mona schreef:Ik kom soms in een dienst die drie uur duurt....
Zang-gebed-preek-gebed-preekbespreking-gebed-zang-zegen-koffie-maaltijd.
Totaal anders dan ik van huis uit gewend ben, maar deze vorm is wel Bijbels te onderbouwen, meer dan onze traditionele diensten van zitten, zwijgen luisteren. Niet dat ik daar moeite mee heb, maar als het gaat om Bijbelse onderbouwing van de vorm, dan heeft de traditionele vorm geen beste papieren. Wat niet wil zeggen dat de Heere er niet in wil werken, gelukkig wel.
Maar ook in deze gemeente zijn er zaken die ik liever anders zou zien.
Net als in mijn eigen gemeente.
Net als de Bereers moet er getoetst mogen worden: wat zegt de Bijbel zelf? Is de voorganger benaderbaar?
Zijn de liederen comform de Schrift?
Inderdaad Mona.
Denk inderdaad toch alsjeblieft goed na over de zaken die je gelooft, voor waar houdt, die je van huis uit meegekregen hebt.
Is wat ik geloof, is dat wat ik in mijn (geloofs)opvoeding heb meegekregen gefundeerd op Gods Woord?
En niet dat het zo hoort of al jaren zo gebeurd volgens traditie.
Paulus en Silas komen in Berea.
Ze bezoeken een bijeenkomst van Judeeërs (Joden): zij (de Joden in Berea) ontvangen het woord met alle welwillendheid en wikken en wegen dagelijks de Schriften of het zo zou kunnen zijn (Handelingen 17:11).
En er komen Joden en vooraanstaande Griekse mannen en vrouwen tot geloof (:12).
Onderzoek de Schriften.
Niet: wat hebben mijn ouders, mijn opvoeders, mijn kerk, mijn predikanten, de oudvaders mij geleerd?
Niet: wat leert de traditie mij?
Dat is een totaal verkeerde houding.
Déze Joden hoorden Paulus aan en gingen op onderzoek uit of hij naar de Schriften sprak.
En geef de ruimte aan de heilige Geest door de vorm en inhoud van de dienst niet in "beton" te gieten in één vaste vorm (met kans op dat de gemeente dut in) zodat de heilige Geest niet vastgeketend wordt maar ruim kan waaien als de wind.....