Is de wet aan het kruis genageld?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor naamloos » 17 jan 2019 17:35

Chaya schreef:Ik heb dat weleens het aai-over-je-bol-evangelie genoemd en dat werd me niet in dank afgenomen.
Het gebeurt waar de separerende prediking wordt gemist.
Ik heb begrepen dat niet in iedere kerk meer de 10 geboden worden afgelezen (in de ochtenddienst).
En dat is geen juk dat opgelegd wordt, maar omvat juist de christelijke vrijheid.
Haha, heb ik toch een goede daad verricht vandaag: Chaya en Benefiet die door 1 deur kunnen ...!

Bij ons lezen ze vaak een stuk uit de bergrede, niet de aai-over-je-bol wet.
Wij zijn niet klaar met ''gij zult niet doden'' maar we mogen tevens niet ten onrechte boos zijn op onze broeders en zusters.
Wij zijn niet klaar met ''gij zult niet echtbreken'' maar wij mogen tevens in ons hart geen overspel doen.
Wij zijn niet klaar met ''gij zult niet stelen'' maar wij mogen tevens onze broeders en zusters geen gebrek laten lijden.
enz. enz. enz .....
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 17 jan 2019 17:53

naamloos schreef:
Bij ons lezen ze vaak een stuk uit de bergrede, niet de aai-over-je-bol wet.
Wij zijn niet klaar met ''gij zult niet doden'' maar we mogen tevens niet ten onrechte boos zijn op onze broeders en zusters.
Wij zijn niet klaar met ''gij zult niet echtbreken'' maar wij mogen tevens in ons hart geen overspel doen.
Wij zijn niet klaar met ''gij zult niet stelen'' maar wij mogen onze broeders en zusters geen gebrek laten lijden.
enz. enz. enz .....

Precies, bij ons net zo....
ik ben niet in staat om aan dit alles te voldoen....
Gelukkig heeft Christus de wet voor 100 procent volledig voldaan en zijn we in geloof vrij gezet in en door Hem.
Iedere gelovige heeft Zijn Geest ontvangen.
Geef Gods Geest de ruimte inderdaad....

Gelukkig is het oordeel aan Hem alleen die het hart kent.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 17 jan 2019 18:09

MoesTuin schreef:Precies, bij ons net zo....
ik ben niet in staat om aan dit alles te voldoen....
Gelukkig heeft Christus de wet voor 100 procent volledig voldaan en zijn we in geloof vrij gezet in en door Hem.
Iedere gelovige heeft Zijn Geest ontvangen.
Geef Gods Geest de ruimte inderdaad....

Gelukkig is het oordeel aan Hem alleen die het hart kent.
Zeker waar!
En gelukkig is het bij de wet van Christus niet "doe dit en gij zult leven" nee we mogen leven door Hem zelf.
Niet om er makkelijk over te doen, maar als de kramp eruit is kun je pas vrij leven.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 17 jan 2019 18:16

naamloos schreef:Zeker waar!
En gelukkig is het bij de wet van Christus niet "doe dit en gij zult leven" nee we mogen leven door Hem zelf.
Niet om er makkelijk over te doen, maar als de kramp eruit is kun je pas vrij leven.

Daarbij van belang of iemand vrijgezet in Christus is of niet.
Of iemand Christus wil en kan aannemen of niet
Of iemand houvast heeft enkel aan tradities en regels en het bekende of zich kan overgeven aan de Heilige Geest als wedergeboren Christen en zich laat leiden hierdoor... wat betekend dat alle schijnzekerheden en het bekende op losse schroeven komt te staan...enkel Christus telt!( brrrr o hoe eng voor velen....om je over te geven volledig aan de Heer Jezus en al helemaal aan de zo onvoorspelbare en ongrijpbare Heilige Geest)

