb. Sommige van die zaken gaan prima samen terwijl andere conflicteren. Zo wil ik enerzijds graag genieten van het leven maar anderzijds wil ik mijn naaste liefhebben als mezelf. Geen van beide doelen zijn doelen die ik bewust heb uitgekozen. Ik draag ze blijkbaar met me mee. Als je vrije wil wilt betrekken op de keuze in deze context dan geef ik je gelijk.
Ok, maar ik zie niet in waarom je dat in de volgende situatie niet doet, hoewel het in mijn ogen slechts een variatie op hetzelfde thema is:
Wat ik onder vrije wil versta komt echter om de hoek als verschillende doelen tegengesteld zijn. Zo kan ik voor de keuze gesteld worden om lekker te gaan stappen met vrienden (A) of om tijd doorbrengen met m'n vrouw die een rotdag gehad heeft op haar werk en me gewoon even nodig heeft (B). De vraag is dan of er externe factoren zijn die bepalen wat mijn keuze is. M.i. zijn die er niet. De keuze die ik maak is ten diepste gebaseerd op een afweging die ik in mijn hoofd maak. Geef ik A de hoogste prioriteit of B? Er is niets buiten mezelf dat me ertoe dwingt om bij mijn vrouw te blijven. Ik zou in principe gewoon kunnen gaan stappen. De reden dat ik dat niet doe is dat ik dat niet wil. Ik kies bewust voor B. In die context gebruik ik het begrip vrije wil.
Je kiest voor B, en als dat een weldoordachte keuze is, dan is deze gewoon gebaseerd op de overtuiging (op dat moment) dat "B is beter in overeenstemming met mijn overige overtuigingen dan A". Die overtuiging stond niet toe dat je voor A koos, en je had in werkelijkheid dus geen keus. Als je weldoordacht voor A had kunnen kiezen, dan zou die gebaseerd moeten zijn op de overtuiging "A is beter in overeenstemming met mijn overige overtuigingen dan B", maar we hebben al gezien dat je de tegenovergestelde overtuiging had.
Kortom, bij schijnbaar conflicterende wensen gaat het altijd om de prioriteits overtuiging, en deze heb je netzomin voor het uitkiezen als andere overtuigingen. Ik zie niet in waarom jij prioriteits-overtuigingen anders behandelt.
Lees in het kader van bovenstaande ook eens het volgende. Wellicht dat het e.e.a. verheldert. Ondanks mijn kritiek ben ik het nl in grote lijnen wel met de schrijver eens.
Interessant, maar het helpt me helaas niet jouw standpunt te verhelderen. Ik vermoed nog steeds dat jouw zienswijze intern tegenstrijdig is.
Wat betreft het stukje van Van Wourdenberg: Er is geen tegenstrijdigheid tussen de drie feiten zolang hetgeen mensen geacht worden te geloven gebaseerd is op de manier waarop mensen daadwerkelijk tot hun standpunten komen. In dat geval wijkt iemands geloof (vanzelf) nooit af van hetgeen hij geacht wordt te geloven. Het wordt interessant wanneer geclaimd wordt dat iemand iets anders zou moeten geloven dan hetgeen hij gelooft. Dat is een stelling, dus niet noodzakelijkerwijs een feit, en meestal erg moeilijk hard te maken. Zo'n claim is gebaseerd op een bepaalde filosofie, en iemand die een andere filosofie aanhangt zal het waarschijnlijk niet met de claim eens zijn.
Een intelligente actor kan voor de keuze staan om Haïti te verlaten of om bij uiterst kwetsbare mensen aldaar te blijven. Stel dat hij kiest om te blijven met het gevaar dat hij het er niet levend vanaf brengt. Die keuze berust op een weldoordachte afweging van de mogelijkheden, maar volgt m.i. niet onvermijdelijk uit de start-condities. Dat is een aanname die je niet hard kunt maken. Ondanks dat en het feit dat we de keuze wellicht onverstandig vinden, spreken we nog steeds van een intelligente actor.
Hiervoor geldt weer hetzelfde als voor de keuze tussen A en B die je eerder noemde. Zijn start-conditie op dat moment was dat hij meer waarde hecht aan blijven dan aan overleven, en op basis daarvan was blijven dus de enige intelligente keuze. Als hij gekozen had voor overleven was hij ofwel niet intelligent (hij faalde in het maken van een samenhangende beslissing) ofwel had overleven een hogere prioriteit dan blijven (in welk geval dat dus de intelligente keuze geweest zou zijn in plaats van blijven).
Datgene wat we 'kiezen' noemen is naar mijn mening een proces waarin verschillende opties geevalueerd worden, waarbij we ons er langzaamaan van bewust worden welke optie het best in overeenstemming is met onze overtuigingen. Op zeker moment
realiseren we ons wat onze wil is, en dus welke keuze gemaakt moet worden. Let wel:
moet, maar juist omdat het onze wil is ervaren we het niet als een soort dwang: we ervaren het als onze eigen bewuste keuze, en in zeker opzicht is het dat ook (omdat we de wil als 'onze' wil beschouwen).
Merk verder op dat we ons van slechts een beperkt aantal dingen tegelijkertijd bewust kunnen zijn, waardoor we niet in staat zijn in 1 ondeelbaar ogenblik alle relevante overtuigingen (start-condities) mee te nemen in onze evaluatie, en het dus enige tijd duurt voordat duidelijk is welke keuze het meest in overeenstemming is met onze opvattingen. De uitkomst was echter onvermijdelijk.
Wat jij omschrijft lijkt te suggereren dat we op zeker moment
kiezen wat onze wil is, en dat lijkt me onmogelijk. In sommige situaties ben je het daar mee eens, maar in situaties waar het om het kiezen van prioriteiten gaat maak je een in mijn ogen merkwaardige en ongefundeerde uitzondering. Ongefundeerd omdat ik geen reden zie om deze gevallen anders te behandelen, merkwaardig omdat ik me bij deze andere behandeling (vrije wil) niets kan voorstellen.