Dwars | van roeping tot curatorium

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor Chaya » 17 apr 2019 17:15

benefietdiner schreef:Ik durf te beweren dat het verschil na dertig jaar, dus in de huidige generatie, niet meer relevant is.

benefietdiner schreef:Veroordelingen van iemand uit de denominaties GG en GG-in-Ned. heb ik jaren lang een trauma van gehad maar dat is gelukkig achter mij.

Achter je? Je houdt het voortdurend levend, door hier steeds je gif uit te braken op dit forum over de GG of GGiN.
Als je iets achter je laat, praat je er niet meer over en boeit het je ook niet meer.
benefietdiner schreef:Dat heerst dus ook bij het curatorium. Vandaar de zeer weinige predikanten die toegelaten worden en zo wordt de GG-in-Ned. langzamerhand een sekte.

Wie staat er aan het hoofd?
benefietdiner schreef:Nogmaals excuus want dit zal wel weer zeer hard overkomen.

Hoe welgemeend zijn deze excuses aan Irmo?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor benefietdiner » 17 apr 2019 20:35

Chaya schreef:Achter je? Je houdt het voortdurend levend, door hier steeds je gif uit te braken op dit forum over de GG of GGiN.
Als je iets achter je laat, praat je er niet meer over en boeit het je ook niet meer.

Wie staat er aan het hoofd?
Voortdurend verkeerd lezen en vervolgens verkeerd interpreteren is wel jou stokpaartje hé.

Wel hoofdzaak maken van kleine interpunctietekenfouten van een ander zijn geschrevene maar je eigen grove foutieve inlegkunde wat een ander schrijft is jou niet vreemd ](*,)

Je kunt mij negers betichten van gif uitbraken over de GG of GG-in-Ned. dat jij dat zo verstaat is aan jou. Ik heb gegronde feiten geschreven, dat jou dat niet aanstaat is nogmaals aan jou. Dat iets of een bepaalde uitdrukking hard over kan komen is een feitelijkheid daar hoef je geen woorden als gif of uitbraken voor te gebruiken.

Indrukwekkend doen om te vragen wie er aan het hoofd staat is proberen gewicht aan de klok te hangen die alleen maar harder gaat schreeuwen om gelijk. Het maakt totaal geen indruk.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor Dorpeling » 17 apr 2019 20:51

Cicero schreef:Maar niet in bevindelijk-gereformeerde zin.

Dus?
Cicero schreef:Dit is geen belofte voor twijfelenden.
Het is een belofte voor letterlijke armen, onderdrukten en zwakken. Het eerste evangelie citeert deze passage dan ook in de context van het genezen van lammen en blinden.


Kanttekeningen zeggen o.a (mijn houvast omdat iets anders vaak naar eigen inzicht wordt uitgelegd):
'Dat is, opdat Gij hen verlicht met de zaligmakende kennis Gods en van hunnen Zaligmaker, waardoor de uitverkorenen onder alle natiën zullen verheugd worden.'
'Dat is, Hij zal geduld hebben met de zwakheden der arme zondaars, en Hij zal hun verslagen conscientiën verkwikken en hen vertroosten door de belofte van de vergeving hunner zonden.'

Dus wel degelijk (ook) bedoeld voor bekommerden en twijfelenden, dat er uitzicht is op ontferming van Christus over de 'kleintjes', die het zelf (nog) niet zien.


benefietdiner schreef:Zie het korte en krachtige antwoord van Cicero waar ik het helemaal mee eens ben.

Jij mag daar aan twijfelen daar heb ik geen problemen mee (hard hé) ik zelf twijfel niet.


Nee hoor, dat vind ik niet hard. Ik hoef daar gelukkig niet over te oordelen. Maar omdat ik bepaalde essentiële onderdelen mis wat m.i toch hoort bij een leven met God, vroeg ik me dat af. Onder andere kwam de volgende tekst in me op: 'Geliefden! Laat ons elkander liefhebben, want de liefde is uit God; en een iegelijk, die liefheeft, is uit God geboren, en kent God; Die niet liefheeft, die heeft God niet gekend; want God is liefde'.
Jaloersmakende liefde, zó te leven dat anderen je na willen volgen. 'Zalig zijn' kan niet zonder het vervolg. Je krijgt dan een 'voorbeeldfunctie' ...
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor Dorpeling » 17 apr 2019 20:53

benefietdiner schreef: Ik heb gegronde feiten geschreven, dat jou dat niet aanstaat is nogmaals aan jou. Dat iets of een bepaalde uitdrukking hard over kan komen is een feitelijkheid daar hoef je geen woorden als gif of uitbraken voor te gebruiken.


