Even tussendoor:
http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=91032
Het eerste RD-artikel van vriend Kranendonk, kan Klaas het alsnog lezen... er is zelfs een heel dossier over aangelegd.
Moderator: Moderafo's
@mic schreef:...
Het verschil is ook groot, maar het principe is het zelfde. De middelen zijn anders, de dominee gebruikt audiele middelen, de film audiovisuele.
Waarom kunnen we hem wel 'napraten' en niet naspelen? Waar zit hem dat verschil dan in?
Met de 1e helft ben ik het helemaal eens, maar ik zou juist daaruit de conclusie trekken dat wij het veel te snel vergeten en dat het daarom goed is er aan herinnerd te worden.
Aragorn schreef:Even tussendoor:
http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=91032
Het eerste RD-artikel van vriend Kranendonk, kan Klaas het alsnog lezen... er is zelfs een heel dossier over aangelegd.
In het feit dat hij niet een zondig mens was zoals wij, maar een volmaakt mens. Daarmee samenhangend dat Hij Eén was met de Vader, dat Hij God was.
Verder denk ik dat het in een besef van eerbied zit. Het beseffen van de afstand tussen een mens zoals wij, en de goddelijkheid van Christus.
Als je Hem naspeelt, doe je veel méér dan Hem afbeelden of van Hem vertellen. Als je Hem naspeelt beeldt je niet slechts zijn uiterlijk uit, maar imiteer je zijn hele gedrag. Dat is nog wel heel wat meer. En als je over Hem vertelt, omschrijf je wat Hij doet, en dat is heel wat anders dan dat uitbeelden. Vertellen over is heel indirect en bewaart afstand, maar naspelen bewaart geen afstand meer doordat het zo direct is.
Als een acteur het doet blijven het ook Jezus woorden en daden (zie ook vergelijking met WO II film van marnix). Verder is The Passion ongeloof letterlijk, zelfs in de taal die Jezus sprak, aramees! Dat kun je van de meeste dominees niet zeggen, maar als ik aan iemand het evangelie uitleg is het ook niet altijd letterlijk hoor, al is het dan omdat ik de bijbelteksten niet ken. Maar the passion is een ongelooflijk letterlijke verfilming als ik het goed begrepen heb. Volgens mij valt dit ook gewoon onder citeren.Boekenlezer schreef:@mic schreef:...
Pfff, @mic, ik word ontzettend moe van jou!
Ik leg je iets uit, en vervolgens kom je gewoon weer met dezelfde vragen terug.Ik zal dan ook weinig anders doen dan terugverwijzen naar wat ik al gezegd heb.
Het verschil is ook groot, maar het principe is het zelfde. De middelen zijn anders, de dominee gebruikt audiele middelen, de film audiovisuele.
Nee, het principe is niet hetzelfde. Citeren is geen naspelen. Zie mijn: "Maar die dominee zal nooit zeggen...Het blijven Jezus' woorden." Citeren is slechts herhalen wat vaststaat, en waar geen letter van gewijzigd wordt. Dat kun je niet zeggen van acteren, waarbij ontzettend veel geïnterpreteerd wordt, aangezien het geschreven verhaal dat niet vertelt.
kzie nu nog steeds niet in waarom het anders is als een acteur jezus woorden aanhaald als wanneer een dominee Jezus woorden aanhaalt. dus pak die hamer maarWaarom kunnen we hem wel 'napraten' en niet naspelen? Waar zit hem dat verschil dan in?
Het antwoord heb je net daarvóór geciteerd! Zie mijn: "Jezus was...niet proberen." En het verschil tussen citeren en naspelen heb ik ook al uitgelegd.
volgens mij is het juist onze opdracht om Jezus uit te beelden, door onze levenswandel. Dus uitbeelden is imho niet per definitie verkeerd. Daarom vind ik dat dit nog wat meer onderbouwing verdientMet de 1e helft ben ik het helemaal eens, maar ik zou juist daaruit de conclusie trekken dat wij het veel te snel vergeten en dat het daarom goed is er aan herinnerd te worden.
Daar kun je ook je Bijbel voor gebruiken.
Nou ja pakt die hamer dan maarHier moet je het mee doen. Als je het nou nog niet snapt, pak dan een hamer en ram eens een paar keer flink hard op je kop. Misschien dat het helpt.
www.ronduit.nl schreef:De film van Mel Gibson, ?The Passion of Christ?, brengt sommige mensen tot inkeer.
Wat wil je nog meer?
Hoewel de film ?The Passion of Christ? best wel wat negatieve reacties krijgt van sommige christenen, zijn er toch al een aantal opmerkelijke berichten in de pers verschenen, waar wij als christenen enthousiast over kunnen zijn.
