Satanisme... geloof?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 29 mar 2004 11:09

dat is ook begrijpelijk, dat je het niet kunt accepteren. maar is het eerlijk om God ervan de schuld te geven? en je vind misschien ook maar dat ik er niets vanaf kan weten, maar das nie zo hor...ik vind t wel goed dat je dat verhaal zomaar hier durft neer te schrijven.
Engaged @ 07-01-2005

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 mar 2004 11:13

Ja ik vind het eerlijk om God de schuld te geven omdat Hij in mijn ogen het makkelijk niet had kunnen laten gebeuren. Ookal was het van de duivel dan nog gebeurd het onder zijn toelating. Zou jij, als jou kind werd vermoord door een man, later met die man kunnen trouwen? ik in ieder geval NIET.

Ik kan het gewoon niet vergeven, vergeten is nog makkelijker... maar ik kan dat gewoon niet!
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 29 mar 2004 11:36

dat van die man is een anders verhaal natuurlijk. Jezus is wat anders dan zomaar een willekeurige moordenaar. Dat is Jezus namelijk niet. Iedereen verliest in zijn leven mensen Raido, en helaas genoeg ook aan zelfmoord. Ik kan erover meepraten. Maar geloof je echt dat de Heere Jezus daar nog genoegen in heeft ook? Dat meisje kreeg van God een keuze...het leven of de dood. En ze koos de dood. Daarover hoeven wij niet te oordelen, of dat goed of fout was. Maar ik zie dat vaak meer als dat de Heere diegene uit zijn of haar lijden verlost, en dat is juist positief. Die mensen zijn vaak aan het eind van hun Latijn en ze kunnen echt niet meer verder. De Heere zegt in de Bijbel dat hij je draagkracht niet zal overschrijden. Dus denk ik dat de Heere deze mensen juist uit hun lijden heeft verlost. Het blijft natuurlijk altijd moeilijk voor de nabestaanden. Een verschrikkelijk beeld op je netvlies, dat je nooit meer kwijt zult raken. Je zult er je verdere leven mee verder moeten. Maar de Heere de rug toekeren en Hem de schuld geven is uiteindelijk niet eerlijk.
Ik moest zelf bijvoorbeeld afgelopen week naar het ziekenhuis voor iets dat best eens ernstig zou kunnen zijn; het zou kinderloosheid voor de rest van mijn leven kunnen betekenen. Toen zei mijn vriend in de auto: vertrouw maar op God, Hij doet wat goed is, ook al zie je dat zelf niet. En ondanks al je verdriet vertrouw je er dan toch op dat God de juiste beslissing voor je neemt.

Hiermee wil ik niet zeggen dat ik een goede christen ben; ik ben verre van dat. Maar ik probeer te illustreren hoe mensen de beslissingen van hun leven, en van dat van anderen, kunnen overgeven aan een Ander.

Onze dominee zegt vaak: in dit leven zie je slechts de achterkant van God´s borduurwerk. Het lijkt rommelig.
Maar later krijg je zicht op de voorkant ervan, een ontzettend mooie afbeelding!
Ik hoop echt dat je dat nog eens mag zien. Want uiteindelijk zijn wij de schuld van alle kwaad in de wereld, en niet die Ene die het Goede zelf was!
Engaged @ 07-01-2005

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 29 mar 2004 11:49

Raído,
Dit is in en in triest, en ik kan je reactie begrijpen, en heb er ook geen woorden voor.
We hebben gewoon niet op alles een antwoord, maar eens zullen we het weten.
Ik hoop dat voor jou de tijd alle wonden zal helen, en dat je God van dit alles niet de schuld zal blijven geven.
Ook ik zal voor je bidden.
Weest blij in de Heer !

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 mar 2004 12:42

Ofwel heel kort door de bocht, ik moet me er gewoon bij neer leggen dat ik haar kwijt ben? sorry dat gaat niet. Ik zie God niet las moordenaar maar wel als verantwoordelijke...

Maar hier ging het niet over...

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 29 mar 2004 13:30

nee, maar t gaat al hele tijd nie echt meer over het onderwerp... daar ben ik geloof ik erg goed in de laatste tijd :oops:
Engaged @ 07-01-2005

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 29 mar 2004 13:40

Raido schreef:Ofwel heel kort door de bocht, ik moet me er gewoon bij neer leggen dat ik haar kwijt ben? sorry dat gaat niet. Ik zie God niet las moordenaar maar wel als verantwoordelijke...