Zoals? En wat was de grond of bron?
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor benefietdiner » 17 apr 2019 21:22

Dorpeling schreef:Dus wel degelijk (ook) bedoeld voor bekommerden en twijfelenden, dat er uitzicht is op ontferming van Christus over de 'kleintjes', die het zelf (nog) niet zien.
Het gekrookte riet en de rokende vlaswiek staat in de context van Christus zelf. Zie vers 4 van Jesaja 42 met de kanttekenaren.
Dorpeling schreef:Nee hoor, dat vind ik niet hard. Ik hoef daar gelukkig niet over te oordelen. Maar omdat ik bepaalde essentiële onderdelen mis wat m.i toch hoort bij een leven met God, vroeg ik me dat af. Onder andere kwam de volgende tekst in me op: 'Geliefden! Laat ons elkander liefhebben, want de liefde is uit God; en een iegelijk, die liefheeft, is uit God geboren, en kent God; Die niet liefheeft, die heeft God niet gekend; want God is liefde'.
Jaloersmakende liefde, zó te leven dat anderen je na willen volgen. 'Zalig zijn' kan niet zonder het vervolg. Je krijgt dan een 'voorbeeldfunctie' ...
Niettegenstaande mag je jezelf wel verweren en……. ik heb hiermee nog geen antwoord op mijn gestelde vraag aan jou gehad.
Dorpeling schreef:Zoals? En wat was de grond of bron?
Even terug lezen.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor MoesTuin » 18 apr 2019 06:30

Johan100 schreef:Toch nog even een reactie.



oke. nou, ik hoop dat ik zo ondanks m'n vele tekorten toch nog een voorbeeld mag zijn voor je.
probeer het goed te maken met MoesTuin en wie dan ook die je niet zo liggen. Soms is het beter ook (voor een tijd) afstand te nemen.

ik heb de laatste tijd (vanaf november ofzo begon het) mezelf afgevraagd of ik wel echt zo goed bezig was......
belijden aan de Heere hoort daar ook bij......

Ik was misschien ook wel te vaak vleselijk. Ik ben me bewuster geworden dat God zegt in Zijn Woord: 'Niet door kracht, niet door geweld, maar door Mijn Geest zal het geschieden, zegt de Heere...' Zacharia 4:6

Kortom, zo goed voel ik me niet, maar ik waardeer wel je woorden.
Wat ik je mee wil geven is: Zie op Hem! Het Lam van God! Welken God voorgesteld heeft tot een Verzoening.....Romeinen 3:25

sorry voor het off-topic gaan.


Johan, een prachtige kwetsbare, maar waardevolle bijdrage.
Mijn armen staan wagenwijd open in het dagelijkse real life leven voor iedereen en ook op dit forum voor iedereen, ondanks de hardheid en veroordelingen en de achterklap, maar ook de vele liefde en waardevolle eerlijk leerzame bijdragen van de deelnemers
Ik heb een gladde rug.
In Christus heb ik iedereen van harte lief.
Dat is enorm dankbaar om dit te mogen lezen van je en dit hierop te kunnen antwoorden.
Want ik ben hier met een missie en dat is enkel Christus grootmaken en iedereen op Hem te wijzen tot behoudt in Geloof alleen.
Daarom is dit topic zo belangrijk aangaande het Curatorium.
Ik ben ook erg blij en dankbaar met het open en eerlijke contact met de Dhr vd Brink en dat er heel open blijkbaar gesproken kan worden toch met hen die in Christus zijn maar toch zo heel andere wegen bewandelen maar we elkaar in Hem alleen in gezamenlijk geloof toch vinden.
Dat is Hét...
De Kern...
Waar het omgaat :8>
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor Dorpeling » 18 apr 2019 12:36

benefietdiner schreef:Het gekrookte riet en de rokende vlaswiek staat in de context van Christus zelf. Zie vers 4 van Jesaja 42 met de kanttekenaren..

Maar het is niet Christus Zelf. Anders was het ook wel met hoofdletters vermeld. Hij is wel Degene uit vers 4.
3 ''Het gekrookte riet zal Hij niet verbreken, en de rokende vlaswiek zal Hij niet uitblussen.'' Dat zijn, kanttekeningen, de verslagen en arme zondaren, met de belofte 'dat Hij hun verslagen conscientiën verkwikken zal en hen vertroosten door de belofte van de vergeving hunner zonden'.
4 'Hij zal niet verdonkerd worden, en Hij zal niet verbroken worden,' dat is, kanttekeningen, de hoopvolle tegenstelling, dat Christus niet verbroken of verdonkerd zal worden, 'Hij wordt gesteld tegen het rokende en smokende vlas, en Zijne macht tegen het gekrookte riet.'


benefietdiner schreef:Niettegenstaande mag je jezelf wel verweren en……. .

