Belijdenis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Vin

Berichtdoor Vin » 29 mar 2004 15:04

@mic schreef:Ik ben gister gedoopt! (wiew zo geweldig!)

maar daar dus ook een getuigenis en belijdenis van mn geloof gegeven, de vragen die ik moest beantwoorden (naast m'n getuigenis) waren

1. geloof je dat Jezus voor jouw zondes is gestorven?
2. Geloof je dat je hierdoor rein voor God mag staan?

maar omdat ik allebei in m'n getuigenis al beantwoord had werd ik zo gedoopt :P

Hej das nie eerlijk die belijdenis bij jullie is harstikke makkelijk!

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 29 mar 2004 15:15

Hoezo makkelijk?? :?
"Bevalt de nieuwe secretaresse?" " Ja zeker, maar we weten nog niet van wie."

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 29 mar 2004 15:17

Vin schreef:
@mic schreef:Ik ben gister gedoopt! (wiew zo geweldig!)

maar daar dus ook een getuigenis en belijdenis van mn geloof gegeven, de vragen die ik moest beantwoorden (naast m'n getuigenis) waren

1. geloof je dat Jezus voor jouw zondes is gestorven?
2. Geloof je dat je hierdoor rein voor God mag staan?

maar omdat ik allebei in m'n getuigenis al beantwoord had werd ik zo gedoopt :P

Hej das nie eerlijk die belijdenis bij jullie is harstikke makkelijk!

Tja, wat heet eerlijk en wat niet eerlijk. Dat is nu juist het verschil tussen de verschillende kerkgenootschappen (helaas). Wie zegt dat de belijdenis in jouw kerk de ware is. Iets dat niet in "eigen kerk" geleerd wordt is al gauw 'fout'.
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

Vin

Berichtdoor Vin » 29 mar 2004 15:20

Doortje schreef:Hoezo makkelijk?? :?

Jij moet meer belijden dan @mic. Ik zou bij jullie van zn levensdagen niet door de selectieprocedure komen en bij @mic wel... dan is die van hem makkelijk toch? I'll pick heaven over church anytime baby! :mrgreen:

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 29 mar 2004 15:35

:mrgreen:

ja bij ons is de enige eis geloof*. Of je het met de leer eens gaat zijn en of je lid wilt woorden is iets heel anders.

bij ons worden dus ook gereformeerde mensen gedoopt (zo ook gister), alvast is het een evangelische kerk, die zijn het misschien niet helemaal met de leer eens, en willen ook geen lid worden, maar ze geloven, zijn daarom broeders en worden niet uitgesloten van de doop. Jammer dat ze die mogelijkheid niet krijgen in eigen kerk en daarom bij ons terechtkomen (maar dat is een discussie apart)
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 mar 2004 15:48

Marnix schreef:Als je met je verstand weet dat het waar is ben je toch bekeerd? Als je net zo zeker weet dat Jezus 2000 jaar geleden voor je is gestorven als dat je weet dat de 2e WO van 1940-1945 in nederland was... waar dan niet aan het avondmaal om dat te gedenken? Je doet toch ook mee aan dodenherdenking omdat je weet dat die oorlog van 40-45 was? Waarom dan niet Jezus gedenken voor wat er 2000 jaar geleden gebeurde? Dat is avondmaal namelijk.

Als je weet dat Jezus voor jou gestorven is wel ja. Maar hier wordt volgens mij bedoeld dat je met je verstand aanneemt dat Jezus voor mensen gestorven is, maar de persoonlijke toepassing is daar niet bij inbegrepen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 mar 2004 18:43

Hoe kun je nou wel geloven dat Jezus voor de hele wereld stierf... maar niet voor jou... Jezus stierf voor alle mensen, hoe kan dat dan onpersoonlijk blijven. Ik kan me voorstellen dat je twijfelt aan het offer van Jezus, maar als je er in gelooft zie ik geen reden waarom dat niet voro jou zou zijn.

Ik zeg toch ook niet (om ff terug op het voorbeeld te komen): Ik weet dat de geallieerden Nederland hebben bevrijdt.... maar ze kwamen niet om mij te bevrijden, het geldt niet voor mij? J
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 mar 2004 18:50

Marnix schreef:Hoe kun je nou wel geloven dat Jezus voor de hele wereld stierf... maar niet voor jou... Jezus stierf voor alle mensen, hoe kan dat dan onpersoonlijk blijven. Ik kan me voorstellen dat je twijfelt aan het offer van Jezus, maar als je er in gelooft zie ik geen reden waarom dat niet voro jou zou zijn.