Vrijgezet in Christus is voor mij dat ik mag weten in en uit geloof dat al mijn vele zonden en verkeerde dingen van mij persoonlijk in Zijn Bloed voor altijd vergeven zijn en ik vooruit kan en mag kijken enkel door en in het Licht van de Heer Jezus Christus.
achteruit kijken heeft geen zin meer, hoeft niet meer want al het oude is weggedaan en met Christus mag ik vooruit kijken en wacht mij in Hem alleen een Hoopvolle Toekomst die nooit zal eindigen en Eeuwig duren zal.
Zolang mijn leven hier nog aarde is zal ik nog altijd struikelen en vallen in zonde en schuld, maar in geloof en ziende op Jezus zal Hij mij nooit laten vallen en mag ik altijd bij Hem weer terugkomen en alles eerlijk vertellen aan Hem en Hij zal uiteindelijk alles goed maken in Eeuwigheid daar waar geen tranen en pijn en zonden zijn maar uiteindelijk alles volmaakt zal zijn.

De Heere Jezus zegt;

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 17 jan 2019 19:08

MoesTuin schreef:Vrijgezet in Christus is voor mij dat ik mag weten in en uit geloof dat al mijn vele zonden en verkeerde dingen van mij persoonlijk in Zijn Bloed voor altijd vergeven zijn en ik vooruit kan en mag kijken enkel door en in het Licht van de Heer Jezus Christus.
achteruit kijken heeft geen zin meer, hoeft niet meer want al het oude is weggedaan en met Christus mag ik vooruit kijken en wacht mij in Hem alleen een Hoopvolle Toekomst die nooit zal eindigen en Eeuwig duren zal.
Zolang mijn leven hier nog aarde is zal ik nog altijd struikelen en vallen in zonde en schuld, maar in geloof en ziende op Jezus zal Hij mij nooit laten vallen en mag ik altijd bij Hem weer terugkomen en alles eerlijk vertellen aan Hem en Hij zal uiteindelijk alles goed maken in Eeuwigheid daar waar geen tranen en pijn en zonden zijn maar uiteindelijk alles volmaakt zal zijn.
Zeker waar wat je schrijft. Mijn hart begint sneller te kloppen als ik dit leest.
Maar even dit
Moes Tuin schreef: Vrijgezet in Christus (..) achteruit kijken heeft geen zin meer
ik weet dus wel waaruit ik vrijgezet ben namelijk uit mijn zondige staat.

Hoe kwam ik er achter dat ik zonde leefde? Uit de wet Gods.

Dat probeer ik steeds te verwoorden in dit topic maar dat komt waarschijnlijk niet over.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 17 jan 2019 19:13

naamloos schreef:Bij ons lezen ze vaak een stuk uit de bergrede, niet de aai-over-je-bol wet.
Wij zijn niet klaar met ''gij zult niet stelen'' maar wij mogen tevens onze broeders en zusters geen gebrek laten lijden.
enz. enz. enz .....
Dat noem ik dus de wet vooraf aan de verlossing, of uit de wet (zonde) verlost.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 jan 2019 19:17

Chaya schreef:Ik heb dat weleens het aai-over-je-bol-evangelie genoemd en dat werd me niet in dank afgenomen. :wink:
Het gebeurt waar de separerende prediking wordt gemist.
Ik heb begrepen dat niet in iedere kerk meer de 10 geboden worden afgelezen (in de ochtenddienst).
En dat is geen juk dat opgelegd wordt, maar omvat juist de christelijke vrijheid.

Nou nou, jij durft het ook wel scherp te zeggen hier. :D
En ik denk niet dat alleen de PKN dit doet hoor.

Dit is natuurlijk geen aai-over-de-bol-evangelie:

- Wees niemand iets schuldig dan elkaar lief te hebben; want wie de ander liefheeft, heeft de wet vervuld.
- De ​liefde​ doet de naaste geen kwaad. Daarom is de ​liefde​ de vervulling van de wet.
- Een nieuw gebod geef Ik u, namelijk dat u elkaar liefhebt; zoals Ik u liefgehad heb, moet u ook elkaar ​liefhebben.

Als je met die teksten alles goed gaat praten zoals sommigen doen is dat overigens een verkeerde uitwerking. Maar we kunnen bovenstaande teksten ook niet afdoen als aai-over-de-bol-evangelie.