In Amerika (Houston, Texas) heeft een 21-jarige man een moord bekend na het zien van de film en een gesprek met een familielid, die hem adviseerde schoon schip te maken. Hij is direct naar de politie gegaan en heeft zichzelf aangegeven. Als hij veroordeeld wordt, kan hem dat een levenslange gevangenisstraf opleveren. Maar hij wil van zijn schuld bevrijd worden?
(?Better is one day in Your House, than a thousand elsewhere??)
De jonge man heft zijn 19-jarige vriendin vermoord, omdat ze zwanger was van hem. Hij wilde de verantwoordelijkheid voor een kind niet aangaan. Hij heeft het zo goed gepland en uitgevoerd, dat alles op zelfmoord en dat hij in de verste verte niet in verband kon worden gebracht met de moord. Echt een lekkertje, dus?
Het zien van de laatste 12 uren van het leven van Jezus, het lijden van Jezus, was genoeg om hem zijn zonde te doen inzien. Bizar! Natuurlijk heeft hij niet het lijden van Jezus gezien? maar wel het naspelen van het lijden van Jezus, waardoor het voor hem misschien wel voor het eerst duidelijk werd wie Jezus is en hoe belangrijk het is om je leven aan Hem te geven.
DK schreef:Dus.. Meneer heeft foute films gemaakt en mag nu geen andere films maken (…)
Klaas schreef:maar de houding die Paulus aanbeveelt is niet zodanig dat je eerst alle mogelijke bezwaren uitputtend onderzocht moet hebben voordat je iets mag doen.
Klaas schreef:Zaken die jij dubieus vindt bedoel je waarschijnlijk
Klaas schreef:Wat jij echter doet is Gibsons integriteit in twijfel trekken. Om dat te rechtvaardigen moet je m.i. met meer komen dan enkele suggestieve zaken. Natuurlijk kun je je afvragen wat je als christen wel en niet kunt doen en of je je wellicht publiekelijk uit zou moeten laten over eventuele fouten, maar dat op zich is volgens mij geen argument tegen de film als zodanig. Ik vraag me zelfs af of een film over het leven van Jezus, gemaakt met de verkeerde motieven per definitie op voorhand fout te noemen is.
JWvVliet schreef:Tussen Zijn goddelijkheid afbeelden en Zijn goddelijkheid laten zien zit wel een verschil. Afbeelden van Zijn goddelijkheid is een onmogelijkheid. Zijn goddelijkheid laten zien is wél mogelijk, dóór Zijn menszijn heen.
Aragorn:
Voor zover ik het kan beoordelen gebeurt dat met deze film gelukkig ook niet, en was het iig niet de intentie van Gibson. Veel mensen stellen het medium film gelijk aan entertainment, terwijl er heel wat meer functies zijn die een film kan hebben.
JMvVliet:
Dat ligt eraan. Wat is het doel van bijvoorbeeld een film. Dan kan entertainment zijn, maar kan ook zijn bedoeld om juist iets over te brengen. In dit geval denk ik (maar daar oordeel ik over als ik de film heb gezien) dat 'entertainment' niet de bedoeling is.
Klaas schreef:Ik geloof niet dat entertainment de doelstelling van deze film is.
Aragorn:
Nee, dat is niet juist. Tenminste, niet als dat de doelstelling is, soms ontkom je er echter niet aan.. Ik krijg niet de indruk dat het de doelstelling van mr. Gibson was om hier eens goed mee binnen te lopen; een half jaar geleden was het zelfs nog maar de vraag of de film verder zou komen dan een paar achterafgelegen filmtheaters...
Klaas:
Het gaat om de doelstelling. Is het je doel zoveel mogelijk geld te verdienen met zo'n film of maak je zo'n film omdat je er iets mee wilt laten zien, omdat je hem 'moet' maken?
Aragorn:Wat ik niet helemaal begrijp is waarom het zo belangrijk zou zijn dat ook het geestelijk lijden volledige aandacht moet krijgen. Het gaat er toch om dat Jezus veel en diep geleden heeft? Idd zowel geestelijk als lichamelijk, maar hoe belangrijk is het dat wij daar onderscheid in maken? Het diepe besef dat Hij geleden heeft lijkt mij het belangrijkst.
Klaas:Waarom gaat het met name om het geestelijke lijden? Is het geestelijke lijden van groter belang voor de vergeving voor onze zonden dan het lichamelijke lijden? Bij mijn weten wordt er in de bijbel aan het geestelijke lijden helemaal geen bijzondere betekenis gehecht. Als er iets is dat in bijbels opzicht bijzondere betekenis heeft dan is het wel het bloed: bloed brengt vergeving.
Wie zegt dat niet-gelovigen een verkeerde indruk krijgen? De indruk is wellicht onvolledig, maar dat is wat anders. Ik begrijp dit soort aantijgingen niet zo goed. In het RD lees je ook dat de Christus die Gibson laat zien niet de Christus van de schriften is. Waarom dat zo is en waar dit beeld afwijkt blijft echter steeds erg vaag.
klaas schreef:Kun je iets preciezer aangeven wat het probleem is want dit commentaat begrijp ik niet helemaal.