Ik zeg toch ook niet (om ff terug op het voorbeeld te komen): Ik weet dat de geallieerden Nederland hebben bevrijdt.... maar ze kwamen niet om mij te bevrijden, het geldt niet voor mij? J

Het is inderdaad wat spastisch, maar in de praktijk werkt het toch vaak wel zo? Dat de aanname dat het christelijk geloof waar is nog niet automatisch betekent dat je Jezus ook persoonlijk aanneemt en dat je gelooft dat ook jouw zonden vergeven zijn.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 29 mar 2004 19:17

Aragorn schreef:
Marnix schreef:Hoe kun je nou wel geloven dat Jezus voor de hele wereld stierf... maar niet voor jou... Jezus stierf voor alle mensen, hoe kan dat dan onpersoonlijk blijven. Ik kan me voorstellen dat je twijfelt aan het offer van Jezus, maar als je er in gelooft zie ik geen reden waarom dat niet voro jou zou zijn.

Het is inderdaad wat spastisch, maar in de praktijk werkt het toch vaak wel zo? Dat de aanname dat het christelijk geloof waar is nog niet automatisch betekent dat je Jezus ook persoonlijk aanneemt en dat je gelooft dat ook jouw zonden vergeven zijn.
vreemd he als je er heel zinnig overnadenkt? :roll: :!:
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

joris

Berichtdoor joris » 29 mar 2004 21:00

volgens mij is dat inderdaad spastisch. Als je gleooft in het verlossingswerk is het toch logisch dat je snapt dat je zelf zondig bent en dus verlossing nodig hebt/had (al naar gelang kerkgenootschap).

Anders zou het betekenen dat je of een groot minderwaardigheidscomplex hebt: tzal wel niet voor mj zijn.
of een grote eigendunk: zie hen zondig zijn, ben blij dat ik niet zo ben als zij.

toch?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 mar 2004 22:28

Tja als je gelooft in het verlossingswerk, waarom zou je dan niet geloven dat het voor jou was...

Of het in de praktijk zo werkt? Ik merk het niet zo? Misschien zit dat wat meer in de reformatorische tradities, dat, omdat veel mensen belijdenis doen en niet naar het avondmaal gaan, mensen daarom gaan twijfelen of het wel voor hun is geweest?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

joris

Berichtdoor joris » 30 mar 2004 05:42

soms lijkt het erop dat mensen eerst twijfel wordt geleerd, en dan pas geloof.

Maar goed, niet te negatief doen. God houdt van mensen en ik ook.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 mar 2004 09:32

Klopt, ik hou ook van mijn reformatorische broers en zussen. Daarom stelde ik die vraag ook, omdat ik ze allemaal de blijdschap en zekerheid van het geloof gun... Maar als je na je belijdenis niet aan het avondmaal gaat is er sprake van onzekerheid... ik ben bang dat dat ze soms door de kerk en de gemeente (niet naar avondmaal gaan want misschien ben je toch neit goed genoeg) wordt aangeleerd.

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 30 mar 2004 09:52

kweet niet of het al ter sprake is geweest, maar bij ons in de kerk moet je als je belijdenis gaat doen een gesprek met je wijkouderling (+diaken evt) hebben, en ook nog een onderzoek met de hele kerkenraad en alle catechesanten. doen ze dat in andere kerken ook zo?
Ik heb btw gisteren dat gesprek gehad met mijn wijkteam, zag er wel tegenop, maar ging wel goed :D
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 mar 2004 11:27

Bij ons (gereformeerde kerk vrijgemaakt) is dat niet helemaal zo... de kerkraad komt een keer meekijken op belijdenicathechesatie, en je hebt een keer een gesprek met de dominee die je vraagt hope je tegenover belijdenis staat, hoe je geloof is en zo. Ach als je achter je belijdenis staat is zo'n gesprek helemaal niet verkeerd. Een dominee zal nooit tegen iemand die belijdenis doet omdat hij/zij in het evangelie gelooft zeggen: Sorry, je bent niet geslaagd :)

Terug naar “Archief”