Verweren... ? Kijk eens terug, alleen maar in dit forum. Je stelt oa dat bekommerden buiten Christus zijn, dat ze het Pasen niet kunnen vieren, dat de GGiN een sekte is vol dode orthodoxen waar een 'verborgen Christus' gepreekt wordt, door bekommerde 'oudjes' van de GG hier zo ongeveer belachelijk te maken in hun dierbare en diepste geloofsleven, dat ouderlingen in de GG autoritair zijn en geen tegenspraak dulden..

is dat enkel verweren??? Ik zie dat meer als enkel hard en liefdeloos.

benefietdiner schreef:ik heb hiermee nog geen a3 ntwoord op mijn gestelde vraag aan jou gehad.Even terug lezen.


Ik zal dan ook maar in de woorden van psalmen blijven. Sinds ik een aantal jaren door God ben teruggeroepen uit de wereld, wordt mijn leven vooral beschreven in psalm 139:14, afhankelijk te leven met en door Hem: Doorgrond m', en ken mijn hart, o HEER; Is 't geen ik denk niet tot Uw eer? Beproef m', en zie, of mijn gemoed Iets kwaads, iets onbehoorlijks voed'; En doe mij toch met vaste schreden Den weg ter zaligheid betreden. Verder is mijn hoop en troost is dat Hij nooit laat varen wat Zijn handen begonnen zijn, ondanks mijn zonden en weglopen, met bijvoorbeeld psalm 87:4 ; God zal ze Zelf bevestigen en schragen, En op Zijn rol, waar Hij de volken schrijft, Hen tellen, als in Isrel ingelijfd, En doen den naam van Sions kind'ren dragen.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor irmo » 18 apr 2019 13:54

benefietdiner schreef:Vertel jij dan wat het verschil is tussen de Gereformeerde Gemeenten en de Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Ik ben benieuwd.

Ik durf te beweren dat het verschil na dertig jaar, dus in de huidige generatie, niet meer relevant is.

Ik zou zeggen, ga een rondje googlen. Ik heb geen tijd en geen zin om het allemaal uit te leggen, maar het is nog wel degelijk relevant voor een heleboel mensen.

Tevens is het verschil (scheuring) van 1953 en 1980 (1980 deels terug gekeerd) gekomen door het karakterverschil van predikanten en niet expliciet door een leerverschil van deze denominaties en daarom heb ik dus minder respect voor deze predikanten. Voornamelijk Ds. J. Roos is één van hen die dat karakter verschil nog zo hoog probeert te houden en geen eenheid (terugkeer) wil naar/met de GG. Ik hoef hem ook niet te bellen, ik heb het goed op een rijtje staan maar ik vraag mij af of jij dat wel hebt.


Weet je zeker dat je het wel op een rijtje hebt staan ja? 1980 was een scheuring van de ggin en de ggin-bv, had helemaal niets met de GG te maken. Als je ggin was geweest had je dat geweten. Misschien moet je het onderwijs over 1953 er nog maar eens op naslaan, dan komen de verschillen bovendrijven. Ik ken ds. Roos niet anders dan als vredelievend, dat ie niet met iedereen van een ander kerkverband door een deur kan, hebben we dat niet allemaal wel eens? En hij is koppig ja, maar dat ben ik ook :P

Ik begrijp dat jij dus bij deze predikant in de kerk zit en je daarom zó aangesproken voelt als ik dit zegt.
Veroordelingen van iemand uit de denominaties GG en GG-in-Ned. heb ik jaren lang een trauma van gehad maar dat is gelukkig achter mij. Het is inderdaad hard als ik dit over jou zegt als ik zegt mij er niets meer van aan trekt. Hard is het als je door predikanten van genoemde denominaties op jezelf terug geworpen wordt en niet op Christus verlossingswerk. Uiteraard is dat niet zwart wit maar wel algemene regel (uitverkiezing).

Neuh, zo aangesproken voel ik me niet. Maar als je kritiek gaat leveren, zorg dan wel dat je de feiten op orde hebt.
Ik ben nog nooit door predikanten van mijn eigen kerkverband "afgeserveerd' zoals jij dat noemt. Integendeel zelfs. Hoe durf je dat zelfs maar te beweren zeg.


Dat heerst dus ook bij het curatorium. Vandaar de zeer weinige predikanten die toegelaten worden en zo wordt de GG-in-Ned. langzamerhand een sekte. Nogmaals excuus want dit zal wel weer zeer hard overkomen.


