Ik blijf de zondag een bijzondere dag vinden, apart gezet in de week.
Naar de kerk, alle tijd om heerlijk te lezen, zo min mogelijk verplichtingen en genieten van de rust.
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Mona zegt:
De vervangingsleer en verbondtheologie is een geweldig middel om vele zaken bedekt te houden, en satan is druk bezig om dit zo te houden.
De weerstand is enorm als je ook maar één woord zegt over het verbond.
En ik kan het goed begrijpen, het is heel eng om los te laten waarvan je dacht dat het je zekerheid gaf.
(tenminste dat was het voor mij)
Velen zeggen 'niet meer achter de vervangingsleer te staan', maar blijven vervolgens gewoon doen wat men altijd gedaan heeft.
Het sabbatgebod geldt ons niet, maar daar volgt helemaal niet uit dat de kerken dicht moeten enzo.Chaya schreef:Dus kieper je alles maar gewoon overboord, omdat het toch geen nut heeft.
Het gaat mede om een boodschap naar de wereld! Die kijkt kritisch naar de christenen. Als zij precies hetzelfde doen en laten, gaat er helemaal niks van uit.
Sluit die kerken maar, ook de christenen gaan liever naar het strand op zondag.
Ik ben dankbaar dat ik nog in vrijheid naar de kerk kan, ik kan kiezen uit honderden kerken.
Dat kan volgend jaar of over 10 jaar weleens zomaar anders zijn.
De vervolgde christenen kijken met een zekere jaloersheid naar ons. Omdat wij niet voor ons leven hoeven te vrezen.
En dan wordt hier de zondag verkwanseld, tot een gewone dag.
Ik vind dit werkelijk niet te geloven.
naamloos merkt op:
Het sabbatgebod geldt ons niet, maar daar volgt helemaal niet uit dat de kerken dicht moeten enzo.
Christenen kwamen op de eerste dag van de week samen, maar daarna gingen ze gewoon weer aan het werk hoor. En de Joden hielden daarnaast ook gewoon de sabbat.
Het is mij helemaal niet ontgaan dat er naast de Israëlieten ook anderen meetrokken naar het beloofde land.Jesaja40 schreef:Is dat zo naamloos dat het Sjabbat gebod niet voor u geldt? Menigeen ontgaat het feit dat naast de Israëliet er ook mensen meetrokken van allerlei slag. Ook zij hoorden dit gebod en waren niet afzijdig. U kunt dat nalezen, het staat er echt.
Ik heb het over christenen die op de eerste dag van de week samen kwamen.Jesaja40 schreef:Hoezo dat christenen op de eerste dag van de week bijeen kwamen? Wie waren dat eigenlijk? Schoven zij niet bij het Huis van Israël aan die zich keurig aan de Sjabbat hield. Tot aan het concilie van Nicea was dat zo. Uw stelling is niet juist. Bovendien hadden de heidenen geen 'vrije zondag' en moesten zij 7 dagen in de week keurig werken. Natuurlijk leest u wat er in uw Bijbel staat en u neemt dat voor waar aan. Echter het is een interpretatie geweest van de vertaler. Halverwege de 4e eeuw van de gangbare jaartelling krijgen de christenen van hun keizer een vrije dag, die toevallig gewijd is aan de zon en die hij toevallig ook vereert. Het is wat te naïef om klakkeloos aan te nemen wat er zou moeten staan.
Nogmaals: ik heb het niet alleen over de allereerste tijd.Jesaja40 schreef:Als u in Israël bent gaan alle winkels nog even open als de Sjabbat voorbij is. Het is dan voor u zaterdagavond. In Israël is het dan de eerste dag van de week. Kijk, nu komen we wat dichter bij het spraakgebruik. Het onderwijs aan de heidenen begon op de Sjabbat en kon wel eens een uurtje uitlopen naar de eerste uren van de nieuwe week. Dat mag niet leiden dat het onderwijs uitsluitend op de eerste dag van de week plaats vond. De Sjabbat is geen schemergebied, het is een duidelijke instelling van de Eeuwige die deze dag Sjabbat noemt. Alle andere dagen hebben een rangnummer.
Ik zei ook dat Joden zich gewoon aan de sabbat hielden, en dat er na de samenkomst gewoon weer gewerkt werd. (door Jood en door niet-Jood)Jesaja40 schreef:Wij Joden hielden ons keurig aan de Sjabbat en op de eerste dag van de week gingen wij gewoon aan het werk. Daarmee voldeden wij ook aan de eis van de Eeuwige 6 dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen. Die gaan wij toch niet overtreden door uw aanname om er maar twee rustdagen op na te houden.
ik blijf de zondag een bijzondere dag vinden, apart gezet in de week.
Naar de kerk, alle tijd om heerlijk te lezen, zo min mogelijk verplichtingen en genieten van de rust.
mona schreef:Ik blijf de zondag een bijzondere dag vinden, apart gezet in de week.
Naar de kerk, alle tijd om heerlijk te lezen, zo min mogelijk verplichtingen en genieten van de rust.
Chaya schreef:Een kenmerk van de ware bekering is juist dat je er achter komt dat je je niet aan die 10 geboden kunt houden, hoe graag je dat ook wil.
Jouw tuintje brengt bittere en zure vruchten voort, zet de gifspuit er eens op!
