.Dank voor je beantwoording, Johan!
Johan100 schreef:Hele goede vragen! Ik hoop er misschien i.v.m. deze draad nog op terug te komen, maar om te voorkomen dat we in een discussie belanden hoe de wet functioneert even een korte opmerking.
In het geval dat de Joodse wet een component is van het Evangelie, zoals Chaya beweerde, dan is het dus wel van belang hoe de wet dan functioneert. Mijns inziens maakt de prediking van de Joodse wet geen deel uit van het Evangelie. Dat betekent niet dat de wet er niet in voorkomt, integendeel, maar de hoofdzaak is nu juist dat men behouden wordt uit genade van God, omdat er uit de werken van de wet geen vlees voor God gerechtvaardigd wordt (
Romeinen 3:20). De wet brengt niemand tot zaligheid, daarom is Christus gekomen.
Wat is dan het nut van de prediking van de Joodse wet? Wordt men, ondanks dat niemand de wet kan houden, geacht zich desondanks toch aan de wet te houden? Zo ja, denkt men uit liefde de wet te moeten houden? Zo ja, denkt men uit liefde de wet te kunnen houden? Zo nee, waarom is men er dan aan gehouden, terwijl men weet dat overtreding van de wet toorn van God teweegbrengt? Waar geen wet is, daar is ook geen overtreding (
Romeinen 4:15).
Johan100 schreef:Christus prediken aan een dood mens heeft geen enkel nut, wordt er gezegd. Er volgt wel op tenzij.........iemand kennis heeft aan zijn ellendige doodstaat. Wat is je ellendige doodstaat? Dan kom ik hiermee op jouw vraag 4. Het kan zijn dat men dit zonder zaligmakende beleving en bevinding vanuit dode orthodoxie/rechtzinnigheid graag benoemt, wat volgens mij helaas maar al te vaak voorkomt. Voor mij betekent het dat we van nature uitlandig (ellendig) zijn, d.w.z. buiten God, buiten de oorspronkelijke staat van de mens zoals die was in het paradijs, toen de verhouding met God nog recht lag. Thomas Boston heeft in zijn 'viervoudige staat' deze eerste staat uitgebreid beschreven. Heb het zelf nog nooit gelezen, maar schijnt erg geliefd te zijn binnen bevindelijk gereformeerde kringen. Dit even terzijde, (ter info) voor als je graag iets wilt lezen hierover.
De doodstaat is de staat waarin we allen van nature verkeren na de zondeval, buiten God, geestelijk dood. Geneigd tot alle kwaad. Dit is dus de ellendige doodstaat zoals ik hem ken. En daar moeten we kennis aan hebben, want het is waarheid. Daar ben ik het mee eens. En niet omdat ik het nu ken, maar ik geloof dat dit waarheid is.
Nu waar het in mij optiek wringt. Jouw vragen 3 en 5 zijn in dit verband hele goede vragen. De stelligheid waarmee beweert wordt dat de Zaligmaker verkondigen aan een dood mens geen enkel nut heeft wringt behoorlijk. Ik zou het zo niet durven beweren. Wil men daarmee zeggen dat de wet levend maakt? Doden zullen horen de stem van de Zoon van God en die ze gehoord hebben zullen leven, daar heeft men mogelijk van gemaakt 'mensen die weten dat ze dood zijn, zullen horen de stem van God en die ze gehoord hebben zullen leven'. Of daar heeft de Evangelie verkondiging misschien baat bij. Terwijl God de een van achteren leert, wat de ander van voren leert. Maar het Evangelie maakt levend en niet de wet.
Juist, het Evangelie maakt levend. Kennis van de 'ellendige doodstaat' (het zondaarschap) komt tot de mens door openbaring van God, door middel van de prediking van het Evangelie. De kennis die God schenkt leidt onherroepelijk tot het komen tot de Heere Jezus (zie o.a.
Mattheüs 11:25-30,
Mattheüs 16:16-17).
De wet heeft wel een rol in de prediking, maar uit de Woorden van de Heere Jezus kan men alleen maar concluderen dat niemand, behalve Hij, de wet (heeft) gehouden/houdt. De nadruk ligt uiteindelijk op de genade van God, door het geloof. Het geloof is door de liefde werkzaam en niet door de letter van de wet. Je doet de naaste geen kwaad, niet omdat er staat: "Gij zult niet...", maar je doet de naaste geen kwaad, omdat je hem of haar liefhebt, zoals God jou ook heeft liefgehad.
"Zo, mijn broeders, bent u ook door het lichaam van Christus gedood met betrekking tot de wet, opdat u aan een Ander zou toebehoren, namelijk aan Hem Die uit de doden opgewekt is, opdat wij vrucht zouden dragen voor God. Want toen wij in het vlees waren, waren de hartstochten van de zonden, die geprikkeld worden door de wet, in onze leden werkzaam om vrucht te dragen voor de dood.
Maar nu zijn wij ontslagen van de wet, gestorven aan dat waaraan wij vastgebonden zaten, zodat wij in nieuwheid van Geest dienen, en niet in oudheid van letter." (Romeinen 7:4-6)
Johan100 schreef:In sommige kerkverbanden wordt geleerd dat je met zondekennis bezittende alreeds levend gemaakt bent, buiten Christuskennis om. Maar we moeten overgezet worden in Christus, dat is waar het om gaat. Op een boerderij in Giessenburg stond de tekst 'Jezus redt'. De stelligheid waarmee beweert wordt dat het Evangelie geen enkel nut heeft, tenzij......wil dus zeggen dat God middels zo'n tekst niet iemand in het hart kan grijpen die geen kennis heeft aan zijn doodstaat. Voorwaardelijke prediking dus.
Volgens mij komen alle misstanden en misverstanden, omdat men een menselijk werk en menselijke weg maakt, van iets dat alleen God kan schenken. Men probeert zelf tot kennis en dieper inzicht te komen om op die manier voorwaarden te scheppen, terwijl de genade van God onvoorwaardelijk is. Tussen die twee zaken wordt men constant heen en weer geslingerd.
De Joodse wet vervult in al dat gezigzag een rol, zoveel is me wel duidelijk. Misschien denkt men: probeer de wet maar te houden, en als je eenmaal geleerd hebt dat het je niet lukt, dan wordt de Heere Jezus noodzakelijk. Zoiets? Ze vergeten dat de natuurlijke mens vlees is en dat God, de wet en het Woord allen geestelijk zijn. De vleselijke mens raakt in de duisternis nooit uitgewerkt en nooit uitgezocht, want hij is een slaaf en een slaaf gehoorzaamt aan zijn meester en de meester van een zondaar is de duivel (
1 Johannes 3:8).
Daarom brengt God Licht in de duisternis en is de Zoon, onze Heere Jezus, de losprijs voor allen.
.