Ik denk dat je het moet omdraaien: als je Hem aangenomen hebt, was je blijkbaar uitverkoren. Dat is volgens mij de manier waarop God wil dat wij ernaar kijken, de rest is voor ons te paradoxaal en te onbegrijpelijk.
Klopt, maar kun je Hem dan alleen maar aannemen als je uitverkozen bent? Zo ja, dan moet je dus stom geluk hebben dat je op dat lijstje staat? En waarom schept God dan mensen (zie psalm 139, hij kent ze vanaf het begin, bouwt ze met eigen hand, weeft ze in de moederschoot) als Hij van tevoren al weet dat dat kind niet uitverkozen is?
Nee, je levensstijl heeft geen invloed op je eeuwig heil. Nee, je kunt er niet zomaar op los leven. Voor je zaligheid is het dacht ik alleen van belang dat je Jezus aangenomen hebt, niet of je daarna een goed christelijk leven leidt of niet (al is eea. natuurlijk onlosmakelijk met elkaar verbonden). En als je bekeerd bent, wil je natuurlijk ook naar God's wil handelen, maar de enige gedraging van ons die invloed heeft op onze eeuwige bestemming is de aanneming van Christus toch? Anders lijkt het erop dat we zelf ook nog iets kunnen bijdragen, en dan komen we toch nog bij de 'paapse dwaling van de goede werken' uit.. (om weer terug te komen bij de HC )
Je kunt de schuld niet betalen inderdaad. Het gaat er inderdaad om dat je Jezus aanneemt, dat is het enige wat je hoeft te doen... Maar neem je Jezus aan omdat je uitverkozen bent en dus niet anders kan? Of kun je echt een keuze maken. Als je niet kan kiezen, dan zijn we uiteindelijk weer robots die God alleen kunnen liefhebben omdat ze zo ingeprogrammeerd zijn, en dat wilde God toch niet? Als Hijd at namelijk wel wilde had Hij ons in het paradijs al wel zo kunnen maken.