Maar hier ging het niet over...

Weet je, ik loop hier de hele tijd over na te denken.

Je meisje wordt misbruikt, haar vader is de dader en God krijgt de schuld.
Als je nou woedend op haar vader zou zijn kon ik mij dat indenken, maar daar rep je niet over.
En ik denk dat haar vader ook christen was, wat moet het niet voor hem geweest zijn, dat zij deze daad gepleegd heeft door zijn zonde ?
Ik denk dat hij zal willen wegkruipen voor God. Hij zal zich wel schuldig voelen en dit zien als een straf van God.
Zou je hem kunnen vergeven ?
Weest blij in de Heer !

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 mar 2004 13:44

Had hij dan maar voor de tijd moeten bedenken ... jullie nemen het toch allemaal voor god op, haar vader is ook naar de eeuwige jacht velden... ik moet toch op iemand wraak nemen...

GOD LIET HET TOE DAT WIJ VIELEN, DUS HIJ KRIJGT DE SCHULD .uit!

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 29 mar 2004 14:44

Psalm 126
Als de HEERE de gevangenen Sions wederbracht, waren wij gelijk degenen die dromen. Toen werd onze mond vervuld met lachen, en onze tong met gejuich; toen zeide men onder de heidenen: De HEERE heeft grote dingen aan dezen gedaan. De HEERE heeft grote dingen bij ons gedaan; dies zijn wij verblijd. O HEERE! wend onze gevangenis, gelijk waterstromen in het zuiden. Die met tranen zaaien, zullen met gejuich maaien. Die het zaad draagt, dat men zaaien zal, gaat al gaande en wenende; maar voorzeker zal hij met gejuich wederkomen, dragende zijn schoven.

Waarom liet God toe dat een meisje werd misbruikt?, waarom liet hij haar zichzelf van het leven beroven?, waarom liet hij toe dat mens viel?

Waarom laat Jezus zich niet zien aan Raido (of heiden of wina of mij) in een vel licht wat hem op zijn kieen doet vallen en hem laat zien wie hij is (zoals bij Paulus)?

Weet je ik heb eigenlijk geen idee, want ik ben een mens en niet God... Ik kan een mooi verhaal bedenken waarom God de keuzes maakt die Hij maakt, maar ik weet het niet. Ik kan er om bidden maar ik denk niet dat die kennis voor mij bedoeld is...

Dat verhaal van het borduurwerk wat omgekeerd wordt is een mooi beeld... maar wat kan ik ermee zolang ik de andere kant nog niet zie?

GOD LIET HET TOE DAT WIJ VIELEN, DUS HIJ KRIJGT DE SCHULD .uit!

Ik weet dus ook niet waarom God dat toegelaten heeft. Ik weet wel hoe God zelf denk over Zijn relatie met de mensheid:

Hosea 11:1-9 1 Als Israël een kind was, toen heb Ik hem liefgehad, en Ik heb Mijn zoon uit Egypte geroepen. Maar gelijk zij henlieden riepen, alzo gingen zij van hun aangezicht weg; zij offerden den Baäls, en rookten den gesnedenen beelden. Ik nochtans leerde Efraïm gaan; Hij nam ze op Zijn armen, maar zij bekenden niet, dat Ik ze genas. Ik trok ze met mensenzelen, met touwen der liefde, en was hun, als degenen, die het juk van op hun kinnebakken oplichten, en Ik reikte hem voeder toe. Hij zal in Egypteland niet wederkeren; maar Assur, die zal zijn koning zijn; omdat zij zich weigerden te bekeren. En het zwaard zal in zijn steden blijven, en zijn grendelen verteren, en opeten, vanwege hun beraadslagingen. Want Mijn volk blijft hangen aan de afkering van Mij; zij roepen het wel tot den Allerhoogste, maar niet een verhoogt Hem. Hoe zou Ik u overgeven, o Efraïm? u overleveren, o Israël? Hoe zou Ik u maken als Adama, u stellen als Zeboim? Mijn hart is in Mij omgekeerd, al Mijn berouw is te zamen ontstoken. Ik zal de hittigheid Mijns toorns niet uitvoeren; Ik zal niet wederkeren om Efraïm te verderven; want Ik ben God en geen mens, de Heilige in het midden van u, en Ik zal in de stad niet komen.

