Pcrtje schreef:Het gaat de laatste tijd heel erg hard met de GKv, en mijns inziens niet zozeer in de goede richting. Graag wil ik even een korte opsomming geven van hetgeen mij in de afgelopen maanden is opgevallen.
- In verscheidene gemeenten zijn de eerste vrouwen in het ambt bevestigd - naar mijn mening een onbijbelse ontwikkeling - maar wat nog erger is, is dat er gemeenten zijn die zich genoodzaakt voelen vrouwen toe te laten omdat er nauwelijks genoeg mannen te vinden zijn. Hoe kan het dat er steeds minder mannen voor het ambt beschikbaar zijn en dat gemeenten hun vacatures niet meer kunnen vullen?
- De voorbereidingen voor een fusie met de NGK zijn in volle gang. Ik vraag me dan af: zijn ze niet vergeten dat de NGK en GKv vanaf 1967 niet voor niets gescheiden optrokken? De dominees die zich vereenden middels de Open Brief zijn niet voor niets afgezet!
- In de afgelopen maanden heb ik met een aantal GKv-jongeren gesproken. Kennis van de gereformeerde leer en van basale zaken zoals bijvoorbeeld zondekennis, de menselijke verdorvenheid, vergeving van zonden, het eenzijdige godswerk en uitverkiezing is er nauwelijks. Geen van de jongeren die ik sprak gaf aan ooit van de belijdenisgeschriften / Drie Formulieren van Enigheid te hebben gehoord. Het remonstrantse denken dringt diep door in de generatie die nu tussen de 0 en pak 'm beet 30 is.
- In het RD stond vorige week nog een artikel met een schrikbarende conclusie: "In de kerk moet het volgens een meerderheid van hen vooral gaan over christen-zijn in het dagelijks leven en over wat de mens van God kan leren. Niemand van de ruim 300 deelnemers vinkte aan dat hij of zij het in de nieuwe kerk wil hebben over een geloofsthema als de 'vergeving van zonden'". Ik vind het mooi om te zien dat deze jongeren hun christen-zijn dagelijks willen uitdragen, maar ik kan me niet van de indruk onttrekken dat velen nauwelijks begrijpen wat hun geloofsinhoud is. Hoe staat het ervoor met de overdracht van de gereformeerde leer? Wordt er nog goede catechisatie gegeven?
- In de laatste twee diensten die ik bijwoonde werd geen enkele psalm gezonden. Eerlijk: ik vind dat er heus mooie Opwekkingsliederen zijn, maar dat de psalmen die zo het gereformeerde leven tekenen steeds meer ontbreken vind ik een zorgwekkende ontwikkeling.
- In Middelburg is een getrouwd homostel dat eerst onder de tucht stond, toegelaten aan het avondmaal. Een kwart (!) van de gemeente is daardoor vertrokken. Worden er hier onder de invloed des tijdsgeestes niet steeds meer onbijbelse zaken doorgedrukt/doorgedramd? Zelfs als dit leidt tot het vertrek van talloze gemeenteleden?
- In veel gemeenten wordt de middagdienst steeds slechter bezocht en er zijn al een paar gemeenten die 's middags geen diensten meer beleggen omdat er te weinig mensen komen opdagen. Is er geen behoefte meer aan?
Zijn er forumleden die mijn zorgen delen of denken jullie dat het wel meevalt?
Dat zal plaatselijk toch wel verschillen denk ik? Zelf vind ik de verschuivingen juist de goede kant op gaan.
In onze regio werken PKN, CGK, GKv, en de evangelische gemeente regelmatig samen.
Af en toe zijn er ook gezamelijke diensten. Die richting lijkt mij meer in overeenstemming met de Bijbel dan al die afgescheiden clubjes.
* Ik ga maar even niet in op vrouwen in het ambt, daar hebben we een ander topic voor.
viewtopic.php?f=2&t=29161&start=1245Dat er vrouwen worden toegelaten bij gebrek aan mannen .... ja, dat vind ik minstens even erg. Maar wel om een andere reden dan jij.