En waar de 10 geboden niet iedere zondag worden gelezen zoals bij mij in de kerk, worden andere Bijbelteksten gelezen die ook Gods opdrachten en uitwerkingen daarvan bevatten. Daar is niets mis mee. De wet maakt niet zalig en het wekelijks uit de wet lezen ook niet. Prima om iedere zondag de 10 geboden te lezen maar daarmee moeten andere goede gewoonten niet verdacht gemaakt worden. Dat riekt naar wetticisme. Er staan zoveel uitwerkingen van de 10 geboden in de Bijbel en het is juist leerzaam om daarin af te wisselen. Die teksten zijn net zo goed om van te leren.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 17 jan 2019 19:26

benefietdiner schreef:Zeker waar wat je schrijft. Mijn hart begint sneller te kloppen als ik dit leest.
Maar even dit
ik weet dus wel waaruit ik vrijgezet ben namelijk uit mijn zondige staat.

Dat probeer ik steeds te verwoorden in dit topic maar dat komt waarschijnlijk niet over.

Dat snap ik, maar tegelijk verwijzende naar de titel van dit topic.....
We leven niet meer onder de wet, want Christus zelf heeft de wet vervuld.
Geen mens kan voor de volledige 100 procent de wet onderhouden, hoe ijverig men ook bezig denkt te zijn, maar als je 1 procent van de wet niet houdt en de andere 99 procent wel, dan nog heb je de gehele wet overtreden lees je in je bijbel.

Christus enkel heeft de wet vervuld en voor een ieder die Hem heeft aangenomen heel persoonlijk in zijn / haar hart, leeft uit Genade, is apart gezet, vrijgezet in Hem.

De Heere Jezus zegt niet, wie in de wet gelooft en deze onderhoudt is behouden, welnee, want dat kunnen wij mensen die het allemaal zo goed weten hoe het wel en niet moet helemaal niet eens.
de Heere Jezus zegt, "Wie in Mij gelooft zal Eeuwig Leven"

De Heere Jezus zegt;

Jesaja40
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jesaja40 » 17 jan 2019 19:47

Moes Tuin citeert:

Dat snap ik, maar tegelijk verwijzende naar de titel van dit topic.....
We leven niet meer onder de wet, want Christus zelf heeft de wet vervuld.

Natuurlijk leeft u onder de wet, die heeft nog steeds zijn zeggingskracht niet verloren. Velen onder u stellen dat de Christus de wet heeft vervuld. Dan stel ik de vraag: o ja? en de wet op de kraamvrouwen dan? Al sloeg die niet direct op de Christus ook dat voorschrift (wet) is een onlosmakelijk deel van de gehele wet. Men zegt veel te snel iets en men neemt vaak klakkeloos iets over.

Natuurlijk leeft u onder de wet, dat zou, als dat niet zo was, niet fair zijn tegenover hen die voor de komst van de Christus zijn gestorven. Wie dat zo glashard poneert verkondigt een tweedeling die er te vinden zou zijn bij de Eeuwige. De Eeuwige is onveranderlijk en conform aan de wet zal een ieder worden getoetst. Er zal ook een oordeel worden uitgesproken en een vonnis worden geveld. De betaling, of liever gezegd de vrijspraak is door het offer van de Christus voldaan. Wij zijn dus mensen die gebonden liggen onder de wet en geoordeeld worden conform die wet.

Gelukkig weten wij ook dat een ieder die in de Christus gelooft weet dat Hij een pleitbezorger zal zijn bij het vonnis wat over ons zal worden uitgesproken. Die vrijspraak is beslist niet automatisch en vanzelfsprekend. Iedereen dient zich te houden aan wat de Eeuwige geboden heeft. Het vonnis van de Eeuwige is soeverein en rechtvaardig, zo ook . Ook de betaling van de zondeschuld door de Christus.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 17 jan 2019 20:33

Jesaja40 schreef:Moes Tuin citeert:

Natuurlijk leeft u onder de wet, die heeft nog steeds zijn zeggingskracht niet verloren. Velen onder u stellen dat de Christus de wet heeft vervuld. Dan stel ik de vraag: o ja? en de wet op de kraamvrouwen dan? Al sloeg die niet direct op de Christus ook dat voorschrift (wet) is een onlosmakelijk deel van de gehele wet. Men zegt veel te snel iets en men neemt vaak klakkeloos iets over.

