Wat is de duivel?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 17 mar 2004 08:57

Ah, ok dan... :)

Het is pas jammer als iemand iets als feit aandraagt, en dan ook als enige feit, terwijl het geen feit is.
If you want world peace, fight for justice.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 mar 2004 09:16

Niets is een feit ...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 17 mar 2004 09:20

weggehaald *laat maar*
If you want world peace, fight for justice.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 17 mar 2004 09:31

Ik dacht dat van The Eagles Hotel California gewoon een droom was........
En dan Sympathie fot the devel van The Rolling Sones, dat is duidelijk.
Maar ik denk dat satan vele wegen heeft: door muziek, door tv, door boeken maar zker ook door mensen.
Satan werkt vaak door mensen. Neem nou Jomanda, dat is een duidelijk voorbeeld, maar ook gewone mensen, die hun best doen om jou even ongelukkig te maken, bewust proberen iemand pijn te doen, daar werkt satan ook door.
Ik denk dat satan probeert door iedereen te werken. Bijvoorbeeld als je wraak wilt nemen omdat iemand jou iets lelijks aangedaan heeft, dan laat je satan ook door je werken. Als je aan Jezus denkt dan neem je geen wraak.
Satan kent God ook, dus als mensen zeggen in de naam van God te werken, kunnen ze ook voor de satan werken, zoals bv Jomanda.
Ik weet wel, dat de Naam van Jezus Christus, dat dat een wapen tegen de satan is. En als je iets satanisch moet oplossen moet je met elkaar bidden: wij dekken ons onder het bloed van Jezus Christus.
Maar dat weet iedereen hier natuurlijk al wel, omdat jullie ook Christenen zijn.
En new age is ook van de satan, en paranormale beursen of paranormale genezers ook.

Voor dat ik gelijk weer allemaal aanvallen krijg, dat ik dit uit mijn duim zuig: dit alles heb ik niet van mijzelf, maar dit het ik in mijn kerk geleerd.......

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 mar 2004 15:32

Mariamagdalena schreef:Ik dacht dat van The Eagles Hotel California gewoon een droom was........
En dan Sympathie fot the devel van The Rolling Sones, dat is duidelijk.

Ja, ik zie er ook niet echt iets verkeerds in ofzo...
Sympathy for the devil zat ik pas eigenlijk voor het eerst goed te bestuderen en volgens mij is het meer ironisch bedoeld dan dat het echt een oproep is om met de duivel te sympathiseren. Ik weet niet hoe jullie daarover denken? In ieder geval is zo'n titel natuurlijk een gewillig slachtoffer voor misinterpratie door anti-popmuziekgoeroe's, net als The Show Must Go On van Queen..

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Dag Zuzzie

Berichtdoor Fly29 » 18 mar 2004 15:06

Hoi Zussie,

Een goededag en weest welkom hier op het forum.

Tja, je vraag over de duivel..

Voor het eerst zie je dat er over de duivel wordt gesproken in het oude testament. God had een mooie wereld geschapen en het ontbrak nergens aan. Het was een mooie schepping geworden. En God zag dat het goed was. Zo lees ik het in mijn bijbel over de schepping. In de bijbel staat dat God de wereld heeft gemaakt. Mee eens? Hij zette er eerst Adam in en later Eva. Want omdat Adam alleen was. vond God. God wilde Adam gezeldschap geven. Niets voldeed er aan. God bedacht dat Adam meer aan een soort genoot had en maakte dus Eva uit de rib van Adam. God dacht daar goed aan want soorten die op elkaar lijken begrijpen elkaar beter. Hij wilde de mens een mooie wereld geven. Een wereld waarin de mens zich zou thuis voelen. God gaf de mens alleen een verbod. De boom midden in het Paradijs. Deze had mooie vruchten en zag er dus aanlokkelijk uit. Een verleiding maar God hoopte dat de mens sterk genog zou zijn om die boom te laten staan. Adam hield zich er aan en Eva ook. Er kwam alleen een slang die Eva wist te verleiden. Hij bracht twijfel bij de mens. Waarom? De slang gaf Eva in dat de boom inzicht zou brengen in het goed en het fout. Het zou ons op een lijn zetten met God. Wie was nu de schuldige aan de verleiding? De slang of wij? Ik zeg beide maar min of meer wel de mens. God dacht er goed aan te doen om ons een eigen denkvermogen te geven. Hij wilde ons geen robotten maken die God alleen maar programmeerde. Hij wilde dat we zelf na zouden denken. Dus ook met de boom die het inzicht in goed en kwaad zou geven, Hij hoopte dat we deze boom zelf zouden mijden. Werden wij soms arogant en wilde we meer zijn? Je zou ook kunnen zeggen dat de slang(duivel?) onze zwakheid misbruikte. Of moet ik het zo zien? God had ons een mooie wereld gemaakt. Als wij van zijn evenbeeld zijn, dan bezitten we een goede kant. Zouden wij de duivel zelf hebben gemaakt? Een gedurfde uitspraak. Zouden wij ons denkvermogen misbruikt hebben in het Paradijs? Want dat God goed is daar twijfel ik niet aan! Dus moet ik het bij de mens gaan zoeken. Jezus liet het ook zien. Hij zei: geef je een kind een steen als het om brood vraagd? Nee, dat doe je niet. Dus vanuit dat denkbeeld moet ik de conclusie maken dat we in het beginsel goed zijn. Dus het kwade hebben we zelf gemaakt. Ik denk er waarschijnlijk nogal licht over misschien. Ik heb dit al eens eerder voor mezelf uit gewerkt. Wie belangstelling heeft die kan het per e-mail wel krijgen.

Eens kijken of ik het juist heb. Want om eerlijk te zijn loop ik sinds kort weer regelmatig de kerk in en uit.

Dag zussie.. Een aai door je haren en een knuffel,

Fly29

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 18 mar 2004 16:54

Sympathie for the devil van the rolling stones is cynisch volgens mij en niet direct een oproep. Geldt ook voor nummers van Iron Maiden als Number of the Beast.

Ik wist overigens wel dat het ging om een nummer van The Eagles. Maar kwam daar te laat achter. Heb het nummer zelf ook :)

Aragorn

Re: Dag Zuzzie

Berichtdoor Aragorn » 18 mar 2004 17:09

Fly29 schreef:heel verhaal

In principe maakt het weinig uit of wij de duivel zelf gemaakt zouden hebben of niet, het blijft staan dat wij onze vrijheid en denkvermogen misbruikt hebben. Wat is nu exact het vernieuwende aan jouw theorie?

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Re: Dag Zuzzie

Berichtdoor Fly29 » 18 mar 2004 18:32

Aragorn schreef:
Fly29 schreef:heel verhaal

In principe maakt het weinig uit of wij de duivel zelf gemaakt zouden hebben of niet, het blijft staan dat wij onze vrijheid en denkvermogen misbruikt hebben. Wat is nu exact het vernieuwende aan jouw theorie?

Weinig. Ik onderbouwde alleen dat we soms erg gemakkelijk zijn met het wijzen naar een ander inplaats dat we eens naar onszelf zouden kijken. Toch een leuke vraag om eens over te denken toch?

Groet,

Fly29

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 mar 2004 18:33

Da's zeker waar.

Vortigern
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Vortigern » 29 mar 2004 09:25

Vrouwe Justitia schreef:De duivel lijkt me alles wat de tegenhang van Licht is, Schaduw en Duisternis.

Komt een beetje in de buurt, vergeet niet dat de duivel, ook wel Morgenster wordt genoemd. Deze engel was na God de Allerhoogste en heerste over de aarde. (vandaar dat hij de "overste van deze wereld" genoemd wordt) Deze morgenster had het licht niet van zich zelf. Het licht kwam van zijn Schepper. Toen deze morgenster zich verhief en als God wilde zijn zich tegenover God opstelde, werd hij door God uit de Hemel geworpen en op de aarde gesmeten. Hier door verliest hij zijn goddelijke glans, het licht. Hierdoor komt hij in de duisternis terecht (= de plaats waar God niet is) , dat is dus op de aarde...
De Heer is waarlijk opgestaan.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 mar 2004 09:40

uh... er staat dat de morgensterren tezamen zongen.... het gaat hier over de engelen dit was voor de val van de duivel. De duivel misbruikte echter het vertrouwen en viel zo uit de hemel (letterlijk en figuurlijk).

De duivel is de heerser der aarde omdat niemand 'voor god' geboren word en iedereen fout of verkeerd van zichzelf is. Dan loop je de duivel achterna en is hij je Koning.

Ik persoonlijk denk ook dat de duivel of de heerser van de duisternis een soort verbeelding van het ultieme kwaad is. Ik ben bijvoorbeeld verschikkelijk tegen kindermoord en zie de duivel dus als een grote kindermoordenaar. Ik ben niet echt tegen oorlog (echt niet voor) maar het is een vorm van overleven en zie oorlog dus niet als iets duivels....

Komt een beetje in de buurt vind ik wat arrogant klinken, jij vind dat de duivel en VJ weer iets anders. Geloof is persoonlijk dus de personen in je geloof ook. Je doet nu net alsof jou verhaal de ultieme waarheid is.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 29 mar 2004 09:43

kurtyo schreef:En wees eerlijk, een van de meest gevaarlijke en best werkende wapens van Satan is muziek.

als ik heel eerlijk ben, moet ik erkennen dat God juist muziek gebruikt om Zich te laten prijzen: de Levieten waren (o.a.) muziekanten; feesten en bijzondere gedenkdagen, moeten met een sjofar (ramshoorn) aangekondigd worden. En ook is het de bedoeling dat God geprezen wordt met zang, dans en muziek.

ten minste als we de Bijbel mogen geloven,

groetje,

Menachem
Dan zullen de Israëlieten weer verlangen naar J*H*W*H, hun God, en hun koning David (de Masjieach);

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 29 mar 2004 09:49

De titel duivel is een verbastering van het Griekse diábolos (lasteraar) [diabállô = lasteren, aanklagen] en dat is op zijn beurt weer een vertaling van Satan [betekenis hetzelfde maar dan Hebreeuws].

Hij wordt, denk ik, afgeschilderd als tegenstrever van God.
Dan zullen de Israëlieten weer verlangen naar J*H*W*H, hun God, en hun koning David (de Masjieach);

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 29 mar 2004 09:51

menachem schreef:
kurtyo schreef:En wees eerlijk, een van de meest gevaarlijke en best werkende wapens van Satan is muziek.

als ik heel eerlijk ben, moet ik erkennen dat God juist muziek gebruikt om Zich te laten prijzen: de Levieten waren (o.a.) muziekanten; feesten en bijzondere gedenkdagen, moeten met een sjofar (ramshoorn) aangekondigd worden. En ook is het de bedoeling dat God geprezen wordt met zang, dans en muziek.

ten minste als we de Bijbel mogen geloven,

groetje,

Menachem

Ik geloof meer dat een van de best werkende wapens van satan is : Dat hij zich voordoet als een engel des lichts, want daar zijn al legio mensen ingetrapt.
Weest blij in de Heer !

Terug naar “Archief”