Vrouwen bij gebrek aan ''beter'', tweede keus, het zijn en blijven tweederangsmensen.
Zelf zou ik om die reden bedanken voor de ''eer'' want soms moet je gewoon een statement maken.
* Ik vind het een prima ontwikkeling, om ondanks onderlinge verschillen van inzicht met elkaar te fuseren.
Elkaar verdragen zoals de Bijbel ons oproept is niet zo moeilijk als je het met elkaar eens bent.
En het is ook niet zo moeilijk als men zich eerst heeft afgescheiden vanwege verschil van inzicht. Van een afstandje is dat goed te doen.
* De dingen die je opnoemt gaat naar mijn mening helemaal niet over de basale kennis, maar over de gereformeerde leer.
En de gereformeerde leer is gelukkig niet de basis voor het Christelijk geloof want dat is Jezus Christus zelf.
Hoe rechter in de leer, hoe verder van de Heer, en dat merk je aan de sfeer zei Timmie zijn oma. En dat lijkt me correct.
Het lijkt erop dat de Bijbel (natuurlijk wel de enige echte goede gereformeerde interpretatie ervan) belangrijker is dan God.
Daarbij lees ik een vooraanname dat
remonstrants foute boel is.
Ongetwijfeld zullen er foute elementen in zitten, maar ik ga er van uit dat er in elke leer foute elementen zitten.
* Jakobus had ook al zo'n schrikbarende conclusie getrokken. Zonder werken is het geloof (in wat voor leer dan ook) dood.
Dat lees je in de hele Bijbel terug trouwens. De theorie is bedoeld voor de praktijk.
Wie zijn geloofsinhoud uitleeft zal dat ook best onder woorden kunnen brengen al is het dan misschien niet in de traditonele gereformeerde taal (wat trouwens maar een splintergroepering is van het hele christendom).
En gelukkig hoeven we geen theologie examen af te leggen om het koninkrijk Gods te mogen binnengaan. Zij die zijn woorden doen zullen het koninkrijk beërven. En mensen leren vaak meer van de christelijke levenshouding dan van een goede catechisatieles.
* Ik vind dat er heus wel mooie Psalmen zijn, maar ik maak me totaal geen zorgen als er meest andere liederen gezongen worden.
De Psalmen zijn onder het oude verbond ontstaan. Gelovigen worden opgeroepen het nieuwe verbond te dienen.
viewtopic.php?f=2&t=31758&start=75Ik snap je zorgen totaal niet, dan zul je toch echt met iets inhoudelijks moeten komen. Nu lijkt het alleen maar om traditie te gaan.
Op zich heb ik niets tegen traditie, maar het gewicht wat jij er aan hangt lijkt me in zichzelf niks 'zorgwekkends'.
* Het is toch normaal om met de tijd(geest) mee te gaan! Gewoon de morele Bijbelse principes toepassen op alle situaties in onze werkelijkheid.
Dat een kwart van de gemeente vertrekt .... ach ja, het vrome volk!
(daar maak ik me meer zorgen over eerlijk gezegd)
* Ook dat snap ik niet. Je bent 's morgens bij elkaar geweest, waarom 'moet' dat een paar uur later weer?
Dat heeft naar mijn mening niks met behoefte te maken. Ik ga ook niet 2x per dag bij vrienden/familie op bezoek.
Om wat te leren hoef ik ook niet persé naar een dienst, en God blijft niet achter in het kerkgebouw. Hij is altijd bij ons.
Maar degenen die wél 2x willen kunnen misschien gewoon over de kerkmuren heenstappen en met elkaar een dienst houden.
Dan laat je de ene zondag een PKN voorganger preken, de volgende keer een CGK-er, daarna een GKV-er en wat er nog meer in omloop is.
Dus nee, ik deel je zorgen in het geheel niet. Eerder vind ik het zorgelijk dat mensen zich om zulke dingen zorgen maken.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)