Arco schreef:Dat lijkt mij weer te simpel weergegeven, waarbij natuurlijk je uitgebreide bericht ook heb gelezen.
God heeft ons geschapen, zeer tof. Alleen wij hebben ervoor gekozen om Hem niet te gehoorzamen. Hij is rechtvaardig en duld geen ongehoorzaamheid. Aangezien de mens steeds naar eigen beoordeling gingen kijken naar goed of kwaad, heeft Hij de Torah gegeven. Torah betekent "onderwijzing" en "instructie". Op steen heeft Hij de basisregels gesteld, die wij kennen als de Tien Geboden, maar feitelijk worden aangeduid als de Tien Woorden.
Zonde, ongehoorzaamheid en overtreding kan God niet voor Zijn aangezicht verdragen, waardoor Hij direct na de eerste ongehoorzaamheid een belofte heeft gedaan om Iemand te sturen die de zonde, ongehoorzaamheid en overtreding kan wegdragen. Want Hij weet dat wij niet meer in staat zijn om ten volle gehoorzaam te zijn, en zelf de straf op de zonde te dragen.
Ondanks dat Christus gekomen is, is de Torah niet afgeschaft, zie Mat. 5. Hij heeft uit volle genade de mogelijkheid geboden dat wij onze straf kunnen overgeven. Alleen heeft Christus wel allerlei voorbeelden en instructies gegeven voor een geheiligd leven. De genade is wel gratis, maar niet voor niets. Daarom staat de wet, de Torah, niet tegenover genade. Maar door de wet weten wij wat zonde is, wat God niet wil, maar de straf voor ons is uit genade door Christus weggedragen.
Ik neem aan dat je weet wat Paulus leert over een verbond/testament: Zelfs een verbond van mensen dat rechtsgeldig is geworden, stelt niemand terzijde of voegt daar iets aan toe.
Als een verbond eenmaal officieel is wordt er niets meer aan verandert. Er komt niks bij en er gaat niks af.
Dus je kijkt naar de inhoud en naar de verbondspartners: Immers, zij zijn Israëlieten, hunner is de aanneming tot zonen en de heerlijkheid en de verbonden en de wetgeving en de eredienst en de beloften.
En Jezus was een Jood en stond dus onder het verbond. Hij zei dan ook: Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.
Ik laat de profetieën even liggen. Vervullen = vol maken, volledig maken, aanvullen. Maar ook ten uitvoer brengen, tot stand brengen, verwezenlijken, tot een eind brengen.
Wel, dat heeft Hij allemaal gedaan. In de bergrede heeft Hij de wet aangevuld door er de volledige geestelijke betekenis aan te geven.
En Hij heeft overeenkomstig de wet geleefd en heeft de offerdienst vervuld door Zelf het offer te zijn.
Israël heeft het verbond verbroken en de straf is gekomen (Balllingschap).
Bij de terugkeer is het verbond weer opgepakt (Nehemia) maar de inhoud ervan is niet gewijzigd. Het is nog steeds zegen of vloek. Alleen door Jezus is er uitkomst en kan (nu nog in beginsel) het nieuwe verbond in werking treden.
Dus ipv de wet van Mozes die tot straf en vloek leidt, is er een andere mogelijkheid nl. genade door geloof zonder werken.
En wat ons heidenen betreft: Voordat God het verbond met Abraham sloot was hem al beloofd dat Hij in hem alle geslachten van de aardbodem zou zegenen hfst.12.
Bij de verbondsluiting heeft hij die belofte in het verbond opgenomen, maar dat betekent nog steeds niet dat de verbonden ons gelden. Die zijn nadrukkelijk met Abraham en Israël gemaakt. (behoudens een paar andere verbonden zoals met Noach en David)
Door het geloof in Jezus hebben wij deel aan de beloften die hij voor ons gereserveerd heeft. En dat is niet de hele inhoud van de verbonden. We mogen delen in de zegeningen zoals God Abraham beloofd heeft,
En hij geeft zelfs nog meer nl. Zijn Geest: Opdat de zegen van Abraham in Christus Jezus tot de heidenen zou komen, en opdat wij (Jood en heiden) de belofte van de Geest zouden ontvangen door het geloof.
Want allen die uit de werken van de wet zijn, zijn onder de vloek. Er staat immers geschreven: Vervloekt is ieder die niet blijft bij alles wat geschreven staat in het boek van de wet, om dat te doen.En dat door de wet niemand gerechtvaardigd wordt voor God, is duidelijk, want de rechtvaardige zal uit het geloof leven. Maar voor de wet is het niet: uit geloof, maar: De mens die deze dingen doet, zal daardoor leven. Christus heeft ons vrijgekocht van de vloek van de wet door voor ons een vloek te worden.
Conclusie, ik vind deze stelling van mij niet te simpel weergegeven:
Straf staat tegenover genade.
Bij overtreding van de wet hoort straf Deut. 28.
En omdat niemand de wet houdt staan wet/straf tegenover genade.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)