Het is niet hard. Eerder dom.

En nu hou ik ermee op, want ik moet mijn tas nog inpakken voor de vakantie.
Toedels!



Chaya schreef:
Hoe welgemeend zijn deze excuses aan Irmo?



Niet, natuurlijk. Hij kletst maar wat. Ik voel me niet aangesproken, maak je niet druk.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor Chaya » 18 apr 2019 14:22

benefietdiner schreef:Voortdurend verkeerd lezen en vervolgens verkeerd interpreteren is wel jou stokpaartje hé.

Dusssss, terwijl ik toch een leesbril op heb.
benefietdiner schreef:Wel hoofdzaak maken van kleine interpunctietekenfouten van een ander zijn geschrevene maar je eigen grove foutieve inlegkunde wat een ander schrijft is jou niet vreemd

Toe maar. Dat je überhaupt nog op mij reageert zeg.
benefietdiner schreef:Je kunt mij negers betichten van gif uitbraken over de GG of GG-in-Ned. dat jij dat zo verstaat is aan jou.

Negers?
O nee? man houd toch op, wil je zeggen dat dit vriendelijk is en niet kwetsend voor deze predikant en mensen? Je noemt het bijna een sekte!!
benefietdiner schreef:Dat iets of een bepaalde uitdrukking hard over kan komen is een feitelijkheid daar hoef je geen woorden als gif of uitbraken voor te gebruiken.

Indrukwekkend doen om te vragen wie er aan het hoofd staat is proberen gewicht aan de klok te hangen die alleen maar harder gaat schreeuwen om gelijk. Het maakt totaal geen indruk.

Irmo heeft je intussen al beantwoord zie ik en neemt jouw weetjes niet serieus. Ik ben geen GGiNer dus ik voel me al helemaal niet aangesproken, maar vind het bizar dat je dit topic - wat notabene over het curatorium van de GG gaat - aangrijpt om je zogenaamde kennis over de GGiN te ventileren.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor benefietdiner » 18 apr 2019 14:40

Dorpeling schreef:Maar het is niet Christus Zelf. Anders was het ook wel met hoofdletters vermeld. Hij is wel Degene uit vers 4.
3 ''Het gekrookte riet zal Hij niet verbreken, en de rokende vlaswiek zal Hij niet uitblussen.'' Dat zijn, kanttekeningen, de verslagen en arme zondaren, met de belofte 'dat Hij hun verslagen conscientiën verkwikken zal en hen vertroosten door de belofte van de vergeving hunner zonden'.
4 'Hij zal niet verdonkerd worden, en Hij zal niet verbroken worden,' dat is, kanttekeningen, de hoopvolle tegenstelling, dat Christus niet verbroken of verdonkerd zal worden, 'Hij wordt gesteld tegen het rokende en smokende vlas, en Zijne macht tegen het gekrookte riet.'
Ik zal niet ontkennen dat vers 3 van Jesaja 42 toegepast kan worden op mensen die zogenoemd ‘bekommerd’ zijn. Maar dan moet je toch zeker rekening houden dat heel Jesaja 42 spreek over uitkomst als Jesaja getuigd dat Hij (Jezus) blinden zal lijden op de weg en op roept met de woorden ‘hoort gij doven’ enz. enz. er wordt constant opgeroepen om niet in die bekommernis te blijven.

Nu kom ik bij mijn punt waar men zegt dat ik zo hard over ben. Ik, en met mij Jesaja, keur het af om in die bekommerden staat te blijven voort bestaan. Irmo schreef: ‘Ik ben liever bekommerd’. Irmo is liever bekommerd dan door mij gewaarschuwd te worden dat bekommerd zijn buiten Christus zijn is. Tevens vind haar denominatie de GG-in-Ned. bekommernis al heel wat, zij keuren het zelfs al goed alsof je al in Christus zou zijn. Het vreemde in deze denominatie is als je getuig in Christus te zijn je té hoog staat bij je zelf of wordt je verweten evangelies te zijn en daar gaat ik inderdaad tegenin want dat is onjuist. Het een derde weg of een leeg (derde) testament die er niet bestaat, het is of binnen of buiten.
Dorpeling schreef:Ik zal dan ook maar in de woorden van psalmen blijven. Sinds ik een aantal jaren door God ben teruggeroepen uit de wereld, wordt mijn leven vooral beschreven in psalm 139:14, afhankelijk te leven met en door Hem: Doorgrond m', en ken mijn hart, o HEER; Is 't geen ik denk niet tot Uw eer? Beproef m', en zie, of mijn gemoed Iets kwaads, iets onbehoorlijks voed'; En doe mij toch met vaste schreden Den weg ter zaligheid betreden. Verder is mijn hoop en troost is dat Hij nooit laat varen wat Zijn handen begonnen zijn, ondanks mijn zonden en weglopen, met bijvoorbeeld psalm 87:4 ; God zal ze Zelf bevestigen en schragen, En op Zijn rol, waar Hij de volken schrijft, Hen tellen, als in Isrel ingelijfd, En doen den naam van Sions kind'ren dragen.
Dat is erg mooi en velen malen meer dan ‘bekommerd zijn’ halleluja loof den Heer.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor benefietdiner » 18 apr 2019 14:55

