Tonino schreef:Nee absoluut niet. Ik zie waarom Jezus gekomen is en wat Hij ons gegeven heeft. Wonderen vloeien daar uit voort.
Wat denken jullie dan wat het evangelie inhoudt?
In een kerk zitten, liedjes zingen tot God en proberen goed je best te doen en niet te zondigen? Nee. Het is nieuw leven, Zijn natuur deelachtig zijn, een verandering naar Zijn beeld en gelijkenis. Liefde worden (God is immers liefde) en wandelen in de bovennatuurlijke gaven van God zoals die beschreven staan in 1 Kor 12. Gratis. Door het eens en voor altijd machtige offer van Jezus.
Rom 5:17
Gods koninkrijk bestaat niet uit puur bovennatuurlijke gaven. De meeste zijn vrij natuurlijk. Liederen zingen voor God, natuurlijk! En wat maak je dat belachelijk? We zijn op aard gezet om God te eren! Dat is bij sommigen misschien door gebedsgenezing, maar bij veel meer mensen door middel van niet-zo-spectaculaire-bovennatuurlijke handelingen. Dingen zoals muziek maken voor God. Dingen als een stoel voor iemand repareren. Dingen als mee huilen met iemand die verdriet heeft. Dingen als een mooi schilderij maken van wat je ziet in Gods schepping.
Je moet niet denken dat het evangelie voor iedereen tot uiting komt in bovennatuurlijke gaven en dat het andere (anderen dienen met praktische zaken, liederen zingen tot Gods eer) allemaal niet het echte evangelie is. Iedereen heeft andere gaven. Geen enkele is beter of slechter dan de andere.
Proberen goed je best te doen mag, maar wel in vertrouwen dat Gods Geest je leidt. Zou ook wat zijn als je superveel gaven krijgt maar je niet inzet om die gaven ten bate te laten zijn van Gods koninkrijk. Daarin krijg je leiding van de Geest. Het is niet óf geleid worden óf je best doen. Het is beide. Zolang je je contact houd met God, weet dat je waarde ligt in Zijn keuze voor jou en dat niet wat je doet Hem meer of minder jouw Vader maakt, is er niks mis met je best doen.
Proberen niet te zondigen is ook niet verkeerd, zolang je maar weet dat 1. Het toch gaat gebeuren dat je weer een fout maakt, ook als je het écht niet wil, en 2. Dat je waarde niet ligt in wat je doet, dat Jezus voor jouw zonden heeft betaalt en dat de zonden die jij doet je niet minder Gods kind maken. Dus dàt je zonde doet betekent niet dat je dan geen kind van God meer bent.
Als jij je Gods kind weet, is het heel logisch dat je Hem geen verdriet wil doen en probeert zo min mogelijk te zondigen. Belangrijk daarin is dat je het niet op eigen houtje doet maar je laat leiden door Gods Geest.
Maar als je bedoelt dat de oplossing niet is om maar hard je best te doen ben ik het daarmee eens. De oplossing is Jezus. Hij redt en Hij regeert. Zijn koninkrijk wordt zichtbaar in ons als wij Hem en elkaar dienen. Een van de manieren waarop we elkaar kunnen dienen is gebedsgenezing, maar de Geest deelt vele gaven uit en niet aan iedereen dezelfde. Daar moeten we elkaar niet om gaan afkatten, benijden, veroordelen etc. Elke gave heeft zijn veel voorkomende valkuilen, maar dat betekent niet dat de gave verkeerd is. Elke gave heeft zijn mooie kanten maar dat betekent ook niet dat die gave superieur is.
Ik geloof zeker dat gebedsgenezing bestaat en weet dat het ook in Nederland gebeurt. Maar ook dat God op deze wereld niet iedereen geneest, dat komt pas op de nieuwe aarde. Waarom God sommigen wel geneest en anderen niet is Zijn zaak. Hij heeft een plan met de wereld en daar passen die dingen zo in. Wij moeten niet op Gods stoel gaan zitten en Hem beschuldigen van oneerlijkheid, dan zijn we heel verkeerd bezig. Hij is eindeloos veel groter en wijzer dan wij, en weet dan ook veel beter dan wij waarom dingen zo gaan. We mogen bidden om genezing waar God dat van ons vraagt, en of diegene geneest is Zijn verantwoordelijkheid. Van de daken schreeuwen dat iemand genezen is en mensen die dat niet willen geloven overtuigen is je parels voor de zwijnen gooien. Er is niets mis met een genezing binnen de gesloten kring houden. Jezus deed dat zelf ook vaak: ‘vertel niemand wat je hier gezien hebt’.
Maak er geen spektakel van waarin het meer om de wonderen gaat dan om Degene die de wonderen doet: Jezus. Dat gebeurde bij Jezus ook, de menigte kwam voor de wonderen maar geloofde de inhoud niet. Daarom besloot Hij hen de gelijkenissen niet uit te leggen, dan zou Hij zijn parels voor de zwijnen gooien. De mensen kwamen namelijk niet voor zijn boodschap maar alleen voor het spektakel.
Een uitspraak als ‘Ik heb die en die genezen’ klinkt mij niet goed in de oren. God heeft ze genezen. De eer moet naar Hem. Alle wonderen moeten naar Hem wijzen.
Dat zijn aanmerkingen rond de valkuilen van gebedsgenezing. Op dezelfde manier is bij bijvoorbeeld artiesten het gevaar dat ze de eer niet aan God geven maar hun ego laten strelen door applaus. Zo is bij mensen die met anderen meehuilen het gevaar dat ze dit doen om goed gevonden te worden, om nodig te worden gehad. Bij elk mens is de valkuil dat het ten diepste om henzelf gaat, om erkenning krijgen van mensen en niet om de eer van God, soms overduidelijk en soms op een verhulde manier. Want dat is het gevaar van elke gave, sinds de zondeval. Dát is onze oude natuur: zelf als God willen zijn. Onszelf de eer geven die Hem toekomt, onszelf willen redden terwijl we dat niet kunnen want we zíjn God niet en dan onze redding overal behalve bij God zoeken. Onze nieuwe natuur komt overeen met het oorspronkelijke doel van ons leven: God in alles de eer geven! Onafhankelijk van door welke gave dat vormkrijgt.