Denk erom dat jij ook eens moet verantwoorden wat je hier schrijft, over ambtsdragers en de kerk.
Dus ook de leugen die je hier neerzet.
Ik zie hier niet anders voorbijkomen, lange toneelstukken.
De mensen waren bang dat er iemand voor hen moest werken, of dat ze zelf onnodig werk verrichtten. Het ging niet persé om het vuur denk ik, want in die tijd had ieder keukentje ook een petroleumstel. Het onze wel i.i.g.
Omdat handwerken (breien en naaien) als arbeid werd gezien, wat het toen natuurlijk ook was, het heette op school: nuttig handwerken, werd dat gezien als werk en mocht het niet.
Het betreft mensen die een heel nauw leven leidden. De Heere niet wilde bedroeven. Dat is geen wetticisme, omdat het uit het hart kwam.
Wetticisme wordt het als je het voor een ander doet, de ander ziet dat jij loopt, maar op vakantie ga je met de auto.
Mijn vader was heel principieel, maar men had veel respect voor hem omdat het van binnenuit kwam en geen vroom praatje was.
Mijn moeder was anders daarin, maar volgde hem wel in die dingen. Zij was bijv. niet tegen zondagsrijden, maar liep wel met vader mee.
En al die zondagse wandelingen, van soms een uur 4 maal per zondag, hebben mij geen kwaad gedaan. Nu zou je van de arts een krijgen. Die generatie liep nog, heel veel. Nu zie je veel mensen - ook jonge - voortgedreven worden door een motortje op hun fiets.
De kerken moeten hun parkeerterreinen steeds groter maken. Onze kerk - gebouwd halverwege vorige eeuw - heeft niet eens een parkeerterrein, alleen een fietsenhokje.
En als je gezond bent en je woont binnen een straal van kwartiertje lopen, vind ik dat je best kunt lopen. Zeker met dit mooie weer is het iedere zondag gewoon fijn. Er lopen nu trouwens meer mensen dan in de winter. Ik werd voorbij gefietst door een predikant van de andere kerk. Bijbel tussen de snelbinders.
Chaya schreef:Dus kieper je alles maar gewoon overboord, omdat het toch geen nut heeft.
Het gaat mede om een boodschap naar de wereld! Die kijkt kritisch naar de christenen. Als zij precies hetzelfde doen en laten, gaat er helemaal niks van uit.
Sluit die kerken maar, ook de christenen gaan liever naar het strand op zondag.
Ik ben dankbaar dat ik nog in vrijheid naar de kerk kan, ik kan kiezen uit honderden kerken.
Dat kan volgend jaar of over 10 jaar weleens zomaar anders zijn.
De vervolgde christenen kijken met een zekere jaloersheid naar ons. Omdat wij niet voor ons leven hoeven te vrezen.
En dan wordt hier de zondag verkwanseld, tot een gewone dag.
Ik vind dit werkelijk niet te geloven.
naamloos schreef:Het is mij helemaal niet ontgaan dat er naast de Israëlieten ook anderen meetrokken naar het beloofde land.
Echter, wilde iemand na aankomst bij Israël horen, dan moest hij proseliet worden en de rituelen ondergaan die daarbij horen.
Pas dan kreeg hij deel aan de Israëlitische verbonden met alle rechten en plichten van dien.
Ik ben niet van plan een proseliet te worden, dus het sabbatgebod geldt mij niet.
Enkele gelovigen die tot de partij van de farizeeën behoorden, gaven echter te verstaan dat ook de niet-Joodse gelovigen dienden te worden besneden en opdracht moesten krijgen zich aan de wet van Mozes te houden. Lees in Handelingen 15 maar wat hierop geantwoord werd.Ik heb het over christenen die op de eerste dag van de week samen kwamen.
En nergens zeg ik dat de heidenen een vrije zondag hadden, ik zei juist dat ze na de samenkomst gewoon weer aan het werk gingen. Beter lezen graag!
Naast de Bijbel heb ik ook heel wat kerkgeschiedenis moeten leren, en ik had het gewoon over christenen die op eerste dag van de week samen kwamen.Nogmaals: ik heb het niet alleen over de allereerste tijd.
Ik heb ook nergens gezegd dat het onderwijs uitsluitend op de eerste dag van de plaats vond, hoe kom je daarbij?
Ik zei ook dat Joden zich gewoon aan de sabbat hielden, en dat er na de samenkomst gewoon weer gewerkt werd. (door Jood en door niet-Jood)
Ik overtreed geen gebod als ik 7 dagen werk, en ook niet als ik 2 (of meer) rustdagen neem. Het vierde gebod (de hele Tenach) geldt mij niet.
Ik heb het natuurlijk over de letterlijke betekenis zoals die in de tien woorden staan.coby6 schreef:Dat vierde gebod geldt wel voor jou. Er blijft voor het volk van God een sabbatsrust. Het betekent gewoon ga Zijn rust in i.p.v. werken doen zoals niet werken op zaterdag. Dat was maar een schaduw.
Johan100 citeert:
De besnijdenis was een heenwijzing naar de komst van de Messias.
En toch blijven mensen er maar op hameren dat de Sabbat voor de Joden is en ze zich nog steeds moeten laten besnijden.
Ik ben de mening toegedaan dat Joden die de Messias kennen en in de vrijheid van het Evangelie staan zich niet hoeven te laten besnijden.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten