elbert schreef:Waarom zou het niet allebei kunnen? Nl. dat God degenen die Hij verkoren heeft, in de weg van bekering en geloof zalig maakt? Je spreekt over deze zaken alsof ze elkaar uitsluiten, maar zo is het niet. Je kunt ze onderscheiden, maar ze hebben alles met elkaar te maken. Zo ook verkiezing, geloof, bekering, enz.
Dat geloof ik ook. Alleen is die wil niet absoluut en is die ook niet absoluut onafhankelijk (d.w.z. volkomen vrij, los van alles). Net zoals het voor ons onmogelijk is om te leven in een omgeving zonder zuurstof (dan kun je willen wat je wil, maar je stikt dan gewoon), zo is het ook met geloof, bekering en wedergeboorte. Als we niet doordrenkt worden door de Heilige Geest door de verkondiging van het Woord, dan zal onze wil nooit genegen zijn om God lief te hebben. Mensen in de rimboe die nog nooit van God gehoord hebben en die voor het eerst zendelingen ontmoeten, zullen ook niet spontaan van Jezus getuigen, zodat die zendelingen het idee krijgen voor niets gekomen te zijn en wel weer naar huis kunnen. Bekering gebeurt altijd via het middel van de verkondiging van het Evangelie en de werking van Gods Geest. Dat is er eerst. Die Geest werkt in onze harten, zodat wij gaan willen wat God wil. Zonder "dwang" (je doet het voorkomen alsof God ons een pistool op het hoofd zet, maar zo is het niet), maar wel omdat God ons hart ten goede verandert. Zoals een steen zacht wordt door druppels water die erop vallen, zo wordt ons stenen hart een vlezen hart door de werking van Gods Geest en de verkondiging van het Evangelie.
Het punt of God een bepaalde groep mensen heft uitgekozen om die te kunnen laten geloven en de rest dus niet heeft te maken met de vraag voor wie de Here Jezus is gestorven. De leer van de uitverkiezing dus, maar daar gaat het hier niet over in deze topic. Daar ging het juist over in de topic over voor wie stierf de Here Jezus die door jou zelf op slot is gegooid op verzoek van johan100.
Over de vrijheid van de wil is veel geschreven maar het nadeel daarvan is dat we dan de neiging hebben complete leerstukken over te willen nemen.
Geloof en bekering is waartoe de Bijbel ons oproept, dus wij zijn in staat om in te gaan op die oproep.
Dat kunnen wij dus ook willen.
Dit is op zich wonderlijk omdat God dus van ons dat vraagt maar aan de andere kant ook het willen in ons werkt.
Dit mag voor ons echter GEEN MOTIVATIE zijn om op de stoel te gaan zitten wachten tot God wat doet.
God is al aan zet geweest, Golgotha is deze zet geweest.
Nu zijn wij aan zet om daarop te reageren.
CITAAT ELBERT: Als we niet doordrenkt worden door de Heilige Geest door de verkondiging van het Woord, dan zal onze wil nooit genegen zijn om God lief te hebben.
Reactie: Hier ben ik het dus NIET MEE EENS.
Juist doordat we geloven en God liefhebben worden we doordrenkt met de Heilige Geest en lezen wij en "eten wij" het Woord.
Iemand liefhebben is ook een daad van onze wil.
CITAAT ELBERT: Zoals een steen zacht wordt door druppels water die erop vallen, zo wordt ons stenen hart een vlezen hart door de werking van Gods Geest en de verkondiging van het Evangelie.
Reactie: je ziet vaak dat mensen praten over dat God het hart zacht maakt of iemand zijn hart harder maakt en zo.
Het is echter niet zo dat God iemand zijn hart van steen deels veranderd heeft zodat het bijvoorbeeld half vlees is en half steen.
Zoals jij het zegt suggereer je dat het op nie manier gaat, maar dat zal denk ik niet je bedoeling zijn geweest.
Ik denk dat jij ook zult beamen dat er 1 moment is waarop God het hart van steen er uit haalt en dat verwisseld voor een hart van vlees.
Dat het gaan geloven van de mens iets is wat het resultaat kan zijn van het horen van het woord 1 keer of dat het resultaat is van het horen van tientallen keren het horen van het woord is iets heel anders. Omdat ieder mens verschillend is kan de ene mens al bij de eerste keer het Woord aanvaardden terwijl een ander het eerst meerdere keren moet horen.