wina schreef:Raido schreef:Pinkergangers (hoe heet een aanhanger van een Pinksterbeweging?) leunen erg op het ervaren van De Geest zoals bij de uitstorting van de HG tijdens het Pinksteren, als jij daar nou niet in gelooft, doe je dat toch niet...
!
We heten in ieder geval geen "pinkergangers

"
Maar wat de H. Geest betreft dat we daar op leunen, zou dat niet de bedoeling geweest zijn van Jezus, dat hij ons niet als wezen wilde achterlaten, en de H.Geest stuurde om op te leunen. ?Hij is ons toch gestuurd om ons de weg te wijzen en te troosten ?
Teksten die over de Trooster spreken: Johannes 14:16, 14:26, 15:26, 16:7.
In het grieks staat er: paraklètos. Letterlijk betekent dat: de erbij geroepene. (Heb ik al lang geleden op catechesatie geleerd, maar sinds ik grieks ken snap ik het pas echt goed.)
Paraklètos is voltooid deelwoord van parakalein = erbij roepen, te hulp roepen; troosten, bemoedigen.
parakalein is in het latijn: advocare. Voltooid deelwoord: advocatus -> daaruit komt voort ons woord: advocaat.
Paraklètos is een nogal veelzijdig woord. De Heilige Geest is de Trooster, zoals de vertaling zegt. Maar hij is ook de Advocaat. Er zit dus ook een juridische dimensie aan.
Het werk van de Heilige Geest houdt dus verband met Christus verzoeningswerk.
Zo blijft Christus dan ook centraal staan in het leven van de gelovige. Paulus zegt het zelfs heel sterk in I Cor. 2:2: "Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd." Dat zegt hij in een brief waarin de Heilige Geest en zijn gaven nogal ter sprake gaan komen.
Dus...: het is op zich geen onzin wat je zegt. Als je het maar in het juiste perspectief ziet.
"Maar wanneer de Trooster zal gekomen zijn, Dien Ik u zenden zal van den Vader, namelijk de Geest der waarheid, Die van den Vader uitgaat, Die zal van Mij getuigen." (Johannes 15:26)