irmo schreef:En nu hou ik ermee op, want ik moet mijn tas nog inpakken voor de vakantie.
Goede paasvakantie en neem bemoedigingen mee van Wilkin van de Kamp. Je kunt hem op je telefoon of tablet lezen.
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... ieOvUjbg6-

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor pindas83 » 18 apr 2019 22:41

benefietdiner schreef:Voortdurend verkeerd lezen en vervolgens verkeerd interpreteren is wel jou stokpaartje hé


:-k
Maar als je verkeerd leest en dat dan ook weer verkeerd interpreteert.... dan klopt het weer precies..

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor benefietdiner » 19 apr 2019 13:32

pindas83 schreef::-k
Maar als je verkeerd leest en dat dan ook weer verkeerd interpreteert.... dan klopt het weer precies..

:mrgreen:

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor mona » 19 apr 2019 15:00

benefietdiner schreef:Het gekrookte riet en de rokende vlaswiek staat in de context van Christus zelf. Zie vers 4 van Jesaja 42 met de kanttekenaren.
Dorpeling schreef:Maar het is niet Christus Zelf. Anders was het ook wel met hoofdletters vermeld. Hij is wel Degene uit vers 4.
3 ''Het gekrookte riet zal Hij niet verbreken, en de rokende vlaswiek zal Hij niet uitblussen.'' Dat zijn, kanttekeningen, de verslagen en arme zondaren, met de belofte 'dat Hij hun verslagen conscientiën verkwikken zal en hen vertroosten door de belofte van de vergeving hunner zonden'.


Ik ben van mening dat het in Jesaja 42 vers 3 in de letterlijke uitleg gaat over het volk Israël.
Het is een klein volk, dat veel te duchten heeft van de heidenvolken rondom.
Maar het is Gods uitverkoren volk, en zij hebben een opdracht van God, dus daarom zal Hij hen niet ten onder laten gaan.
Israël is uitverkoren om een licht te zijn voor de heidenvolken. Daar komt veel tegenop, maar uiteindelijk zal Gods recht zegevieren.

Uiteraard zit er in deze tekst ook geestelijke bemoediging voor hen die zich zwak en onzeker voelen.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Dwars | van roeping tot curatorium

Berichtdoor Cicero » 20 apr 2019 15:00

Dorpeling schreef:Maar het is niet Christus Zelf. Anders was het ook wel met hoofdletters vermeld. Hij is wel Degene uit vers 4.
3 ''Het gekrookte riet zal Hij niet verbreken, en de rokende vlaswiek zal Hij niet uitblussen.'' Dat zijn, kanttekeningen, de verslagen en arme zondaren, met de belofte 'dat Hij hun verslagen conscientiën verkwikken zal en hen vertroosten door de belofte van de vergeving hunner zonden'.
4 'Hij zal niet verdonkerd worden, en Hij zal niet verbroken worden,' dat is, kanttekeningen, de hoopvolle tegenstelling, dat Christus niet verbroken of verdonkerd zal worden, 'Hij wordt gesteld tegen het rokende en smokende vlas, en Zijne macht tegen het gekrookte riet.'

Als je het dan toch christelijk wilt uitleggen, dan vind ik de uitleg van het evangelie naar Mattheüs gezaghebbender. Daar gaat het over mensen die letterlijk zwak zijn en hulp nodig hebben.

Maar dat kun je uiteraard, als je het verder wilt trekken, ook op het geestelijk leven laten slaan. Alleen, deze kanttekening gaat zeker niet over een aparte categorie gelovigen. Want hoe gaat dat 'niet breken' en 'niet doven' in zijn werk volgens de kanttening? Hij zal hun verslagen conscientiën verkwikken en hen vertroosten door de belofte van de vergeving hunner zonden. M.a.w. zij die zich een zwakke zondaar weten (en dat zijn we allen) richten zich niet op het feit dat er speciaal voor hen ook een belofte is, maar zij richten zich op de belofte van de vergeving hunner zonden. Er is geen schemergebied.


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten