hoe leest jij jou bijbel?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

hoe leest jij jou bijbel?

Berichtdoor hijwel » 28 mar 2004 12:35

Dit vroeg ik mij af, ik neem aan dat je bid voordat je gaat lezen in je bijbel. Je vraagt denk ik of God tot jou persoonlijk wil spreken. En dan ga je lezen.

Je leest bijv het volgende:

41 En wij toch rechtvaardiglijk; want wij ontvangen straf, waardig hetgeen wij gedaan hebben; maar Deze heeft niets onbehoorlijks gedaan.

Kan jij dit zeggen diep in je hart? Zeg het dan.

42 En hij zeide tot Jezus: Heere, gedenk mijner, als Gij in Uw Koninkrijk zult gekomen zijn.43)

Vraag jij aan Jezus: "gedenk mij, als U in u koningkrijk gekomen zijt?)

43 En Jezus zeide tot hem: Voorwaar, zeg Ik u: Heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn.44)

Jezus zegt nu tot jou: "Heden zult u met mij in het paradijs zijn"

ja maar.. wat ja maar? Je hebt God toch gevraagd of Hij tot je wil spreken. God spreekt toch tot ons door Zijn woord. ja maar.. is dat dan voor mij? Ja, als jij net zoals de moordenaar je zonden beleid, en Hem erkent als koning, zijn die woorden ook voor jou.

Is alles wat in de bijbel staat voor jou? Is het een persoonlijke liefdes brief die God aan jou geeft? Of is het een boek, waarin dingen staan die niet voor jou van toepassing zijn?

Jezus heeft het over het: "levende woord".
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 28 mar 2004 14:09

Het is een persoonlijke liefdesbrief, want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven zal hebben.

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 28 mar 2004 17:57

Over deze teksten preekte vanmiddag de dominee! Wat bijzonder dat ik ze hier terug vind.

Zelfs op het laatst van je leven, wil God je nog bekeren. Wil Hij bij je zijn. Het was vanmiddag of God tot mij sprak. Meisje, als ik je roep, wil je dan komen? Het was ook alsof Hij zei: Heden zul je met mij in het Paradijs zijn.

Ik weet niet wat er in de toekomst staat te gebeuren, maar ik mocht en mag echt geloven dat God het vanmiddag tegen mij zei.

Ik moest beseffen, wat de moordenaar zei: Wij ontvangen straf...! Ja, ík ontvang straf... Maar dan het eeuwig wonder dat God tot je komt in de persoon van Jezus. Ík heb voor jou daar gehangen.

Geloofd zij God, met diepst ontzag
Hij overlaadt ons dag aan dag
Met Zijne gunstbewijzen.
Die God is onze zaligheid
Wie zou die hoogste Majesteit
Dan niet met eerbied prijzen?
Die God is ons een God van heil
Hij schenkt uit goedheid zonder peil
Het eeuwig zalig leven.
Hij kán, én wil en zál in nood
Zelfs bij het naad'ren van de dood
Volkomen uitkomst geven!

Amen

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 28 mar 2004 18:03

mooi Christa!

het levende woord spreekt (God spreekt!)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 mar 2004 12:42

Goed punt. Het is belangrijk om de bijbel persoonlijk te maken. De bijbel is inderdaad niet maar Gods woord voor de wereld... nee het is Gods Woord voor JOU.

Lees de bijbel ook zo, maak bijbelteksten inderdaad maar persoonlijk (zoals Hijwel in het voorbeeld doet.) Vul je eigen naam maar eens in bij een tekst.

Het is heel belangrijk om op die manier de bijbel te lezen, God spreekt door Zijn Woord heen... maar om Zijn stem te horen moet je er ook naar luisteren, luisteren naar wat God tegen JOU zegt.

Wie oren heeft die hore.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 29 mar 2004 12:47

Zolang je niet waarlijk bekeerd bent, zul je de diepere betekenis van de Bijbel ook nooit recht beseffen.

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 29 mar 2004 14:36

Het Weermannetje schreef:Zolang je niet waarlijk bekeerd bent, zul je de diepere betekenis van de Bijbel ook nooit recht beseffen.

Ben jij dat dan? Kun je zeggen dat je God liefhebt boven alles?

Je hebt zulke ingewikkelde dogma's die niet terug te vinden zijn in de Bijbel....

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 29 mar 2004 14:52

Het Weermannetje schreef:Zolang je niet waarlijk bekeerd bent, zul je de diepere betekenis van de Bijbel ook nooit recht beseffen.
Ah... dus dan kan je ook niet door het Woord bekeerd woorden... dus is het ook onzin om de bijbel te lezen als je niet bekeerd bent.... nee, nu wordt het duidelijk :roll:

Zou je deze geweldige bewerking misschien ook met de schrift kunnen onderbouwen?
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 mar 2004 15:04

Zolang je niet waarlijk bekeerd bent, zul je de diepere betekenis van de Bijbel ook nooit recht beseffen.

Ik dacht dat God je juist door de bijbel kon bekeren. Zo niet... dan heeft bijbelse opvoeding ook geen zin.. kinderen kunnen dan de diepere betekenis toch niet snappen....

Inderdaad, graag een bijbelse onderbouwing... als dat zin heeft tenminste... want waarschijnlijk snappen we de diepere betekenis van die teksten toch niet :cry:
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

TR86
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor TR86 » 29 mar 2004 16:14

Zolang je niet waarlijk bekeerd ben zul je de diepere betekenis van de bijbel nooit echt beseffen.

Bovenstaande lijkt me onbijbels, hoe kom je immers anders tot geloof (en de daarmee nauw verbonden bekering)? Het geloof is uit het gehoor, en het gehoor uit de prediking van het Woord van God, zo staat het toch in de bijbel? Je hoeft niet bekeerd te zijn om de bijbel te lezen, want dat zeg je door bovenstaande.

Maar misschien is de bovenstaande uitspraak wel heel ongelukkig gekozen door de auteur. Het is immers waar dat je het Woord van God leest maar dat het je ene oor ingaat het het andere weer uit, omdat je in wezen niet echt leest en echt luistert. Daarvoor is het noodzakelijk 'verlicht te worden met de Heilige Geest'.

Daar mag je steeds weer om bidden als je Zijn Woord leest!

OK, nu een vraagje aan jullie waar ik weleens tegen aan loop. Waarom doet het soms niets met je als je in de bijbel leest, ondanks je gebed om de Heilige Geest? Spreekt hij op zulke momenten dan toch niet tot mij?

Zie uit naar jullie reacties!
Don't you ever forget that He has given us a future and a hope

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 29 mar 2004 16:58

TR86 schreef:OK, nu een vraagje aan jullie waar ik weleens tegen aan loop. Waarom doet het soms niets met je als je in de bijbel leest, ondanks je gebed om de Heilige Geest? Spreekt hij op zulke momenten dan toch niet tot mij?

God spreekt op dat moment wel, maar jij laat je niet leiden door Zijn Geest. Als je volkomen geleid wordt door Gods Geest zal de Bijbel Gods zijn. Soms ervaar ik dat, maar vaak ook niet.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 29 mar 2004 18:18

Een beetje wel en een beetje niet mee eens...

Zoals eerdere critici al aangeven, spreekt God door de Bijbel tot de mensen, en roept Hij ze op tot bekering. Zo krachtig, dat er ook daadwerkelijk mensen tot bekering komen.

Anderzijds zal iemand die niet geloofd dat Jezus ook zijn Borg is, niet begrijpen wat Zijn werk ten diepste in houdt.

Wat het gevaar is van jouw opmerking, is dat de "twijfelaar" de Bijbel niet persoonlijk op durft te vatten, hij moet immers eerst bekeerd zijn. Terwijl juist het Woord overtuigt.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 29 mar 2004 22:16

1 tip, lees de bijbel eens als persoonlijke brief van God aan jou.
God praat tegen jou, en hij wil graag wat terug horen van jou

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 30 mar 2004 08:30

TR86 schreef:OK, nu een vraagje aan jullie waar ik weleens tegen aan loop. Waarom doet het soms niets met je als je in de bijbel leest, ondanks je gebed om de Heilige Geest? Spreekt hij op zulke momenten dan toch niet tot mij?

God kiest inderdaad, zoals Hijwel al aangaf, Zijn momenten uit. Soms beproefd Hij je door even niets van zich te laten horen. Soms staat er iets tussen jou en God in, zonde waarvan je weet dat je ze moet beleiden... Mijn ervaring is dat, in het laatste geval, God zich ook niet laat horen... Gisteren kwam ik daar weer eens (pijnlijk) achter: "Zo wie achter Mij wil komen, die verloochene zichzelven, en neme zijn kruis op, en volge Mij." Jezelf verloochenen en je kruis opnemen doet soms zo veel pijn... maar de beloning is zo groot als je weer achter Hem bent...
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 30 mar 2004 08:35

@tlantis schreef:

God kiest inderdaad, zoals Hijwel al aangaf, Zijn momenten uit. Soms beproefd Hij je door even niets van zich te laten horen. Soms staat er iets tussen jou en God in, zonde waarvan je weet dat je ze moet beleiden... Mijn ervaring is dat, in het laatste geval, God zich ook niet laat horen... Gisteren kwam ik daar weer eens (pijnlijk) achter: "Zo wie achter Mij wil komen, die verloochene zichzelven, en neme zijn kruis op, en volge Mij." Jezelf verloochenen en je kruis opnemen doet soms zo veel pijn... maar de beloning is zo groot als je weer achter Hem bent...

Hm, en als er geen zonde tussen jullie instaat, maar God laat Zich toch even niet horen door Zijn woord? Dan is dat een beproeving? Wordt je geloof sterker, als God zwijgt?
If you want world peace, fight for justice.

Terug naar “Archief”