Natuurlijk leeft u onder de wet, dat zou, als dat niet zo was, niet fair zijn tegenover hen die voor de komst van de Christus zijn gestorven. Wie dat zo glashard poneert verkondigt een tweedeling die er te vinden zou zijn bij de Eeuwige. De Eeuwige is onveranderlijk en conform aan de wet zal een ieder worden getoetst. Er zal ook een oordeel worden uitgesproken en een vonnis worden geveld. De betaling, of liever gezegd de vrijspraak is door het offer van de Christus voldaan. Wij zijn dus mensen die gebonden liggen onder de wet en geoordeeld worden conform die wet.

Gelukkig weten wij ook dat een ieder die in de Christus gelooft weet dat Hij een pleitbezorger zal zijn bij het vonnis wat over ons zal worden uitgesproken. Die vrijspraak is beslist niet automatisch en vanzelfsprekend. Iedereen dient zich te houden aan wat de Eeuwige geboden heeft. Het vonnis van de Eeuwige is soeverein en rechtvaardig, zo ook . Ook de betaling van de zondeschuld door de Christus.

Dit kan ik helemaal beamen. Dat is ook mijn verlossingsbeleving en overeenkomstig de Bijbel en de verbonden die er in beschreven staan.
Hoe komt het dat naamloos en Moes Tuin dit niet verstaan?
Misschien kun u als mediator functioneren.
Verlost worden.
Vrij gezet worden.
Het kan toch niet anders of je moet ergens uit verlost c.q. vrij gezet worden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 jan 2019 22:03

benefietdiner schreef:Dit kan ik helemaal beamen. Dat is ook mijn verlossingsbeleving en overeenkomstig de Bijbel en de verbonden die er in beschreven staan.
Verlost worden.
Vrij gezet worden.

Misschien omdat Paulus zegt dat we niet onder de wet leven maar onder de genade? Hoe kan Jesaja40 dan zeggen dat we natuurlijk nog wel onder de wet leven, het anders niet eerlijk zou zijn? Blijkbaar bedoelen we verschillende dingen. Paulus bedoelt dat we geen slaven van de wet zijn omdat de wet ons niet meer veroordeelt. Niet dat de wet ons niets meer te zeggen heeft. En dat bedoelen Naamloos en Moestuin ook. Van die veroordeling door de wet zijn we als we in Hem geloven verlost. En hoeven we niet iedere keer weer verlost te worden. Terugkijken naar waar we van verlost zijn mag zeker, zolang we maar niet er naar terugkeren. En ja, als je geen kind van Hem bent moet je daar nog uit verlost worden.

Paulus poneert dan ook wel die tweedeling.

Zo bent ook u, broeders en zusters, dood voor de wet dankzij de dood van Christus en behoort u nu een ander toe: hem die uit de dood is opgewekt.

Overigens, voor de goede orde, als er over de wet wordt gesproken in de Bijbel gaat het doorgaans niet over de 10 geboden alleen maar over de hele Tora.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 17 jan 2019 23:30

benefietdiner schreef:Dit kan ik helemaal beamen. Dat is ook mijn verlossingsbeleving en overeenkomstig de Bijbel en de verbonden die er in beschreven staan.
Verlost worden.
Vrij gezet worden.

Waar je volgens Paulus uit verlost wordt, is uit de macht van het kwaad en het dienen van de afgoden, enzovoort.
k weet dus wel waaruit ik vrijgezet ben namelijk uit mijn zondige staat.