Wij zijn dus niet de enige die ons verlaten voelen... God voelt zich ook verlaten... door ons.

En toch... God laat ons niet los... Dat deed Hij niet toen we vielen, dat deed Hij niet toen de joden in de woestijn baal aanbaden en ik geloof dat Hij dat vandaag nog steeds niet doet...

Het enige is, dat Hij van ons hetzelfde vraagt... Dan, belooft Hij, zullen we maaien gejuich, dan zullen de ongelovigen zien wie Hij is, dan zullen we Zijn shoven naar binnen dragen...

Pleaze hold on to God - He loves you
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 mar 2004 14:52

Het houd van je ... laat hij dan ook alsjeblief zo overkomen! Als hij van mij hield of houd, zou hij haar niet afgepakt hebben...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 mar 2004 15:12

Raido schreef:Het houd van je ... laat hij dan ook alsjeblief zo overkomen! Als hij van mij hield of houd, zou hij haar niet afgepakt hebben...

Het is erg begrijpelijk dat er iemand is die je de schuld wilt geven, je moet je woede ergens op afreageren. Jammer dat die vader niet meer leeft, maar je ik denk dat je toch vooral bij hem moet wezen voor 'wraak'. Had je gewild dat God ons als robots gemaakt had, niet in staat te kiezen, zowel voor het goede als het kwade?
Soms kiezen we goed, vaak ook kwaad. Dat hoort nu eenmaal bij onze vrije wil. En dat is dus goed klote! Maar niet God's schuld denk ik..

Misschien wilde Hij dat meisje wel verlossen uit haar ellendige situatie, en is ze nu altijd gelukkig bij Hem! En misschien is het wel de bedoeling dat jij haar daar na je dood weer terugziet.. wie weet wat het doel van ons leven is?

Vin

Berichtdoor Vin » 29 mar 2004 15:19

Om nog enigzins aan Raido tegemoet te komen, jaja ;), zou ik ook mn twee (vin)centjes willen bijdragen. Ik vind het namelijk nooit zo terecht als mensen voor al het goede God bedanken, en voor al het kwade de schuld bij zichzelf of bij de duivel zoeken. Dat klinkt wel lief enzo, maar is dat wel terecht? Dan ben ik dankbaar om alles wat ik krijg, maar alles wat word afgepakt of wat ik niet krijg gaat dan volledig buiten God om? Ja zo kan ik ook van mezelf zeggen dat ik God ben. Als je iets tofs hebt kreeg je het van mij, en als het sucks dan was het je eigen schuld! Zo werkt het ook niet natuurlijk.

Dus wat mij betreft is Raido z'n eerste stap hierin de eerlijkste. Het eerlijkst wat betreft z'n eigen gevoel, en de hand van God erin. Als je dankbaar mag zijn, dan kun je je ook in de steek gelaten voelen. Het is dan een tweede of je dat ooit kunt accepteren, maar nogmaals: als je God voor t goede bedankt dan weet God er ook meer van als t goede er niet is.

Vincent

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 29 mar 2004 15:50

Raïdo,
Ik hoop dat je het volgende lied eens kunt zingen :

Uw tederheid genas
Wat er bitter in mij was.
Uw heil neem ik aan, o Heer.
Uw liefde overwon
Keerde al mijn boosheid om
Uw heil neem ik aan, o Heer.

Dit lied moet geschreven zijn door iemand die hetzelfde als jij doormaakte, en er uit gekomen is.
God zegene je.
Weest blij in de Heer !

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 29 mar 2004 15:54

Ik had een hele lange posting, maar hij is weg :( Posten lukte niet. Ik ga het niet nog een keer opnieuw doen. Maar MariaMagdalena: als je niet snapt wat ik bedoel (en andere) pb dan maar als je wilt.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 29 mar 2004 16:06

kurtyo schreef:Ik had een hele lange posting, maar hij is weg :( Posten lukte niet. Ik ga het niet nog een keer opnieuw doen. Maar MariaMagdalena: als je niet snapt wat ik bedoel (en andere) pb dan maar als je wilt.

Okee!

Terug naar “Archief”