Johan100 schreef:'Hoe de evangelische invloed de refo veranderd' roept bij mij twee vragen op.
1.Wat bedoelt men met 'evangelische invloed'?
In de kern van het woord is natuurlijk een refo ook 100 % evangelisch, omdat binnen de refo kerken de blijde boodschap, het evangelie centraal staat.
De invloed die bedoeld wordt betreft neem ik aan een aantal facetten, namelijk:
Behalve de dominee of voorganger zijn de mensen in de kerk zelf ook meer aktief in de kerkdiensten en de kerkelijke bezigheden. Alle gelovigen mogen dingen doen die bij de refo's slechts voorbehouden zijn aan de dominee of kerkenraad. (Bijbels gezien zie ik daar geen enkel probleem in).
De muziek is overwegend anders, en de begeleiding door het orgel heeft plaatsgemaakt voor gitaar, keyboard, basgitaar en drumstel. Psalm 150 geeft een grote variateit aan in instrumenten en hoewel er in de SV orgel vermeld staat is dat orgel niet wat er oorspronkelijk heeft gestaan in de grondtekst. Het gebruik van andere instrumenten is Bijbels gezien ook geen enkel probleem.
Wanneer mensen zingen dat ze blij zijn en verheugd dan mogen ze dat ook uiten, omdat uitingen van je ziel gewoon mogen tijdens de kerkdiensten bij de evangelischen. (Ook in de Bijbel staat veel over de ziel en hoe de mens zijn gevoelens kan en mag uiten dus op zich is dat ook niet het probleem.
Bij met name een serie opwekkingsliederen is er een verzwakking in de teksten waar te nemen wat zeer te betreuren is. Die liederen zijn dan meer een verheerlijking van het zieleleven van de mensen en dat is niet goed. Aan de andere kant bepaald elke evangelische gemeente zelf welke liederen ze tijdens de kerkdiensten zingen dus het is nog maar de vraag of die liederen dan ook gezongen gaan worden.
Vaak hoor je de kritiek op de evangelische gemeenten als zijnde door de moderne muziek met veel lawaai en drum en zo en dat ze daarmee de refo jongeren uit de refo kerken willen trekken maar ik bestrijd dit ten zeerste. De meeste evangelische gemeenten richten zich namelijk helemaal niet op mensen die in andere kerken zijn. Het uitgangspunt van deze gemeenten is het evangelie verkondigen aan iedereen dus iedereen is daar welkom om te komen en te luisteren. Wanneer de vraag gesteld wordt aan evangelische kerken of ze liever mensen in de kerk willen hebben die uit andere kerken komen of mensen die nog nooit het evangelie gehoord hebben dan weet ik zeker dat ze de laatste groep liever in de kerk hebben dan de zogenaamde kerkhoppers of kerkshoppers.
Johan100 schreef:2. Wat is 'de refo' ?
Persoonlijk vermoed ik dat de refo duidelijk te onderscheiden is door de mensen die in de refo kerken zitten, maar dat met name de jeugd binnen de refo kerken zich daar niet echt binnen thuis voelt. Vrijwel nooit is bijvoorbeeld de groepsaanduiding "de refo" omschreven door de jeugd uit de reformatorische kerken.
Johan100 schreef:Dilemma, wel of niet de belijdenisgeschriften hoog achten?
Je ziet nog wel eens bij de beantwoording in de vragenrubriek dat predikanten argumenten geven vanuit de DL en niet vanuit de Bijbel.
Dat vind ik een kwalijke zaak.
Belijdenisgeschriften zijn gemaakt door mensen. Die mensen hebben naar eer en geweten de zaken op deze wijze geformuleerd maar dat deden ze op dat moment met hun eigen interpretatie vanuit hun vooringenomen uitgangspunt en daar stonden ze voor, en het maakte hen niets uit als ze daarom uitgekotst werden door andere mensen. Op zich is dat zeer te prijzen en ik denk dat we juist die houding van hen hoog moeten achten.
Daarmee is echter nog niet gezegt dat alles klopt wat er door hen in geschreven is, persoonlijk ben ik van mening dat ze op een aantal punten mis hebben gezeten. Zonder al te diep in te gaan op de verbondsgedachte en dat de kinderen van de gelovige ouders volgens deze gedachte ook tot de gelovigen gerekend moeten worden zie je dat in veel refokerken de kinderen aangesproken worden als verbondskinderen, de verbondseis voorgehouden wordt en verbondsbreuk en verbondswraak aangewezen wordt wanneer de jeugd niet in de pas loopt. Dit komt voort uit de belijdenisgeschriften.
Bij evangelische kerken wordt in principe iedereen gerekend als ongelovige die de kerk voor de eerste keer is komen binnen lopen.
De verkondiging is dus vaak basis en niet heel erg diepgaand, maar de oproep om zich te verzoenen met God spreekt daar echter zeer duidelijk.
Je ziet dus ook dat met name de jeugd zelf op onderzoek uit gaat, naar andere kerken maar ook door zelf in de Bijbel te lezen en na te gaan wat er gezegt wordt in bijvoorbeeld evangelische gemeenten. Als ze er dan achter komen dat er zaken genoemd staan in de belijdenisgeschriften die gewoon echt niet kloppen of helemaal niet meer van deze tijd zijn dan is het logische gevolg dat ze zich meer aangetrokken voelen tot evangelische gemeenten. Ik denk dat "de refo" dan ook niet moet zeggen dat hun jeugd weggelokt wordt met hippe muziek maar moet kijken waar de werkelijke oorzaak ligt van het vertrek van de jeugd of in ieder geval de veel minder sterkere binding van de refo jeugd met de refokerk.
Als eindconclusie hiervan komen we dus exact op het volgende genoemde punt !!
Johan100 schreef:Uit het eerste stukje:
Hij kan zich beter druk maken of de Schat van de Kerk, Jezus Christus, wel aangeprezen wordt aan 'onze jongeren' en aan de wereld.
Als Jezus Christus en Zijn werk, namelijk het vrijlating verkondigen en brengen aan hen die slaven en krijgsgevangenen zijn van de duivel en de zonde, genezing brengen en verkondigen en Leven prediken en verkondigen voor een ieder die gebroken is of geestelijk dood.
Als eindconclusie kunnen we het er allemaal over eens zijn dat met name de evangelische kerken in Nederland maar ook wereldwijd er beter in geslaagd zijn om het Evangelie te prediken en daarbij zeer veel vrucht draagt, extreem veel meer dan de refokerken.
Er zijn ook kerken die op dezelfde manier de diensten gaan invullen namelijk met bandje voor in de kerk, maar dat is dus niet in essentie de sleutel van het meer vrucht dragen van de evangelische kerken. De sleutel van het succes ligt niet in de manier van doen in de uiterlijke vormen, maar de basis is dat de meerderheid van de evangelische kerkmensen die betrokken zijn bij de activiteiten een diep gebedsleven hebben. Ze lopen daar niet mee te koop maar het is wel het punt dat de doorslag geeft. Wanneer wij allen de houding hebben om het Woord te lezen zoals het er staat en dat 100 % voor waar te verklaren (er staat geschreven) en veel en vaak tijd doorgebracht wordt in de binnenkamer kan het niet anders dan dat God door de Heilige Geest door een ieder van ons krachtig heen zal werken.
,,Want des Heren ogen gaan over de gehele aarde, om krachtig bij te staan hen, wier hart volkomen naar Hem uitgaat.’’ (2 Kronieken 16:9)
De Geest van God speurt over de hele aarde naar een bepaald soort mens – iemand, wiens hart volkomen uitgaat naar God. Zodra de Heilige Geest zo iemand vindt, laat God zich graag in al zijn sterkte zien ten behoeve van die mens, en gunt hem een openlijke manifestatie van zijn macht en goedkeuring in het leven en de bediening van die persoon. Hij wacht tot het moment dat Hij zich openlijk met kracht en zegeningen kan tonen.