Daar heb je de wet van Mozes niet voor nodig. Het blijkt ook uit de wet van Christus.

jesaja40 schreef:Natuurlijk leeft u onder de wet, dat zou, als dat niet zo was, niet fair zijn tegenover hen die voor de komst van de Christus zijn gestorven. Wie dat zo glashard poneert verkondigt een tweedeling die er te vinden zou zijn bij de Eeuwige. De Eeuwige is onveranderlijk en conform aan de wet zal een ieder worden getoetst.
Dit gaat rechtstreeks in tegen wat Paulus zegt. Hij zegt dat de wet tijdelijk was, van Mozes tot Christus, om Israël bij de les te houden.

Jesaja40
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jesaja40 » 18 jan 2019 09:48

cicero citeert:
Dit gaat rechtstreeks in tegen wat Paulus zegt. Hij zegt dat de wet tijdelijk was, van Mozes tot Christus, om Israël bij de les te houden.

Is dat echt zo? Heeft de Eeuwige zich dan vergist toen Hij duidelijk de instructie gaf dat de wet een eeuwigdurende inzetting is?

Eerder bedoeld Paulus: deze wet is voor het tijdelijke aardse leven. Het was niet alleen Israël, maar ook bedoeld om bij de les te blijven. Israël kreeg de opdracht om de wet te houden als volk en dat uit te dragen naar de volkeren. Ik neem aan dat dit ook bij u terecht is gekomen. Men schermt met de wet van Christus, de volkomen vrijheid, besef dan heel goed dat juist de Christus Zich volledig committeerde aan die wetten die onder Mozes aan deze wereld zijn gericht. Het zit echt niet ingewikkeld in elkaar. Vaak is het een interpretatie die door kerkelijke dogma's niet meer worden doorgrond op hun juiste waarde en uitspraken.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 18 jan 2019 11:12

Jesaja40 schreef:cicero citeert:

Is dat echt zo? Heeft de Eeuwige zich dan vergist toen Hij duidelijk de instructie gaf dat de wet een eeuwigdurende inzetting is?

Eerder bedoeld Paulus: deze wet is voor het tijdelijke aardse leven. Het was niet alleen Israël, maar ook bedoeld om bij de les te blijven. Israël kreeg de opdracht om de wet te houden als volk en dat uit te dragen naar de volkeren. Ik neem aan dat dit ook bij u terecht is gekomen. Men schermt met de wet van Christus, de volkomen vrijheid, besef dan heel goed dat juist de Christus Zich volledig committeerde aan die wetten die onder Mozes aan deze wereld zijn gericht. Het zit echt niet ingewikkeld in elkaar. Vaak is het een interpretatie die door kerkelijke dogma's niet meer worden doorgrond op hun juiste waarde en uitspraken.

Oh natuurlijk, iemand met een andere mening is natuurlijk verblind door kerkelijke dogma's!

Volgens mij bekijk jij dingen vanuit het dogma dat de wet eeuwig is.

Paulus is klip en klaar: de wet van Mozes geldt niet voor niet-Joden. De geestelijke dimensie van die wet is nog wel belangrijk en de wet van Christus is in essentie dezelfde als de wet van Mozes, namelijk samen te vatten in het liefdesgebod.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 18 jan 2019 11:24

benefietdiner schreef:Verlost worden.
Vrij gezet worden.

Het is redelijk simpel te verklaren. Degenen die nooit uit de H.C. horen preken, kennen die drieslag Ellende >> Verlossing >> Dankbaarheid niet.
Als je bij zo iemand doorvraagt "waaruit ben jij nu verlost? Wie heeft dit gedaan? Hoe was je dan vóór die tijd? staat de wagen stil.
Het is fijn en een Zegen als iemand uit een naar en verdrietig leven wordt gehaald door de Heere en tot het Woord - de kerk - geleid.
Maar dan blijft het aards en horizontaal!
Het is fijn en een Zegen als iemand uit de drugsscene wordt gehaald en zich laat dopen. Maar blijft het daarbij?
We zullen eerst ontdekt moeten worden aan onze ellendige staat waarin wij van nature zitten.
Ken je hier niets van, ken je dus ook niets van de vrijheid en de vreugde van de Wet.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Terug naar “[Religie] - Open forum”