In het RD artikel en in het antwoord van Buijs komt de gedachte naar voren dat deze film gemaakt is om te evangeliseren. Daaruit spreekt m.i. echter een verkeerd idee over wat een film is. Deze film is m.i. allereerst een weergave van de manier waarop de makers van de film het lijden van Christus interpreteren en beleven. Dat betekent dat het allereerst niet de Waarheid is maar een interpretatie ervan (waar je uiteraard commentaar op kunt hebben) en daarnaast dat het een cultuuruiting, een kunstwerk, is. De riesense dominee in het RD gaat ervan uit dat evangelisatie gezien wordt om het verfilmen van het lijden goed te praten. Dit is echter onjuist. Een verfilming van het lijden heeft zo'n rechtvaardiging niet nodig. 'Art needs no justification' zei Rookmaker terecht.
Hmm kvind 20 miljoen dollar zelf investeren, in een film die eerst niet eens uit zo komen in de bios, (dus waar je weinig op verdiend) toch ook wel iets zeggen. Overigens zou ik uit m'n hoofd geen film weten waarin hij gevloekt heeft, maar goed heeft hij misschien wel gedaan. Blijft bovendien de vraag of hij zich publiekelijk moet keren tegen eerder gedane foute uitspraken (het zou netjes geweest zijn daar niet van) maar is het verplicht?Daar lijkt me toch veel reden toe. Ik vind het echt vreemd dat je daar niemand over hoort. Te meer daar het een redelijk objectieve maatstaf is. Het is voor mij onbestaanbaar dat hij in films vloekt, zich daar later nooit tegen heeft gekeerd en later een volgens zijn zeggen door de Heilige Geest geïnspireerde film maakt. Mijn suggestie is dat dat niet kan. Dan moet er toch echt iets in positieve zin gebeurd zijn. Wat wil je nog meer horen dan?
zijn goddelijkheid laten zien is onze plicht als christen, moeten we niet leven zoals Jezus zou leven, is dat niet Gods ideeal beeld? We moeten met christus bekleed worden, dus iets van Gods goddelijkheid laten zien is in die zin wel mogelijk.JWvVliet schreef:
Tussen Zijn goddelijkheid afbeelden en Zijn goddelijkheid laten zien zit wel een verschil. Afbeelden van Zijn goddelijkheid is een onmogelijkheid. Zijn goddelijkheid laten zien is wél mogelijk, dóór Zijn menszijn heen.Ik zie niet in hoe Zijn Godverlatenheid aan de buitenkant te zien is geweest. Dat kan de film dus ook niet.
Klaas schreef:
Ik geloof niet dat entertainment de doelstelling van deze film is.
Dat is wel erg naief. Een soortgelijke film in Hollywood produceren is bijna per definitie entertainment. Of dat nu wel of niet de bedoeling is, dat staat op voorhand vast.
Ik ken ook geen personen die naar een film gaan om wat te leren trouwens.
@mic schreef:zijn goddelijkheid laten zien is onze plicht als christen, moeten we niet leven zoals Jezus zou leven, is dat niet Gods ideeal beeld? We moeten met christus bekleed worden, dus iets van Gods goddelijkheid laten zien is in die zin wel mogelijk.JWvVliet schreef:
Tussen Zijn goddelijkheid afbeelden en Zijn goddelijkheid laten zien zit wel een verschil. Afbeelden van Zijn goddelijkheid is een onmogelijkheid. Zijn goddelijkheid laten zien is wél mogelijk, dóór Zijn menszijn heen.Ik zie niet in hoe Zijn Godverlatenheid aan de buitenkant te zien is geweest. Dat kan de film dus ook niet.
Hoe weten wij überhaupt van die Godverlatenheid? Juist doordat Jezus het uitriep, anders hadden wij het waarschijnlijk niet geweten. Dus hoe kunnen wij die Godverlatenheid vervolgens uitbeelden? Juist door de acteur dezelfde woorden laten te zeggen en de zelfde dingen te laten ondergaan die in de film ook gebeuren. (3 uur zwart, romeinse officier het uit laten roepen etc...)
Marnix schreef:Ik hoorde laatst een mooie uitspraak (of staat die hier al ergens)
God kan met een kromme stok rechte slagen geven.
We zijn nu al tijden over deze film aan het praten, of de film goed is of niet...
Donderdag gaat de film in premiere. Of we de film nou goed vinden of niet goed... Vanaf donderdag zullen er mensen van God horen en zien.
Hebben jullie al voor deze mensen gebeden? Zo niet, zouden jullie dat willen doen?
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 26 gasten